ارسال لینک در پیامک

لینک ترکر چیست؛ نحوه استفاده از ردیابی لینک پیامکی

راز موفقیت در بازاریابی پیامکی این است که مدام نتایج آن را بررسی و بهینه‌سازی کنیم؛ یعنی بفهمیم از میان دریافت‌کنندگان پیامک چند کلیک گرفته‌ایم، چند تبدیل داشته‌ایم و خلاصه چقدر توانسته‌ایم اثربخش باشیم.

حالا فرض کنید به ۵هزار مخاطب پیامک فرستاده‌ایم و یک لینک هم در آن قرار داده‌ایم. چطور میزان تعامل مخاطبان با آن لینک را بفهمیم؟

اینجاست که لینک ترکر به کمک می‌آید. خب لینک ترکر چیست و چطور کار می‌کند؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا سیر تا پیاز آن را برایتان تعریف کنیم.

لینک ترکر یا ردیابی لینک پیامکی چیست؟

لینک ترکر، ابزاری است برای ردیابی کلیک‌ها و سنجش عملکرد و میزان اثربخشی کمپین‌های مختلف. به‌کمک این ابزار، کسب‌وکارها می‌توانند بفهمند:

  • چند نفر روی لینک‌ها کلیک کرده‌اند
  • این کلیک‌ها از طریق چه آدرس‌هایی انجام شده است
  • مخاطبان بعد از کلیک روی لینک، چه رفتاری از خود نشان داده‌اند
  • و بسیاری اطلاعات دیگر

به بخش داخل کادر قرمزرنگ در تصویر زیر توجه کنید:

نمونه لینک ترکر پیامکی

در کادر قرمزرنگ پارامترهایی را می‌بینید که به انتهای لینک اضافه شده است؛ برای مثال utm_medium=sms یکی از پارامترها است که با تگ medium یکی از اطلاعات مورد نظر ما را مشخص کرده است. کل بخش داخل این کادر لینک ترکر پیامکی است.

هر کدام از تگ‌ها در واقع کدگذاری یکی از اطلاعاتی است که می‌خواهیم دربارهٔ کمپین به دست آوریم. مثلاً تگ medium به ما می‌گوید که ورودی‌های این لینک از نوع پیامک است. درباره سایر تگ‌ها پایین‌تر صحبت می‌کنیم.

حتما بخوانید: جامع‌ترین آموزش بازاریابی پیامکی به صورت گام به گام

تا اینجا با تعریف لینک ترکر آشنا شدید؛ ولی هنوز یک سؤال مهم، بی‌پاسخ مانده است:

ردیابی لینک پیامکی چگونه انجام می‌شود؟

ردیابی لینک پیامکی به صورت دستی

اگر بخواهید برای کمپین‌ خود لینک ترکر بسازید، باید از پارامترهای UTM استفاده کنید؛ منظورمان همان پارامترهایی است که در بخش قبل گفتیم.

بعد از برگزاری کمپین، در گوگل آنالیتیکس می‌توانیم به‌طور کامل ترافیک ورودی از این لینک به صفحات سایت خود را بررسی کنیم و گزارشی کامل و دقیق بگیریم.

برای اینکه این پارامترها به لینک‌های خود اضافه کنیم، اول باید آن‌ها را درست بشناسیم. به‌طور کلی برای ردیابی لینک پیامکی به ۴ پارامتر اصلی نیاز داریم:

منبع (Source): منبع ترافیک ورودی را مشخص می‌کند؛ مثلاً کمپین پیامکی با پنل نجوا

رسانه (Medium): ترافیک ورودی به وب‌سایت شما بر اساس چه رسانه یا ابزاری ایجاد شده و از چه نوعی است؛ مثلاً پیامک

کمپین (Campaign): لینک شما به کدام کمپین مربوط است؛ مثلاً اگر چند کمپین پیامکی با یک لندینگ پیج داشته باشید، می‌توانید بفهمید از هر کدام چه تعداد ورودی گرفته‌اید

محتوا (Content): با این پارامتر می‌فهمید هر پیامک چه تعداد کلیک گرفته است. فرض کنید یک کمپین را با ۲ متن متفاوت برگزار کرده‌اید تا ببینید کدام‌یک نرخ کلیک بهتری خواهد داشت. این پارامتر در این موقعیت به شما کمک می‌کند.

پارامترهای utm

این بود تعاریف اولیه UTM‌ و پارامترهای اصلی آن. در ادامه نحوه ساخت لینک ترکر را بررسی می‌کنیم.

نحوه ساخت لینک ترکر

برای ایجاد یک لینک ترکر، باید هرکدام از پارامترها را با عبارت «utm_» ترکیب کنید تا تگ آن ساخته شود و کل عبارت ساخته‌شده را به انتهای لینک خود اضافه کنید؛ به این صورت:

  • utm_medium
  • utm_Source
  • utm_campaign
  • utm_content

حالا برمی‌گردیم به سؤال قبلی: ردیابی لینک پیامکی چگونه انجام می‌شود؟

یک روش این است که به‌صورت دستی، لینک ترکر بسازید. به این معنی که لینک خود را تایپ و پارامترها را یکی‌یکی به آن اضافه کنید. بعد از تگ هر پارامتر هم یک علامت «=» بگذارید و کدی را که برای آن مشخص کرده‌اید، بنویسید.

همین طور پس از پایان URL و قبل از قراردادن پارامترها، یک علامت سؤال انگلیسی «?» بگذارید و پارامترها را با نشانه «&» از هم جدا کنید.

یک مثال می‌زنیم:

http://najva.com/?utm_source=najva&utm_medium=sms&utm_campaign=awareness_content=v2

از علامت سؤال تا آخر پیامک، همان پارامترهای UTM‌ هستند که به هر لینک اضافه می‌شوند.

توجه داشته باشید که تعداد کاراکترها در پیامک‌ها محدودیت دارند و تا حد امکان باید کوتاه باشند. بنابراین، بهتر است از ابزارهای کوتاه‌کننده لینک مانند کوتاه‌کننده لینک shrtco.de، کوتاه‌کننده لینک b2n.ir و کوتاه‌کننده لینک زایا استفاده کنید.

البته اگر پنل اس‌ام‌اس شما قابلیت کوتاه‌کردن لینک را داشته باشد، دیگر نیازی به استفاده از ابزارهای واسطه نیست.

برای اطلاع بیشتر درباره راه‌های کوتاه کردن لینک می‌توانید به مقاله «راهنمای کامل ارسال لینک و شماره تماس در پیامک» مراجعه کنید.

روش دیگر ساخت لینک ترکر پیامکی این است که از پنل‌هایی استفاده کنید که امکان اضافه‌کردن پارامترهای utm را داشته باشند.

در پنل نجوا نه‌تنها می‌توانید پارامترها را جداگانه وارد کنید تا در لینک شما به‌صورت خودکار قرار داده شوند، بلکه لینک هم در نهایت کوتاه می‌شود.

در ادامه روش ردیابی لینک پیامکی در پنل نجوا را با هم مرور می‌کنیم.

حتما بخوانید: راهنمای کامل ارسال لینک و شماره تماس در پیامک

لینک ترکر در پنل پیامکی نجوا

وقتی از لینک ترکر در پنل نجوا استفاده کنید، ۲ گزارش می‌گیرید:

  • گزارش اکانت گوگل آنالیتیکس سایت
  • گزارش پنل نجوا

البته در نهایت کاری که گزارش پنل نجوا برای شما انجام می‌دهد، فقط دادن یک سری اطلاعات نیست؛ بلکه تعداد افرادی که روی لینک شما کلیک کرده‌اند، شمارش می‌شوند و در دسته‌بندی جداگانه‌ای قرار داده می‌شوند.

حالا شما می‌توانید کمپین بعدی را فقط به کسانی که روی لینک کلیک کرده‌اند، ارسال کنید و از این طریق، نرخ کلیک و تعامل بیشتری با مخاطبانتان داشته باشید.
در ادامه نحوه ردیابی لینک پیامکی را در پنل نجوا مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم.

۱) مشخصات پیامک

در مرحله اول، وارد بخش ساخت کمپین شوید و در قسمت پیامک، مشخصات اصلی (از جمله نام کمپین، متن پیامک و ارسال‌کننده) را وارد می‌کنید.

نکته: در صورتی که بخواهید کمپین خود را شخصی‌سازی کنید، باید ویژگی (اتریبیوت) مدنظر مخاطب خود را انتخاب کنید. برای اطلاع بیشتر در این خصوص می‌توانید به بخش «مراحل ساخت کمپین پیامکی» مراجعه کنید.

مشخصات پیامک را وارد کنید

۲)‌ تنظیمات آنالیتیکس

بعد از کلیک روی گزینه مرحله بعد، وارد بخش تنظیمات آنالیتیکس می‌شوید. در این بخش، تیک گزینه «آیا مایل به ارسال متن لغو پیامک هستید؟» حتماً باید سبز باشد.

اگر می‌خواهید لینکی را در پیامکتان قرار دهید، می‌توانید در بخش تنظیمات آنالیتیکس پارامترها را جداگانه وارد کنید تا در لینک شما قرار داده شوند؛ ولی اگر خودتان پارامترها را به لینک اضافه کرده‌اید، نیازی به این کار نیست.

در همین مرحله است که لینک ترکر شما فعال شده و امکان ردیابی لینک پیامکی فراهم می‌شود.

تنظیمات آنالیتیکس را انجام دهید

۳) انتخاب مخاطبان

اگر می‌خواهید پیامک شما به گروه‌های خاصی ارسال نشود، تیک گزینه «به همه مشترکین بفرست» را غیرفعال کنید. سپس گروه‌های موردنظر خود را در بخش‌های «به این لیست‌ها بفرست» و «به این لیست‌ها نفرست» به تفکیک‌ مشخص کنید.

نکته: اگر بخواهید کمپینی را فقط برای گروه‌های کلیکر خود بسازید، حتماً باید در هنگام انتخاب لیست‌ها، لیستی را انتخاب کنید که گروه‌های کلیکر از آن جدا شده‌ باشند تا ارسال به‌درستی انجام شود.

مخاطبان پیامک را انتخاب کنید

حتما بخوانید: آموزش دسته‌بندی مخاطبان بازاریابی پیامکی

۴) زمان‌بندی و تأیید نهایی

در این مرحله، همه تنظیمات مراحل قبل مانند زمان ارسال، گروه مخاطبانی که برایشان پیامک ارسال می‌شود و مشخصات پیامک را می‌بینید.

امکان ارسال تستی در تمام مراحل وجود دارد. همچنین اگر پنل پیامک شارژ کافی داشته باشد و خطی که پیامک تبلیغاتی به آن می‌فرستید، باز باشد، پیامک تست به شماره‌ای که وارد کرده‌اید، ارسال می‌شود.

نکته: اگر شماره شما در لیست مخاطبان و با ویژگی‌هایی که به پنل اضافه کرده‌اید موجود نباشد، ویژگی‌ یا اتریبیوتی که درون پیامک گذاشته‌اید، ارسال نخواهد شد.

زمانبندی ارسال پیامک را تعیین و کمپین را نهایی کنید

این بود نحوه ردیابی لینک پیامکی در پنل نجوا! حالا بهتر است درباره مزایای آن صحبت کنیم.

مزایای لینک ترکر پیامکی در بازاریابی و فروش

لینک ترکرها در یک کلام، شما را به‌ یک کمپین‌ موفق پیامکی نزدیک‌تر می‌کنند؛ ولی اگر بخواهیم جزئی‌تر حرف بزنیم، می‌توانیم موارد زیر را به‌عنوان مزایای لینک ترکر پیامکی نام ببریم:

ارسال کمپین‌های هدفمندتر

با نتایجی که با کمک لینک ترکر به دست می‌آورید، مخاطبان خود را بهتر می‌شناسید و می‌توانید کمپین‌هایی هدفمندتر و موثرتر متناسب با مخاطبان هدفتان برگزار کنید که نتیجه آن افزایش نرخ جذب و بازگشت مشتری است.

کسب نتایج بهتر از کمپین‌های پیامکی

با کمک لینک ترکرها می‌توانید گزارش دقیقی از عملکرد کمپین‌هایتان در گوگل آنالیتیکس به‌دست آورید. طبق این گزارش‌ها می‌فهمید چقدر در جذب مخاطب موفق بوده‌اید، چه کسانی را جذب کرده‌اید، چه نقاط ضعفی داشته‌اید و… . بر اساس این اطلاعات می‌توانید برنامه‌ریزی دقیقی برای کمپین‌های بعدی خود داشته باشید و هر بار بهتر عمل کنید.

کوتاه‌کننده لینک

اگر لینک ترکر در پنل‌های پیامکی که به‌طور اتوماتیک لینک را کوتاه می‌کنند، ساخته شود، کار شما آسان‌تر است. همچنین کوتاه‌شدن لینک‌ها باعث می‌شوند تا پیامک شما ظاهر زیباتری داشته و در تعداد کاراکترهای اس‌ام‌اس تبلیغاتی هم صرفه‌جویی شود.

کاهش هزینه‌های بازاریابی

وقتی از سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک استفاده می‌کنید، تعداد کاراکترهای پیامک کمتر می‌شود و این یعنی دیگر نیازی به صرف هزینه بیشتر برای ارسال پیامک‌ها ندارید.

علاوه‌بر آن، با شناخت بهتر رفتار مخاطبان و بهینه‌سازی کمپین‌ها هر بار مخاطبان خود را دقیق‌تر هدف قرار می‌دهید و برای رساندن پیام خود به کسانی که مخاطب شما نیستند، هزینه نمی‌کنید.

تحلیل رفتار کاربران

وقتی پیامک انبوه خود را برای تعداد زیادی از مخاطبان می‌فرستید، بعد از ارسال می‌توانید به‌کمک لینک ترکر بفهمید چند درصد از افراد روی لینک شما کلیک کرده‌اند، ورودی‌ها به کدام صفحات سایت سر زده‌اند، چند درصد خرید کرده‌اند و چند درصد خیلی زود صفحه را ترک کرده‌اند.

بعد از آن، با تحلیل اطلاعاتی که با ردیابی لینک پیامکی به دست آورده‌اید، می‌توانید پیامک‌های بهتری بنویسید، لندینگ‌پیج‌های موثرتری بسازید و در کل کمپین موفق‌تری اجرا کنید.

ردیابی لینک‌هایتان را دست کم نگیرید!

اگر کمپین‌های پیامکی خود را به‌خوبی تجزیه‌وتحلیل نکنید، نمی‌توانید برای کمپین‌های بعدی بهینه‌تر عمل کنید!

در این مقاله توضیح دادیم که ردیابی لینک پیامکی چیست و چگونه به کمک لینک ترکرها می‌توانیم تحلیل بهتری از کمپین‌های خود داشته باشیم.

اگر چیزی از قلم جا مانده، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما به‌اشتراک بگذارید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *