تست A/B در ایمیل مارکتینگ

تست A/B در ایمیل مارکتینگ

درست است که جلب نظر مخاطب و افزایش رضایت آن‌ها در ایمیل مارکتینگ جزو سخت‌ترین و پرهزینه‌ترین بخش بازاریابی است؛ اما با روش‌هایی مانند تست A/B می‌توان مطمئن شد که آیا تمام فعالیت‌های ایمیل مارکتینگ ما به درستی طراحی و اجرا شده‌اند یا نه. همان‌طور که می‌دانید ایمیل مارکتینگ هنوز هم بهترین روش جذب مخاطب و افزایش نرخ تبدیل است. تست A/B روشی فوق‌العاده برای این است که بفهمید بهترین استراتژی برای ارسال ایمیل چیست. (اگر تمایل دارید از سرویس ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، می‌توانید از شرایط و تعرفه نجوا اطلاعات کسب کنید)

تست A/B در ایمیل مارکتینگ چیست؟

تست A/B ایمیل مارکتینگ

تست A/B در ایمیل مارکتینگ به این شکل صورت می‌پذیرد که دو نمونه از یک ایمیل تهیه کنیم و هر نمونه را برای تعدادی از مشترکین بفرستیم. با توجه به نتایجی که به دست می‌آوریم، تصمیم می‌گیریم که کدام‌یک از این دو نسخه برای ما بهتر عمل خواهد کرد و می‌توانیم آن را برای مشترکین بیشتری هم ارسال کنیم. در هر نمونه از این ایمیل‌ها باید عاملی را به عنوان متغیر قرار دهیم: موضوع ایمیل، محتوا، تصاویر، اندازه متن، لحن پیام، نام فرم یا زمان ارسال.
تست A/B را می‌توانیم با متغیرهای متفاوتی انجام دهیم. مثلا می‌توانیم دو موضوع انتخاب کنیم و ببینیم کدام موضوع نرخ باز شدن یا open rate بهتری دارد. در حالات پیشرفته‌تر هم می‌توان به طور کلی دو نوع مختلف ایمیل طراحی کرد تا ببینیم کدام ایمیل نرخ کلیک بیشتری می‌گیرد.

حتما بخوانید: بازاریابی ایمیلی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

اهمیت تست A/B در ایمیل مارکتینگ

همهٔ بازاریابان می‌خواهند که نرخ باز شدن بهتر، نرخ کلیک بیشتر و بازدیدکنندگان و فروش‌ بیشتری در وب‌سایتشان داشته باشند. تست A/B در ایمیل مارکتینگ کمک خواهد کرد که به همهٔ این اهداف برسید. با تست A/B می‌توانید عملکرد ایمیل مارکتینگ خود را بهبود بخشید، اما این مسئله در صورتی ممکن است که بدانید می‌خواهید چه کاری بکنید. به کمک این ابزار قدرتمند می‌توانید عناصر مختلف هر ایمیل را بررسی کنید و متوجه شوید که کدام‌یک تاثیر بهتری روی کمپین شما دارند و مخاطب، عکس‌العمل بهتری به آن نشان می‌دهد.
ابزار تست A/B به شما کمک می‌کند تا:

  • نرخ باز شدن ایمیل و نرخ کلیک را افزایش دهید.
    با این ابزار می‌توانید فاکتورهای مهم برای افزایش این دو عامل را بشناسید. مثلا این‌که ایمیل خود را Mobile-friendly طراحی کنید یا اطلاعات مرتبط با عکس را بنویسید.
  • نرخ تبدیل و درآمد را افزایش دهید.
    اگر نرخ کلیک ایمیلتان افزایش یابد احتمال این‌که مشترکین، روی وب‌سایت شما کلیک کنند بسیار بیشار می‌شود. در این صورت متوجه خواهید شد که چند درصد ایمیل‌هایی که باز شده‌اند باعث افزایش درآمدتان شده‌اند.
  • دربارهٔ انتظارات مخاطبان خود مطمئن شوید.
    ارتباطات شما باید با علایق مخاطبانتان در یک راستا باشد. باید آن‌ها را به خوبی بشناسید تا بتوانید انتظارات و نیازهایشان را برطرف کنید. سعی کنید ایمیل‌های شخصی‌سازی شده ارسال کنید و آن‌ها را با نامشان صدا بزنید. شما این کار را با دسته‌بندی مخاطبان نیز می‌توانید انجام دهید و بدین ترتیب بر نقاط ضعفشان تاکید کنید و برای آن راه‌حل ارائه کنید.
  • زمان و پولتان را هدر ندهید.
    پول، زمان و انرژی زیادی صرف می‌شود تا صفحات فرود، فرم‌ها و محتوای ایمیل‌ها ایجاد شوند و ایمیل‌ها به افراد ارسال شوند. با استفاده از تست A/B دقیقا می‌توانید بفهمید مخاطب به دنبال چیست و چگونه می‌توانید بهتر نظرش را جلب کنید.

استفاده از تست A/B در سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا

سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا، ابزار قدرتمند ایرانی است که با فراهم آوردن امکانات مختلف مشابه نمونه‌های خارجی، برای رفع دغدغه‌های کاربران داخلی طراحی شده است. این سرویس ایمیل مارکتینگ علاوه بر پنل کاربری با زبان فارسی و بدون نیاز به دانش فنی، ثبت‌نام سریع و آسان، پشتیبانی فنی و مارکتینگ، قیمت منصفانه و پرداخت ریالی، خدمات فوق‌العاده‌ای در حوزهٔ ایمیل مارکتینگ ارائه می‌دهد. یکی از خدمات فوق‌العادهٔ این سرویس، استفاده از تست A/B در سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا است. با استفاده از این سرویس می‌توانید مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید، پیام‌های شخصی‌سازی شده بر اساس مکان زندگی، نام یا دیگر متغیرها طراحی کنید و با اعمال تست A/B، اجرای تغییرات و مقایسهٔ نتایج، تاثیر متغیرهای مختلف را بسنجید و ایمیل‌هایی قوی، مرتبط و سودمند ارسال کنید.

حتما بخوانید: آموزش کامل کار با پنل ایمیل مارکتینگ نجوا

چه فاکتورهایی باید در تست A/B ایمیل مارکتینگ لحاظ شود؟

فاکتورهای مهم در تست ایمیل مارکتینگ

برای این‌که بتوانید بهترین نتیجه را از تست A/B در ایمیل مارکتینگ بگیرید به موارد زیر توجه کنید:

یک فرضیه بسازید

اگر تاکنون تست A/B خود را انجام داده‌اید و می‌دانید که کدام متغیر بهتر جواب می‌دهد، کارتان را به درستی پیش می‌برید؛ اما اگر نمی‌دانید چه عناصری را باید تست کنید، چرا باید تست را انجام دهید و می‌خواهید به چه هدفی برسید، بهتر است دست نگه دارید!
قبل از هر چیز فرضیه‌ای بسازید و مشخص کنید که می‌خواهید چه چیزی را بهبود بخشید و مطمئن شوید که می‌دانید چرا این تغییرات باعث نتیجهٔ بهتر در ایمیل مارکتینگ شما خواهد شد.

عناصر پر تاثیر را تست کنید

در حین انجام تست حواستان باشد که همهٔ عناصر را تست نکنید. شما باید عناصری را تست کنید که می‌دانید تاثیر زیادی برا نرخ باز شدن ایمیل دارند. قبل از هر چیز روی دکمهٔ اقدام به عمل، عنوان‌ها، تصاویر و موضوع ایمیل کار کنید و هرگز چند متغیر را با هم تست نکنید.

روی ایمیل‌هایی تمرکز کنید که بیشتر ارسال می‌کنید

شما باید روی ایمیل‌هایی تمرکز کنید که بیش از دیگر ایمیل‌ها می‌فرستید، مثلا خبرنامه هفتگی. روی تمپلیتی که انتخاب می‌کنید حساس باشید، عنوان خود را به دقت انتخاب کنید، محتوایی که می‌خواهید بنویسید را به دست متخصص بسپارید و به جایگاه دکمهٔ اقدام به عمل هم توجه کنید. با تست کردن این موارد می‌توانید نظر افراد بیشتری را جلب کنید.

زمان صحیح ارسال ایمیل را برای عملکرد بهتر بسنجید

برای ارسال ایمیلتان عجله نکنید، سعی کنید بهترین زمان ارسال ایمیل را پیدا کنید. مهم نیست اگر این زمان در ساعات اداری یا کاری نیست، مهم این است که بتوانید بهترین نتیجه را از این کار استخراج کنید.

لیست انتخابی خود را به صورت تصادفی قرار دهید

گروهی تصادفی و کوچک از لیستتان را انتخاب کنید تا بتوانید نسخهٔ بهبود یافته‌تری را برای بقیهٔ لیستتان ارسال کنید. برای این‌که نتایج صحیح‌تری به دست آورید، مطمئن شوید که نمونهٔ انتخابی‌تان در هر دسته یک اندازه هستند.

تست کنید و باز هم تست کنید

بعد از هر تست، تستی دیگر می‌آید. حالا که می‌دانید بهترین موضوع، اقدام به عمل و عنوان چیست می‌توانید بقیه موارد را هم تست کنید.

نتیجه‌گیری

از نظریه‌سازی تا بهبود کمپین‌های ایمیلی و نوشتن ایمیل‌های تعامل برانگیز و جذاب، تست A/B در ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند خود را به حد اعلای هر ایمیل برسانید. برای این‌که بتوانید هزینه‌های خود را کاهش دهید، در زمانتان صرفه‌جویی کنید و نتیجهٔ بهتر و موثرتری بگیرید، از سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا استفاده کنید و با بهره بردن از امکانات مختلف آن، راهی هموارتر را برای خود بسازید. شما می‌توانید از همین امروز شروع کنید و راه پیشرفت را هوشمندانه‌تر بپیمائید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *