ایده‌های خبرنامه ایمیل

۸ دلیل اینکه نباید لیست ایمیل بخرید و راهکار آن

نقل‌قول معروفی در بازاریابی است که می‌گوید: «پول در لیست است!»

اما فکر نکنید با خرید لیست ایمیل به پول می‌رسید؛ چون شاید در وهله اول روشی سریع برای درآمدزایی به‌نظر برسد؛ اما جز اتلاف وقت و هزینه، سودی برایتان ندارد!
در این مقاله می‌خواهیم درباره ۸ دلیلی که چرا هرگز نباید لیست ایمیل بخرید، صحبت کنیم. سپس راهکارهایی جایگزین معرفی می‌کنیم که می‌تواند موفقیت ایمیل مارکتینگ شما را تضمین کند.

پس با ما همراه باشید!

خرید لیست ایمیل به چه معناست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است اول بگوییم خرید لیست ایمیل چیست و چطور انجام می‌شود.

لیست ایمیل به مجموعه‌ای از آدرس‌های ایمیل افرادی گفته می‌شود که مشترکان ایمیل شما هستند.

به بیان ساده‌تر، افرادی که مشترک ایمیل شما هستند، تمایل دارند اطلاعات به‌روزرسانی‌ها، تخفیف‌ها و سایر جزئیات کسب‌وکار شما را در قالب ایمیل دریافت کنند.

از آنجایی که ایمیل مارکتینگ بهترین روش‌ برای فروش آنلاین است، خیلی از کسب‌وکارهای تازه به‌راه‌افتاده برای اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی خود، لیست‌های آماده ایمیل مشترکان را خریداری می‌کنند.

اگر بخواهید یک لیست ایمیل ارگانیک با هزاران داده مشتری ایجاد کنید، ممکن است چندین ماه طول بکشد؛ در حالی که اگر یک لیست ایمیل را به‌صورت آنلاین خریداری کنید، فوری به صدها یا هزاران داده مشتری دسترسی پیدا می‌کنید؛ اما آیا واقعاً خرید لیست ایمیل ارزشش را دارد؟

قطعاً خیر!

خرید لیست ایمیل، ایده خوبی نیست و می‌تواند باعث ضرر کسب‌وکارتان شود. حالا در ادامه بیشتر برایتان توضیح می‌دهیم که چرا نباید این کار را انجام دهید.

۸ دلیل که شما نباید لیست ایمیل بخرید!

قبل از اینکه برای خرید لیست ایمیل تصمیم جدی بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم این ۸ مورد را بخوانید که به احتمال زیاد شما را از این تصمیم منصرف می‌کند:

۱. لیست‌های ایمیل خوب فروشی نیست!

هیچ‌وقت با خریداری لیست ایمیل نمی‌توانید به آدرس ایمیل‌های باکیفیت و خوب دست پیدا کنید. اگر آدرس ایمیلی برای فروش باشد، به این معنی است که این ایمیل قبلاً پاسخگو نبوده و صلاحیت لازم برای توسعه برنامه‌های بازاریابی شما را ندارد.

ایمیل‌هایی که در سایت‌ها برای فروش گذاشته می‌شوند، ممکن است زمانی ارزشمند بوده‌اند؛ اما به احتمال زیاد الان جایگاهی جز پوشه اسپم‌ برای شما ندارند! وگرنه شرکت‌های دیگر هیچ‌وقت آدرس ایمیل‌ مشتریانشان را در سایت‌ها برای فروش نمی‌گذاشتند.

به این موضوع فکر کنید: آیا شما آدرس ایمیل کاربرانی را که داوطلب دریافت ایمیل از طرف برند شما بوده‌اند، می‌فروشید یا در سایت‌های دیگر به اشتراک می‌گذارید؟

۲. سرویس‌های ایمیل مارکتینگ معتبر اجازه آن را نمی‌دهند

اگر از خدمات‌دهنده‌ها یا نرم‌افزارهای معتبر بازاریابی ایمیلی استفاده کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که این خدمات‌دهنده‌ها به‌صراحت استفاده از لیست ایمیل‌های خریداری‌شده را ممنوع کرده‌اند.

در عوض تأکید بیشتری روی استفاده از لیست‌های ایمیل انتخابی (از طریق فرم ثبت‌نام یا Opt-in) دارند. چرا؟ چون یک آدرس ایمیل اشتباه از مشتری ممکن است قابلیت تحویل و ارسال ایمیل‌ها به سایر مشتریان را دچار مشکل کند. یک دلیلش هم این است که این ایمیل‌ها روی یک IP مشترک قرار دارند.

اگر می‌خواهید ایمیل‌هایتان واقعاً وارد اینباکس‌ها شوند، بهتر است بی‌خیال خرید لیست ایمیل‌ شوید و تمرکز خود را روی ساختن لیست ایمیل قرار دهید.

۳. اعضای لیست‌های خریداری‌شده شما را نمی‌شناسند

آدرس‌های ایمیلی که متعلق به یک لیست انتخابی خاص هستند (یعنی خود مشتریان در فرم ثبت‌نام یک شرکت، داوطلبانه ایمیلشان را وارد کرده‌اند)، ترجیح می‌دهند ایمیل‌هایی را از همان شرکت خریدار دریافت کنند؛ نه از شرکت شما!

در واقع مشتریان و اعضایی که لیست ایمیلشان را خریده‌اید، اصلاً با برند شما آشنایی ندارند که بخواهند در تعامل با برندتان باشند. در نتیجه، اگر ایمیلی از شما دریافت کنند، ممکن است ایمیل‌هایتان را در پوشه اسپم علامت‌گذاری کنند. بنابراین، نباید آن‌ها را به‌خاطر این کار و آشنایی که با شما ندارند، سرزنش کنید!

جالب است بدانید شایع‌ترین نوع ایمیل‌های اسپم‌ مربوط به ایمیل‌های تبلیغاتی است که حدود ۳۶ درصد از کل پیام‌های اسپم را شامل می‌شوند (منبع: Hubspot).

۴. نتایج ضعیفی از ارسال ایمیل به لیست‌های خریداری‌شده می‌گیرید

هنگام ارسال ایمیل به لیست خریداری‌شده، این احتمال وجود دارد که محتوای نامربوط و بدون جزئیات برایشان ارسال کنید. این کار می‌تواند به کمپین‌های بازاریابی ایمیلی ناموفق منجر شود.

از طرف دیگر، ارتباط و تعامل کلید یک بازاریابی ایمیلی موفق است. این روزها بهترین راه برای حضور در اینباکس شلوغ، ارسال ایمیل‌های ارزشمند و متناسب با نیاز مخاطبان هدف است.

همچنین اگر یک لیست ایمیل بخرید، اطلاعات کمی درباره آن مشتریان دارید و هیچ چیزی از ترجیحات و عاد‌ت‌های خریدشان نمی‌دانید؛ چه برسد به اینکه بفهمید آن‌ها می‌توانند مشتریان بالقوه شما باشند یا خیر!

در نتیجه کمپین بازاریابی شما موفق نخواهد بود؛ یعنی نرخ باز‌کردن ایمیل، نرخ کلیک‌کردن و میزان ارجاع به برندتان ضعیف خواهد بود.

اشتراک‌گذاری محتوای هدفمند می‌تواند شاخص‌های کمپین بازاریابی ایمیلی شما را بهبود ببخشد. این کار معمولاً شامل بخش‌بندی لیست ایمیل بر اساس علایق، اطلاعات دموگرافیک و رفتار مشتریان است که با لیست‌های آماده امکان‌پذیر نیست.

۵. کسب‌وکارهای دیگر از همان لیست ایمیل استفاده می‌کنند

فروشندگان لیست ایمیل برای به‌حداکثر رساندن سود خود، همان مجموعه آدرس‌های ایمیلی را به چندین خریدار می‌فروشند. به‌همین دلیل است که احتمالاً در بعضی از سایت‌ها با لیست ایمیل‌های تجاری تخفیف‌دار مواجه می‌شوید.

استفاده از لیست‌های ایمیل تکراری روی نرخ تبدیل و دیگر معیارهای بازاریابی شما در طولانی‌مدت تأثیر می‌گذارد. تصور کنید ۱۰ برند مختلف بخواهند ایمیل‌های بازاریابی خود را روی سر یک سری از افراد بمباران کنند. این کار می‌تواند تجربه آزار‌دهنده‌ای برای مشتریان ایجاد کند.

در نتیجه، بعید است که این افراد بخواهند از شما خرید کنند یا تعاملی با برندتان داشته باشند. حتی خیلی از آن‌ها ممکن است ایمیل‌های شما را در پوشه‌ اسپم قرار دهند!

۶. ممکن است گذرتان به پوشه اسپم بیفتد

ایمیل‌های شما ممکن است به‌خوبی نوشته شده و ارزشمند باشند. حتی شاید بهترین خط موضوع و دکمه‌های کال‌تواکشن را داشته باشند.

اما زمانی کمپین ایمیلی موفقی خواهید داشت که مشتریان بتوانند برند شما را به یاد بیاورند. به‌ندرت این موضوع برای لیست ایمیل‌های خریداری‌شده صدق می‌کند.

شما در نظر مشتریانی که برندتان را نمی‌شناسند، فقط شرکتی ناشناخته هستید که ممکن است ایمیل‌هایتان اسپم شوند.

مشتریان ایمیل‌های برندهایی را که نمی‌شناسند، حذف می‌کنند یا از دریافت آن‌ها انصراف می‌دهند. در نتیجه احتمال زیادی دارد که گذرتان به پوشه اسپم بیفتد!

اگر افراد زیادی ایمیل‌های بازاریابی شما را به‌عنوان اسپم گزارش دهند، این موضوع می‌تواند به قابلیت ارسال ایمیل و شهرت و اعتبار IP شما آسیب بزند و دامنه شما را در لیست سیاه قرار دهد.

حواستان باشد: حتی اگر بعد از خرید یا اجاره لیست ایمیل‌ها متوجه این موضوع شوید و تصمیم بگیرید تنها به افرادی ایمیل بزنید که شرکت شما را انتخاب کرده‌اند، ماه‌ها (یا شاید سال‌ها) طول می‌کشد تا امتیاز فرستنده خود را بالا ببرید و اعتبار IP خود را بازسازی کنید!

۷. شهرت برند خود را به خطر می‌اندازید

مجدداً تکرار می‌کنیم که علاوه بر پلتفرم‌های بازاریابی ایمیلی که شما را تحریم می‌کنند، خرید لیست ایمیل خطری جدی برای اعتبار برند شماست!

خیلی از مشتریان به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند تا درباره برندهایی که ایمیل‌های اسپم می‌فرستند، پرس‌وجو کنند. حتی بدتر از آن، نام برند شما می‌تواند مترادف با اسپم شود و در لیست شرکت‌هایی قرار بگیرد که بیشترین اسپم را ارسال می‌کنند.

ایجاد یک برند قابل احترام خیلی اهمیت دارد؛ چون نمی‌خواهید بعداً هزینه زیادی برای رفع این آسیب خرج کنید!

۸. ممکن است با جریمه و اخراج مواجه شوید!

اکثر پلتفرم‌های بازاریابی ایمیلی سیاست‌های سخت‌گیرانه ای دارند که کسب‌وکارها را از خرید لیست‌های بازاریابی ایمیلی تجاری منع می‌کنند. حتی این پلتفرم‌ها می‌توانند حساب شما را ببندند، جریمه‌ای به برندتان تحمیل کنند یا اگر قوانین را نقض کردید، علیه شما اقدام قانونی کنند.

برای مثال، پلتفرم Aweber خرید لیست ایمیل‌ها را به‌عنوان اسپم می‌شناسد و این موضوع به‌منزله نقض جدی قرارداد برندها با این سرویس است. این شرکت هشدارهای صریحی درباره استفاده از اسپم در وب‌سایت خود قرار داده است.

 

از طرف دیگر، ارائه‌دهندگان خدمات ایمیل (ESPs) مانند جیمیل و یاهو کسب‌وکارها را از ارسال ایمیل بدون رضایت مردم منع می‌کنند. این ارائه‌دهندگان ممکن است پیام‌های ایمیل شما را اسپم نشان دهند یا حساب کاربری شما را بدون اطلاع قبلی تعلیق کنند!

به‌جای خرید لیست ایمیل، این راهکارها را به کار ببرید

ساختن لیست ایمیل ممکن است زمان‌بر باشد؛ اما در طولانی‌مدت نتایج اثربخشی برایتان خواهد داشت.

هیچ‌وقت بهترین ایمیل‌های مشتریان برای فروش نیستند. بنابراین، بهتر است به‌جای خرید لیست ایمیل، این کارها را انجام دهید:

هنگام ثبت‌نام، ایمیل مخاطب را بگیرید

فرم‌های ثبت‌نام (یا پاپ‌آپ در وب‌سایت) می‌تواند روش خوبی باشد تا از افراد درخواست کنید به لیست ایمیل شما بپیوندند.

وقتی یک کاربر از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، می‌توانید طوری تنظیم کنید که یک فرم سریع ظاهر شود و آدرس ایمیل کاربر را بخواهد. حتی می‌توانید برای افرادی که در لیست ایمیل شما ثبت‌نام می‌کنند، مشوقی مانند تخفیف در خریدهای بعدی در نظر بگیرید.

برای مثال، در سایت ایران تلنت هنگام ثبت‌نام باید ایمیل خود را وارد کنید:

واردکردن ایمیل برای ثبت‌نام

حالا بعد از وارد‌کردن ایمیل توسط مشتری، ایمیلی بفرستید و از آن‌ها تأیید برای عضویت بگیرید. در این حالت می‌فهمید که ایمیل مشتری، درست وارد شده و می‌توانید او را به لیست مخاطبان و مشتریان خود اضافه کنید.

حتما بخوانید: ۵۸ ایده خبرنامه ایمیل موفق

دکمه اشتراک‌گذاری را به ایمیل‌های خود اضافه کنید

فراموش نکنید که دکمه‌های به‌اشتراک‌گذاری (Share) را به ایمیل خود اضافه کنید تا دریافت‌کنندگان بتوانند ایمیل‌هایی را که بیشتر از همه دوست دارند، برای دوستان و همکاران خود ارسال کنند.

چند دکمه مختلف در قالب ایمیل خود داشته باشید؛ مثل:

  • دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی مجزا که پست‌های اجتماعی ازپیش‌نوشته‌شده‌ای را تولید می‌کنند و به نسخه وب ایمیل شما لینک می‌شوند

دکمه اشتراک‌گذاری در پایان ایمیل

  • دکمه «ایمیل به دوست» که شما می‌توانید فوراً پیام ایمیلی خود را برای دوستانتان ارسال کنید

فقط دقت کنید که در فرم ثبت‌نام ایمیل تنها یک دکمه انتخابی تعریف کنید تا هر مخاطب جدیدی که دوست دارد ایمیل‌هایتان را دریافت کند، فقط روی آن دکمه کلیک کرده باشد.

محتوای مفید تولید کنید

هر برندی ارزش خاصی دارد که می‌تواند آن را به بازار هدف خود عرضه کند. از تخصص خود برای تولید محتوای خوب و کاربردی استفاده کنید تا مشتریان تمایل پیدا کنند که با قرار دادن آدرس ایمیل و شماره تلفن خود عضو خبرنامه شما شوند.

اگر هنوز وب‌سایتی ندارید، از همان‌جا شروع کنید. محتوای باکیفیت مثل بلاگ‌پست، ویدئو، آموزش‌ یا اینفوگرافی منتشر کنید تا ترافیک مرتبط را به وب‌سایت خود هدایت کنید. سپس یک فرم ثبت‌نام و عضویت ایجاد کنید تا افراد به لیست ایمیل شما بپیوندند. این فرم عضویت را در بخش‌های مختلف سایت و قسمت‌های متفاوت سفر کاربر نمایش دهید.

وقتی شما محتوای جذابی تولید می‌کنید که به مخاطبان هدفتان مرتبط است، آن‌ها تمایل بیشتری به اشتراک خبرنامه‌های ایمیلی یا وبلاگ‌های شما دارند.

این کار باعث ایجاد اعتماد شده و شما می‌توانید به‌راحتی محصولات یا خدمات خود را بدون دردسر به این مخاطبان بفروشید.

برای مثال، وقتی وارد قسمت بلاگ سایت یکتانت می‌شوید و صفحه را به پایین اسکرول می‌کنید، با پاپ‌آپ عضویت در خبرنامه مواجه می‌شوید که اگر مایل باشید می‌توانید در آن عضو شوید.

دریافت ایمیل برای عضویت در خبرنامه

بده‌وبستان کنید

شما می‌توانید کتاب‌های الکترونیک (ایبوک) یا ابزارهای مفیدی را که به کسب‌وکارتان مرتبط هستند، به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار دهید؛ فقط شرطی دارد! آن شرط هم این است که ایمیلشان را بنویسند تا شما آن ایبوک را برایشان بفرستید یا به آن ابزار دسترسی دهید.

برای مثال، در یکتانت هر مخاطبی که بخواهد وارد دوره‌ها شود یا ایبوکی دانلود کند، باید اول آدرس ایمیلش را بنویسد که در تصویر زیر نمونه‌ای از آن را می‌بینید:

دریافت ایمیل در ازای عضویت در خبرنامه

در نهایت این ایبوک‌ها یا ابزارهای کاربردی را بهتر است در کانال‌های مختلف بازاریابی خود پروموت و تبلیغ کنید تا مخاطبان بیشتری از وجود آن‌ها آگاهی پیدا کنند.

کمپین‌های جذب لید برگزار کنید

کمپین‌های جذب لید انگیزه‌ای هستند که شما به مشتریان خود در ازای دریافت آدرس ایمیلشان ارائه می‌کنید. این کار با درخواست‌کردن از مخاطب برای پیوستن به لیست ایمیل تفاوت دارد!

شما با استفاده از کمپین جذب لید می‌توانید یک صفحه فرود ایجاد و محتوای ارزشمندی منتشر کنید و اجازه دهید تا افراد در ازای آدرس ایمیل خود به آن محتوا دسترسی پیدا کنند.

بسته به جایگاهتان و اینکه مخاطبان شما چه چیزی را ترجیح می‌دهند، کمپین لید می‌تواند در قالب‌های متنوعی مثل این موارد باشد:

  • قالب گزارش‌های صنعتی
  • راهنماها و گایدلاین‌ها
  • وبینار‌ها
  • کتاب‌های الکترونیکی یا کاغذهای سفید
  • تمپلیت‌ها
  • آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها یا پرسشنامه‌ها
  • مسابقات و ارائه هدیه
  • دوره‌های آنلاین
  • آزمایش‌های رایگان محصول
  • مشاوره‌های رایگان
حتما بخوانید: آموزش بهترین روش‌های ساخت لیست ایمیل (۱۲ روش کاربردی)

لیست ایمیل قوی را فقط خودتان می‌توانید بسازید

راه میانبری نیست که بتوانید خیلی سریع آدرس ایمیل مشتریان بالقوه خود را جمع کنید؛ بلکه باید برای چندین ماه تلاش کنید تا لیست خوبی از مشتریانتان بسازید. بنابراین، هیچ‌وقت تلاش‌های بازاریابی‌تان را با خریداری آدرس ایمیل و اسپم‌شدنشان هدر ندهید!

در این مقاله تمام آسیب‌های مربوط به خریدن لیست ایمیل را با شما به‌اشتراک گذاشتیم. خوشحال می‌شویم که شما هم نظرات خود را برایمان در بخش کامنت‌ها بنویسید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *