شخصی‌سازی در ایمیل مارکتینگ

شخصی‌سازی در ایمیل مارکتینگ

این روزها در فرایندهای بازاریابی آنقدر رقابت سنگین است که با ارسال ایمیل‌های انبوه یا با محتوای مشابه برای کاربران، نمی‌توانید به نتیجه مطلوب برسید. شخصی‌سازی در ایمیل مارکتینگ ترفندهایی دارد که امروز بیشتر به آن خواهیم پرداخت. ایمیل مارکتینگ هنوز هم جزو یکی از موثرترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ است. البته اگر می‌خواهید از مزایای آن بهره‌مند شوید، باید قواعد و اصولی را رعایت کنید. یکی از این اصول، مسئلهٔ شخصی‌ سازی در ایمیل مارکتینگ است. طی این مقاله بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد. (چنانچه تمایل دارید از سرویس ارسال ایمیل استفاده کنید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید)

شخصی سازی در ایمیل مارکتینگ چیست؟

به‌ساده‌ترین بیان، استفاده از اطلاعات شخصی مخاطبان در جهت آماده کردن ایمیل مناسب برای ایشان، شخصی‌‌سازی در ایمیل مارکتینگ است. اطلاعاتی مانند نام و نام‌ خانوادگی، سن، جنسیت، محل زندگی، شغل و… . اما این تمام ماجرا نیست! اگر قصد استفاده از کانال بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ را دارید، باید بدانید بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که بتوانید اعتمادسازی کنید. خطاب کردن مخاطب با نام کوچکش تنها بخشی از ماجراست و اصلی‌ترین اتفاق به ارسال محتوای شخصی‌سازی شده براساس نیاز، سلیقه، علاقه و درخواست مخاطب مربوط می‌شود.

اهمیت استفاده از ایمیل‌های شخصی‌سازی شده

براساس نتایج تحقیقاتی، تنها استفاده از نام مشتری در متن ایمیل، نرخ بازکردن پیام را 5.2 درصد افزایش می‌دهد. با افزایش شدت شخصی‌سازی، این عدد تا 55 درصد هم بالا می‌رود. چراکه گیرنده احساس می‌کند ایمیل مذکور به او مرتبط است. جالب است بدانید مشتری‌ها هم ترجیح می‌دهند ایمیل‌هایی را دریافت کنند که مخصوص آن‌ها و نیازهایشان تهیه شده است.

شخصی سازی در ایمیل مارکتینگ

طبق آمار، 80 درصد مشتری‌های یک برند خاص پس از دریافت ایمیل‌های شخصی‌سازی شده، به‌ خرید مجدد از آن‌ها ترغیب شدند. شخصی‌ سازی باعث می‌شود ایمیلتان در اینباکس مشتری‌ برق بزند. در کنار تمام این اعداد و ارقام، درنظر بگیرید که انسان ذاتاً دوست دارد منحصر‌به‌فرد باشد. پس خطاب کردن افراد با نامشان می‌تواند توجه آن‌ها را جلب کند.

حتما بخوانید: بازاریابی ایمیلی چیست و چگونه باید آن را اجرا کنیم؟

شخصی سازی ایمیل‌ها چگونه نرخ تبدیل را در ایمیل مارکتینگ افزایش می‌دهد؟

نرخ تبدیل یعنی نسبت افرادی که درخواست پیام ارسالی را اجابت کرد‌ه‌اند به کل افرادی که ایمیل را دریافت کرده‌اند؛ اما شخصی سازی ایمیل‌ها چگونه نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد؟ اعداد خیلی چیز‌ها یادمان می‌دهند. به‌همین دلیل بهتر است برای پاسخ به این سوال، بازهم از اعداد و ارقام کمک بگیریم؛ آماری که این چگونگی را توضیح می‌دهند.

  • 74 درصد از بازاریاب‌های جهان بیان کرده‌اند که شخصی سازی ایمیل‌ها درمجموع برایشان افزایش نرخ تبدیل را به‌دنبال داشته است.
  • اقدام به عمل‌هایی که برای هر فرد جداگانه طراحی شده‌اند، نسبت‌ به‌ آن‌هایی که مخاطب کلی را خطاب می‌کنند، عملکرد بسیار بهتری داشته‌اند: 202 درصد بهتر.
  • 34 درصد از مصرف‌کنندگان حداقل یک‌بار برای خرید محصولی شخصی‌سازی شده اقدام کرده‌اند.
  • استفاده از تکنیک شخصی‌سازی ایمیل‌ها تا 122 درصد نرخ بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد.
  • ایمیل‌هایی که عنوانشان متناسب با گیرنده شخصی‌‌سازی شده باشد، 50 درصد بیشتر از ایمیل‌هایی که این ویژگی را ندارند باز می‌شوند.

البته که این آمارها در رابطه با بازارهای جهانی است، اما می‌توان آن‌ها را به‌صورت تقریبی به بازار ایران هم تعمیم داد. این اعداد خیلی واضح می‌گویند که شخصی سازی ایمیل‌ها چگونه نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید: ۱۰ نمونه بهترین فونت برای ایمیل مارکتینگ

بهترین روش شخصی سازی ایمیل‌ها

در این مقاله چند راه‌ و روش متفاوت برای شخصی‌سازی ایمیل‌ها به شما معرفی می‌کنیم. به‌این‌ شکل، دست بازتری برای انتخاب مناسب و البته باب میلتان دارید. تکنیک‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد بسیار مهم هستند.

بهترین روش های شخصی سازی ایمیل مارکتینگ

دسته‌بندی کردن مشتری‌ها

معمولاً کاری که قبل از شخصی‌ سازی ایمیل باید انجام شود، دسته‌بندی کردن مشتریان است. هرچقدر این دسته‌بندی ریزتر باشد بهتر است. مثلا تقسیم مشتریان به دو دستهٔ خانم‌ها و آقایان خوب است. اما اگر هر دسته را به چهار بازهٔ سنی تقسیم کنید خیلی بهتر است؛ البته که این تقسیم‌بندی‌ها به این موضوع بستگی دارد که مشتریانتان چه کسانی هستند.

استفاده از کوکی‌ها

استفاده از کوکی‌ها، ردیابی مشتری را ممکن می‌کند؛ یعنی می‌توانیم ببینم او در کدام سایت‌ها گشت‌وگذار می‌کند و به‌دنبال چه چیزی می‌گردد. سپس می‌توانیم در بهترین زمان ممکن، بهترین محتوا را که می‌تواند نرخ تبدیل بالایی داشته باشد برای او بفرستیم. این یعنی شخصی سازی براساس نیاز مشتری که تکنیک بسیار کارآمدی است.

استفاده از اتومیشن در ایمیل مارکتینگ

خودکارسازی فرایند ارسال ایمیل برای مشتریان، یا همان استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ، یکی از بهترین راه‌های شخصی سازی ایمیل‌هایی است که ارسال می‌کنید. اتوماسیون کمکتان می‌کند مزاحم مشتری نشوید. بلکه با زمان‌بندی مناسب، پیامی را که بیشترین ارتباط را به او دارد برایش ارسال کنید. سرویس‌های زیادی هستند که خدمات اتوماسیون ایمیل مارکتینگ را ارائه می‌کنند. از نمونه‌های ایرانی این خدمات می‌توان به نجوا اشاره کرد. با پنل ایمیل مارکتینگ نجوا از امکان اتوماسیون ایمیل مارکتینگ بهره‌مند شوید.

استفاده از مناسبت‌های مهم

آدم‌ها تبریک شنیدن را دوست دارند. مخصوصاً آن‌هایی که مختص خودشان است؛ تولد، ازدواج، سالگرد عضویت در یک شبکه اجتماعی، یادآوری روزی که برای اولین بار مشتری محصولی شده‌اند و… . تحقیقات نشان داده‌اند که نرخ باز کردن ایمیل تبریک تولد 343 درصد است. عددی حیرت‌انگیز!

شخصی سازی محتوا

جدا از تمامی مباحث مربوط به شخصی سازی ظاهر، نباید شخصی سازی محتوا را هم فراموش کنید. اگر قرار است مکالمه‌ای بین طرفین انجام شود، نیازمند یک محتوای خوب برای جرقه به خرمن این گفت‌و‌گو هستید. تا حد ممکن از زبان رسمی دوری کنید. محتوا هرچقدر صمیمی‌تر باشد، مرتبط‌تر به‌نظر می‌رسد. شوخی‌های متناسب با گیرنده در ایمیل داشته باشید. شوخ‌طبعی این احساس را تداعی می‌کند که ایمیل از طرف یک دوست ارسال شده و یخ بین طرفین را هم آب می‌کند. ضمن اینکه موضوع، مطالب، تصاویر و پیام‌ها باید کاملا مرتبط با علایق و نیازهای کاربر باشد. برای اجرای درست شخصی سازی ایمیل باید به ترکیب مناسبی از این تکنیک‌ها دست پیدا کنید. این ترکیب برای هر صنعتی می‌تواند متفاوت باشد.

با شخصی سازی در ایمیل مارکتینگ در قلب مشتریانتان جای بگیرید

روزگار ایمیل مارکتینگ نه‌تنها به پایان نرسیده، بلکه هر روز نتایج درخشان جدیدی از آن حاصل می‌شود. اگر بدانید چه ایمیلی را برای مشتریانتان ارسال کنید، می‌توانید خروجی بسیار خوبی داشته باشید. یکی از لازمه‌های کمپین موفق ایمیل مارکتینگ، شخصی‌سازی ایمیل‌های ارسالی است. در این مقاله سعی کردیم به‌طور کامل درمورد این مفهوم صحبت کنیم. اما به‌طور خلاصه برای شخصی‌سازی ایمیل‌های ارسالی باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سفارشی‌سازی محتوا
  • دسته‌بندی مشتریان
  • استفاده از کوکی‌ها
  • استفاده از مناسبت‌های مختلف
  • استفاده از اتوماسیون بازاریابی

اگر این مقاله برایتان مفید بود، آن را برای دوستان و همکارانتان ارسال کنید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *