بهبود نرخ تبدیل ایمیل

10 روش کاربردی بهبود نرخ تبدیل ایمیل در سال 2023

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید و تجربه برگزاری کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را داشتید یا نرخ تبدیل ایمیل برایتان دغدغه‌ای جدی است، به این سؤالات پاسخ دهید:

  • آیا از نظر خودتان کمپین شما موفق بوده و به اهداف بازاریابی خود رسیدید؟
  • برای تعیین موفقیت کمپین خود چه معیارهایی را بررسی کرده و چگونه آن معیارها را بهینه کردید؟

پاسخ شما به این سؤالات، میزان موفقیت کسب‌وکارتان را در ایمیل مارکتینگ نشان می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا دفعه بعدی که خواستید کمپین بازاریابی ایمیلی خود را راه‌اندازی کنید، جواب بهتری به دو سؤال بالا بدهید و از نتیجه نهایی رضایت داشته باشید!

یکی از معیارهایی که می‌تواند به موفقیت کمپین شما منجر شود، نرخ تبدیل ایمیل است. اما این معیار به چه معناست و چگونه باید آن را در کمپین‌ها در نظر گرفت؟ از طرف دیگر چه روش‌هایی برای بهبود نرخ تبدیل ایمیل وجود دارند؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال‌ها برسید. (چنانچه تمایل دارید از خدمات ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب و به آسانی به مخاطبان خود ایمیل‌های کاربردی ارسال کنید)

نرخ تبدیل ایمیل چیست؟

هر کمپین ایمیلی باید هدف مشخصی داشته باشد. مثلاً ممکن است هدف شما این باشد که مخاطبان، یکی از محصولاتتان را بخرند یا در یکی از سرویس‌های خدماتی شما ثبت‌نام کنند. حالا تعداد مخاطبانی که به هدف مورد نظرتان پاسخ مثبت می‌دهند و اقداماتی در جهت منافع شما انجام می‌دهند، به‌نوعی «تبدیل» شدند. در واقع به بیان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که:

نرخ تبدیل در بازاریابی ایمیلی به درصد مخاطبانی گفته می‌شود که اقدامات مورد نیاز کمپین ایمیلی شما را انجام می‌دهند.

نرخ تبدیل ایمیل، معیار و فاکتور مهمی است که به موفقیت کمپین ایمیلی شما کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در شناسایی تعداد افرادی که بعد از خواندن نمونه ایمیل مارکتینگ شما اقدامی انجام می‌دهند، کاربرد داشته باشد. این یک معیار رایج است که بازاریابان برای تعیین میزان بازدهی کمپین از آن استفاده می‌کنند. کاربردهای متداول نرخ تبدیل ایمیل شامل خریدها یا ثبت‌نام‌هایی است که در نتیجه ارسال ایمیل‌های شما به مخاطب اتفاق می‌افتد. به‌طور کلی معیارهای تعیین نرخ تبدیل ایمیل را می‌توان طبق موارد زیر تعیین کرد:

  • مخاطب: مخاطبان هدف شما و اینکه چقدر آن‌ها را می‌شناسید و درک می‌کنید
  • محتوا: کیفیت محتوا و اینکه چقدر محتوای ایمیل شما با مخاطب مرتبط است
  • کال‌تواکشن (CTA): واضح و مناسب بودن کال‌تواکشن‌ها و اینکه چگونه مخاطبان را به اقدامی تشویق می‌کند
  • قابلیت رساندن ایمیل به مخاطب: نظارت بر اینکه ایمیل‌های شما به صندوق ورودی مخاطبان می‌رسند یا به پوشه‌های اسپم ختم می‌شوند
  • زمان‌بندی: ارسال ایمیل در زمان مناسب به جهت افزایش احتمال تعامل مخاطب با محتوای ایمیل 
  • طراحی: طراحی ایمیل مارکتینگ مناسب نحوه چیدمان، تصویر، محتوا و استفاده از رنگ که می‌تواند بر چگونگی درک مخاطب از پیام شما و اقداماتش تأثیر بگذارد
حتما بخوانید: ۱۴ روش برای بهینه سازی کمپین ایمیل مارکتینگ

نرخ تبدیل ایمیل چگونه محاسبه می‌شود؟

آیا شما هم می‌خواهید میزان موفقیت کمپین ایمیلی‌تان را رصد کنید؟ تا اینجا فهمیدید که نرخ تبدیل ایمیل، معیار خوبی برای این کار است. اما سؤال اصلی اینجاست که چگونه باید این معیار را محاسبه کرد؟ شما تا الان به چه طریقی این کار را انجام دادید؟ می‌خواهیم فرمول ساده‌ای را به شما معرفی کنیم که از این به بعد خیلی سریع بتوانید نرخ تبدیل ایمیل خود را محاسبه کنید.

برای مثال، فکر کنید که شما ۱۰ ایمیل را در کمپین خود ارسال کرده‌اید که از بین این ۱۰ ایمیل، ۲ ایمیل برگشت خورده‌اند. بنابراین تعداد کل ایمیل‌های ارسال شده، ۸ عدد است (در واقع ایمیل‌های شما به ۸ مخاطب رسیده است). حالا فرض کنید که از بین این ۸ ایمیل ارسال شده، ۴ مخاطب توانستند هدف شما را که برای این کمپین ایمیلی در نظر داشتید، محقق کنند (مثلاً روی لینک مقاله در وب‌سایت کلیک کردند یا محصول شما را خریدند). 

 حالا فکر می‌کنید این ۴ مخاطب چه معنایی دارند و چه فاکتور مهمی را به شما نشان می‌دهند؟ بله، درست حدس زده‌اید! در این حالت تعداد تبدیل‌ ایمیل شما ۴ عدد شده است. حالا نوبت به این می‌رسد که از فرمول زیر استفاده کنید:

فرمول نرخ تبدیل ایمیل مارکتینگ

با جایگذاری اعداد در فرمول متوجه می‌شوید که نرخ تبدیل در این مثال، ۵۰٪ است. 

برای درک اینکه آیا نرخ تبدیل سودآوری دارید یا خیر، تفاوت بین هزینه‌ای که برای این بازاریابی ایمیلی متحمل شدید و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را محاسبه کنید. اما اگر متوجه شدید که نرخ تبدیل ایمیل شما پایین است، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را بخوانید تا بتوانید از نحوه افزایش نرخ تبدیل ایمیل آگاه شوید. آماده‌‌اید؟

حتما بخوانید: بهترین استراتژی‌های بازگشت مشتری

۱۰ روش برای بهبود نرخ تبدیل ایمیل

حالا که می‌دانیم نرخ تبدیل ایمیل چیست و چرا اهمیت دارد، ممکن است تا الان این سؤال به ذهنتان خطور کرده باشد که چگونه باید این معیار را در کمپین‌های خود بالا ببریم؟ اگر شما هم در تلاش هستید تا نرخ تبدیل انواع ایمیل‌ مارکتینگ افزایش دهید، به این ۱۰ راهکار توجه کنید:

۱) عنوان ایمیل یا سابجکت‌لاین قوی بنویسید

به‌نوعی می‌توانیم بگوییم که سابجکت‌لاین‌ها بر خود ایمیل مقدم هستند؛ به این دلیل که اولین برداشت را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند. پس لازم است که سابجکت‌لاینی جذاب، چشمگیر و تأثیرگذار ارائه دهید که روش‌های متعددی برای این کار وجود دارد.

شما می‌توانید خوانندگان را با طنزنویسی‌های تک‌خطی یا حقایق جالبی که باعث کلیک کردن آن‌ها می‌شود، به سمت خود بکشانید. با این حال به یاد داشته باشید که سابجکت‌لاین شما باید به‌طور مؤثر، پیامی را که می‌خواهید در متن منتقل کنید، به مخاطب انتقال دهد. برای مثال، در تصویر زیر نمونه‌ای از ایمیل دیجی‌کالا را مشاهده می‌کنید که از سابجکت‌لاین جذابی استفاده کرده است.

استفاده از عنوان جذاب برای افزایش نرخ تبدیل ایمیل

۲) مخاطبان خود را در لیست ایمیل گروه‌بندی کنید

در قدم بعدی لازم است که به سگمنتیشن (گروه‌بندی مخاطبان) بپردازید. اعداد و ارقام نشان می‌دهند که کمپین‌هایی که سگمنتیشن مناسبی داشته‌اند، می‌توانند تا ۷۶۰ درصد بیشتر از برندهای دیگر درآمد به‌دست آورند. رفتار آنلاین مشتری می‌تواند اولویت‌هایش را نشان دهد. بنابراین این داده‌ها را در نظر بگیرید و سگمنت‌های معناداری ایجاد کنید تا به بهبود نرخ تبدیل ایمیل منجر شود. 

 

۳) یک کال‌تواکشن (CTA) جذاب اضافه کنید

کال‌تو‌اکشن یا دعوت به اقدام به معنی درخواستی است که شما از مخاطب دارید تا او را به انجام کاری خاص دعوت کنید. یک تصویر، پیام یک خطی، لینک یا دکمه در سایت می‌تواند به‌عنوان یک کال‌تواکشن باشد که مشارکت مخاطب را دربرمی‌گیرد. باید مطمئن شوید که کال‌تواکشن شما برای کاربر واقعاً جذاب است. در واقع می‌توانید با کال‌تواکشن خود این حس را به خواننده القا کنید که ارزشی منحصر‌به‌فرد به او ارائه می‌دهید و کارتان، نوآوری دارد تا بتوانید از دیگران متمایز شوید.

همچنین از کال‌تواکشن‌های مبهم دوری کنید و تا حد امکان کوتاه و واضح بنویسید. بدانید که CTA شما دروازه‌ای است که مُهر نهایی میزان «تبدیل‌ها» را می‌زند! هر چقدر ارزش بیشتری ارائه دهید، CTA شما جذاب‌تر است. علاوه بر این می‌توانید از طریق رنگ‌هایی مثل قرمز توجه خواننده را به CTA خود جلب کنید. برای مثال، نمونه ساده‌ای از کال‌تواکشن در یکی از خبرنامه‌های نجوا را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که می‌تواند مخاطب را به کلیک کردن ترغیب کند.

استفاده از دکمه کال تو اکشن در ایمیل

۴) بهترین زمان برای ارسال ایمیل را شناسایی کنید

 بهترین زمان ارسال به این موضوع بستگی دارد که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه رفتاری دارند. در واقع باید ببینیم آن افراد چه زمانی بیشتر ایمیل‌هایشان را باز می‌کنند. برای مثال، ممکن است مخاطبان حوزه زیبایی آخر هفته‌ها و شب‌ها بیشتر ایمیل‌هایشان را چک کنند؛ در حالی که مخاطبان یک صنعت دیگر، روزهای کاری و صبح‌ها برایشان بهترین زمان باشد. هر چقدر مخاطبان خود را بیشتر بشناسید و با رفتارهایشان آشنا باشید، بهتر می‌توانید این زمان را پیدا کنید.

 

۵) از شخصی‌سازی برای بهبود نرخ تبدیل ایمیل استفاده کنید

تا حد امکان، همه بخش‌های ایمیل خود از جمله سابجکت‌لاین، محتوای بدنه، زمان ارسال و… را شخصی‌سازی کنید. این کار باعث می‌شود که ایمیلتان جذاب‌تر باشد و برای خواننده دعوت‌کننده به نظر برسد. طبق مطالعه‌ای، ایمیل‌های شخصی‌سازی شده به‌طور متوسط باعث افزایش تبدیلِ حدود ۱۰ درصد از ایمیل‌ها می‌شوند. در تصویر زیر نمونه‌ای از ایمیل شخصی‌سازی شده با استفاده از نام کاربر را مشاهده می‌کنید.

شخصی‌سازی برای افزایش نرخ تبدیل ایمیل

۶) از محتوای تعاملی در ایمیل‌های خود استفاده کنید

محتواهای تعاملی نسبت به محتواهای منفعل، میزان تبدیل بیشتری دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً از ویدئوها، GIFها، قالب‌های متنوع، کارت‌ها، ماشین حساب‌های تعاملی و… در ایمیل خود استفاده کنید. 

۷) لندینگ پیج تأثیرگذاری ایجاد کنید

شما باید صفحات فرود (لندینگ پیج‌های) جذابی داشته باشید که ایمیل‌های خود را به آن صفحات هدایت کنید. البته ماجرا فقط به همین جا ختم نمی‌شود؛ چون شما نمی‌خواهید که بازدیدکنندگان به لندینگ پیج بیایند و بعد از خود بپرسید که آیا آن‌ها را به صفحه درستی هدایت کرده‌اید یا خیر! این اتفاق معمولاً منجر به ترک افراد از صفحه می‌شود و شما به هدف بازاریابی خود نمی‌رسید. بنابراین داشتن یک لندینگ پیج خوب برای افزایش نرخ تبدیل بازاریابی ایمیلی شما ضروری است. می‌توانید با طراحی‌های کاربرپسند و رنگ‌بندی‌ و کپی‌رایتینگ جذاب یک لندینگ پیج تأثیرگذار خلق کنید. 

۸) همیشه تست A/B را انجام دهید

انجام تست A/B می‌تواند به افزایش تصاعدی نرخ تبدیل شما کمک کند. حالا این تست می‌تواند از هر نوعی باشد. برای مثال می‌توانید دو نوع متن ایمیل مختلف را تست کنید؛ به این صورت که در ایمیل اول، یک کوپن تخفیف به یک گروه و در ایمیل دوم، یک محصول رایگان به گروه دیگر ارائه دهید.

این مقایسه‌ها به شما نشان می‌دهند که چه چیزی مخاطب هدف را بیشتر درگیر می‌کند. در واقع تجزیه‌وتحلیل‌های به‌موقعی را ارائه می‌دهند که می‌تواند برای نتیجه‌گیری‌های قطعی مورد استفاده قرار بگیرند. این نتایج می‌توانند کمپین‌های بازاریابی ایمیلی شما را در آینده شکل دهند و اطمینان داشته باشید که بهترین قدم را رو به جلو می‌گذارید.

حتما بخوانید: تست A/B در ایمیل مارکتینگ

۹) ایمیل‌هایی سازگار با صفحه نمایش موبایل طراحی کنید

شما باید این نکته را در تمام ایمیل‌های بازاریابی خود پیاده‌سازی کنید. امروزه درصد بالایی از ایمیل‌ها از طریق موبایل خوانده می‌شوند. بنابراین مطمئن شوید که برای این دسته از کاربران، طراحی ایمیل‌هایتان منسجم است. طول متن را کوتاه کنید و از طرح تک‌ستونی استفاده کنید. این کار می‌تواند نرخ تبدیل را بالا ببرد و باعث شود که افراد بیشتری ایمیل‌هایتان را بخوانند؛ چون این دفعه به‌راحتی می‌توانند با استفاده از موبایل به چک کردن ایمیل‌های شما بپردازند.

۱۰) احساس فوریت را در مخاطب ایجاد کنید

صرف نظر از اطلاعاتی که ارائه می‌دهید یا کمپینی که اجرا می‌کنید، ویژگی محدود بودن به زمان را در کمپین خود در نظر بگیرید. برای مثال، می‌توانید یک حس فوریت یا کمیاب بودن خدمات را به مخاطب القا کنید. اینکه یک فرصت را به‌نوعی انحصاری و مقید به زمان می‌کنید، با توجه به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت شما تعیین می‌شود.

برای مثال، یک وب‌سایت تجارت الکترونیک معمولاً به‌دنبال فروش کوتاه‌مدت است. تخفیف‌ها، ارسال‌های رایگان و پیشنهادها، نمونه‌هایی از مواردی به شمار می‌روند که برای این کار مناسب هستند. شما می‌خواهید به مشتریان نشان دهید که این سرویس تنها برای مدت محدودی در دسترس است. در تصویر یک نمونه کمپین ایمیلی را مشاهده می‌کنید که احساس فوریت را در مخاطب ایجاد می‌کند؛ به این شکل که در متن آن نوشته شده «فقط تا جمعه ۳ دی فرصت دارید…»

ایجاد احساس فوریت برای افزایش نرخ تبدیل ایمیل

 

نرخ تبدیل ایمیل را جدی بگیرید!

چه کسب‌وکارتان آنلاین باشد و چه آفلاین، لازم است بدانید که بهینه‌سازی نرخ تبدیل یکی از معیارهای مهمی است که باید در کسب‌وکار خود در نظر بگیرید. بنابراین در این مقاله تلاش کردیم تا در ابتدا مشخص کنیم که نرخ تبدیل ایمیل چیست و سپس این معیار را به‌صورت شفاف برایتان توضیح دهیم و تکنیک‌های تقویت آن را با شما به اشتراک بگذاریم. حالا نوبت شماست که دست به کار شوید و در جهت سودآور کردن تبدیل‌هایتان قدم بردارید. شما از چه تکنیک‌هایی برای افزایش تبدیل‌های ایمیل خود استفاده می‌کنید؟ (چنانچه تمایل دارید درباره نحوه پیاده‌سازی اتومیشن بازاریابی برای کسب و کار خود بیشتر بدانید، در مقاله دیگری از بلاگ نجوا به طور کامل به آن پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم بخوانید)

 

منابع:

Mailmodo Mailmunch Campaign MonitorMondayBlog

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *