بهینه سازی ایمیل مارکتینگ

روش های بهینه سازی کمپین ایمیل مارکتینگ

برای اینکه بتوانید از ایمیل مارکتینگ نهایت استفاده را ببرید باید آن را بهینه‌سازی کنید؛ یعنی تمام اجزای آن را طوری تنظیم کنید که بیشترین اثربخشی ممکن را داشته باشند. هرباری که ایمیل ارسالی‌تان نتواند مخاطب را برای انجام اقدامی خاص تحریک کند، یعنی یک شانس تبدیل را از دست داده‌اید. بهینه‌ سازی ایمیل مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای گوناگون برای افزایش نرخ تبدیل و ساخت یک رابطهٔ پایدار با مخاطب. وقتی این بهینه‌سازی انجام شود، نهایت بهره‌وری را از فرآیند ایمیل مارکتینگ خواهید داشت. در ادامه راهکارهایی برای انجام این کار پیش رویتان خواهیم گذاشت.

چرا به بهینه سازی ایمیل مارکتینگ نیاز داریم؟

همه کارهایی که در بازاریابی انجام می‌دهیم نیاز به بهینه شدن دارند و ایمیل مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست.

با بهینه کردن کمیپن‌های ایمیل خود:

  • میزان اثربخشی ایمیل‌هایتان را بیشتر می‌کنید
  • تجربه مشتریانتان را بهبود می‌بخشید
  • ارتباط قوی‌تری با مشتریانتان ایجاد می‌کنید
  • از رقبای خود پیشی می‌گیرید
  • و در نهایت به نتایج بهتری خواهید رسید

حالا وقت آن است که به روش‌ها و راهکارها بپردازیم.

حتما بخوانید: مراحل اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق

۱۴ روش برای بهینه سازی کمپین ایمیل مارکتینگ

برای بهینه‌سازی کمپین‌های ایمیل خود، راهکارهای زیادی پیشِ‌روی شماست. در ادامه به ۱۴ روش برای افزایش بازدهی و عملکرد کمپین‌های ایمیل می‌پردازیم و هر یک را مفصل توضیح می‌دهیم.

روش های بهینه سازی ایمیل مارکتینگ

۱. تعیین هدف

تا زمانی که ندانید چه هدفی از ایمیل مارکتینگ دارید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به نتایج خوبی برسید. در این مرحله باید از خودتان این سوال‌ها را بپرسید: می‌خواهم چه نتیجه‌ای از ارسال ایمیل‌ها به دست بیاورم؟ آیا می‌خواهم فروش را افزایش بدهم؟ میزان تعامل با مشتریانم را بیشتر کنم؟ مشتری‌های قدیمی را بازگردانم؟

پایخ به این سوال‌ها می‌توانید مسیر را برایتان روشن‌تر و شفاف‌تر کند.

۲. توجه به لیست مخاطبان ایمیل

اطمینان پیدا کنید که لیست مخاطبان ایمیل شما سالم و ارگانیک است. جدای از اینکه خرید بانک ایمیل را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم، پیشنهادمان این است که لیست ایمیل خود را مدام پاکسازی کنید و ایمیل‌های غیرفعال را از آن خارج کنید. استفاده از تایید دومرحله‌ای ایمیل هم به این موضوع کمک شایانی می‌کند.

۳. شخصی‌سازی ایمیل

برای بهینه سازی کمپین ایمیل مارکتینگ باید نسبت‌ به شخصی‌سازی ایمیل‌های ارسالی وسواس به‌خرج دهید. آیا هر ایمیل متناسب با نیازهای دریافت‌کننده ارسال می‌شود یا یک متن را به‌صورت فله‌ای برای تمامی افراد لیست می‌فرستید؟

پاسخ به این سوال، تفاوت‌ها را رقم می‌زند. هرچقدر در امر شخصی‌سازی موفق‌تر عمل کنید، نرخ تبدیل بهتری خواهید داشت. فراموش نکنید که ایجاد صمیمیت، یکی از اهداف ایمیل مارکتینگ است و بدون‌ شخصی‌سازی، دست‌یابی به این هدف ممکن نیست.

۴. طراحی قالب مناسب

دیزاین و طراحی قالب ایمیل شما نقش مهمی در میزان اثربخشی آن دارد. از قالب‌های زیبا متناسب با هویت بصری برند خود استفاده کنید. هرچقدر ایمیلتان از نظر بصری جذاب‌تر باشد، مخاطب‌ هم بیشتر مشتاق به توجه می‌شود.

۵. تست A/B

با انجام A/B تست روی المان‌های مختلفی که در ایمیل وجود دارد، می‌توانید به نتایج قابل اتکایی برسید که به بهینه‌سازی کمپین‌هایتان کمک بسیار زیادی می‌کند. شما می‌توانید این المان‌ها را A/B تست کنید:

  • عنوان ایمیل
  • متن‌های درون ایمیل
  • تصاویر ایمیل
  • متن یا رنگ دکمه‌ها
  • هدر و فوتر ایمیل
  • و…

۶. انتخاب زمان ارسال مناسب

بر اساس رفتار مخاطبان خود، زمان ارسال مناسب را پیدا کنید. همچنین می‌توانید از قابلیت ارسال در بهترین زمان (Send at the best time) در پنل ایمیل مارکتینگ نجوا استفاده کنید تا متناسب با اینکه هر مخاطب در چه زمانی اینباکس ایمیل خود را چک می‌کند، ایمیل را در همان زمان دریافت کند.

۷. نوشتن عنوان (Subject Line) مناسب

یک عنوان جذاب می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر نرخ بازشدن ایمیل‌های شما بگذارد. از ترفندهایی مثل شخصی‌سازی، ایجاد کنجکاوی یا فوریت و برجسته کردن ارزش محتوای ایمیل خود استفاده کنید تا عنوان‌هایی جذاب‌تر بنویسید.

۸. دعوت به اقدام (CTA) جذاب

با توجه به اهدافی که در ابتدا تعیین کرده‌اید، مشخص می‌کنید که می‌خواهید مخاطب چه کاری انجام بدهد. آیا از او می‌خواهید که محصول شما را بخرد؟ یا در پنل کاربر شما عضو شود؟ شاید هم صرفاً می‌خواهید وارد وب‌سایتتان شود و مقالاتتان را مطالعه کند.

در این مرحله باید توجه کنید که عبارت روی دکمه‌ها یا عبارت‌های لینک‌دار، جذاب و ترغیب‌کننده باشد تا مخاطب تمایل داشته باشد روی آن کلیک کند. همچنین رنگ دکمه‌ها می‌تواند روی افزایش نرخ کلیک تاثیرگذار باشد. سعی کنید از رنگ‌های شاخص برای دکمه‌ها استفاده کنید تا توجه مخاطب به آن جلب شود و روی آن کلیک کند.

۹. طراحی مناسب برای موبایل

بسیاری از مخاطبان شما، ایمیل‌هایتان را در گوشی موبایل خود مشاهده می‌کنند. حتماً به نمایش ایمیل در دستگاه‌ها مختلف توجه ویژه‌ای کنید و اگر مشکلی در نمایش آن می‌بینید، قبل از ارسال حل کنید.

۱۰. تولید محتوای باکیفیت

محتوای مرتبط و درگیرکننده همان‌چیزی است که در ایمیل‌ها باید از آن استفاده کنید. ترفندهایی وجود دارند که برای تهیه چنین محتوایی کمکتان می‌کنند؛ مثل گروه‌بندی مخاطبان. هرچقدر مخاطبانتان را براساس ویژگی‌های شخصیتی به گرو‌ه‌های کوچک‌تری تقسیم کنید، راحت‌تر می‌توانید محتوای موردنیازشان را تامین کنید.

حتماً از تیترهای جذاب که منعکس‌کنندهٔ محتوای ایمیل هستند استفاده کنید. یادتان باشد دوران استفاده از تیترهای زرد به پایان رسیده و مردم نمی‌توانند به هر عنوانی اعتماد کنند. عناوینی که در آن از عبارات خرید، پول، بهترین و… استفاده شده است، اعتبار خود را از دست داده‌اند. پیشنهاد محصول مناسب برای هر فرد و استفاده از تصاویر مناسب در ایمیل، از دیگر مواردی هستند که کیفیت محتوایتان را افزایش می‌دهند.

۱۱. استفاده از ایمیل اتومیشن

استفاده از ایمیل اتومیشن می‌تواند تجربه مخاطب را بهبود ببخشد و باعث شود که مخاطبان شما، همان ایمیل‌هایی را دریافت کنند که منتظرش هستند یا نیاز به آن دارند. مثلاً می‌توانید برای افرادی که به‌تازگی ثبت‌نام کرده‌اند، ایمیل خوشامدگویی ارسال کنید. ارسال ایمیل‌های سبد خرید رهاشده، پیگیری خرید، تعامل مجدد و… هم جزو ایمیل اتومیشن به حساب می‌آیند که فرایند ایمیل مارکتینگ شما را بهینه می‌کنند.

۱۲. تقسیم‌بندی ایمیل‌ها

تمامی اعضای لیست شما در یک قسمت از قیف فروش قرار ندارند. برخی از آن‌ها اخیراً عضو شده‌اند و برخی دیگر جزو مشتریان وفادار شما هستند. مسلماً ایمیلی که برای دستهٔ اول فرستاده می‌شود، مناسب دسته دوم نیست! چراکه شاید دستهٔ اول هنوز در مرحلهٔ اعتماد کردن باشد و دستهٔ دوم بخواهد مجدداً خرید کند. پس باید ایمیل‌هایتان را براساس مخاطبان دسته‌بندی کنید و پیام درست را برای افراد درست بفرستید.

۱۳. بررسی شاخص‌های مهم ایمیل

برای بررسی موفقیت یا عدم موفقیت یک کمپین باید معیارهایی را از قبل تعیین کرده باشید تا براساس آن‌ها بتوانید درست قضاوت کنید. در ایمیل مارکتینگ، معیارهای موجود شامل نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک، نرخ آنسابسکرایب کردن و … هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند تا بتوانید کمپین ایمیل‌ مارکتینگ‌تان را بهینه‌سازی کنید.

نرخ باز شدن، نسبت افرادی است که ایمیل ارسال شده را باز کرده‌اند به افرادی که ایمیل برایشان ارسال شده است. برای بهینه سازی این پارامتر سه متغیر تاثیرگذارند: نام فرستنده، تیتر و مقدمهٔ ایمیل.

نرخ کلیک، نسبت افرادی هستند که روی لینک کلیک کرده‌اند ‌به افرادی که ایمیل به دست آن‌ها رسیده است. برای افزایش نرخ کلیک باید ایمیلتان حاوی پیشنهادات مرتبط به‌همراه محتوای درگیرکننده باشد.

نرخ پرش دو حالت دارد. حالت اول مربوط به زمانی است که صندوق ورودی مخاطبتان پر است و باید منتظر خالی شدن آن باشید تا ایمیلتان به دست مخاطب می‌رسد. حالت دوم وقتی اتفاق می‌افتد که مشکل از طرف شما به‌عنوان فرستندهٔ ایمیل باشد. مثلاً آدرس ایمیل اشتباه. برای بهینه‌‌سازی در این قسمت می‌توانید ایمیل‌های غیرفعال را از لیست ایمیلی‌تان حذف کنید.

نرخ آنسابسکرایب مربوط به تعداد افرادی است که طی یک کمپین ایمیل مارکتینگ تصمیم گرفتند دیگر عضو خبرنامهٔ شما نباشند. همیشه سعی کنید این نرخ را زیر 0.05 درصد حفظ کنید.

نرخ تبدیل، میزان موفقیت یک کمپین ایمیل مارکتینگ را نشان می‌دهد. تعریف این نرخ می‌شود تعداد افرادی که خرید انجام داده‌اند (یا هر اقدام دیگری که مدنظر شما بود) نسبت‌ به تمامی افرادی که ایمیل برای آن‌ها ارسال شده است. بهینه‌سازی فاکتورهای بالا درنهایت به بهینه‌سازی نرخ تبدیل منجر می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای بهبود نرخ تبدیل ایمیل با 10 روش کاربردی

۱۴. تجزیه و تحلیل نتایج

کار شما با ارسال ایمیل‌ها تمام نمی‌شود. بعد از ارسال کمپین، باید نتایج را تجزیه و تحلیل کنید. ببینید کدام قسمت از ایمیل برای مخاطبانتان جذاب‌تر بود، روی کدام دکمه‌ها یا لینک‌ها بیشتر کلیک شد، عملکرد کلی کمپین چطور بود و…

هر چقدر بیشتر با رفتار مخاطبان خود آشنا باشید و آن‌ها را بیشتر بشناسید، فرایند بهینه سازی ایمیل مارکتینگ برایتان آسان‌تر خواهد شد.

حتما بخوانید: اهمیت استفاده از ویدئو در ایمیل مارکتینگ

از همین امروز به بهینه سازی کمپین ایمیل مارکتینگ خود بیندیشید

بهینه‌ سازی کمپین ایمیل مارکتینگ آنقدر اهمیت دارد که تمام فعالیت‌ها درصورت بی‌توجهی به این فاکتور بی‌ارزش می‌شوند. برای اینکه نهایت بهره را از کمپینتان ببرید، باید به نکاتی دررابطه با بهینه‌سازی آن توجه کنید. از رسیدن ایمیل به دست مخاطب مطمئن شوید. معیارهای تعیین موفقیت ایمیل مارکتینگ را از قبل تعیین و نسبت‌ به بهبود هرکدام اقدام کنید. محتوای باکیفیت و ارزش‌آفرین تولید کنید. مخاطبان را دسته‌بندی کنید و برای هرکدام، پیام‌های شخصی‌سازی شده ارسال کنید. هم‌چنین دقت کنید که متن ایمیل، کوتاه و تمرکز روی CTA باشد و یادتان باشد هرچقدر ایمیلتان جلوهٔ زیباتری داشته باشد، احتمال موفقیتتان هم بیشتر می‌شود.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *