بهترین راهکارهای افزایش فروش رستوران و فست فود

بهترین راهکارهای افزایش فروش رستوران و فست فود

زمان راه اندازی هر کسب‌وکار، صاحب کسب‌وکار با چالش‌ها و دغدغه‌های مهمی روبرو است. برای مثال هر مدیر رستوران یا ارائه‌دهنده خدمات مربوط به صنعت غذا دارای رقبای زیادی در سراسر شهر و حتی کشور است، که موفقیت در برابر آن‌ها اهمیت زیادی برای بهبود رونق آن دارد. برای صنعت خدمات غذایی و رستوران یکی از دغدغه‌های مهم افزایش فروش رستوران است. یکی از نکاتی که باید در این زمینه مدنظر داشته باشید این است که باید بین حفظ مشتری و جذب مشتری تعادل را به‌خوبی رعایت کنید. چرا که وجود و افزایش مشتریان نیز می‌تواند سود ویژه‌ای برای رستوران داشته باشد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با راه‌کارهای افزایش فروش رستوران آشنا شویم.

روش های افزایش فروش رستوران

برای افزایش رونق در هر حوزه‌ای، در صورتی که به‌تازگی شروع به کارکرده‌اید یا حتی اگر سابقه چندین سال فعالیت دارید، جذب مشتری اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، برای افزایش موفقیت در حوزه کاری خود و افزایش اعتماد مشتریان باید به یک میزان هم برای جذب مشتری و هم برای حفظ آن‌ها تلاش کنید. چرا که با گذشت زمان نیاز مشتریان و سلایق آن‌ها تغییر می‌کند. در حوزه کاری رستوران که جزء مشاغلی با تعداد رقیب زیاد محسوب می‌شود، بر اهمیت این موضوع افزوده می‌شود. ممکن است در طول فرایند جستجوی رستوران، مشتریان با رستوران­های جدید دیگری آشنا شده و آن‌ها ترجیح دهند. (چنانچه تمایل دارید با روش جذب مشتری حضوری آشنا شوید، مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم)

برای افزایش فروش رستوران به‌طورکلی دو راه کار مهم وجود دارد که عبارت‌اند از:

افزایش فروش به مشتریان فعلی

مشتریان فعلی رستوران جزء وفادارترین افرادی محسوب می‌شوند که هر بار برای انتخاب حضور در رستوران شما را انتخاب می‌کنند؛ اما با این وجود برای حفظ و افزایش فروش به مشتریان فعلی نیز باید برنامه‌ریزی‌های مختلفی از جمله ارائه کوپن تخفیف، ارائه دسر یا پیش‌غذای رایگان و … داشته باشید. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید نظرات خود را در شبکه­های اجتماعی ثبت کنند و سپس از طریق قرعه‌کشی آن‌ها را مهمان کنید. با این روش مشتریان ترغیب می‌شوند که از صفحه شما دیدن کرده و مجدداً به شما سفارش دهند. همچنین غذاهای جدید را امتحان کنند.

افزایش فروش به واسطه جذب مشتریان جدید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که پس از چندین بار حضور در یک رستوران یا غذا سفارش دادن، با دیدن یک ایراد ظاهری یا مواردی برای یک‌بار اتفاق افتاده چشم‌پوشی کنید. این نوع مشتریان با توجه به تجربه خوشایندی که پس از چندین بار کسب کرده‌اند، با دیدن یک ایراد آن رستوران را ترک نمی‌کنند؛ اما چنین موضوعی برای مشتریان جدید وجود ندارد. در واقع قبل از حضور و مراجعه مشتری جدید به رستوران باید برنامه­های متنوع و جدیدی در فضای رستوران تدارک ببینید. سپس طی یک تبلیغ در فضای مجازی آن‌ها را ترغیب به حضور در رستوران کنید. برای جذب مشتریان با این روش می‌توانید در صفحه شبکه های اجتماعی و وب سایت نظرات مثبت مشتریان را ثبت کنید تا مشتریان جدید با دیدن این نظرات برای حضور در رستوران ترغیب شوند.

حتما بخوانید: بهترین روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر

راهکارهای افزایش فروش رستوران

 

راهکارهای افزایش فروش رستوران

با توجه به اهمیت جذب مشتریان جدید و تأثیر آن در افزایش فروش رستوران، باید راه‌کارهایی برای موفقیت در این راه داشته باشید. اگر به‌تازگی در این زمینه فعالیت می‌کنید و سؤال مهم شما هم این است که چگونه فروش رستوران خود را بالا ببریم، همراه ما باشید تا با روش­های اصولی در این مورد آشنا شویم.

1- استفاده از تبلیغات پیامکی

همه مشتریان از جمله افرادی که از تلفن هوشمند یا از تلفن­های ساده استفاده می­کنند، معمولاً پیام­های موبایل را چندین بار در روز چک می‌­کنند. به همین دلیل استفاده از پیامک تبلیغاتی تأثیر به سزایی برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید رستوران دارد. در این روش می‌توانید طی یک پیام تبلیغاتی به مشتریان فعلی تخفیفات ویژه برای خرید غذا ارائه دهید. همچنین از طریق خرید بانک اس‌ام‌اس می‌توانید رستوران خود، انواع غذاها و … را اطلاع رسانی کنید. برای دریافت بانک sms می‌توانید از طریق مجموعه نجوا اقدام کنید. با این روش اطلاعات تماس مرتبط با نوع حوزه کاری موردنیاز در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای جذب مشتریان، می‌توانید به شماره تماس مشتریان قبلی یا فعلی پیام ارسال کرده و منوی جدید یا تخفیفات ویژه برای آن‌ها ارسال کنید. در این روش احتمال جذب مشتریان تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید: آموزش بازاریابی پیامکی برای کسب و کارها

2- حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی

امروزه مشتریان قبل از حضور در رستوران در مورد کیفیت غذا، فضای داخلی و امکانات و قسمت­های مختلف رستوران تحقیق می­کنند. به همین منظور از طریق حضور در شبکه­های اجتماعی می‌توانید به تعداد مشتریان بیافزایید. به صورت روزانه عکس­های جذاب از غذا و منوی غذایی منتشر کنید و از مشتریان فعلی بخواهید شما را دنبال کنند. همچنین می‌توانید از مشتریان جدید بخواهید شما را از طریق تگ کردن کاربران دیگر به دیگران معرفی کنند. سپس قرعه‌کشی برگزار کنید.

3- افزودن منوی بیرون‌بر

برخی افراد به دلایل مختلف امکان حضور در رستوران را ندارند. جهت افزایش رضایت این افراد در منوی غذایی و برنامه¬های رستوران، غذای بیرون بر را نیز اضافه کنید. این مشتریان با دریافت این خدمات حتماً برای سفارش¬های دیگر ترغیب می‌شوند.

4- منوی خلاقانه

برای ترغیب بیشتر مشتریان در منوی غذایی در مورد غذاها و نوشیدنی‌های خاصی که دارید، توضیحات کوتاهی بنویسید. از مشتریان دعوت کنید این غذای جدید را امتحان کرده یا غذا را به صورت رایگان برای تست کردن ارائه کنید.

5- پیشنهاد کردن برخی غذاها و نوشیدنی‌ها

یکی از راه‌کارهای افزایش فروش مشتری این است که هنگام سفارش غذا پیشنهاد امتحان کردن غذا و نوشیدنی¬های جدید را بدهید. همچنین می‌توانید از مواد اولیه هم توضیحات مختصری ارائه کنید. با این روش مشتریان برای سفارش غذا یا نوشیدنی جدید ترغیب می‌شوند. در بسیاری از موارد نیز شما را به دیگران به عنوان یک رستوران ویژه معرفی ‌کنند.

6- مدیریت مشتریان برای ارائه سرویس بهتر به آن‌ها

برای افزایش رضایت مشتریان می‌توانید از طریق راه‌اندازی واحد مدیریت ارتباط با مشتریان، خدمات مختلفی از جمله رزرو میز، افزایش تنوع غذایی، پیشنهاد غذای سر آشپز و امکان برگزاری جشن به مناسبت‌های مختلف و … را ارائه دهید.

7- ارائه کانال‌های بیشتر برای سفارش غذا

برای جلوگیری از اتلاف وقت مشتریانی که به صورت حضوری یا آنلاین غذا سفارش می¬دهند، سرویس¬های سفارش غذا از جمله وب سایت، اپلیکیشن اختصاصی تعبیه و راه‌اندازی کنید. همچنین می‌توانید با اپلیکیشن-‌های سفارش غذا مانند اسنپ فود و … همکاری کنید.

8- ارائه تخفیف‌های مناسبتی هوشمندانه

از طریق ارسال پیامک تبلیغاتی یا زمان مراجعه حضوری مشتریان در مناسبت‌های خاص مانند روز پدر، روز دانشجو یا به مناسبت سالگرد بازگشایی رستوران، تخفیفات ویژه ارائه دهید.

9- تبلیغات

یکی دیگر از راه‌کارهای هوشمندانه و موفق در افزایش فروش مشتری، تهیه و تدوین پیام¬های تبلیغاتی، پوستر و بنرهای تبلیغاتی و انتشار آن است. از این راه می‌توانید کسب‌وکار خود را در شبکه‌های اجتماعی و در مراکز و محل‌های مختلف معرفی کنید.

10- ایمیل مارکتینگ

شاید فکر کنید که ایمیل مارکتینگ برای رستوران ممکن است فایده‌ای نداشته باشد. اما شما می‌توانید خلاقانه عمل کنید و نتیجه بگیرید. مثلاً در مناسبت‌های خاص، کمپین ایمیل مارکتینگ ارسال کنید و مشتریان زیادی را از این طریق برای خرید به رستورانتان بازگردانید.

ایده دیگر این است که از ایمیل اتومیشن استفاده کنید. هر زمان که مشتری از شما خرید کرد، با یک فاصله زمانی چند ساعته برایش ایمیل نظرسنجی ارسال کنید و از او بپرسید که آیا از کیفیت غذا و خدمات رستوران راضی بوده یا خیر. می‌توانید مدتی بعد برایش ایمیل دیگری ارسال کنید و او را دوباره به رستوران خود دعوت کنید.

ایبوک ایمیل اتومیشن

نکات مهم برای افزایش فروش رستوران

نکات مهم برای افزایش فروش رستوران

برای به کارگیری و اجرای راه کارهای معرفی شده در بالا، لازم است که نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید:

پیاده‌سازی برنامه وفادارسازی مشتریان فعلی: راه‌کارهای ذکر شده در بالا در صورتی تأثیر‌گذار خواهد بود که از این روش¬ها به صورت مستمر و اصولی استفاده کنید تا میزان وفاداری مشتریان افزایش یابد.

دکوراسیون زیبا: طراحی محیطی زیبا و دل‌انگیز از مهم¬ترین نکات تأثیرگذار در افزایش فروش مشتری رستوران محسوب می‌شود. مشتریان برای صرف غذا به محیطی آرام و زیبا نیاز دارند.

آموزش پرسنل و گارسون‌ها برای برخورد حرفه‌ای و محترمانه: مشتریان زمان حضور در رستوران به رفتار پرسنل و گارسون¬ها توجه زیادی می‌کنند. برای افزایش رضایت آن‌ها قبل از شروع کار، به پرسنل خود رفتار و برخورد حرفه و محترمانه را آموزش دهید.

کیفیت خوب غذاها و نوشیدنی‌ها: با وجود یادگیری و اجرای راه‌کارهای ذکر شده در این مقاله، مهم¬ترین عامل تأثیر گذار در فروش مشتری رستوران، ارائه غذا و نوشیدنی¬های با کیفیت به مشتریان است. قبل از شروع کار به پرسنل و آشپز و … توصیه-های لازم را توضیح دهید تا رضایت مشتریان افزایش یابد.

تدوین منوی غذایی مناسب با ساعت‌های مختلف روز: نوع وعده¬های غذایی متناسب با ساعات روز برای مشتریان با سلایق مختلف متفاوت است. برای رضایت هرچه بیشتر مشتریان، منوی غذایی متفاوت در وعده¬های صبحانه و ناهار و شام ارائه دهید. این روش، روشی مؤثر برای جذب مشتریان جدید است..

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *