ارسال پیامک بر اساس پترن

چگونه متن پیامک را شخصی سازی کنیم؟

وقتی اولویت کسب‌وکارها حفظ و بازگرداندن مشتری‌ها باشد، دیگر با ارسال پیامک‌های یکسان و مشترک به همه مشتریان، نمی‌توان راه به جایی برد!

دیگر وقت این است که کسب‌وکارها به مشتریان خود نزدیک‌تر شوند و رابطه‌ای صمیمانه برقرار کنند تا فروششان هم افزایش پیدا کند.

شخصی‌ سازی متن پیامک دقیقاً یکی از این روش‌هاست که می‌تواند شما را به این هدف برساند؛ اما چگونه متن پیامک را برای فروش بیشتر شخصی سازی کنیم؟

در این مقاله می‌توانید جواب این سؤال را بیابید.

شخصی سازی متن پیامک یعنی چه؟

شخصی‌ سازی متن پیامک یعنی اس‌ ام‌ اس مارکتینگ به شیوه‌ای منحصر‌به‌‌فرد برای هر فرد!

به بیان دیگر، پیامک‌های انبوه و یکسان برای همه افراد نمی‌فرستید؛ بلکه پیام‌های متنی را متناسب با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، شخصیتی، رفتار خرید یا دیگر اطلاعات منحصر‌به‌فرد مشتری ارسال می‌کنید.

شخصی سازی متن پیامک احساس خوشایندی به مشتریان می‌دهد و اعتماد آن‌ها به برند را بیشتر می‌کند و در ادامه این روش کمک میکند تا جذب مشتری و مخاطب بهتری داشته باشید. برخلاف شیوه‌های سنتی (یعنی ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی)، گزینه‌های متنوعی برای ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌شده وجود دارند که با استفاده از این داده‌ها تعریف می‌شوند:

  • رفتار خرید
  • نام شخص
  • منطقه زمانی
  • ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مثل سن و جنسیت
  • تاریخ تولد
  • موقعیت زندگی
  • سایر جزئیات بسیار خاص

حالا که فهمیدید شخصی سازی متن پیامک چیست، ببینیم اصلاً به چه شکل‌هایی می‌توانیم این کار را انجام دهیم. به‌طور کلی ۳ راه دارید:

  • ارسال پیامک با اضافه‌کردن اطلاعات شخصی به متن مثل نام مشتری، موقعیت زندگی، تولد یا سایر جزئیات
  • فرستادن پیام‌های متنی با ارجاع‌دادن به خرید قبلی، سبد خرید رهاشده یا تاریخ تحویل بعدی خدمات اشتراک
  • به‌اشتراک‌گذاشتن محتواهای همسو با علایق و ترجیحات مشتری (شما می‌توانید از داده‌های قبلی مشتری یا تاریخچه خرید او پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده و شگفت‌انگیز بفرستید)

شما می‌توانید با شخصی سازی متن پیامک، کمپین‌های تبلیغاتی و معاملاتی خود را ایجاد کنید. شخصی‌سازی تنها یک ویژگی خوب نیست؛ بلکه یک ضرورت است و می‌تواند نقطه تماس و ارتباط برندتان با مشتریان را افزایش دهد؛ اما چطور باید این کار را انجام دهید؟

در ادامه شما را با روش های شخصی سازی متن پیامک آشنا می‌کنیم.

چه روش‌هایی برای شخصی سازی متن پیامک وجود دارد؟

در این بخش می‌خواهیم ۳ روش ارسال پیامک‌های شخصی‌سازی‌شده را توضیح دهیم که عبارت‌اند از:

ارسال نظیربه‌نظیر

ارسال پیامک متناظر یا نظیربه‌نظیر به معنای ارسال هم‌زمان پیامک‌هایی با متن متفاوت به لیست شماره‌تلفن مشتریان است که معمولاً همراه با نام مشتری فرستاده شده‌اند.

در این روش نیاز است که یک فایل اکسل شامل شماره هر مشتری و متن پیامک مخصوص به او را آماده و در پنل بارگذاری کنید.

هدف از این شیوه ارسال این است که برای هر مشتری متنی شخصی‌سازی‌شده و متناسب بنویسیم تا مشتری بفهمد که روی سخن ما فقط با اوست. در نتیجه ارتباط صمیمانه‌تر و نزدیک‌تری با برند ما پیدا می‌کند.

ارسال بر اساس الگو یا پترن

حالا اگر سایت یا اپلیکیشن داشته باشید، می‌توانید با کمک وب‌سرویس پیامک، پنل پیامک خود را به سایت یا نرم‌افزار حسابداری یا CRM خود وصل کنید و پیامک‌های شخصی‌سازی‌شده را به‌صورت خودکار برای مشتریانتان بفرستید.

این کار به الگوی پیامک نیاز دارد؛ یعنی برای هر کدام از انواع پیامک‌ها مثل تبریک تولد، ارسال کد رهگیری و کد تأیید ورود، یک قالب پیامک می‌نویسید و در هر قالب، متنی ثابت و چند متغیر دارید. در بخش متغیرها، اطلاعاتی مثل نام مشتری و شماره سفارش قرار می‌گیرند. به این شیوه بازاریابی پیامکی، ارسال پیامک بر اساس پترن یا الگو می‌گویند.

برای مثال، در نمونه قالب زیر، نام مشتری و شماره و تاریخ سفارش متغیرند و بقیه متن هم ثابت است:

  • سلام *** عزیز
    سفارش شما ثبت شد و در حال بررسی برای ارسال است.
    شماره سفارش: ***
    تاریخ سفارش: ***

حالا وقتی اقدام موردنظر یعنی ثبت سفارش توسط مشتری انجام شد، نام مخاطب و شماره و تاریخ سفارش پیگیری در این قالب پیامک، به‌جای متغیرها قرار می‌گیرد و پیامک به‌صورت خودکار فرستاده می‌شود:

  • سلام صبای عزیز
    سفارش شما ثبت شد و در حال بررسی برای ارسال است.
    شماره سفارش: ۱۶۷۸
    تاریخ سفارش: ۱۴۰۱/۱۲/۲۴

شما می‌توانید در وب‌سرویس ارسال پیامک نجوا از قالب‌های پیامکی که الگو و پترن‌های مشخصی دارند، استفاده کنید.

در مقاله «راهنمای کار با پنل پیامکی نجوا» می‌توانید بیشتر درباره نحوه اس ام اس مارکتینگ در نجوا بخوانید.

دسته‌بندی مخاطبان داخل پنل

روش بعدی این است که در داخل پنل پیامکی، مخاطبان را بر اساس ویژگی‌های مختلفی مثل تاریخ تولد، نام و اطلاعات پس از برگزاری کمپین مانند نرخ کلیک و خرید گروه‌بندی کرده و سپس شخصی سازی متن پیامک را روی گروه‌ها اعمال کنید.

پنل ارسال پیامک نجوا امکان گروه‌بندی پیشرفته مخاطبان را می‌دهد. حالا در بخش بعدی می‌خواهیم نحوه شخصی‌سازی‌ پیامک‌ها را توضیح دهیم و به شما می‌گوییم که چطور با دسته‌بندی داخل پنل نجوا می‌توانید پیامک‌های شخصی‌سازی‌شده بفرستید.

حتما بخوانید: آموزش دسته‌بندی مخاطبان بازاریابی پیامکی (۱۲ استراتژی)

چگونه متن پیامک را شخصی‌سازی کنیم؟

برای ارسال پیامک شخصی‌سازی‌شده لازم است این ۵ مرحله را انجام دهید:

اول یک پنل مناسب انتخاب کنید!

برای شخصی‌ سازی متن پیامک در ابتدا به پنل پیامکی نیاز دارید که تمام امکانات شخصی‌سازی‌ متن پیامک را که در بخش قبلی نام بردیم، داشته باشد. برای مثال، پنل نجوا می‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد.

شماره مشتریان را جمع‌آوری کنید

بعد از انتخاب پنل مناسب، نوبت به این می‌رسد که شماره تلفن همراه مشتریان خود را جمع‌آوری کنید.

معمولاً بعضی از سایت‌ها یک فرم اشتراک یا ثبت‌نام در وب‌سایت خود قرار می‌دهند و از مشتریان می‌خواهند شماره همراهشان را در فرم موردنظر وارد کنند.

البته ممکن است در کنار شماره موبایل، اطلاعاتی دیگری مانند جنسیت، تاریخ تولد و محل زندگی را هم از مشتریان دریافت کنند.

در تصویر زیر، سایت بانی‌مد را می‌بینید که موقع ثبت‌نام از مشتریان می‌خواهد که شماره موبایلشان را وارد کنند:

شماره مشتریان را جمع آوری کنید

حتما بخوانید: خلاقانه‌ترین روش‌های جمع‌آوری شماره‌های مشتریان

شماره‌ها را در پنل وارد کنید

در مرحله بعدی باید شماره تلفن همراه مشتریان خود را از پایگاه داده یا CRM وارد ابزار بازاریابی پیامکی خود کنید. به یاد داشته باشید که شماره‌ها را به‌همراه کد کشور و کد منطقه وارد کنید تا در آینده امکان ارسال پیامک‌ها برایتان فراهم شود.

همچنین می‌توانید جزئیات دیگری مثل نام، سن، موقعیت مکانی، تاریخ تولد و تاریخ سالگرد را وارد کنید و هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، بهتر می‌توانید آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.

با سامانه پیامکی نجوا این کار بسیار آسان است! فقط باید اطلاعات شماره‌ها را از قبل در یک فایل اکسل آماده کرده باشید.

حتما بخوانید: سامانه پیامکی چیست؟ و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

سپس از داشبورد پنل نجوا وارد بخش مخاطبان پیامک شوید و آن فایل اکسل را بارگذاری کنید. فقط حواستان باشد که در فایل اکسل، ردیف اول را به سرستون‌های «Numbers» و «SMSTEXT» اختصاص دهید.

مخاطبان را در پنل نجوا وارد کنید

بعد از بارگذاری فایل اکسل در پنل، برای هریک از ستون‌های این فایل باید یک ویژگی تعیین کنید. برای ستون شماره‌موبایل‌ها ویژگی «MOBILE» و برای ستون متن پیامک‌ها، ویژگی جدید، یعنی «SMSTEXT» را اختصاص می‌دهید. در نهایت باید لیستی را که در ابتدا ساخته بودید، انتخاب کنید.

مخاطبان را بارگذاری کنید

دسته‌بندی کنید

هنوز یک مرحله دیگر قبل از ساختن نهایی کمپین باقی مانده است: مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید!

به این معنی که باید گروه‌های خاصی از مخاطبان را ایجاد کرده و متناسب با فعالیت یا مشخصات کاربران یا مشخصات شماره تماس (پیش‌شماره خاص)، مخاطبان پنل را گروه‌بندی کنید.

برای این کار، ابتدا نام گروه را قید کرده و سپس مشخصه‌ای را که بر اساس آن گروه‌بندی انجام می‌دهید، مشخص کنید. برای مثال، اگر شما سن/سال تولد افراد را به‌عنوان یک ویژگی در پنل نجوا وارد کرده باشید، می‌توانید متولدان سال خاصی را به‌عنوان یک گروه انتخاب کنید.

همین اتفاق می‌تواند بر اساس برندی که مخاطبان از شما خریداری کرده‌اند، هم بیفتد؛ مثلاً مخاطبانی را که محصولات برند X را از شما خریداری کرده‌‌اند، می‌توانند در قالب یک گروه جداگانه به‌عنوان گروه خریداران این برند در پنل نجوای شما قرار بگیرند.

گزینه دوم، گروه‌بندی مخاطبان بر اساس پیش‌شماره تلفن همراه مخاطبان است. برای مثال، مخاطبانی را که پیش‌شماره آن‌ها ۰۹۱۳۳۱۴ است، جدا کرده و به‌عنوان یک گروه مخاطبان در پنل داشته باشید.

نوع دیگری از گروه‌بندی وجود دارد که بر اساس رفتار مخاطبان انجام می‌شود. برای مثال، گروهی از مخاطبان که کمپین آخر پیامک را دریافت کرده‌اند یا دریافت نکرده‌اند یا افرادی را که روی لینک کمپین اخیر کلیک کرده‌اند، گروه‌بندی کنید و برای هر کدام، استراتژی متفاوتی را در نظر بگیرید.

برای مخاطبان ویژگی تعیین کنید

به‌طور کلی، دسته‌بندی و سگمنت‌کردن مخاطبان باعث بهینه‌شدن کمپین‌ها و کاهش هزینه‌های کلیک می‌شود.

تا اینجا، کار شما با مخاطبان پیامک تمام شد و باید کمپین پیامکی خود را بسازید.

کمپین پیامکی شخصی‌سازی‌شده خود را بسازید و بفرستید

حالا روی گزینه «ساخت کمپین» کلیک و پیامک را انتخاب می‌کنید.

کمپین بسازید

سپس صفحه‌ای باز می‌شود که گزینه‌ «شخصی‌سازی» در پایین آن صفحه قرار دارد. کافی است روی آن کلیک کرده و در صفحه باز شده، نوع اتریبیوت را، همان ویژگی که قبلاً ساختید (SMSTEXT)، انتخاب کنید.

در نهایت، روی افزودن اتریبیوت بزنید و بقیه مراحل ساخت کمپین را طی کنید.

روی افزودن اتریبیوت بزنید

نمونه‌ای از شخصی‌ سازی متن پیامک در داخل پنل نجوا را می‌بینید:

نمونه پیامک شخصی‌سازی‌شده

نکته: فراموش نکنید که قبل از اجرای کمپین، همیشه حتماً آن را تست کنید تا احیاناً اشتباه محتوایی یا ظاهری در متن پیامک یا شماره‌ها نداشته باشید یا خدای نکرده اضافه‌کردن لینک را فراموش نکرده‌ باشید!

برای آشنایی بیشتر و دقیق‌تر با پنل نجوا می‌توانید توضیحات مربوط به «راهنمای پنل پیامک نجوا» را بخوانید.

حالا که با نحوه شخصی‌سازی پیامک‌ها آشنا شدید، چند نمونه پیامک شخصی‌سازی‌شده هم بخوانیم.

نمونه متن پیامک شخصی‌سازی‌شده

اگر می‌خواهید برای تبریک تولد، متن پیامک را شخصی‌سازی کنید، یک نمونه در تصویر زیر آمده است:

نمونه پیامک شخصی‌سازی‌شده برای تبریک تولد

البته پیامک تبریک تولد تنها روش شخصی‌سازی نیست. اگر می‌خواهید طبق رفتار خرید، مشتری پیشنهادی به او بدهید، یک نمونه از ارجاع مشتری به خرید قبلی و دریافت اعتبار خرید را مشاهده می‌کنید:

نمونه پیامک شخصی‌سازی‌شده برای ارجاع مشتری به خرید قبلی و دادن اعتبار

استفاده از نام شخص هم یکی دیگر از نمونه روش‌های شخصی‌سازی است که در نمونه زیر می‌بینید:

نمونه پیامک شخصی‌سازی‌شده با استفاده از نام مخاطب
اگر می‌خواهید پیشنهادهایی همسو با علایق مشتری بدهید،‌ در تصویر زیر یک نمونه متن پیامک پیشنهادی را می‌بینید که مشتری را به مشاهده قسمت‌های دیگر فیلم مورد علاقه‌اش تشویق می‌کند:

نمونه پیامک شخصی‌سازی‌شده با دادن پیشنهاد شخصی‌سازی‌شده

اگر می‌خواهید پیامک تأیید ثبت سفارش را برای مشتری بفرستید و جزئیات سفارش را با او در میان بگذارید، می‌توانید از نمونه ساده زیر الهام بگیرید:

نمونه پیامک شخصی‌سازی‌شده تایید سفارش
اگر می‌خواهید پیشنهاد ویژه‌ای از محصول یا خدمت تازه تأسیس‌شده خود به مشتری بدهید، یک نمونه در تصویر زیر آمده است:

نمونه پیامک شخصی‌سازی‌شده برای دادن پیشنهاد ویژه‌ای از محصول یا خدمت تازه تأسیس‌شده

نمونه‌های متعددی از بازاریابی پیامکی از طریق شخصی‌سازی پیام‌ها وجود دارد که در اینجا ما به ۶ مورد اشاره کردیم.

اما طیف متنوعی از پیامک‌های شخصی‌‌سازی ممکن است وجود داشته باشد و بهتر است از ایده‌های مختلف الهام بگیرید.

بخش بعدی نوبت این است که از مزایای شخصی سازی متن پیامک صحبت کنیم.

مزایای شخصی سازی متن پیامک

شخصی سازی متن پیامک مزایای متعددی دارد؛ از ایجاد اعتماد به کسب‌وکار گرفته تا بهبود تعامل با مشتری. حالا در ادامه می‌خواهیم به چند مزیت دیگر آن اشاره کنیم:

افزایش نرخ تعامل

شخصی سازی متن پیامک می‌تواند به افزایش نرخ تعامل و در نهایت افزایش تبدیل مشتری و بازگشت سرمایه بیشتر کمک کند. طبق آمارها ۸۰ درصد مشتریان تنها از برندهایی خرید می‌کنند که تجربه کاربری را شخصی‌سازی کند (منبع: Notifyre). با ارسال پیامک‌های بازاریابی متمرکز بر الگوهای خرید مخاطبان یا حتی عادات مرور وب‌سایت خود، شانس بیشتری برای تبدیل آن‌ها به مشتری تکراری خواهید داشت.

بهبود تجربه مشتری

وقتی ۷۰ درصد مشتریان با پیام‌های شخصی‌سازی‌شده شما تعامل داشته باشند، تجربه بهتری را در ارتباط با برندتان خواهند داشت و راحت‌تر به مخاطبان پایه ثابت برندتان تبدیل خواهند شد (منبع: Notifyre).

شما با بهبود تجربه مشتری، رابطه مثبتی با مخاطبانتان ایجاد می‌کنید که به نوبه خود مثبت‌نگری ایجاد کرده و به خریداران تکراری و مشتریان خوشحال منجر می‌شود؛ مشتریانی که مشتاق هستند درباره تجربه شگفت‌انگیز و شخصی خود با برند شما صحبت کنند.

افزایش وفاداری به برند

ارسال پیامک به مشتریان در قالب اس ام اس که روشی آشنا و دوست‌داشتنی برای مخاطبان است، می‌تواند رابطه آن‌ها را با برندتان صمیمانه‌تر کند؛ به خصوص اگر آن‌ها برند شما را دوست داشته باشند و تصمیم به دریافت پیامک از شما بگیرند.

اگر به‌طور مداوم پیام‌های متنی ارزشمند ارسال و روی ترجیحات مشتریان تمرکز کنید و به حدومرزهای آن‌ها احترام بگذارید، مشتریان احتمالاً بیشتر از برندتان قدردانی می‌کنند و در بلندمدت با شما همراهی خواهند کرد. همچنین با به‌اشتراک‌گذاری بازخوردها و تعامل با مشتریان از طریق نظرسنجی‌ها، آن‌ها را به مشارکت فعال تشویق کنید.

عمیق‌شدن ارتباط مشتریان با برند

پیام‌های شخصی‌سازی‌شده می‌تواند عمق رابطه شما را با مشتریان را بیشتر کند. البته طیف وسیعی از مشتریان را هم می‌توانید پوشش دهید؛ چطور؟

برای مثال، شما با مشتریان مسن یا کسانی که دانش فنی ندارند و اغلب از ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی عمومی استفاده نمی‌کنند، می‌توانید از طریق اس‌ام‌اس در ارتباط باشید.

شخصی سازی متن پیامک باعث می‌شود تا مخاطبان همیشه احساس کنند که شما مستقیماً با آن‌ها صحبت می‌کنید و می توانند در هر زمانی به شما دسترسی داشته باشند. این موضوع به تعمیق روابط با مشتریانتان کمک می‌کند.

حالا که مزایای شخصی سازی متن پیامک را فهمیدیم، بهتر است نکاتی دیگری را که باید برای این کار درنظر بگیرید، به شما توضیح دهیم.

۵ نکته برای شخصی‌سازی بهتر متن پیامک‌ها

در شخصی‌سازی پیامک‌ها به این ۵ نکته توجه کنید:

از قبل به فکر باشید

فرم اشتراک (ثبت‌نام) در وب‌سایت یا وبلاگ شما برای موفقیت بیشتر در شخصی سازی متن پیامک بسیار مهم است. پس سعی کنید تمام اطلاعاتی را که برای شخصی‌سازی از مشتریانتان می‌خواهید، از آن‌ها بپرسید؛ مثل نام، محل زندگی و سن.

پیشنهاد مناسبی برای هر دسته‌بندی در آستین داشته باشید

برای هر دسته از مشتریان، پیشنهادهای منحصربه‌فردی ارائه دهید؛ زیرا ایده اصلی شخصی‌سازی این است که تا حد امکان مرتبط‌ترین پیشنهادها را به مناسب‌ترین مشتریان ارائه کنید.

متنی هوشمندانه بنویسید

شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. از این زمان هوشمندانه استفاده کنید: پیشنهادتان را در ابتدای متن قرار دهید، آن را به زمان حساس کنید و مطمئن شوید که همه چیز شفاف و مشخص بیان شده است.

الگوی پیامک آماده داشته باشید

برای رویدادهای مختلف، قالب‌های پیامکی متنوعی وجود دارند؛ مثل قالب پیامکی خوشامدگویی، تبلیغات فصلی، سبد خرید رهاشده یا راه‌اندازی محصول جدید. از این الگوی پیامک آماده و قالب‌ها استفاده کنید و داده‌های مشتریان را در آن‌ها شخصی‌سازی کنید.

در زمان مناسبی پیامک بزنید

از ارسال پیامک در ساعات شلوغی و شب‌ها خودداری کنید. ساعت قانونی ارسال پیامک‌ها بین ۷ صبح تا ۲۲ شب است. اگر مخاطبانی دارید که در کشورها و مناطق دیگری از جهان پراکنده هستند، مناطق زمانی مختلف را در نظر داشته باشید.

با ارسال پیامک‌های شخصی‌سازی‌شده تعامل مخاطبان را بالا ببرید

شخصی سازی متن پیامک به شما کمک می‌کند تا رابطه گرمی با مشتریانتان به‌وسیله پیامک بسازید و متنی متناسب با آن‌ها بنویسید. این کار تعامل با برندتان را بالاتر می‌برد و می‌توانید نتیجه بهتری از کمپین بازاریابی پیامکی خودگیرید.

در این مقاله، روش‌ها و مزایای پیامک‌های شخصی‌سازی‌شده را توضیح دادیم و پنل پیامکی نجوا را به‌عنوان یک پلتفرم مناسب برای کمپین‌هایتان معرفی کردیم.
حالا نوبت شماست. سؤال یا نکته‌ای باقی مانده است؟ در بخش نظرات با ما به‌اشتراک بگذارید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *