دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

سوال خوبی است! چرا که هنوز بسیاری از کاربران به ویژه آن‌هایی که درابتدای راه هستند دقیقا نمی‌دانند دیجیتال مارکتینگ چیست، چه زیرمجموعه‌هایی دارد و از کجا باید شروع کنند. در این مطلب به طور جامع و مفصل با هم دربارهٔ این موضوع صحبت خواهیم کرد.

بازاریابی دیجیتال دنیای بسیار گسترده‌ای دارد و از آن‌جایی که بازار پررونقی هم هست، خیلی‌ها دوست دارند در این حوزه فعالیت کنند. اما برای شروع باید بدانید دیجیتال مارکتینگ واقعا چیست و بعد از آن به یک نقشهٔ راه نیاز دارید که بخش‌های مختلف را برای شما توضیح داده باشد. بدون شک بعد از اینکه به صورت عمومی با بازاریابی اینترنتی آشنا شدید، اگر بخواهید به صورت حرفه‌ای ادامه دهید، می‌توانید در یک یا دو حوزه، فعالیت تخصصی داشته باشید و عمیق شوید.

برای شروع به سراغ تعریف دیجیتال مارکتینگ و آشنایی با این حوزه می‌رویم، سپس به مزایا و اهمیت آن می‌پردازیم و در ادامه به طور کامل دربارهٔ زیرشاخه‌های بازاریابی دیجیتال خواهیم گفت. در انتها هم چند منبع خوب را به شما معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ هم مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، تعاریف مختلفی دارد که از سوی کارشناسان متفاوت مطرح شده است. یکی از ساده‌ترین تعاریف این است که دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین برای تحقق اهداف فروش و بازاریابی.

اما سایت معتبر هاب اسپات معتقد است دیجیتال مارکتینگ یعنی اجرای تمام فرآیندهای بازاریابی بر بستر دستگاه‌های الکترونیکی و متصل به اینترنت.

نکتهٔ مهم این‌جاست که براساس هر دو تعریف فوق، بازاریابی دیجیتال که به اشتباه به آن بازاریابی اینترنتی هم گفته می‌شود، فقط در فضای آنلاین نیست و می‌توان بخش‌هایی از آن چون اس‌ام‌اس مارکتینگ را در فضای آفلاین هم اجرا کرد.

از آنجایی که روز‌به‌روز به تعداد کسب‌وکارهای حاضر در فضای آنلاین اضافه می‌شود و از طرف دیگر شاهد نفوذ اینترنت و ظهور تکنولوژی‌های جدید هستیم، در نتیجه بازار بازاریابی دیجیتال حسابی داغ است. بنابراین اگر بتوانید به عنوان یک متخصص خودتان را مطرح کنید، می‌توانید جایگاه و درآمد خوبی داشته باشید.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی

شما در بخش قبلی متوجه شدید دیجیتال مارکتینگ چیست؛ اما آیا می‌دانید چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟ 

تفاوت اصلی بین بازاریابی دیجیتال و سنتی، رسانه‌ای است که مخاطب از طریق آن با پیام بازاریابی روبه‌رو می‌شود. البته بازاریابی سنتی به‌معنای قدیمی‌بودن آن نیست؛ چرا که هنوز هم نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکارها ایفا می‌کند.

در دیجیتال مارکتینگ، از کانال‌های آنلاین مانند وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای رساندن پیام استفاده می‌شود؛ ولی در بازاریابی سنتی، ما از کانال‌های آفلاین مانند بیلبوردها و رسانه‌های چاپی بهره می‌بریم تا پیام را به دست مخاطب برسانیم.

بازاریابی دیجیتال به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد داده‌های کمپین را در لحظه اندازه‌گیری و ارزیابی کنند و تغییرات لازم را بلافاصله انجام دهند. این نوع بازاریابی امکان ارتباط مستقیم با مخاطب را فراهم می‌کند که می‌تواند به تعامل بیشتر با مشتری منجر شود.

با این حال، چنین چیزی در بازاریابی سنتی در دسترس کسب‌وکارها نیست. آن‌ها نمی‌توانند عملکرد خود را به‌راحتی بسنجند، با مشتری ارتباط برقرار کنند و به سؤال‌های آن‌ها جواب دهند.

مقایسه دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی

چرا باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

براساس تعاریفی که ارائه کردیم خیلی راحت می‌توان به اهمیت دیجیتال مارکتینگ پی برد. روش‌های زیادی برای بازاریابی وجود دارد، ولی یکی از  پرکاربردترین و بهترین گزینه‌ها، بازاریابی دیجیتال است. در ادامه بیشتر به مزایای دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چرا باید از این سیستم و زیرمجموعه‌های آن استفاده کرد.

تعداد مخاطبان بیشتر

با توجه به گستردگی کاربران حاضر در فضای آنلاین، استفاده از تکنولوژی و دستگاه‌های مختلف و به لطف زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید تعداد زیادی از مخاطبان را هدف قرار دهید. ضمن اینکه این فرایند کاملا تکرارپذیر است و می‌توانید بارها و بارها از روش‌های مختلف با مخاطبان ارتباط داشته باشید.

هدف‌گیری دقیق مخاطبان

در دنیای آفلاین خیلی سخت است که بتوانید دقیق مخاطبان هدف خود را پیدا کنید و معمولا برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات در معرض دید افراد زیادی قرار می‌گیرند. اما در دنیای آنلاین با توجه به تحلیل رفتار کاربران، استفاده از ابزارهای مختلف، بررسی گزارش‌های تحلیلی، طراح دقیق پرسونای مخاطب و… می‌توانید پیام و محتوای خودتان را دقیقا برای مخاطبان هدف بفرستید.

مخاطبان هدف یا پرسونا

حتما بخوانید: اتوماسیون بازاریابی چیست و چه مزایایی دارد؟

کاهش هزینه‌ها

هر چه بتوانید دقیق‌تر با مخاطبان هدف‌تان در ارتباط باشید و محتوای سفارشی‌سازی شده را برای آن‌ها بفرستید، برنامه و هزینه‌های شما هدفمندتر خواهد بود و نتایج بهتری به دست می‌آورید. از  طرف دیگر، براساس گزارش‌های تحلیلی مختلف و تست‌هایی چون تست A/B می‌توانید کمپین‌های خود را بهینه و اصلاح کنید. به همین دلیل استفاده از دیجیتال مارکیتنگ باعث کاهش هزینه‌های شما می‌شود.

قابلیت اندازه‌گیری و گزارش‌دهی

یکی از مهم‌ترین برتری‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش‌های سنتی آفلاین بازاریابی که درواقع ما را بیش از پیش نسبت به استفاده از آن ترغیب می‌کند، امکان دریافت گزارش‌های دقیق و جامع و قابلیت اندازه‌گیری داده‌هاست. ابزارهای مختلف که به صورت رایگان و پولی در اختیار شما هستند کمک می‌کنند تا بتوانید گزارش دقیقی از تمام بخش‌های کمپین‌های خود داشته باشید و براساس گزارش‌های دریافتی، اندازه‌گیری و تحلیل داده‌ها برای آینده تصمیم‌های دقیق‌تری بگیرید.

داده‌محور بودن

با اینکه تخصص و تجربه در هر زمینه‌ای ارزش زیادی دارد، ولی یکی از مزایای مهم دیجیتال مارکتینگ، داده‌محور بودن تمام بخش‌های آن است. همه جا اعداد و ارقام و گزارش‌ها هستند که حرف می‌زنند و به راحتی امکان رهگیری و اثبات تمام اتفاقات براساس داده‌ها و اطلاعات به دست آمده وجود دارد.

فرایندهای تعاملی و دو سویه

تبلیغات روزنامه‌ای و مکتوب، محیطی مانند بیلبورد، رادیویی یا تلویزیونی و حتی تبلیغات کنار زمین فوتبال کاملا یک طرفه هستند. اما در بازاریابی دیجیتال و فضای آنلاین به خوبی می‌توانید از ظرفیت گفتگو و محتوای دوسویه و تعاملی بهره ببرید. این کار کمک می‌کند مخاطبان به شما اعتماد بیشتری داشته باشند، حرف‌هایشان را بشنوید، نیازهایشان را تشخیص دهید و در نهایت بتوانید فروشتان را بیشتر کنید.

تنوع زیاد ابزارها و کانال‌های توزیع محتوا

در دیجیتال مارکتینگ، انبوهی از ابزارها و کانال‌های توزیع محتوا وجود دارد که برای هر کاری می‌توانید از چند گزینهٔ مختلف استفاده کنید. این ابزارها و کانال‌های توزیع محتوا باعث می‌شود کیفیت محتوای ارائه شما افزایش پیدا کند، تحلیل خوبی روی بازار و رقبا داشته باشید، مخاطبان زیادی را پوشش دهید، همواره با کاربران در ارتباط باشید و بتوانید از روش‌های متنوع برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید.

حالا که معنی دیجیتال مارکتینگ، تفاوت آن با بازاریابی سنتی و مزایای آن را می‌دانید، دیگر وقت آن شده است که با زیرشاخه‌های بازاریابی دیجیتال آشنا شوید. آماده‌اید؟ در بخش بعدی با ما همراه باشید:

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که گفتیم دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده است و زیرمجموعه‌های بسیار زیادی دارد. در این قسمت می‌خواهیم بیشتر به شاخه‌های بازاریابی دیجیتال بپردازیم.

بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)

در گذشته، بازاریابی توسط موتورهای جست‌وجو (SEM) به تمام فعالیت‌هایی – بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (سئو) و تبلیغات در گوگل – اشاره می‌کرد که به ترافیک بیشتر و به‌تبع آن، مشتری بیشتر منجر شوند؛ ولی در حال حاضر، به تمام تلاش‌ها برای دریافت ترافیک ورودی از تبلیغات در گوگل گفته می‌شود.

هرقدر ترافیک بیشتر و باکیفیت‌تری از گوگل بگیریم، راحت‌تر می‌توانیم به موفقیت نزدیک شویم؛ چراکه گوگل اولین مکانی است که مخاطب شما از آن برای یافتن محصول یا خدمت مورد نیاز خود استفاده می‌کند. با این حال، کسب رتبه همیشه راحت نیست و گاهی اوقات، باید برای آن هزینه کنید.

تبلیغات در گوگل یکی از راه‌های میان‌بر است که با کمک آن، می‌توانید خیلی سریع به صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل برسید.

راه دیگر هم سئو است که در بخش بعدی با هم مرور می‌کنیم. برای جذب بیشترین ترافیک، بهتر است از سئو و تبلیغات در گوگل در کنار هم بهره ببرید.

بازاریابی توسط موتورهای جست‌وجو (SEM)

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)

۲ نوع ترافیک وجود دارد:

  • ارگانیک (رایگان)
  • پولی

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)

برای اینکه بتوانید ترافیک ارگانیک بیشتری را از موتورهای جست‌وجو به‌سمتِ وب‌سایت خود هدایت کنید، باید به فکر بهینه‌سازی سایت خودتان برای موتورهای جست‌وجو یا همان سئو باشید.

الگوریتم موتورهای جست‌وجو مثل گوگل تصمیم می‌گیرد چه وب‌سایتی در چه رتبه‌ای قرار بگیرد. سئو یک فعالیت مستمر است که اگر بتوانید طبق برنامه و اصول آن پیش بروید، می‌توانید ترافیک خوبی را در طول زمان کسب کنید.

 

اما سئو چیست؟ به تمام فعالیت‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که در نهایت به بهبود رتبه و افزایش ترافیک ارگانیک ختم می‌شوند.

توجه: قرار نیست برای تمام کلمه‌های کلیدی رتبه بگیرید. در سئو، تلاش می‌کنیم در نتایج جست‌وجوهایی ظاهر شویم که با کسب‌وکار ما هم‌خوانی دارند.

به‌عنوان مثال، یک فروشگاه کیف و کفش را در نظر بگیرید. این فروشگاه باید سعی کند برای کلمه‌هایی مثل «خرید کیف»، «خرید کفش»، «کفش مردانه» و «کیف زنانه» بهترین جایگاه را در صفحهٔ نتایج جست‌وجو به دست بیاورد. 

بدیهی است که کسب رتبه برای کلمه‌هایی مثل «عسل طبیعی» یا «خرید آنلاین مبل» دردی از این فروشگاه دوا نمی‌کند؛ چون ترافیک حاصل از این جست‌وجوها، ترافیکی بی‌کیفیت است و مشتری به چیزی نیاز دارد که این فروشگاه ارائه نمی‌کند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

این روزها که بسیاری از کاربران ساعت‌های زیادی از روز خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، کسب‌وکارهای زیادی هستند که از این فضا برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌کنند. شاید بپرسید چرا؟ اجازه دهید ابتدا به معنی بازاریابی نگاهی بیندازیم: 

فرایندی که شامل اطلاع‌رسانی، برقراری و حفظ ارتباط با مخاطبان و مشتریان، خلق ارزش و جلب اعتماد می‌شود.

به همین دلیل است که باید به شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام، توییتر و لینکدین بیش از پیش توجه کنید؛ چون آن‌ها با فراهم‌کردن شرایطی برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتری، نقش مهمی در تحقق اهداف بازاریابی و فروش ایفا می‌کنند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یکی از قطعه‌های پازل بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است. برای شروع، می‌توانید از جریان بهره ببرید. با این پلتفرم می‌توانید کمپین‌های تبلیغات بازدیدی و اینفلوئنسری را اجرا و مدیریت کنید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یکی از ارکان مهم بازاریابی دیجیتال است؛ چرا که هر جایی را نگاه کنید به محتوا گره خورده است. بازاریابی محتوایی یعنی:

تولید محتوای ارزشمند و کاربردی و انتشار و توزیع آن با هدف اطلاع‌رسانی، برقراری و حفظ ارتباط، ارزش‌آفرینی و افزایش اعتماد در راستای تحقق اهداف فروش و بازاریابی.

در این روش هم مانند بازاریابی‌های مختلف باید استراتژی دقیق داشته باشید و از طرف دیگر، فقط و فقط متناسب با نیاز دقیق مخاطب، محتوای ارزشمند، جذاب و کاربردی تولید کنید.

بازاریابی محتوایی

افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش یکی از مدل‌های جذاب برای کسب درآمد است که قبل از ظهور اینترنت، به‌صورت سنتی از آن استفاده می‌شد؛ اما امروزه به یک کانال سودآور و پرطرفدار تبدیل شده است.

در این روش، کسب‌وکارها لینکی در اختیار شخص یا سایر کسب‌وکارها قرار می‌دهند. طرف مقابل هم سعی می‌کند به طرق مختلف مانند تولید محتوا یا ارسال ایمیل، مخاطبان خود را به‌سمتِ خرید محصول سوق دهد. در انتها هم در ازای خرید مشتریان، درصدی برای سایت ناشر در نظر گرفته می‌شود.

هدف از این مدل بازاریابی، افزایش فروش و ایجاد یک راه‌حل برد-برد، هم برای کسب‌و‌کار‌ها و هم برای شبکه‌های همکاری در فروش است.

اینفلوئنسر مارکتینگ

این روزها بازار اینفلوئنسر مارکتینگ حسابی داغ است. اینفلوئنسرها همان افراد مشهوری هستند که تعداد زیادی دنبال‌کننده دارند و می‌توانند روی تصمیم مخاطبان و خریداران، تاثیر زیادی داشته باشند. این افراد با تولید محتوای سرگرم‌کننده یا تخصصی، تعداد زیادی فالوئر جذب می‌کنند و سپس در ازای دریافت هزینه، محتوای کسب‌وکارهای مختلف را منتشر کرده یا تبلیغات انجام می‌دهند.

سایت، بلاگ یا پیج این افراد در واقع بستر بسیار خوبی برای نشر و توزیع محتواست. گاهی خودشان تولید محتوا کرده و گاهی هم محتوای دریافتی از سمت برندها و کسب‌وکارها را منتشر می‌کنند.

ویدئو مارکتینگ

این روزها، ویدئو یکی از بهترین انواع محتواست که مخاطبان بسیار زیادی دارد و در فرایند تولید محتوای خود باید حتما از آن استفاده کنید. ویدئو مارکتینگ به تولید محتوای ویدیویی با موضوعات مختلف در راستای اهداف بازاریابی و تبلیغات گفته می‌شود. همان‌طور که در بخش بازاریابی محتوایی گفتیم، ویدئو هم جزوی از انواع فرمت‌های محتواست و باید تمام موارد را برای تولید و توزیع آن رعایت کنید.

برای تولید محتوای ویدئویی ابزارهای زیادی وجود دارد. حرفه‌ای‌ها سراغ ادوبی پریمیر یا افترافکت می‌روند، ولی اگر می‌خواهید سریع روی گوشی خود کلیپ بسازید می‌توانید از اپلیکیشن‌های قدرتمندی چون کاین مستر، ویوا ویدئو یا کمتازیا استفاده کنید.

اگر می‌خواهید در بازاریابی ویدیویی خود موفق باشید 6 نکتهٔ طلایی زیر را باید در نظر بگیرید:

  1. دنبال داستان‌سرایی باشید و به فروش مستقیم فکر نکنید.
  2. چند ثانیهٔ اول ویدئو بیشترین اهمیت را دارد.
  3. برای مخاطبان هدف محتوا تولید کنید.
  4. هرگز کال تو اکشن را فراموش نکنید.
  5. سئو و کلمات کلیدی در اینجا هم مهم هستند.
  6. تبلیغات پولی و اینفلوئنسر مارکتینگ را هم می‌توانید با ویدیو مارکتینگ ترکیب کنید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل یک فناوری جدید نیست و از سال ۱۹۷۱ تا امروز، از آن برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. یکی از اشتباهات رایج کسب‌وکارها این است که تصور می‌کنند کسی امروزه از ایمیل استفاده نمی‌کند! بد نیست بدانید بازاریابی ایمیلی امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است، تا جایی که ۸۰ درصد بازاریابان از آن بهره می‌برند. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مزایای ایمیل در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را می‌توانید نسبت به کانال‌های بازاریابی دیگر به‌راحتی شخصی‌سازی کنید. در این نوع بازاریابی، هزینه‌ها هم به‌طور قابل‌توجهی کمتر از سایر کانال‌ها است. در نهایت، چیزی که بازاریابی ایمیلی را بسیار قدرتمند می‌کند این است که به شما امکان دسترسی مستقیم به صندوق ورودی مخاطبانتان می‌دهد.

ایمیل مارکتینگ

پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن پیامی است که می‌تواند مستقیماً به تلفن همراه یا سیستم کاربر ارسال شود. آن‌ها می‌توانند در گوشهٔ دسکتاپ یا در قسمت بالای تلفن همراه ظاهر شوند. پوش نوتیفیکیشن در کمک به وب‌سایت یا اپلیکیشن، برای حفظ تعامل با کاربر بسیار مؤثر است.

پوش نوتیفیکیشن در بازاریابی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که با درگیرکردن دوبارهٔ کاربران، نرخ تبدیل به‌طور قابل‌توجهی بالاتر می‌رود و هزینهٔ جذب کمتری از جذب کاربران جدید دارد. برای مثال، می‌توانید وضعیت موجودی یک محصول را به کاربرانی که حداقل یک بار از آن در سایت شما دیدن کرده‌اند، اطلاع‌رسانی کنید.

اس‌ام‌اس مارکتینگ

مشتریان شما زمان زیادی را در تلفن‌های همراه خود می‌گذرانند. با بازاریابی پیامکی به‌راحتی می‌توانید با پیشنهادهای کوتاه و جذاب، با آن‌ها تعامل داشته باشید. اس‌ام‌اس مارکتینگ، ارسال پیام‌های متنی تبلیغاتی است که برای رسیدن به اهداف کسب‌و‌کار، مورد‌ استفاده قرار می‌گیرد.

این پیام‌ها عمدتاً شامل پیشنهاد‌ها و فروش‌های مناسبتی هستند و برای کاربرانی که با دریافت این پیام‌ها از کسب‌و‌کار شما موافقت کرده‌اند، ارسال می‌شوند. در واقع، اجرای این بازاریابی از دیگر روش‌ها آسان‌تر است، چرا که به هیچ طراحی گرافیکی نیاز نیست و شما تنها یک متن را آماده‌ و ارسال می‌کنید.

نجوا یکی از سرویس‌های کامل و قدرتمند ایرانی است که به شما اجازه می‌دهد ایمیل مارکتینگ، پوش نوتیفیکیشن و بازاریابی پیامکی را در یک پنل یکپارچه تجربه کنید. از مزایای آن هم می‌توان به کاربری آسان، فارسی‌بودن پنل و گزارش‌گیری دقیق اشاره کرد که با در نظر گرفتن نیاز کاربران ایرانی طراحی شده است. 

برای شروع می‌توانید ۲۰۰ پیامک و ۲۰۰۰ ایمیل رایگان ارسال کنید و در صورت نیاز، پنل خود را ارتقا دهید. از طرفی، دیگر نیاز نیست نگران تحریم‌ها باشید؛ چون ما از ابتدا تا انتهای کمپین کنار شما خواهیم بود.

تا اینجای مقاله، با زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید. در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم در کسب‌وکارهای b2b، کاربرد دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کاربرد دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکار‌های B2B

بازاریابی دیجیتال، نحوهٔ ارتباط کسب‌وکار‌ها را با هم تغییر داده است؛ بنابراین باید خود را با تغییرات وفق دهید تا انتظارات مخاطبانتان را برآورده کنید.

به‌عنوان یک شرکت B2B، باید بتوانید با کسب‌و‌کارها صحبت کنید و این مسئله نیاز به رویکرد متفاوتی برای درگیر‌کردن مشتریان دارد. در این شرایط، دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به کسب‌وکارهای b2b می‌کند؟ بیایید ببینیم:

  • تعامل بیشتر: این بازاریابی با دستیابی سریع به مخاطبان هدف، به ایجاد یک تعامل عمیق بین برند و آن‌ها کمک می‌کند. علاوه بر آن، با ارائهٔ اطلاعات دقیق به مشتریان بالقوه، تأثیر خوبی در تصمیم‌گیری آن‌ها می‌گذارد و باعث ایجاد تقاضا می‌شود؛

وجود پل‌های ارتباطی متعدد: بازاریابی دیجیتال یک چارچوب ارتباطی را از طریق کانال‌های متعدد خود مانند ایمیل، وب‌سایت، موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و… ایجاد می‌کند که دسترسی به مخاطبان هدف را افزایش می‌دهد. این کانال‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند محیطی ایجاد کنند که در آن، مخاطبان هدف بتوانند به‌راحتی با آن‌ها تعامل داشته باشند؛

  • افزایش تعداد لید: با ارائهٔ محتوای جذاب و اطلاعات دقیق در کانال‌های مختلف، می‌توان مشتریان راغب (لید) بیشتری جذب کرد. بازاریابی دیجیتال، هدف‌گذاری مرتبط و متمرکز را امکان‌پذیر می‌کند که افزایش تعداد لیدها را تضمین می‌کند؛
  • تجزیه‌وتحلیل و اندازه‌گیری: در بازاریابی دیجیتال، دامنه‌ٔ وسیعی از تکنیک‌ها برای اندازه‌گیری KPIهای (شاخص کلیدی عملکرد) مختلف وجود دارد که با کمک آن، بازاریابان می‌توانند کمپین‌های خود را تجزیه‌ و‌ تحلیل کنند و میزان موفقیت آن‌ها را بسنجند.

دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای B2B

کاربرد دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکار‌های B2C

با دانستن کاربردهای بازاریابی دیجیتال، می‌توانید با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کرده و آگاهی از برند خود را بالا ببرید؛ اما برای کسب‌وکار‌های B2C، کاربرد دیجیتال مارکتینگ چیست؟ در ادامه، به موارد اصلی اشاره می‌کنیم:

  • بررسی رفتار مشتری: صاحبان کسب‌وکار B2C می‌توانند کمپین‌های بازاریابی خود را با استفاده از ابزارهای تجزیه‌ و‌ تحلیل بررسی کنند؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند بفهمند ترافیک وب‌سایت از کجا می‌آید، مشتری آن‌ها به چه چیزی علاقه یا نیاز دارد، روی چه لینک‌هایی بیشتر کلیک می‌کند تا در نهایت، بتوانند کانال‌های بازاریابی را بر این اساس اولویت‌بندی کنند؛
  • ایجاد ارتباط پایدار با مخاطبان: بازاریابی دیجیتال با کانال‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو، وب‌سایت، ایمیل و… کمک می‌کند برندتان بیشتر دیده شود و در عین حال، ارتباط با مشتریان را تقویت می‌کند؛
  • اجرای اتوماسیون برای افزایش بازدهی: بازاریابی دیجیتال یک روش مقرون‌به‌صرفه برای رشد یک تجارت B2C است؛ بنابراین، علی‌رغم سرمایه‌گذاری کمتر، بازدهی بالاتری ایجاد می‌کنند؛
  • بهبود نرخ تبدیل: بازاریابی دیجیتال می‌تواند با بهبود نرخ تبدیل، در دستیابی به حداکثر بازگشت سرمایه به شما کمک کند. با کمک ایده‌های نوآورانه و تاکتیک‌های مناسب، می‌توانید درآمد بهتری نسبت به بازاریابی سنتی داشته باشید.

گوشه‌وکنار دیجیتال مارکتینگ را به شما نشان دادیم؛ ولی یک بخش از آن یعنی بازاریابی دیجیتال آفلاین باقی مانده است. در بخش‌های بعدی، قرار است دربارهٔ آن مفصل صحبت کنیم.

دیجیتال مارکتینگ آفلاین چیست؟

هر زمانی که پای دستگاه دیجیتال در میان باشد، نام بازاریابی دیجیتال شنیده می‌شود. اگر اینترنت را حذف کنیم و فقط از دستگاه دیجیتال برای انتقال پیام استفاده کنیم، به آن بازاریابی دیجیتال آفلاین گفته می‌شود. 

با توجه به این تعریف، استفاده از مجله‌ها، بروشورها و تراکت‌ها در این نوع بازاریابی قرار نمی‌گیرند؛ ولی بازاریابی تلویزیونی، بازاریابی رادیویی و بازاریابی تلفنی را می‌توان به‌نوعی دیجیتال مارکتینگ آفلاین در نظر گرفت. 

شما بسته به اینکه چه هدفی دارید، بخشی از بودجهٔ بازاریابی خود را به آن‌ها اختصاص می‌دهید. هدف اصلی از این نوع بازاریابی هم ایجاد آگاهی از برند، جذب مشتری جدید و در نهایت، فروش است. 

آیا مشتاقید با انواع بازاریابی که نام بردید هم آشنا شوید؟ پس قسمت بعد را از دست ندهید.

دیجیتال مارکتینگ آفلاین

انواع دیجیتال مارکتینگ آفلاین

از مهم‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال آفلاین، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازاریابی رادیویی

بازاریابی رادیویی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که پیام خود را از طریق رادیو به دست مخاطب خود برساند. افراد زیادی هنوز هم در شرایط مختلف به رادیو گوش می‌دهند. از آن گذشته، تبلیغات در رادیو ارزان‌تر از تبلیغات در تلویزیون است.

شناسایی الگوی رفتاری افرادی که به رادیو گوش می‌دهند، بسیار راحت است. به همین دلیل، می‌توانید پیام خود را بر اساس ویژگی‌های آن‌ها سفارشی کنید و شانس بیشتری برای جذب آن‌ها داشته باشید. با این حال، به این موضوع هم توجه کنید که اغلب افراد هم‌زمان با گوش‌دادن به رادیو، کار دیگری انجام می‌دهند؛ بنابراین جذب آن‌ها کار راحتی نیست.

بازاریابی تلویزیونی

در این نوع بازاریابی، از تلویزیون برای جذب مشتری و انتقال پیام استفاده می‌شود. تبلیغات تلویزیونی که بخش مهمی از این روش به حساب می‌آیند، گران هستند؛ اما راه بسیار خوبی برای جلب توجه سریع مخاطب به شمار می‌آیند. 

البته این را نیز باید در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت‌ها هم‌زمان با تبلیغات آنلاین خود، تبلیغات تلویزیونی را هم اجرا می‌کنند. اولویت‌بندی اینکه کدام تبلیغ برای شرکت شما مهم‌تر است، بستگی به استراتژی و بودجهٔ شما دارد.

تبلیغات بیلبورد دیجیتالی

تبلیغات بیلبورد دیجیتال، تصاویر دیجیتالی است که بر روی یک تابلوی کامپیوتریِ در حال تغییر نمایش داده می‌شود تا یک برند، محصول یا خدمت خاص را تبلیغ کند. 

اما فایدهٔ این نوع از تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ تبلیغات بیلبورد دیجیتالی توانایی چشمگیری برای جلب توجه و ایجاد آگاهی از برند دارد و برای نمایش پیام‌های مختصر، عالی عمل می‌کند. سه‌چهارم مردم به یاد می‌آورند که کدام بیلبورد دیجیتالی را در ماه گذشته دیده‌اند.

بازاریابی تلفنی

در بازاریابی تلفنی، لیستی از مخاطبان هدف تهیه و سپس با آن‌ها تماس گرفته می‌شود. در این روش، شما تلاش می‌کنید هنگام صحبت با مشتری، او را قانع کنید که پیشنهاد شما را بپذیرد. به‌طور کلی، شما با مشتری از طریق تلفن مذاکره می‌کنید تا بتوانید به هدف خود دست پیدا کنید. این تماس دوطرفه است و باید به مشتری هم فرصت دهید تا نظر خود را با شما در میان بگذارد.

یکی از اشتباهات رایج کسب‌وکارها این است که از لیست‌های آماده استفاده می‌کنند. چنین کاری نه‌تنها به فروش منجر نمی‌شود، بلکه باعث بدنامی برند می‌شود.

مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ آفلاین

از آن‌جایی که کسب‌وکارها تمایل دارند مخاطبان بیشتری را مورد هدف قرار دهند، نمی‌توانند فقط از بازاریابی دیجیتال آنلاین استفاده نمایند. آن‌ها می‌توانند با کمک انواع آفلاین آن، به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنند.

با دانستن اینکه مزیت‌های این نوع از دیجیتال مارکتینگ چیست، شاید مشتاق شوید که از آن استفاده کنید. این مزایا عبارتند از:

  • به اعتماد منجر می‌شود: از نظر اکثر مردم، تبلیغات سنتی معتبرتر به نظر می‌رسند و از پیشنهاد شما راحت‌تر استقبال می‌کنند؛
  • تاثیر طولانی‌مدت در خاطر مشتریان دارد: تبلیغات آفلاین – به‌ویژه تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی – را بهتر از تبلیغات آنلاین به‌خاطر می‌آورند؛
  • نمی‌توان آن را نادیده گرفت: خواه‌ناخواه مردم با اشکال مختلفی از بازاریابی دیجیتالی آفلاین مواجه می‌شوند که می‌توانند به‌شکل تبلیغات محیطی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی باشند؛
  • به بخش بزرگتری از مخاطبان دسترسی دارد: عده‌ای به دلایلی از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند. بازاریابی دیجیتال آفلاین به کسب‌وکارها کمک می‌کند این گروه‌ها را هم هدف قرار دهند.

اکنون نوبت این است که از معایب بازاریابی دیجیتالی آفلاین هم برایتان بگوییم:

  • اثربخشی آن را نمی‌توان به‌دقت اندازه‌گیری کرد: بازاریابان راه‌هایی برای بررسی اثربخشی برخی از موارد این بازاریابی یافته‌اند؛ اما اندازه‌گیری عملکرد آن‌ها محدود است؛
  • می‌تواند پرهزینه باشد: برخی اشکال آن مانند بیلبوردهای الکترونیکی و تبلیغات تلویزیونی گران هستند. این به دلیل هزینه‌های کار، تولید، توزیع و اجرای آن است؛
  • دسترسی آن محدود است: همه چیز به بودجهٔ بازاریابی شما بستگی دارد. اگر بودجهٔ محدودی دارید، هدف قرار‌دادن مناطق پررفت‌و‌آمد یا شبکه‌های پربازدید برای شما سخت خواهد بود.

آیا تصمیم گرفته‌اید تیم دیجیتال مارکتینگ را به کسب‌وکارتان اضافه کنید؟ در بخش بعدی با ما همراه شوید تا ببینید چه کسانی را باید جذب کنید.

تیم دیجیتال مارکتینگ شامل چه اعضایی می‌شود؟

تیم دیجیتال مارکتینگ شامل اعضای مختلفی می‌شود که هر کدام مسئولیت‌های مختلفی دارند. در این قسمت، اصلی‌ترین اعضای تیم بازاریابی و وظایف آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

مدیر بازاریابی دیجیتال

هر تیمی به یک مدیر نیاز دارد و تیم دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست. مسئولیت‌های مدیر بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • آشنایی به تمام کانال‌ها و ابزار‌های مارکتینگ؛
  • شناسایی مخاطب مناسب؛
  • پیدا‌کردن بستر مناسب برای هدف‌گیری مخاطب؛
  • هم‌سو‌کردن تیم بازاریابی با هدف واقعی کسب‌و‌کار؛
  • تجزیه‌و‌تحلیل و تدوین استراتژی بازاریابی.

اما به‌طور کلی، نقش یک مدیر در تیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ باید گفت که یک مدیر باید بتواند تمام اعضای تیم را مدیریت کند، استراتژی کلی کسب‌وکار را در نظر بگیرد و در نهایت، تمام برنامه‌های تیم خود را در راستای آن پیش ببرد. مدیرهای بازاریابی نقش مهمی در تعریف تصویر برند و ایجاد استراتژی‌ها ایفا می‌کنند که توسط تیم اجرایی دنبال می‌شود.

متخصص سئو

چه کسی مطمئن می‌شود که محتوایی که برای بازاریابی تولید می‌کنید، واقعاً در موتور جستجو نمایش داده می‌شود؟ این کار برعهدهٔ متخصص سئو است. برخی وظایف کارشناس سئو عبارتند از:

  • مدیریت ابزارهایی مانند Google Analytics و Search Console؛
  • بهینه‌سازی وب‌سایت برای داشتن بهترین عملکرد در موتورهای جستجو؛
  • تحقیق و اجرای استراتژی کلمات کلیدی؛
  • ارتباط موثر با سایر متخصصان بازاریابی برای هم‌سو‌کردن اهداف؛
  • همکاری با دیگر اعضای تیم برای اجرای استراتژی سئو؛
  • پیگیری به‌روزرسانی محتوا و لینک‌های وب‌سایت برای بهینه‌سازی سایت و بهبود رتبه.

متخصص محتوا

شما به فردی در تیم خود نیاز دارید که استراتژی‌های محتوای شما را اجرا کند و ایده‌های بازاریابی شما را بیان کند؛ اما وظایف کارشناس بازاریابی محتوا در تیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟ از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای بازاریابی محتوا برنامه‌ریزی کند و با متخصص سئو کار کند؛
  • تحقیق دربارهٔ موضوع‌های مختلف محتوا و در نظر گرفتن علاقهٔ مشتریان هدف برای اطمینان از مرتب‌بودن محتواها؛ 
  • توسعهٔ استراتژی‌های محتوا برای دستیابی مؤثر به مخاطبان هدف و اهداف بازاریابی؛
  • ایجاد محتوا برای پلتفرم‌های مختلف از جمله وبلاگ، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی بر اساس استراتژی و تقویم محتوا؛
  • تصحیح و ویرایش مطالب قبل از انتشار؛
  • اطمینان از اجرای مؤثر استراتژی‌های SEO؛
  • اندازه‌گیری نتایج و بهبود عملکرد.

استراتژی بازاریابی محتوا

متخصص کمپین‌های دیجیتال

یک مدیر کمپین دیجیتال ملزم به توسعه، پیاده‌سازی و مدیریت کمپین‌های بازاریابی مختلف است و به افزایش آگاهی از برند و فروش در چهارچوب یک فضای دیجیتال کمک می‌کند. وظایف اصلی مدیر کمپین عبارتند از:

  • دسته‌بندی مخاطبان هدف؛
  • استراتژی و اجرای ساختار مناسب کمپین؛
  • تعیین اهداف کمپین و اجرای آن؛
  • تجزیه‌و‌تحلیل و بهینه‌سازی کمپین‌های پولی؛
  • نظارت بر کمپین‌های مختلف.

متخصص گرافیک

طراحان گرافیک مفاهیم بصری را برای انتقال بهتر اطلاعات ایجاد می‌کنند. طراحی تصاویر وبلاگ، اینفوگرافیک، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و گرافیک وب‌سایت از جمله کارهایی است که یک طراح گرافیک آن را انجام می‌دهد. نقش‌های کلیدی او عبارتند از:

  • توسعهٔ مفاهیم بصری و طراحی تبلیغاتی که به‌طور مؤثر با مخاطبان هدف ارتباط برقرار می‌کند؛
  • ایجاد تبلیغات نمایشی، اینفوگرافیک، بنرها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی؛
  • طراحی بروشور، تبلیغات روزنامه، پوسترها، آگهی‌ها و بیلبوردها؛

شما به یک طراح گرافیک نیاز دارید تا بتوانید طرحی منحصربه‌فرد و مرتبط با کسب‌وکار خود داشته باشید. طراح گرافیک مطمئن می‌شود که به هویت بصری برند آسیبی وارد نشود.

متخصص شبکه‌های اجتماعی

یک متخصص شبکه‌های اجتماعی مسئول ایجاد و مدیریت محتوا در تمام پلتفرم‌های مختلف مانند اینستاگرام، تلگرام و توییتر برای تعامل بیشتر با مشتری است. متخصص شبکه‌های اجتماعی باید:

  • برای جذب مخاطب و حفظ مشتری در شبکه‌های اجتماعی، استراتژی مناسبی تهیه کند؛
  • بر اساس هدف، تقویم محتوا برای شبکه‌های اجتماعی مختلف تدوین کند؛
  • با اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کند؛
  • پست‌ها را در زمان تعیین‌شده در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کند؛
  • نتایج فعالیت‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل کند.

در قسمت آخر مقاله، می‌خواهیم به بررسی فریم ورک RACE بپردازیم و مراحل آن را برای شما معرفی کنیم تا بتوانید در چارچوبی درست گام بردارید.

فریم ورک RACE برای دیجیتال مارکتینگ

حتما برایتان جالب است بدانید مدل بازاریابی RACE در دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه کار می‌کند. 

RACE یک مدل بازاریابی است که از ۴ مرحله تشکیل شده است. هر مرحله فرآیند خاص خود را دارد؛ اما هدف کل آن‌ها این است که مخاطبان را به سمت انتهای قیف حرکت دهند تا به مشتری تبدیل شوند.

RACE برای کمک به برندها در جذب مشتریان خود در طول چرخهٔ عمر مشتری طراحی شده‌ است. این شما و این هم مراحل آن:

مراحل چرخه عمر مشتری

۱. REACH (جذب مخاطب)

در اولین مرحله، شما باید مشتریان خود را نسبت به برندتان آگاه کنید؛ بنابراین تلاش می‌کنید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را به‌سمتِ وب‌سایت یا صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی خود هدایت کنید.

برای جذب مشتری هم می‌توانید از روش‌هایی مثل سئو، تبلیغات در سایت‌های پربازدید و بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی بهره ببرید.

۲. ACT (اقدام)

 در این مرحله، شما می‌خواهید مشتریان راغب (لید) را جذب کنید؛ بنابراین باید چیز ارزشمندی به مخاطبان ارائه بدهید. برند شما باید به‌گونه‌ای با مخاطبان تعامل برقرار کند که آن‌ها را به درون قیف سوق دهد. برای این کار می‌توانید محتواهای تعاملی مانند یک مسابقه در شبکه‌های اجتماعی برگزار کنید یا یک ایبوک طراحی کنید. 

۳. CONVERT (تبدیل)

این مرحله، به‌معنای تبدیل است که به فروش به‌صورت آنلاین یا آفلاین منجر می‌شود. در این مرحله، شما مخاطبان را قانع می‌کنید که راهکارتان بهترین گزینه است تا با خرید، آن‌ها را به یک مشتری تبدیل کنید.

۴. ENGAGE (تعامل)

در این مرحله، سعی می‌کنید یک رابطهٔ بلندمدت با خریدارانی که برای اولین بار خرید خود را در وب‌سایت شما ثبت کرده‌اند، برقرار کنید. برای افزایش وفاداری مشتری به‌منظور حفظ او و تکرار خرید‌، می‌توانید از پیامک و ایمیل برای ارائهٔ پیشنهادهای جذاب مانند کد تخفیف بهره ببرید. 

در واقع، شما تلاش می‌کنید مشتری را از دست ندهید؛ چراکه به‌خوبی می‌دانید جذب مشتری جدید چه هزینه‌ای برای شما خواهد داشت. در نهایت، افزایش وفاداری مشتری، او را به کسی تبدیل می‌کند که همه‌جا از شما سخن می‌گوید.

جمع‌‌بندی

بازاریابی دیجیتال به شما فرصتی عالی برای رشد بیشتر در کسب‌وکارتان می‌دهد. یک استراتژی خوب که با اهداف کلی شما هم‌سو باشد، می‌تواند در طولانی‌مدت، درآمد، لید و موفقیت بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد. 

در این مقاله، به شما گفتیم دیجیتال مارکتینگ چیست، انواع آن را اعم از آنلاین و آفلاین همراه با مزایا و معایب هرکدام بررسی کردیم و سپس اعضای تیم بازاریابی دیجیتال را به شما معرفی کردیم و در آخر هم به فریم‌ورک RACE نگاهی انداختیم.

اکنون این شما هستید که باید برای پیشرفت کسب‌وکارتان اقدام کنید. می‌توانید از نجوا برای اجرای کمپین‌های ایمیلی، پوش و پیامکی بهره ببرید. سؤال‌ها و مشکلات خود را هم در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

منابع:

3 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *