بانس ریت ایمیل

راهنمای کاهش بانس ریت ایمیل با ۱۲ روش کاربردی

فرض کنید ۳ نفر می‌خواهند از یک مبدأ به مقصدی مشخص بروند. نفر اول در میانهٔ راه، یکی از مسیرها را اشتباه می‌رود و راه خود را گم می‌کند. نفر دوم هر چقدر می‌رود، به مقصد نمی‌رسد؛ گویی آدرس اشتباهی را به او داده‌اند. نفر سوم اما در سلامت کامل و در سریع‌ترین زمان ممکن سفر خود را طی می‌کند. اگر هر کدام از این افراد را یک ایمیل در نظر بگیریم، قطعاً شما می‌خواهید ایمیلتان مثل نفر سوم باشد. اما عواملی وجود دارند که باعث می‌شوند ایمیل‌ها به سرنوشت فرد اول و دوم دچار شوند. 

در ایمیل مارکتینگ، به ایمیل‌هایی که به مقصد نمی‌رسند می‌گوییم «بانس» شده‌اند. خوشتان بیاید یا نه، نرخ پرش یا «بانس ریت ایمیل» نقش مهمی در ایمیل مارکتینگ ایفا می‌کند. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم بانس ریت چیست و چگونه می‌توانیم آن را به کمترین حد ممکن کاهش دهیم. 

بانس ریت ایمیل (Email Bounce Rate) چیست؟

اگر قدم در دنیای ایمیل مارکتینگ گذاشته باشید، حتماً با شاخص‌هایی مثل Open Rate، نرخ کلیک و… آشنا هستید. نرخ پرش یا بانس ریت ایمیل هم، همانند آن‌ها، یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد ایمیل مارکتینگ است. تعریف آن به بیان ساده می‌شود این: 

بانس ریت ایمیل، درصد ایمیل‌هایی است که (به دلایلی) به مقصد نرسیده‌اند.

قصهٔ اینکه چرا ایمیل‌ها راه را گم می‌کنند و به مقصد نمی‌رسند،‌ سرِ درازی دارد که جلوتر به آن می‌پردازیم. بیایید اول ببینیم چند نوع بانس ریت داریم و تعریف هر کدام چیست. (در مقاله دیگری از بلاگ نجوا درباره اینکه email marketing چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد، توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را حتما بخوانید)

به‌طور کلی، ایمیل‌ها به ۲ نوع، بانس می‌شوند: Hard bounce یا پرش سخت و Soft Bounce یا پرش نرم. به خواندن ادامه دهید تا معنی هر کدامشان را خوب درک کنید: 

نوع اول: Soft Bounce

پرش نرم با عنوان Soft Bounce شناخته می‌شود. از اسمش پیداست که مشکلات مرتبط با آن موقتی هستند و امکان دارد به‌زودی حل شوند. مثل حالتی که ایمیل‌ها راهشان را گم کرده باشند اما بعضی‌هایشان دوباره به مسیر برگشته باشند و به مقصد برسند.

نوع دوم: Hard Bounce

پرش‌های سخت، حاوی مشکلات جدی‌تری هستند. در این حالت، انگار ایمیل‌ها در طول مسیر، (در کمال تأسف و تأثر) تصادف کرده باشند و به رحمت خدا رفته باشند و در نهایت هیچوقت به مقصد نمی‌رسند. 

حتما بخوانید: راهنمای بهبود نرخ تبدیل ایمیل با 10 روش کاربردی

چرا ایمیل‌ها بانس می‌شوند؟

اگر دلیل بانس ریت ایمیل را بدانید، می‌توانید از آن جلوگیری کنید تا ایمیل‌های بیشتری را به مقصد برسانید و به نتایج بهتری در ایمیل مارکتینگ برسید. بیایید ببینیم پشت هر نوع بانس‌شدن، چه دلایلی وجود دارد.

دلایل بانس ریت ایمیل 

برای اینکه درک بهتری از عدد بانس‌ریت داشته باشید، بیایید یک نکتهٔ مهم و حیاتی را به شما بگوییم: 

میزان بانس ریت ایمیل تا ۲٪ طبیعی است. اما اگر بیشتر از این عدد باشد، باید مشکل را جدی بگیرید و به دنبال راه چاره باشید.

در ادامه، دلایل دیگری را که می‌توان به‌طور کلی برای بانس‌شدن ایمیل‌ها ذکر کرد، برایتان لیست کرده‌ایم:

  • گیرندهٔ ایمیل، دسترسی به حساب خود را از دست داده است. 
  • اکانت ایمیل مخاطب، برای مدتی طولانی غیرفعال بوده یا حذف شده است. 
  • سرور ایمیل در حال ساخت‌وساز است.
  • گیرندهٔ ایمیل، شما را Block کرده است. 
  • از IP با اعتبار پایین برای ارسال ایمیل‌هایتان استفاده می‌کنید. 
  • نام دامنه نامعتبر است. 
  • محتوای ایمیل، اسپم به نظر می‌رسد. 

کاربردی‌ترین روش‌های کاهش بانس ریت ایمیل

در‌حالی‌که تمام تلاشتان را می‌کنید تا محتوای مناسبی در ایمیل‌هایتان قرار دهید، اگر آن را نتوانید به دست مخاطبانتان برسانید، احتمالا به ناامیدی می‌رسید. ولی بگذارید چیزی بگوییم که جرقهٔ امید را دوباره در دلتان روشن کنیم: به کمک روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانید میزان بانس ریت ایمیل‌هایتان را به حداقل ممکن برسانید!

پس بیایید با راه‌ها و نحوه کاهش بانس ریت ایمیل آشنا شویم.

۱. لیست ایمیل نخرید!

بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم: ایمیل، کانال تبلیغات نیست! خرید لیست ایمیل بیش از آنچه فکرش را کنید به ضررتان تمام می‌شود. در واقع ایمیل مارکتینگ، روشی از ریتنشن مارکتینگ است که برای ایجاد رابطه‌ای پایدار و طولانی‌مدت با مشتریانتان از آن استفاده می‌کنید. پس طبیعتاً باید به افرادی ایمیل ارسال کنید که با رضایت قبلی، آدرس ایمیلشان را در اختیارتان قرار داده‌اند. 

وقتی از بانک ایمیل خریداری شده استفاده می‌کنید، در بهترین حالت،‌ مخاطب با ایمیل شما تعامل برقرار نمی‌کند. در بدترین حالت، ایمیلتان به عنوان اسپم گزارش می‌شود و اعتبار IP و دامنهٔ شما سقوط می‌کند. پس هر طور که حساب کنید، ضرر آن بسیار بیشتر از منفعت آن است. به جای این کار می‌توانید لیست ایمیل خودتان را بسازید و به نتایجی به غایت بهتر برسید. 

حتما بخوانید: آموزش بهترین روش های ساخت لیست ایمیل (۱۲ روش کاربردی)

۲. از سرویس‌دهندهٔ ایمیل مناسبی استفاده کنید

سرویس‌دهندهٔ ایمیل که به ESP هم شناخته می‌شود، پلتفرمی است که امکانات لازم را برای ارسال کمپین‌های ایمیل در اختیارتان قرار می‌دهد. برای روشن‌تر شدن موضوع باید بگوییم که Gmail و یاهو، ESP به حساب نمی‌آیند؛ ولی سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا یک ESP است. توجه کنید که سرویس‌دهندهٔ انتخابی شما، از امکانات مناسبی برخوردار باشد و پروتکل‌هایی برای قابلیت تحویل ایمیل (Deliverability) و اعتبارسنجی داشته باشد.

۳.  فرم عضویت ایمیل را با احراز هویت کپچا در سایتتان قرار دهید

کار ابزاری مثل کپچا این است که ربات‌ها و حساب‌های اسپم را به‌سرعت شناسایی کند. قرار دادن ابزاری مثل کپچا در فرم عضوگیری به شما تضمین می‌دهد که فقط افراد واقعی وارد لیستتان می‌شوند. 

۴. از تایید دومرحله‌ای برای عضویت در لیست ایمیلتان استفاده کنید

علاوه بر کپچا، تایید دومرحله‌ای هم راه دیگری است که به جهت اطمینان از درست و واقعی بودن ایمیل‌هایی که دریافت می‌کنید، می‌توانید از آن استفاده کنید. با این کار، قدم دیگری در جهت باکیفیت بودن لیست ایمیلتان برمی‌دارید. 

به عنوان نمونه، زمانی که در خبرنامهٔ یکتانت عضو شوید، ایمیل زیر به جهت تایید دومرحله‌ای برایتان ارسال می‌شود:

تایید دومرحله ای ایمیل

۵. محتوای ایمیل تعاملی و باکیفیتی ارسال کنید

آیا هر ایمیلی که در اینباکستان قرار می‌گیرد را باز می‌کنید؟ حاضرید ایمیل‌هایی با موضوعات یا محتوای خسته‌کننده را باز کنید؟ وقتی محتوای ایمیلی را دوست نداشته باشید، چند ثانیه طول می‌کشد تا آن را ببندید؟ پس از فکر کردن به این سوالات، حالا قبول دارید که محتوا نقش مهمی در بازاریابی ایمیلی شما دارد؟

خلاصه‌ بگویم: به محتوا اهمیت بدهید! مطمئن شوید که ایمیل شما کوتاه، جذاب و مفید است. در غیر این صورت، رفته رفته ایمیل‌های شما باز نمی‌شوند و سر از بانس‌شدن در می‌آورند. 

۶. مدام لیست ایمیل خود را پاکسازی کنید

همان‌طور که غذای غیربهداشتی می‌تواند شما را بیمار کند، یک لیست ایمیل نامناسب هم به کمپین‌های ایمیل مارکتینگ شما آسیب جدی می‌رساند. اگر لیست ایمیل‌ خود را پاکسازی نکنید، به مرور زمان فقط ایمیل‌های غیرفعال و گیرندگانی که مشکل دریافت دارند برایتان می‌مانند. با پاکسازی این لیست، نرخ بازشدن و کلیک بالاتری را دریافت می‌کنید و بانس ریت‌ کمتری خواهید داشت. 

یک پیشنهاد: یک بار به همهٔ افرادی که تا به حال هیچ‌کدام از ایمیل‌هایتان را باز نکرده‌اند، ایمیل بزنید و از آن‌ها بپرسید که آیا همچنان مایل به دریافت ایمیل از سمت شما هستند یا نه. اگر به این ایمیل توجهی نکردند و حاضر نشدند گزینهٔ لغو اشتراک را هم بزنند، می‌توانید آن‌ها را با خیال راحت از لیست ایمیل خود حذف کنید. 

۷. لیست خود را دسته‌بندی کنید

چندبار برایتان اتفاق افتاده که دقیقاً همان محتوایی را که مورد علاقه‌تان است، دریافت کنید؟ این کار با معجزهٔ سگمنت‌بندی یا همان دسته‌بندی کاربران اتفاق می‌افتد. در نتیجه احتمال کمتری وجود دارد که مخاطب با ایمیلتان تعامل خوبی نداشته باشد یا شما را اسپم گزارش کند. 

می‌توانید مخاطبانتان را بر اساس ویژگی‌های خودشان دسته‌بندی کنید. بیایید، این موضوع را با دو مثال واقعی بازتر کنیم:


مثال اول:
فرض کنید یک فروشگاه آنلاین پوشاک دارید. ایمیلی به مخاطبان خود ارسال می‌کنید و در آن، لینک پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه را قرار می‌دهید. در کمپین بعدی، می‌توانید ۳ نوع ایمیل متناسب با هر دسته‌بندی آماده کنید و مثلاً برای افرادی که روی لینک پوشاک مردانه کلیک کرده‌اند، ایمیل مرتبط با همان موضوع را ارسال کنید. 

مثال دوم: نوع دیگری از دسته‌بندی به این صورت است که میزان فعالیت مخاطبانتان را مبنا قرار دهید. مثلا کمپین ایمیلی خود را فقط به افرادی ارسال کنید که ایمیل قبلی (یا ایمیل‌های قبلی) شما را باز کرده‌اند. یا یک کمپین ایمیلی با عنوان جذاب آماده کنید و به افرادی که تعامل کمتری با ایمیل‌های قبلی‌تان داشته‌اند ارسال کنید. (در پنل ایمیل مارکتینگ نجوا، این دسته‌بندی‌ها را به‌طور پیش‌فرض در بخش انتخاب مخاطبان در اختیار دارید).

حتما بخوانید: روش‌های دسته بندی لیست ایمیل

۸. مطمئن شوید که ایمیلتان علائم اسپم‌شدن را نداشته باشد

آمارها نشان می‌دهند که به‌طور کلی بیش از ۱۵٪ درصد ایمیل‌ها اسپم می‌شوند. البته نرخ اسپم‌ ایمیل‌های شما احتمالاً بسیار پایین‌تر از این مقدار است. اما نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید به پایین‌ترین میزان اسپم‌شدن ایمیل دست پیدا کنید: 

  • گزینهٔ «لغو اشتراک» را حتماً در ایمیل‌هایتان قرار دهید. 
  • محتوای ایمیلتان بهتر است ترکیبی از متن و عکس باشد (نه یکی از این‌ها).
  • هرگز از بانک ایمیل یا ایمیل‌هایی که اجازهٔ ارسال به آن‌ها را ندارید استفاده نکنید.
  • آدرس ایمیل فرستنده مشخص و واضح باشد.
  • فایل‌های پیوست‌شدهٔ زیادی درون ایمیل خود قرار ندهید. 
  • از عنوان‌ یا محتوای زرد استفاده نکنید (راه‌های یک‌شبه پولدار شدن!).
  • تعداد ایمیل‌های ارسالی‌تان زیاد نباشد.

لب کلام اینکه به این فکر کنید که چه چیزهایی در اینباکس ایمیل شما به نظر اسپم می‌رسند و از آن‌ها در کمپین‌های ایمیلی‌تان استفاده نکنید. 

۹. از A/B تست استفاده کنید

بعضی از ایمیل‌ها عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند. ویژگی‌هایی مثل عنوان ایمیل، محتوا یا CTAها را می‌توانید در A/‌B تست با تعدادی از مخاطبان خود ارزیابی کنید و ببینید آن‌ها کدام را انتخاب می‌کنند. گاهی اوقات با دیدن نتایج، شگفت‌زده خواهید شد!

برای مثال، ما در یکی از ایمیل‌های خبرنامهٔ نجوا، عنوان ایمیل را به‌صورت زیر مورد تست قرار دادیم تا ببینیم کدام‌یک نرخ بازشدن بیشتری دریافت می‌کند:

تست a/b در ایمیل مارکتینگ

حتما بخوانید: چگونه A/B تست ایمیل مارکتینگ انجام دهیم؟

۱۰. ایمیل‌هایی که Hard Bounce شدند را از لیست خود پاک کنید

طبق تعریفی که بالاتر از Hard Bounce داشتیم، الان می‌دانید که ایمیل‌های این دسته در واقع ایمیل‌هایی هستند که یا غیرفعال‌اند یا آدرس صحیحی ندارند. پس ماندنشان در لیست ایمیل شما فایده‌ای ندارد و فقط کردیت ایمیل شما را هدر می‌دهد. 

۱۱. در ارسال ایمیل ثابت‌قدم باشید

وقتی دارید تولید محتوا می‌کنید، ثبات و پایداری در کار، پایه و اساس موفقیت شما را شکل می‌دهد. علاوه‌براین، ارسال ایمیل مداوم باعث می‌شود که نام برند شما در ذهن مخاطبانتان ماندگار شود و در نتیجه، تعامل مخاطب با شما بیشتر شود. این نتایج زنجیروار پیش می‌روند تا در نهایت، یک کمپین ایمیلی موفق را برایتان رقم بزنند. 

داشتن برنامهٔ محتوایی منظم برای ارسال ایمیل‌ها، کمک بزرگی در این راستا به شما خواهد کرد. می‌توانید یک فایل اکسل آماده کنید و موضوع ایمیل، تاریخ ارسال، نرخ بازشدن، نرخ کلیک و هر اطلاعات دیگری را که لازم دارید در آن قرار دهید. با این کار، تحلیل کمپین‌ها هم برایتان آسان خواهد شد. 

۱۲. محتوای ایمیلی متناسب با نیاز و علاقهٔ مخاطبانتان ارسال کنید

شاید در ابتدای کار که شناخت زیادی از مخاطبانتان ندارید، با حدسیات و فرضیات خودتان پیش بروید. اما در ادامه باید به علایق و آنچه مخاطب می‌پسندد توجه کنید. سه راه برای این کار وجود دارد که می‌توانید از هر سه برای کسب نتایجی بهتر استفاده کنید:

راه اول: در فرم عضوگیری خود، چک‌باکس قرار دهید و از مخاطب بخواهید موضوعات مورد علاقهٔ خود را تیک بزند تا در ادامه ایمیل‌هایی با همان موضوعات دریافت کند. هاب‌اسپات این کار را به‌خوبی انجام داده است:

نمونه فرم عضوگیری ایمیل هاب اسپات

راه دوم: ایمیلی جهت نظرسنجی از مخاطبان فعلی خود آماده کنید و در آن از مخاطبانتان بپرسید چه نوع محتوایی را بیشتر می‌پسندند یا نظرشان دربارهٔ محتوای ایمیل‌هایی که دریافت می‌کنند چیست. می‌توانید در ازای پر کردن فرم نظرسنجی، هدیه‌ یا پیشنهادی برایشان در نظر بگیرید تا افراد را به این کار ترغیب کند. 

راه سوم: کمپین‌های قبلی خود را به‌خوبی تحلیل کنید. کدام ایمیل‌ها نرخ بازشدن بیشتری نسبت به بقیه داشتند؟ کدام دکمه CTAها بیشترین نرخ کلیک را رقم زدند؟ با این تحلیل، به اطلاعات ارزشمندی از علایق مخاطبان خود دست پیدا می‌کنید که می‌توانید مبنای برنامه‌ریزی محتوایی خود قرار دهید. 

کاهش بانس ریت ایمیل را از کجا شروع کنیم؟

با وجود اینکه خیلی از افراد تمایل دارند از تنظیمات تکنیکالی مربوط به دامنه و IP و… شروع کنند، اما باید شما را با حقیقت دیگری آشنا کنیم: 

تاثیر سلامت لیست ایمیل در میزان بانس ریت، بیش از عوامل دیگر است.

پس توصیه می‌کنیم از لیست ایمیلتان شروع کنید و ایمیل‌های اشتباه و غیرفعال را حذف کنید. سپس به عوامل دیگر بپردازید و به هر یک از نکاتی که در بالا ذکر کردیم توجه کنید. 

کسب نتایج فوق‌العاده از ایمیل مارکتینگ با کاهش بانس ریت ایمیل

همهٔ ما دوست داریم کمپین‌های ایمیلی موفقی ارسال کنیم و همیشه برای رسیدن به بهترین نتایج تلاش می‌کنیم. در این مقاله به یکی از عوامل مهم و حیاتی در ایمیل مارکتینگ یعنی «کاهش بانس ریت ایمیل» پرداختیم و کاربردی‌ترین روش‌های آن را معرفی کردیم. بهترین کاری که می‌توانید در این راستا انجام دهید، این است که دیتاها را ثبت کنید و نتایج را تحلیل کنید. اگر سوال یا نظری دارید، حتماً در بخش دیدگاه‌ها ذکر کنید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما باشیم. 

 

منابع:

Nethunt | Activecampaign | Optimizesmart | Sendinblue

 

2 نظرات
  1. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام
    ضمن تشکر از شما
    آیا برای شروع بازاریابی و فروش محصول یا به نوعی تبلیغ یک محصول، استفاده از ایمیل مارکتینگ رو پیشنهاد نمی کنید؟
    پیشنهاد شما برای این موضوع چیه؟

    پاسخ
    • یگانه رحیمی
      یگانه رحیمی گفته:

      سلام وقت شما بخیر.
      ایمیل مارکتینگ به‌طور کلی کانال بازاریابی، فروش و حفظ مشتری هست. شما به کمک ایمیل مارکتینگ می‌تونید به مرور یه رابطه طولانی‌مدت و پایدار با مخاطباتون ایجاد کنید. زمانی که این ارتباط شکل گرفت و به حد خوبی از تعامل مخاطب رسیدید، می‌تونید کمپین‌های محصول-محور با هدف فروش محصولاتتون ارسال کنید و از این طریق، میزان درآمد کسب‌وکارتون رو افزایش بدید.
      موفق باشید

      پاسخ

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *