تقسیم بندی لیست ایمیل‌ها

تقسیم بندی لیست ایمیل‌ها یا بخش‌بندی کاربران در ایمیل مارکتینگ

تقسیم‌بندی لیست ایمیل راهکار بازاریابی بسیار مؤثری در ایمیل مارکتینگ است که نرخ کلیک و بازکردن ایمیل‌های ارسالی و در نهایت درآمد شما را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

از آنجایی‌که با رشد کسب‌و‌کار لیست مشترکین ایمیل نیز طولانی‌تر می‌شود و از طرفی این مخاطبین تفاوت‌هایی با هم دارند، در نتیجه ایمیل سگمنتیشن باعث می‌شود که با توجه به معیارها و استراتژی‌های مناسب، لیست مشترکین ایمیل خود را در تقسیم‌بندی و از این طریق موفقیت بیشتری در ایمیل مارکتینگ کسب کنید.

در این مقاله با دلایل اهمیت تقسیم‌بندی لیست ایمیل، استراتژی‌های مختلف آن، مراحل ایمیل سگمنتیشن و ایده‌هایی برای انجام بهتر و دقیق‌تر آن آشنا شده و قادر به ایجاد لیست‌های ایمیل بهینه‌تری می‌شوید. (در مقاله‌ای دیگر از بلاگ نجوا درباره اینکه ایمیل مارکتینگ چیست و چرا کسب و کارها باید از آن استفاده کنند، به طور کامل توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز بخوانید)

اهمیت تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها در ایمیل مارکتینگ

نتایج تحقیقات نشان داده تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها باعث می‌شود نرخ بازکردن آنها تا ۱۹ درصد و همچنین نرخ کلیک ایمیل‌های بازشده نیز تا ۲۲ درصد افزایش داشته باشد. وقتی لیست ایمیل مارکتینگ خود را تقسیم‌بندی می‌کنید، در نتیجه بهتر می‌توانید مشتریان را توسط اطلاعات و منابع ارزشمند مورد علاقه آنها هدف‌گذاری کنید و این کار در نهایت به موفقیت بیشتر شما منجر می‌شود. موارد زیر مهم‌ترین دلایلی هستند که نشان می‌دهند چرا شما باید لیست ایمیل خود را تقسیم‌بندی کنید.

مشتریان شما تفاوت‌های زیادی با هم دارند: بیشتر مواقع کسب‌و‌کارها مخاطبان هدف متفاوتی دارند که هر کدام از آنها به انواعی از محصولات و خدمات شما علاقمند هستند. لیست‌های هدفمند به شما کمک می‌کند که تفاوت‌های مشتریان را شناسایی کنید و برای هر دسته از آنها اطلاعات و فرصت‌هایی را ارسال کنید که در جستجوی آن هستند.

تقسیم‌بندی لیست ایمیل باعث افزایش میزان اعتبار شما می‌شود: وقتی در مورد نحوه، زمان و چیزی که برای مشتریان ارسال می‌کنید، با فکر و تدبیر عمل کنید در نتیجه باعث بالا رفتن میزان اعتبار شما خواهد شد. ارسال بی‌وقفه ایمیل‌های مختلف بدون در نظر گرفتن علایق مشتریان باعث بی‌اعتبار بودن و غیرحرفه‌ای شناخته شدن شما توسط آنها می‌شود.

تقسیم‌بندی لیست ایمیل باعث هدفمند شدن ارسال ایمیل‌ها می‌شود: تقسیم‌بندی باعث می‌شود که مشتریان خود را براساس علایق یا خریدهای قبلی، موقعیت مکانی و نوع مشاغل آنها و… دسته‌بندی کنید. روش‌هایی بسیار متنوعی برای تقسیم‌بندی لیست ایمیل وجود دارد، در نتیجه بهتر است روشی را به‌کار بگیرید که با استراتژی‌های کسب‌و‌کار شما هماهنگ‌تر است.

تقسیم‌بندی لیست ایمیل میزان موفقیت شما را افزایش می‌دهد: آمار نشان می‌دهد تقسیم‌بندی لیست ایمیل در ایمیل مارکتینگ، باعث افزایش نرخ باز شدن و نرخ کلیک و کاهش نرخ پرش می‌شود.

حتما بخوانید: بهترین راه های ساخت لیست ایمیل

استراتژی‌های تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها

در این قسمت با چند استراتژی مفید در ایمیل سگمنتیشن آشنا می‌شوید.

اطلاعات دموگرافیک

تقسیم‌بندی براساس اطلاعات جمعیتی (دموگرافیک) از آن جهت رایج‌تر است که بر اساس اطلاعات دقیق‌تری انجام می‌شود. فاکتورهای تقسیم‌بندی براساس اطلاعات دموگرافیک معولا سن، جنسیت، وضعیت خانوادگی (متأهل یا مجرد) و درآمد هستند.

خصوصیات روانشناختی

این نوع تقسیم‌بندی گامی فراتر از تقسیم‌بندی براساس اطلاعات جمعیتی است زیرا نه تنها مخاطب بلکه عوامل روانشناختی دخیل در نحوه رفتار او را نیز در نظر می‌گیرید. این عوامل روانشناختی می‌توانند علایق فردی، سبک زندگی و ارزش‌ها باشند.

رفتار مخاطب

اقدامات انجام شده توسط مخاطبان می‌تواند به شما سرنخ‌هایی درباره علایق آنها نسبت به ایمیل‌های پیشنهادی شما بدهد. برخی از عوامل مربوط به رفتار مخاطب که شما باید در ایمیل سگمنتیشن آنها را در نظر بگیرید، مواردی نظیر معیارهای تعامل ایمیل (مانند نرخ باز کردن و نرخ کلیک کردن)، تعامل با وبسایت شما، سابقه خرید و استفاده از محصولات و خدمات شما هستند.

عوامل جغرافیایی

این مورد استراتژی اصلی برای کسب‌و کارهایی است که در مکان‌های مختلف شعبه‌هایی دارند و همچنین برای کسب‌و کارهایی که مخاطبان آنها بین‌المللی هستند. فاکتورهای سگمنتیشن در این استراتژی می‌توانند کشور، ناحیه، شهر یا کد پستی، منطقه زمانی و زبان باشند.

میزان خرید

میزان تراکنش‌ها و خریدهای انجام شده هم می‌تواند یکی از روش‌های تقسیم‌بندی لیست ایمیل باشد. به عنوان مثال در این حالت شما ایمیلتان را به صورت مستقیم برای افرادی می‌فرستید که بیش از 5 میلیون تومان در سال از شما خرید داشته‌اند.

تقسیم‌بندی لیست ایمیل در سرویس‌های ایمیل مارکتینگ مختلف

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ بسیار متنوعی نظیر سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا، Aweber، Get Response، iContact، Mail Chimp وجود دارند. هر کدام از این سرویس‌ها امکانات متنوعی را برای تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها فراهم کرده‌اند و با استفاده از آنها می‌توانید ایمیل سگمنتیشن را بسیار راحت‌تر انجام دهید.

سرویس‌های بازاریابی از طریق ایمیل، ابزارهای بازاریابی را برای شما فراهم می‌کنند که با استفاده از آنها می‌توانید تعریف، تست و ارسال لیست‌های ایمیل خود را انجام دهید و میزان کارایی آن‌ها را نیز بسنجید. مثلا سرویس‌ ایمیل مارکتینگ نجوا به شما امکان دسترسی به داده‌ها و گزارش‌ها را می‌دهند و در نتیجه شما می‌توانید از این داده‌ها در استراتژی‌های ایمیل سگمنتیشن خود استفاده کنید.

قبل از شروع تقسیم بندی لیست ایمیل بهتر است با نحوه تقسیم‌بندی سرویس ایمیل مارکتینگ خود آشنا باشید و نحوه مدیریت ایمیل سگمنتیشن توسط سرویس را مدیریت بدانید. مهم‌تر اینکه باید حتما به قوانین سرویس ایمیل مارکتینگ خود توجه داشته باشید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بهتر لیست ایمیل خود را تقسیم بندی کنید و استراتژی‌های خود را طبق این موارد تنطیم کرده و موفق‌تر عمل کنید.

حتما بخوانید: مقاله شخصی‌سازی در ایمیل مارکتینگ نجوا را از دست ندهید!

مراحل تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها در ایمیل مارکتینگ

بعد از اینکه با توجه به اهداف کسب‌و‌کار خود و سرویس ایمیل مارکتینگی که از آن استفاده می‌کنید، استراتژی‌های ایمیل سگمنتیشن مناسبی را تنظیم کردید، نوبت به تقسیم‌بندی لیست ایمیل می‌رسد. با به ‌کارگیری مراحل زیر می‌توانید لیست ایمیل خود را به‌خوبی تقسیم‌بندی کنید.

  1. تعیین معیار برای هر قسمت: قبل از اینکه مستقیما به سراغ تقسیم‌بندی مخاطبان خود بروید باید دقیقا مشخص کنید که هر مخاطب چه شرایطی باید داشته باشد تا در قسمت خاصی قرار بگیرد. در اینجا باید از استراتژی‌های تنظیم شده کمک بگیرید.
  2. جمع‌آوری داده‌ها: بعد از مشخص کردن استراتژی و معیارهای هر قسمت نوبت به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای دسته‌بندی مخاطبان می‌رسد. بعضی وقت‌ها جمع‌آوری اطلاعات از طریق فرم‌های ثبت‌نام و نظرسنجی انجام می‌شود. سرویس ایمیل مارکتینگ شما هم همانطور که گفته شد در فراهم کردن اطلاعات و گزارش‌ها برای شما کمک‌کننده است.
  3. تنظیمات تقسیم‌بندی لیست ایمیل خود را انجام دهید: در این مرحله با توجه به ابزار و امکاناتی که سرویس ایمیل مارکتینگ شما فراهم کرده است، بخش‌های لیست ایمیل خود را بسازید.

نکات تقسیم‌بندی لیست ایمیل

با به‌کار بردن نکات زیر می‌توانید تقسیم‌بندی لیست ایمیل خود را به شیوه بهتر و بهینه‌تری انجام دهید و نتایج بیشتری دریافت کنید.

  • تقسیم‌بندی ساده

    نیازی به ایجاد چندین قسمت نیست. مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار بر تصمیم‌های مشتریان را شناسایی کنید و استراتژی‌های خود را طبق آنها تعیین کنید.

  • مشتریان خود را خوب بشناسید

    تحقیقاتی را برای شناخت پرسونای خریداران خود انجام دهید. با شناخت خصوصیات مشتریان بهتر می‌توانید تقسیم‌بندی لیست ایمیل را طبق شخصیت آنها انجام دهید.

  • از مشتریان سؤالات زیادی نپرسید

    با اینکه فرم‌های اشتراک، منابع خوبی برای جمع‌آوری داده‌های مخاطبان هستند، اما باید مراقب باشید که با پرسیدن سؤالات زیاد مخاطب را از ثبت‌نام منصرف نکنید. باید به‌روشنی برای مخاطبان شرح دهید که به چه منظور این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنید و چه فایده‌ای برای آنها دارد.

  • برای ایجاد بخش‌های دقیق‌تر، معیارها را با هم ترکیب کنید

    ترکیب چند معیار با هم برای ساخت یک بخش (مثلا بخشی که در آن علاوه‌بر اینکه جنسیت مخاطبان مؤنث است، خرید محصول خاصی را هم انجام داده‌اند) باعث می‌‌‌‌‌شود که تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها با جزئیات بیشتری شخصی‌سازی شود.

  • نظارت بر عملکرد

    پس از تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها باید آنها را تحت‌نظر داشته باشید، زیرا از این طریق پی می‌برید که برای هر مخاطب چه چیزی بهتر است و در نتیجه محتواهای بعدی خود را طبق آن پیش می‌برید.

ایده‌های تقسیم‌بندی لیست ایمیل

تعامل مشترکین

شما می‌توانید طبق تعداد دفعاتی و زمان‌هایی که مشترکین روی ایمیل‌های شما کلیک می‌کنند و آنها را باز می‌کنند، اطلاعاتی راجع‌به میزان علاقه فعلی آنها به برند خود به‌دست آورید. طبق این اطلاعات می‌توانید به متناسب سازی ارتباط خود با آنها بپردازید.

دستگاه

داشتن اطلاعات درباره اینکه مشترکین شما از طریق چه دستگاه‌هایی به ایمیل‌های شما دسترسی دارند، بر نحوه سگمنتیشن شما تأثیر می‌گذارد. مثلا می‌توان برای مشترکینی که از طریق موبایل ایمیل‌ها را باز می‌کنند، ایمیل‌هایی با موضوعات و متن کوتاه‌تر و استفاده از دکمه به جای پیوند متنی ارسال کرد.

اولویت زمانی

شما در تقسیم‌بندی ایمیل‌ها باید در نظر بگیرید که هر گروه از مخاطبان شما چه زمانی از شبانه روز را برای دریافت ایمیل ترجیح می‌دهند. این موضوع باید به‌ویژه برای مشترکینی با منطقه‌های زمانی مختلف در نظر گرفته شود.

ابزار و نرم افزارهای مناسب برای تقسیم‌بندی لیست ایمیل

همان‌طور که در بالا ذکر شد، شما به سرویس ایمیل مارکتینگی نیاز دارید که امکانات و ابزار ایمیل سگمنتیشن را برایتان فراهم کند. در زیر نمونه‌ای از سرویس‌هایی که دارای امکانات قدرتمند برای ساخت ایمیل سگمنتیشن‌های بهینه هستند، برای راهنمایی شما آورده شده است.

نتیجه‌گیری

اگر از ایمیل مارکتینگ به منظور افزایش فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنید، استفاده از ایمیل سگمنتیشن میزان موفقیت و درآمد شما را افزایش می‌دهد. هم اکنون شما دانش کافی برای تقسیم‌بندی دقیق لیست ایمیل خود را دارا هستید و با ارسال محتوای شخصی‌سازی شده می‌توانید نرخ تعامل مشتریان با ایمیل را بالا ببرید و ایمیل مارکتینگ را به شیوه‌ای حرفه‌ای‌تر انجام دهید. تقسیم‌بندی لیست ایمیل باعث می‌شود که نرخ لغو اشتراک توسط مشترکین کاهش پیدا کند و به شما کمک می‌کند که ارتباطی قوی‌تر با مخاطبان خود بسازید.

 

منابع:

mill | sendinblue | neilpatel | optinmonster

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *