بازاریابی پیامکی چیست

خلاقانه‌ترین روش‌ های جمع آوری شماره موبایل مشتریان

در بازاریابی پیامکی جمع‌آوری شماره موبایل مشتریان قدم اول است؛ این در حالی است که مشتریان به‌راحتی و محض رضای خدا، شماره‌اشان را در اختیار کسب‌وکارها نمی‌گذارند. بیشتر افراد در برابر به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات خود مقاومت نشان می‌دهند؛ مگر اینکه دلیل خوبی وجود داشته باشد.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با خلاقانه‌ترین و بهترین روش های جمع‌ آوری شماره موبایل آشنا کنیم تا بتوانید لیست کاملی از شماره مشتریان خود ایجاد و بازاریابی پیامکی را پرقدرت شروع کنید.

چرا ‌جمع آوری شماره موبایل مشتریان اهمیت دارد؟

همیشه نمی‌توان روی جذب مشتری جدید تمرکز کرد. برای رشد و پیشرفت کسب‌وکار نیاز داریم مشتریان فعلی و قبلی را دوباره جذب کنیم. چطور این کار را انجام دهیم؟ یکی از راه‌ها جمع‌آوری شماره موبایل مشتریان و تعامل با آن‌ها از طریق پیامک است.

با کمک ارسال پیامک‌های تخفیف، تبریک تولد، اطلاع‌رسانی‌های مختلف، یادآوری‌ها و… می‌توانید کاری کنید که مشتریان دوباره سراغ شما بیایند، خرید و برای کسب‌وکارتان سودآوری کنند.

اگر شماره مشتریان راغب یا لیدها (یعنی کسانی که به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند هستند و ممکن است روزی از شما خرید کنند) را گردآوری کنید، می‌توانید با ارسال پیشنهادهای ویژه آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. برای این کار به یک پنل پیامکی هم نیاز دارید. در مقاله «سامانه پیامکی چیست؛ ۸ کاربرد پنل پیامکی برای کسب‌وکارها» درباره این موضوع بیشتر صحبت کرده‌ایم.

در کل، پیامک یکی از راه‌های عالی برای تعامل با مشتریان است که نباید آن را از دست دهید و برای آن به شماره‌های مشتریان نیاز دارید.

حالا نوبت به آن رسیده که شما را با بهترین روش های جمع آوری شماره موبایل مشتریان آشنا کنیم. آماده‌اید؟

بهترین روش های جمع آوری شماره موبایل مشتریان

درخواست مستقیم از مشتری برای گرفتن شماره موبایل، آن هم بدون هیچ خلاقیتی، ابتدایی‌ترین راه‌حل برای تعامل با آن‌هاست. حتی با این کار ممکن است مشتری نسبت به شما گارد بگیرد!

پس بهتر است به‌دنبال روش‌های جالب‌تری باشید. در ادامه می‌خواهیم بهترین روش های جمع آوری شماره موبایل را معرفی کنیم که گارد مشتری را پایین می‌آورد تا با میل خود شماره‌اش را در اختیار شما بگذارد.

۱. قرار دادن فرم دریافت شماره موبایل در وب‌سایت

یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که فرم دریافت شماره موبایل را در وب‌سایت خود قرار دهید؛ اما همین‌طور خشک‌وخالی منظورمان نیست!

سعی کنید به مخاطبانتان انگیزه دهید و در ازای دریافت شماره موبایل، ارزشی هم به آن‌ها ارائه کنید. نمونه‌ای از این کار را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

نمونه جمع‌آوری شماره موبایل با قرار دادن فرم دریافت شماره موبایل در وب‌سایت

روش‌های نوآورانه مختلفی برای این کار وجود دارد. برای مثال، می‌توانید روی وب‌سایت خود یک کتاب یا ویدئوی آموزشی بارگذاری کنید و در اختیار مخاطبان قرار دهید؛ منتها شرط دسترسی به فایل‌های آموزشی این است که شماره موبایلشان را وارد کنند.

دریافت مشاوره رایگان، رزرو وقت مشاوره، ارسال کاتالوگ قیمت و… ایده‌های دیگری هستند که می‌توانید به‌ازای دریافت شماره تماس مشتریان به آن‌ها ارائه کنید.

در تصویر زیر نمونه‌ای دیگر از پیاده‌سازی این روش را می‌بینید:

نمونه فرم دریافت شماره موبایل در سایت

۲. برگزاری مسابقه و قرعه‌کشی

مسابقه و قرعه‌کشی یکی دیگر از بهترین روش های جمع‌ آوری شماره موبایل است. اما چگونه؟

بعد از شرکت دادن مخاطبان در مسابقه‌های پیامکی یا قرعه‌کشی‌ها، از آن‌ها بخواهید شماره تماس خود را برای اطلاع از نتیجه مسابقه یا قرعه‌کشی اعلام کنند.

با این کار هم کسب‌وکار به هدف اصلی‌اش (یعنی جمع کردن شماره موبایل مشتریان) می‌رسد و هم مشتریان می‌توانند شانس خود را برای برنده‌شدن در مسابقه امتحان کنند. گردونه شانس شاواز یکی از بهترین مثال‌هایی است که در این زمینه می‌توان به خاطر سپرد:

جمع‌آوری شماره موبایل با مسابقه و قرعه‌کشی

۳. استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و… راه‌های دیگری هستند که در جمع‌آوری شماره موبایل به شما کمک می‌کنند. برای مثال، می‌توانید از طریق پروفایل اینستاگرام یا کانال تلگرام خود مخاطبان را ترغیب کنید تا به‌ازای دریافت هدیه یا کد تخفیف، شماره تماسشان را با شما به اشتراک بگذارند.

۴. وای فای رایگان

ارائه وای‌فای رایگان بهانه خوبی برای به‌دست‌آوردن شماره موبایل مشتریان در فروشگاه‌های حضوری است. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

برای مثال، می‌توانید در محل فیزیکی فروشگاه، رستوران یا محیط عرضه خدمت خود، تصویر کیوآرکد لینکی را قرار دهید که افراد از طریق آن، با واردکردن شماره موبایلشان، رمز وای‌فای را دریافت کنند.

یک راه دیگر این است که از مشتریان بخواهید کد مشخصی را به سامانه پیامکی شما ارسال کنند تا در ازای آن به رمز عبور اینترنت متصل شوند. در این حالت به‌صورت غیرمستقیم به شماره تماس مشتریانی که به وای‌فای رایگان متصل شده‌اند، دسترسی پیدا می‌کنید.

۵. ارائه کد تخفیف و هدیه

چه کسی از دریافت کد تخفیف یا هدیه بدش می‌آید؟ مشتریان عاشق تخفیف و چیزهای رایگان هستند! به‌آن‌ها کد تخفیف یا هدیه بدهید و در عوض، شماره‌تلفنشان را بگیرید. این کار یکی از بهترین روش های جمع آوری شماره موبایل مشتریان است.

فقط حواستان باشد که میزان تخفیف را در حد مناسبی تعیین کنید تا در ازای دریافت شماره موبایل، ضرر یا زیانی نبینید.

برای نمونه می‌توانید در لندینگ پیج جشنواره فروش خود فرمی قرار دهید که مشتریان با واردکردن شماره‌های خود کد تخفیف را به‌صورت پیامکی دریافت کنند یا هدیه برایشان فعال شود.

حتما بخوانید: راه‌های ارسال پیامک کد تخفیف و کد هدیه برای مشتریان

۶. استفاده از کد QR

یکی دیگر از بهترین روش های جمع آوری شماره موبایل مشتریان این است که یک فرم عضوگیری بسازید، لینک آن را به‌صورت کیوآرکد چاپ و در فروشگاه حضوری خود نصب کنید یا در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید.

مشتریان با اسکن این کدها وارد صفحه عضوگیری می‌شوند و اطلاعات خود را وارد می‌کنند. بهتر است برای تشویق مشتریان، ارزشی به آن‌ها بدهید که می‌تواند مشاوره رایگان، عضویت در باشگاه مشتریان، اطلاع سریع‌تر از محصولات جدید و… باشد.

۷. ترغیب اعضای ایمیلی به ارائه شماره موبایل

راه دیگر این است که در خبرنامه ایمیلی از مخاطبان بخواهید شماره موبایلشان را برای شما ارسال کنند تا از خدمات ویژه‌ای بهره‌مند شوند.

حالا این خدمات می‌تواند محتوای آموزشی اختصاصی، کد تخفیف یا کد اختصاصی ورود به صفحه‌ای از سایت باشد که شما از طریق پیامک برای آن‌ها ارسال می‌کنید. بنابراین، از بستر ایمیل به‌عنوان یکی از بهترین روش های جمع آوری شماره موبایل مشتریان غافل نشوید!

۸. دستگاه ذخیره شماره موبایل مشتریان

این دستگاه مخصوص فروشگاه‌های فیزیکی است که معمولاً حین خرید از مشتریانشان شماره موبایل می‌گیرند. ممکن است بعضی از مشتریان به دلایل مختلفی مانند سوءاستفاده، عدم امانت‌داری و… دوست نداشته باشند، شماره خود را با صدای بلند اعلام کنند.

برای رفع این مسائل، دستگاه ذخیره شماره موبایل مشتریان به کسب‌وکارها پیشنهاد می‌شود. این دستگاه، روشی محترمانه برای جمع‌آوری شماره تماس مشتریان است که هم مسائل امانت‌داری را رعایت کرده و هم به مشتریان احساس اطمینان می‌دهد.

 دستگاه ذخیره شماره موبایل مشتریان

۹. استفاده از فرم‌های چاپی

این روش تقریباً ساده‌ترین راه برای دریافت شماره موبایل است که فقط در فروشگاه‌های فیزیکی دیده می‌شود.

می‌توانید با کمک پوستر، بنر یا فرم‌های مخصوص از مشتریان بخواهید شماره موبایلشان را بنویسند یا به شما بگویند. البته باید علت گرفتن شماره تماس را هم برای مشتری توضیح دهید.

برای مثال، اگر به فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر زده باشید، همیشه بعد از پرداخت فاکتور از شما شماره می‌گیرند. این کار برای افزایش اعضای باشگاه مشتریان و دادن امتیاز به شماست. حتی برخی از این فروشگاه‌ها ممکن است بعد از سقف معینی خرید، برای شما اطلاعیه‌‌های تبلیغاتی و تخفیف‌های بیشتری بفرستند.

۱۰.  ارائه خدمات ویژه یا نسخه آزمایشی

و می‌رسیم به آخرین روش: ارائه خدمات ویژه به مشتری!

می‌توانید بخشی از محتواهای وب‌سایت خود را به‌صورت رایگان در اختیار مشتری قرار دهید؛ اما در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کند. همین طور نسخه آزمایشی و محدود خدمات شما بهانه خوبی برای دریافت شماره موبایل است؛ یعنی مدت محدودی اجازه استفاده رایگان بدهید، به‌شرطی که مشتری شماره خود را وارد کند.

برای نمونه اگر در سایت جت سئو عضو شوید و اطلاعات خود شامل شماره‌تلفن را وارد کنید، می‌توانید ۷ روز به‌صورت آزمایشی از این محصول استفاده کنید.

ارائه خدمات ویژه یا نسخه آزمایشی برای جمع‌آوری شماره موبایل مشتریان

حالا که با بهترین روش های جمع آوری شماره موبایل مشتریان آشنا شدید، خوب است نکاتی را که پس از آن باید رعایت کنید، بدانید.

مهم‌ترین نکات در ارسال کمپین پیامکی

دریافت شماره و ارسال پیامک به‌تنهایی موجب موفقیت کمپین شما نمی‌شود. وقتی از آن نتیجه می‌گیرید که اصول یک کمپین پیامکی خوب را رعایت کنید:

  • مزاحم مشتریانتان نشوید و بیش از حد به آن‌ها پیامک نفرستید
  • متنی ساده، روان و کوتاه بنویسید
  • پیشنهاد خوبی برای مشتری داشته باشید
  • حتماً در متن پیامک، خود را معرفی کنید و به مخاطب بگویید در پایان باید چه کند
  • کمپین‌هایتان را به حال خود رها نکنید و حتماً نتایج آن را تحلیل و ارزیابی کنید
  • بدانید برای چه کسی قرار است پیامک بفرستید و متناسب با نوع نیاز مخاطب، پیام ارسال کنید

برای جمع‌آوری شماره‌های 54مشتریان دلیل خوبی در آستین داشته باشید

در کمپین‌های پیامکی به شماره تماس مشتریان خود نیاز دارید؛ اما اینکه این شماره‌ها را از چه راهی به‌دست آورید، به هنر و خلاقیت شما بستگی دارد!

اگر به مشتریان سود و منفعتی برسانید؛ خودشان مشتاقانه شماره موبایلشان را می‌دهند.

در این مقاله ایده‌هایی برای این کار ارائه دادیم و بهترین روش های جمع آوری شماره موبایل را معرفی کردیم. اگر شما با روش‌های دیگری آشنایید، حتماً در بخش نظرات برای ما بنویسید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *