خبرنامه پیامکی چیست

خبرنامه پیامکی چیست و ارسال آن چه مزایایی دارد؟

خبرنامه پیامکی (SMS Newsletter) روشی است که می‌تواند به عنوان مکملی برای خبرنامه ایمیلی با مخاطبان ارتباط برقرار کند. خبرنامه‌های پیامکی شیوه‌ای سریع و مطمئن برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبین هستند. شاید اکثر افراد خبرنامه را با بازاریابی ایمیلی به خاطر بیاورند؛ اما خبرنامه پیامکی هم روش دیگری است که برخی از کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند. در ادامه بیشتر با این شیوه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی آشنا خواهید شد. (چنانچه قصد استفاده از سرویس اس ام اس را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید، به سرعت و به صورت رایگان پنل خود را بسازید و به مخاطبان خود پیامک ارسال کنید)

خبرنامه پیامکی چیست؟

خبرنامه پیام کوتاه که در برخی منابع تحت عنوان «Text Message Marketing» هم از آن یاد می‌شود به خبرنامه‌ها و اطلاعیه‌های پیام کوتاهی می‌گویند که به منظور ارتباط برقرار کردن با مخاطبین استفاده می‌شوند. ویژگی متمایز کننده پیامک نسبت به ایمیل، کوتاه بودن متن (نهایتا 160 کاراکتر) و ارسال سریع و فوری آن است.

معمولا شرکت‌های مختلف از خبرنامه پیام کوتاه به منظور افزایش آگاهی مخاطبین نسبت به برند، افزایش فروش، افزایش نرخ مشارکت مشتریان، افزایش وفاداری مشتریان، بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و حفظ کاربران و مشتریان قدیمی استفاده می‌کنند.

با اینکه امروزه این روش هنوز آنطور که باید گسترش پیدا نکرده و نسبت به روش‌های بازاریابی آنلاین کمتر مورد توجه قرار گرفته اما با بررسی مزایای آن متوجه خواهید شد که کسب‌وکارهای مختلف چه فرصت و قابلیت طلایی را از دست داده‌اند.

حتما بخوانید: با مقایسه اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ آشنا شوید!

مزایای داشتن خبرنامه پیامکی

خبرنامه پیام کوتاه نسبت به فروش‌های آفلاین و حتی بازاریابی آنلاین مزایای خاصی دارد و به همین دلیل هنوز هم به عنوان روش قدیمی شناخته نشده است. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل آشنایی نداشتن با مزایای خبرنامه پیام کوتاه از قابلیت‌های آن اطلاعی ندارند و از روش‌های بازاریابی پرهزینه استفاده می‌کنند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم به مهم‌ترین مزایای خبرنامه پیام کوتاه اشاره کنیم:

1- نرخ باز کردن پیامک بسیار زیاد است

یکی از بزرگ‌ترین مزایای خبرنامه پیام کوتاه نرخ بالای باز شدن آن توسط مخاطبین است که به 98% می‌رسد که بالاتر از هر نوع شیوه تبلیغاتی دیگری قرار می‌گیرد. ضمنا مستقیما به دست کاربران می‌رسند و احتمال اسپم شدن و نادیده گرفتن آن‌ها بسیار کم است.

 

2- مقرون به صرفه است

خبرنامه پیام کوتاه که از مؤلفه‌های مهم بازاریابی پیامکی است هزینه بسیار کمتری مخصوصا در مقایسه با تبلیغات استوری و پست اینستاگرام دارد. حتی هنگامی که پیامک تبلیغاتی به تعداد زیادی از افراد ارسال می‌کنید، هزینه‌ها بیشتر کاهش پیدا می‌کنند؛ بنابراین برای استارتاپ‌هایی که به فکر کاهش هزینه‌ها هستند گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود.

 

3- با دستگاه‌های موبایل سازگار است

یکی از مشکلاتی که شیوه‌های تبلیغاتی مختلف دارند این است که گاهی اوقات متن یا روش تبلیغاتی سازگار با موبایل نیست؛ اما خبرنامه پیام کوتاه با تمامی گوشی‌های موبایل سازگاری کامل دارد و ابزاری قدرتمند در استراتژی‌های بازاریابی است.

حتما بخوانید: راهکارهای کاربردی برای افزایش اعضای خبرنامه پیامکی

 

4- دسترسی راحت و سریع به طیف زیادی از مخاطبین

اگر به کمپین‌های تبلیغاتی مختلف نگاه انداخته‌اید یا سابقه اجرای چنین کمپین‌هایی را داشته‌اید قطعا می‌دانید که به ندرت می‌توان شیوه بازاریابی پیدا کرد که به طیف گسترده‌ای از مخاطبین دسترسی داشته باشد. خبرنامه پیامکی از چنین ویژگی برخوردار است. در واقع تا زمانی که مشتریان شما گوشی همراه داشته باشند، پیامک‌های تبلیغاتی شما را دریافت خواهند کرد.

 

5- قابل ادغام با سایر روش‌های بازاریابی

یکی از مزایای مهم بازاریابی پیامکی این است که امکان ادغام شدن با سایر روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی هم وجود دارد. به همین دلیل شرکت‌های حرفه‌ای، از روش بازاریابی پیامکی برای دسترسی سریع و راحت به مشتریان استفاده می‌کنند و مشتریان خود را به بازدید از وب‌سایت یا کارهای دیگر وادار می‌کنند.

 

6- ارسال سریع و راحت و با نرخ خوانده شدن بالای متن پیامک

یکی از مشکلات انواع روش‌های بازاریابی پیامکی این است که احتمال خوانده نشدن متن تبلیغاتی بالاست اما اگر کپی‌رایتینگ و یکسری مسائل دیگر رعایت شده باشند، امکان ندارد خبرنامه‌هایی که از طریق پیامک ارسال می‌شوند خوانده نشوند. ارسال پیامک‌ها سریع و ساده است و نیازی به هم تبلیغات و اطلاع‌رسانی قبلی ندارد.

 

7- نرخ تعامل مخاطبین را افزایش می‌دهد

خبرنامه پیام کوتاه این فرصت را فراهم کرده تا بتوانید به راحتی با مشتریان خودتان ارتباط بگیرید و آن‌ها را ترغیب به انجام کار خاصی کنید. مثلا می‌توانید نظرسنجی پیامکی ایجاد کنید و از کاربران خود فیدبک بگیرید. هر چقدر بیشتر در دسترس مشتریان باشید، کم کم به جزئی از زندگی روتین روزانه آن‌ها تبدیل نخواهد شد. البته افزایش نرخ تعامل، نیازمند نوشتن متن تبلیغاتی و کپی‌رایتینگ حرفه‌ای است.

 

8- انعطاف پذیری زیادی دارد

یکی از بهترین مزایا و ویژگی‌های درج خبرنامه ایمیلی، انعطاف پذیری بالای آن متناسب با اهداف تبلیغاتی شماست. شما می‌توانید مطابق با نوع کسب‌وکار و اهدافی که برای آن متصور شده‌اید، شیوه تبلیغاتی پیامکی مناسب را انتخاب نمایید.

حتما بخوانید: پاسخگوی خودکار پیامک چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع خبرنامه پیامکی

استفاده از خبرنامه‌های پیام کوتاه به فرم‌های مختلف توسط شرکت‌ها استفاده می‌شود تا بتوانند تأثیرگذاری بیشتری روی مخاطبین خود داشته باشند؛ بنابراین این نوع خبرنامه‌های تبلیغاتی را براساس نوع کاربردی که دارند به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند که در ادامه هر کدام را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

انواع خبرنامه پیامکی

اخبار و اطلاعیه‌های ارزشمند

خبرنامه‌های پیام کوتاه شیوه‌ای از بازاریابی هستند که اگر در زمان درست و به شیوه‌ای صحیح اجرا شوند تأثیر مثبت زیادی روی کسب‌وکار شما خواهند گذاشت؛ بنابراین به طور کلی یکی از انواع این نوع خبرنامه‌ها، نمونه‌هایی است که برای مشتریان ارزشمند است یا به عبارتی حاوی خبر مهمی در حوزه کسب‌وکار شماست. به عنوان مثال تخفیفات فصلی، معرفی سرمایه‌گذار و اسپانسر جدید، همکاری با برندهای معتبر و غیره از این دست اخبار و اطلاعیه‌های مهم هستند.

 

معرفی محصول

کسب‌وکارهایی که بسته به فصل‌های مختلف، محصولات جدید ارائه می‌کنند می‌توانند از این نوع خبرنامه پیامکی بهره‌مند شوند. با این روش مشتریان به راحتی متوجه خواهند شد که شما در چه زمانی، چه نوع محصول جدیدی اضافه کرده‌اید.

 

افتتاح شعبه جدید

کسب‌وکارهایی که بعد از مدتی فعالیت تصمیم می‌گیرند تا شعبه دوم خود را افتتاح کنند یا اینکه بعد از مدتی کار کردن در فضای آنلاین، تصمیم به افتتاح مغازه یا فروشگاه می‌گیرند، می‌توانند با ارسال پیامک، به مشتریان خود اطلاع دهند و حتی بابت بازدید از مغازه، هدیه تبلیغاتی ارائه کنند.

 

محتوای آموزشی

محتواهایی که به مخاطب شما اطلاعات مفید و کاربردی ارائه دهد، مورد استقبال آن‌ها قرار خواهد گرفت. کافیست درون پیامک‌هایی که ارسال می‌کنید، مطالب به‌دردبخوری بهشان ارائه دهید که دانش آن‌ها بیشتر شود.

 

ارائه تخفیف و پیشنهادات ویژه (Discount Promotions)

یکی از پرکاربردترین نمونه‌های پیامک‌، متن‌های تبلیغاتی هستند که در آن‌ها کد تخفیف گذاشته شده است. معمولا این نوع خبرنامه‌های پیام کوتاه توسط خرده‌فروش‌هایی مثل سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های لباس استفاده می‌شود تا مشتریان خود را نسبت به تخفیف‌هایی که ارائه شده آگاه کنند. در نمونه‌ای کاملا متفاوت از این نوع پیامک‌ها برای ارائه تخفیف در سالروز تولد مشتریان استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: سامانه پیامکی چیست و چه کاربردی دارد؟

نکاتی که موجب موفقیت بیشتر خبرنامه پیامکی می‌شود

با وجود مزایای زیادی که برای خبرنامه‌های پیام کوتاه لیست کردیم و در مورد انواع آن‌ها و کاربرد هر یک متناسب با کسب‌وکارهای مختلف صحبت کردیم، تا زمانی که به نکات این شیوه تبلیغاتی عمل نکنید برای شما فایده‌ای نخواهد داشت. حتی گاهی اوقات کسب‌وکارهای مختلف به دلیل عمل نکردن به همین نکات ساده به برند خود صدمات جبران‌ناپذیری زده‌اند.

موفقیت خبرنامه پیامکی

در ادامه به این موارد که از نظر ما نکات طلایی هستند اشاره می‌کنیم:

۱. تعداد دفعات ارسال خبرنامه

یکی از سؤالاتی که برای کسب‌وکارهای هوشمند و حرفه‌ای ایجاد می‌شود این است که چند بار در ماه باید پیامک ارسال کنیم؟ به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم کسب‌وکارهایی که به تازگی فعالیت خودشان را شروع کرده‌اند، حدود 4 تا 5 بار در ماه از خبرنامه پیام کوتاه استفاده کنند. به مرور زمان می‌توانند این مقدار را به عدد ثابت 10 پیامک در ماه افزایش دهند. بیشتر از این مقدار برای اکثر مخاطبین در صنایع مختلف جنبه مزاحمت پیدا خواهد کرد.

 

۲. متن خبرنامه کوتاه باشد

پیامک به معنای پیامی است که در عین کوتاه بودن به خوبی منظور و هدف را منتقل می‌کند. خبرنامه‌های پیام کوتاه نباید بیشتر از 160 کاراکتر باشند بنابراین سعی کنید در همین مقدار، منظور و هدف اصلی خودتان را منتقل کنید.

 

۳. زمان‌بندی مناسب داشته باشید

خبرنامه پیامکی برای اینکه به اندازه کافی تأثیرگذار باشد باید در زمان درست، با متنی درست، به افراد درست ارسال شود. به همین دلیل باید نسبت به مخاطبین خود شناخت کافی داشته باشید و بدانید که در چه مواقعی، بیشتر با گوشی‌های خود کار می‌کنند. همچنین در ساعات بین 6 تا 8 صبح و 4 تا 7 بعدازظهر که افراد در حال رفت‌وآمد بین منزل و محل کار هستند زمان مناسبی نیست و به احتمال زیاد به پیامک شما توجهی نخواهند کرد. معمولا ساعات بین 9 الی 10 صبح که شروع تایم کاری برای کارمندان و سایر افراد است و همچنین غروب بعد از ساعت 7 شب تایم مناسب‌تری برای ارسال پیامک است.

نکته قابل توجه اینجاست که ارسال پیامک برای ساعت 10 شب به بعد، فقط از طریق خطوط خدماتی امکان پذیر است.

 

۴. خلاقیت داشته باشید

خبرنامه‌های پیام کوتاهی که خلاقیت ندارند، جذابیت کمتری هم خواهند داشت یا پس از مدتی رغبت مخاطبین را برای خواندن کاهش خواهند داد. به همین دلیل استفاده از جملات بامزه، کوئیزهای کوتاه و مشابه آن کمک زیادی به درگیر کردن مخاطب با برندتان خواهد کرد.

 

۵. هر مخاطب باید پیام مناسب دریافت کند

دسته‌بندی داشته باشید به عبارت دیگر برای ارسال خبرنامه پیامکی، به هر گروه از مخاطبین، پیام اختصاصی و انحصاری ارسال کنید. به عنوان مثال افرادی که به تازگی به جمع مشتریانتان اضافه شده‌اند متفاوت از افرادی هستند که چندین سال به عنوان مشتری وفادار با برندتان در ارتباط بوده‌اند. همچنین سایت‌های فروشگاهی باید براساس رفتار کاربران خود، محصولات متفاوت با تخفیف‌های مناسب پیشنهاد دهند. (چنانچه می‌خواهید با بهترین روش‌های دسته بندی مخاطبان بازاریابی پیامکی آشنا شوید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

 

۶. لینک به شبکه‌های اجتماعی

اگر در متن پیامک قصد دارید در مورد برگزاری یک مسابقه یا نظرسنجی بزرگ همراه با جایزه صحبت کنید، به جای لینک دادن به صفحه وب‌سایت، به شبکه اجتماعی خود مثل اینستاگرام لینک بدهید. مخاطبین با شبکه‌های اجتماعی تعامل بهتری برقرار می‌کنند و افزایش تعامل آن‌ها به موفقیت بیشتر خبرنامه‌های پیام کوتاه شما کمک خواهد کرد.

 

چگونه برای خبرنامه پیامکی خود شماره موبایل جمع آوری کنیم؟

تا اینجا نسبت به مزایا و ویژگی‌های خاص کمپین‌های ارسال خبرنامه پیامکی اطلاعات کافی و جامع پیدا کردید. اما سؤال بسیار مهمی که مطرح می‌شود این است که چطور شماره موبایل مخاطبین خود را به دست بیاوریم تا بتوانیم از طریق پیام کوتاه، خبرنامه‌های مختلف را ارسال کنیم؟

روش‌های مختلفی برای به دست آوردن شماره موبایل مخاطبین وجود دارد اما باید روش‌های کم هزینه، اصولی و اخلاقی را انتخاب کنید. صرف نظر از اینکه چه اهدافی دارید و از کدام مدل خبرنامه‌های پیام کوتاه استفاده خواهید کرد، از روش‌های زیر می‌توانید برای بدست آوردن شماره موبایل مخاطبین استفاده کنید.

قرار دادن فرم عضوگیری روی وب‌سایت

شما می‌توانید یک فرم عضوگیری داخل سایت خود قرار دهید تا شماره موبایل کاربران سایتتان را جمع‌آوری کند. نحوه عملکرد این فرم می‌تواند به این شکل باشد که با گذشت چند ثانیه از ورود کاربر، یک پاپ آپ برای او نمایش داده شود تا ایمیل یا شماره تماس خود را وارد کند. در نهایت شما می‌توانید با توجه به اهدافی که دارید از آن‌ها استفاده کنید. 

استفاده از آپدیت‌های درون برنامه‌ای

در صورتی که برای کسب‌وکار خود اپلیکیشن طراحی کرده‌اید، می‌توانید از مخاطبین بخواهید با وارد کردن اطلاعات شماره تماس، مشخصات پروفایل خود را کامل کرده و پیشنهادات ویژه دریافت کنند.

ارسال کلمات خاص به سامانه پیامکی مشخص

در صورتی که محصول یا خدمات خاصی عرضه می‌کنید می‌توانید در ‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی و حتی در مغازه و فروشگاه خود از مشتریان بخواهید، کلمه خاصی را به یک سامانه پیامکی ارسال کنند تا از این به بعد زودتر از دیگران از اتفاقات جدید باخبر شوند، تخفیف بگیرند یا برای خریدهای بعدی بن خرید دریافت کنند. با این تکنیک، با رضایت شخصی کامل مخاطبین، شماره موبایل آن‌ها را دریافت کرده‌اید.

عضویت در باشگاه مشتریان

شما می‌توانید با ترغیب مخاطبین و مشتریان خود نسبت به عضویت در باشگاه مشتریان و دریافت تخفیف‌های ویژه در مناسبت‌های مختلف، شماره موبایل آن‌ها را دریافت کنید. به عنوان مثال پس از پرداخت هزینه کالای خریداری شده از آن‌ها شماره موبایل درخواست کنید تا در داده پایگاه فروشگاه ذخیره کنید.

عضویت در سایت برای دریافت خدمات یا دسترسی کامل

کسب‌وکارهایی که خدمات خاصی ارائه می‌دهند می‌توانند از مخاطبین خودشان بخواهند برای دسترسی کامل به تمامی بخش‌های سایت، امکان دانلود یک فایل و سایر موارد مشابه، در سایت عضویت پیدا کنند. سپس در مرحله بعدی باید فرم کوتاهی طراحی کنید که از مخاطب شماره موبایل درخواست کرده است.

فرم تماس با ما

فرم‌های تماس با ما که مشتریان برای ثبت نظرات، شکایات و یا رفع مشکلات خود، فیلدهای آن را پر می‌کنند روشی عالی برای دریافت شماره موبایل مخاطبین جهت ارسال خبرنامه پیامکی است. این برگه‌ها می‌توانند در صفحه تماس با ما و فوتر وب‌سایت یا به شکل پاپ آپ نمایش داده شوند.

ارائه نسخه آزمایشی یا دمو

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید که خدمات شما قابلیت نمایش نسخه دمو دارد، حتما از این قابلیت برای دریافت اطلاعات تماس مخاطبین استفاده کنید. تنها کافیست از آن‌ها بخواهید در ازای پر کردن فرم حاوی اطلاعات تماس، لینک دانلود نسخه آزمایشی یا دمو را دریافت نمایند.

چت مشتریان

قابلیت چت ربات یا چت مشتریان تقریبا در تمامی ‌سایت‌ها به چشم می‌خورند. شما می‌توانید با یک ترفند ساده، از طریق چت مشتریان، شماره موبایل مخاطبین خود را بدست بیاورید. تنها کافیست از مخاطبین خودتان بخواهید با درج شماره موبایل و نام خانوادگی، چت با بخش پشتیبانی را شروع کنند. به عبارتی شرط لازم برای شروع مکالمه را وارد کردن اطلاعات تماس قرار دهید.

استفاده از ایمیل

این روش شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بسته به نوع کسب‌وکار و شناختی که نسبت به مخاطبین خودتان دارید می‌تواند روشی ساده و راحت برای دریافت شماره موبایل مخاطبین باشد. به عنوان مثال در متن ایمیل به مخاطبین اعلام کنید که اگر قصد دارید ایمیل‌های ما را گم نکنید و همیشه زودتر از دیگران باخبر شوید، کافیست شماره موبایل خود را در فرم مربوطه وارد کنید.

حتما بخوانید: 8 نمونه متن تبلیغ بیمه برای جذب مشتری

کلام پایانی

خبرنامه پیامکی یکی از روش‌های مؤثر در جذب مخاطبین است که نسبت به بسیاری از روش‌های بازاریابی و تبلیغات آفلاین، هزینه کمتری دارد و اثربخشی آن خیلی سریع‌تر است. در این مطلب تلاش کردیم تا ضمن معرفی کامل این نوع خبرنامه‌ها، مزایا و انواع آن‌ها را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که موفقیت خبرنامه پیام کوتاه برند شما در گرو شناخت کامل نسبت به مخاطبین و رعایت اصول و نکاتی است که آموزش دادیم. خوشحال می‌شویم تجربه خود را در مورد استفاده از خبرنامه پیامکی با ما به اشتراک بگذارید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *