شناخت مخاطب هدف در بازاریابی دیجیتال

شناخت مخاطب هدف در بازاریابی دیجیتال

Netprospex اعلام کرده است که شناخت مخاطب هدف باعث 900 درصد افزایش در زمان بازدید، 171 درصد افزایش در درآمد حاصل از بازاریابی، 111 درصد افزایش در نرخ باز شدن ایمیل و 100 درصد افزایش در تعداد صفحات بازدید شده می‌گذارد.

شناخت مخاطب هدف یا همان Buyer Persona از جمله اقدامات اولیه‌ای است که هر کسب‌وکار باید در صدر استراتژی بازاریابی خود قرار دهد. شناخت مخاطب به شما کمک می‌کند محتواهایی هدفمند تولید کنید، محصولات خود را بر اساس نیازهای مخاطبان تولید کنید و در نتیجه درآمدتان را افزایش دهید. در این مقاله به اهمیت شناخت مخاطب و روش‌های گوناگون انجام آن در بازاریابی دیجیتال اشاره می‌کنیم. اگر تاکنون این امر مهم را در فرآیند دیجیتال مارکتینگ خود انجام نداده‌اید این مقاله را حتما بخوانید و به کمک روش‌های گفته شده در آن همین امروز اقدام به شناخت مخاطب هدف خود کنید.

حتما بخوانید: پیشنهاد می‌کنیم ابتدا درباره اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست بخوانید

مخاطب هدف در بازاریابی

شناخت مخاطب هدف در بازاریابی اساس ساخت خانه بازاریابی است. بدون شناخت مخاطب چگونه می‌دانید پیام بازاریابی برندتان باید چه باشد و چه نیازی را از مشتریان برطرف کند؟ یا از کجا می‌خواهید بفهمید که چگونه می‌توان به مخاطب برندتان دست پیدا کرد و آن‌ها را به سمت وبسایتتان کشاند؟

مخاطبان هدف به فعالیت‌های بازاریابی محتوای شما جهت می‌دهند و به شما می‌گویند در کدام کانال‌ها چگونه با مخاطبان برخورد کنید.

فرض کنید محصولی تولید کرده‌اید که مناسب ریزش موی آقایان است. حالا می‌خواهید برای این محصول به صورت پیامکی تبلیغ کنید. اگر پیامک‌هایتان برای مخاطب نامربوط ارسال شود احتمال باز شدن پیامک و خوانده شدن آن بسیار کاهش می‌یابد و هزینه‌ای که کرده‌اید هدر خواهد رفت.

یا فرض کنید به عنوان کانالی موثر در بازاریابی بخواهید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. اگر مخاطبان شما اهل چک کردن ایمیل‌هایشان نباشند چه اتفاقی می‌افتد؟

مخاطب هدف در بازاریابی به گفته Ardath Albee یعنی: «طرحواره‌ای پیچیده از بخش کلیدی مخاطبان شما»

طرحواره پیچیده در این تعریف بدین معناست که مخاطبان هدف نباید مشخصات یک فرد خاص باشد و نباید بر اساس طرح شخصیتی یک مخاطب خاص ایجاد شوند. در مقابل باید این طرحواره مشخصات کلی بخش عمده‌ای از مخاطبان شما را در بر گیرد.

بخش کلیدی مخاطبان شما نیز در این تعریف به این موضوع اشاره دارد که پرسونای مخاطب باید بخشی خاص از بازار هدف شما و نه همه بازار را در برگیرد. اگر پرسونای مخاطب شما «بازاریابان» است، باید این افراد را به بخش‌های کوچک‌تری نیز تقسیم کنید و انواع بازاریابان را از هم مجزا کنید.

اهمیت شناخت مخاطب هدف در دیجیتال مارکتینگ

با شناخت مخاطب هدف خود در واقع مشتریانتان را بهتر شناخته‌اید. بدین ترتیب خواهید توانست محتوایی ارزشمند ایجاد کنید، محصولتان را واقع‌بینانه‌تر توسعه دهید و خدماتی ارائه کنید که مختص نیازها، رفتارها و نگرانی‌های مخاطب خاص شماست.

زمانی که نقشه راه توسعه محصول خود را ایجاد می‌کنید، دانستن خصوصیات مخاطب هدف به شما کمک می‌کند تغییراتی را در اولویت قرار دهید که واقعا مخاطبان به آن نیاز دارند. همچنین با شناخت مخاطب هدف خود می‌توانید استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثری ایجاد کنید و فعالیت‌های مهم‌تر را در صدر کارهایتان قرار دهید.

اهمیت شناخت مخاطب هدف در دیجیتال مارکتینگ

تیم‌های پشتیبانی از مشتری نیز می‌توانند بهتر به مشتریان خدمت رسانی کنند چرا که نیازها و دغدغه‌های آن‌ها را می‌شناسند و با ملاحظه و همدردی بیشتری می‌توانند جواب پرسش‌های آن‌ها را بدهند.

برای این‌که بتوانید تمام زوایای شخصیت مخاطب خود را بشناسید باید پرسونای مخاطب خاص کسب‌وکارتان را ایجاد کنید. قوی‌ترین نوع شناخت مخاطب هدف بر پایه تحقیقات بازار و آمارهای مشتریان فعلی ایجاد می‌شود.

حتما بخوانید: روش‌های بازاریابی پیامکی برای باشگاه ورزشی به همراه نمونه متن پیامک

روش‌های شناخت مخاطب هدف در بازاریابی دیجیتال

حالا که متوجه شدید شناخت مخاطب هدف تا چه حد اهمیت دارد باید بتوانید از روش‌های متناسبی برای شناخت آن‌ها استفاده کنید. پرسونای مخاطب را می‌توان از طریق تحقیق، پرسشنامه و مصاحبه یا ترکیبی از این روش‌ها ایجاد کرد

  • تحقیق

    درباره مخاطبان خود در فضای اینترنت تحقیق کنید. رقبای خود را زیر نظر بگیرید و ببینید آن‌ها مخاطبانشان چه ویژگی‌هایی دارند. از ابزارهای تحلیل وبسایت و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. داده‌های پیشین کسب‌وکارتان را در نظر بگیرید و ببینید چه کسانی بیشتر طرفدار خدمت یا محصول شما هستند. در راه تحقیق می‌توانید از تحلیل کمی و کیفی نیز بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید با استفاده از ایمیل با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و با نوشتن ایمیلی صمیمانه و دوستانه از آن‌ها بخواهید موارد استفاده‌شان از محصولاتتان را شرح دهند. از سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا می‌توانید برای ارسال ساده‌تر و کم هزینه‌تر ایمیل‌هایتان استفاده کنید.

  • پرسشنامه

    پرسشنامه‌های آنلاین این روزها یکی از پر استفاده‌ترین و به صرفه‌ترین راه‌های تحقیقات بازاریابی محسوب می‌شوند. به کمک نظرسنجی آنلاین و ارسال آن از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان می‌توانید اطلاعات کاملی از آن‌ها کسب کنید. برای تهیه پرسشنامه آنلاین از سرویس‌هایی مانند سرویس مانکی، پرس لاین یا تایپ فرم می‌توانید استفاده کنید.

  • مصاحبه

    اگرچه استفاده از مصاحبه‌های رودررو به نظر روشی قدیمی و پرهزینه می‌آید اما در بسیاری از موارد می‌توانید از این روش در موارد خاص و برای یافتن شناخت عمیق‌تر از مخاطبانتان استفاده کنید. فراموش نکنید که زمان مصاحبه را از پیش با مشتری خود تنظیم کنید و سوالاتتان را نیز به گونه‌ای بپرسید که سوگیری نداشته باشند و وقت مخاطبتان را هم نگیرند. در این بخش می‌توانید چند توصیه عملی برای شناخت و ساخت پرسونای مخاطب را بخوانید:

    • به پایگاه داده مخاطبان خود نگاهی بیندازید و از میان آن‌ها مشتریان یا لیدهایی را پیدا کنید که محتوای شما را مصرف می‌کنند.
    • از فرم‌های آنلاین استفاده کنید و اطلاعات کلیدی پرسونای خود را دریافت کنید تا بتوانید بعدها از آن برای شکل‌دهی بخش‌های مختلف مخاطبان استفاده کنید.
    • به بازخوردهای تیم فروش اهمیت دهید و ببینید با چه کسانی در ارتباطند.
    • از مخاطبان و مشتریان خود مصاحبه تهیه کنید و بفهمید چه چیزی را در خدمات و محصولات شما بیشتر می‌پسندند.

جمع‌بندی

پرسونای مخاطب در بازاریابی اساس و شالوده‌ای است که می‌خواهید روی آن بنای بازاریابی را بسازید. بدون شناخت مخاطب هدف هرگز قادر به ارسال پیامی صحیح به مخاطبتان نخواهید بود چرا که نقاط ضعف و قوت و نیازهای او را نمی‌شناسید و نمی‌دانید چگونه می‌توانید نظر او را جلب کرد. در این مقاله درباره اهمیت شناخت پرسونای مخاطب و روش‌های شناخت آن‌ها صحبت کردیم و در خلال آن ابزارهایی مانند سیستم ایمیل مارکتینگ نجوا را معرفی کردیم که بتوانید راحت‌تر و با صرف هزینه‌ای کمتر این کار را انجام دهید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *