ترفندها و روش های جذب مشتری برای فروش

12 راه جذب مشتری حضوری و آنلاین برای افزایش فروش

بدون وجود مشتری، چگونه جریان درآمدی ایجاد شود؟ این یک دودوتای چهارتای ساده است که در صدر اولویت هر کسب‌وکاری وجود دارد. با این وجود، خیلی‌ها از همهٔ روش‌های جذب مشتری آگاه نیستند. اگر بدانید روش‌هایی برای جذب مشتری وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها، میزان فروش و درآمد خود را چندبرابر کنید، چه تصمیمی می‌گیرید؟ قطعاً تمایل دارید این روش‌ها را امتحان کنید و کسب‌وکار خود را رشد دهید. پس تا پایان این مقاله با ما باشید تا هر آنچه باید دربارهٔ جذب مشتری بدانید، به شما بگوییم. (چنانچه تمایل به استفاده از پنل ارسال پیامک نجوا را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های آن اطلاعات کسب کنید)

ایده برای جذب مشتری و فروش بیشتر

بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری جدید خیلی سخت و پیچیده نیست؛ البته به شرطی که بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و چگونه باید به آن‌ها دست پیدا کنید. نگران نباشید! ما قرار است در همین راستا به شما کمک کنیم و کاربردی‌ترین روش‌های جذب مشتری را با شما در میان بگذاریم. 

در یک دسته‌بندی کلی، روش‌های جذب مشتری را می‌توان این‌گونه تقسیم‌بندی کرد:

  • جذب مشتری جدید
  • فعال نگه داشتن مشتریان قدیمی

بیایید با هر کدام از این روش‌ها بیشتر آشنا شویم.

حتما بخوانید: تکنیک‌های بازاریابی پیامکی برای باشگاه +نمونه متن پیامک

راه های جذب مشتری جدید

راه‌های جذب مشتری جدید

بسته به نوع کسب‌وکارتان می‌توانید از روش‌های مختلفی برای جذب مشتری استفاده کنید. اما پیش از آن باید روش‌های مناسب را به‌خوبی بشناسید. به‌طور کلی راه‌های جذب مشتری جدید به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱. روش جذب مشتری آنلاین ۲. روش جذب مشتری حضوری.

در ادامه مفصلاً به هر یک از این راه‌ها می‌پردازیم. 

روش‌ های جذب مشتری آنلاین

در طول روز چقدر از زمان خود را در اینترنت می‌گذرانید؟ فکر کردن به این سوال، می‌تواند قدرت نفوذ فضای آنلاین را در زندگی آدم‌ها به‌خوبی نشان دهد. این یعنی فرصت‌های بسیاری در اختیار شماست تا کسب‌وکارتان را به مخاطبان هدف خود معرفی کنید. بیایید ببینیم چه روش‌هایی در دنیای آنلاین پیش‌روی شماست. 

۱. فعالیت در سوشال مدیا

حضور در جایی که مشتریان بالقوهٔ شما هم‌اکنون آن‌جا هستند، از اوجب واجبات است. از طرفی، این روزها بیشتر آدم‌ها در سوشال مدیا حضور دارند و بخشی از زمان روزانهٔ خود را آن‌جا می‌گذرانند. با حضور در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و… می‌توانید رابطهٔ نزدیک‌تری با مخاطبان خود ایجاد کرده و اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنید. برای مثال، ما در پیج اینستاگرام، تلگرام و لینکدین نجوا، محتوای متناسب با نیاز و دغدغهٔ کاربرانمان را منتشر می‌کنیم که بسیاری از مشتریان ما هم اعلام کرده‌اند که آن‌ها را دنبال می‌کنند و بسیار برایشان کمک‌کننده بوده است. 

۲. تولید محتوای متناسب با نیاز کاربر

وقتی با زبان مخاطبانتان صحبت کنید و از نیازهایشان حرف بزنید، آن‌ها به شما اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند. افراد بسیاری هستند که در حال حاضر، مشتری بالقوهٔ شما به حساب می‌آیند. می‌توانید با تولید محتوای مناسب، آن‌ها را به سمت خود جذب کنید و مشتریان جدید زیادی را از این طریق به دست آورید. 

پیشنهاد: برای اینکه با این نوع محتوا بیشتر آشنا شوید و از طرف دیگر، مهارت داستان‌گویی در کسب‌وکار را هم در خودتان تقویت کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً کتاب «بهترین قصه‌گو برنده است» از آنت سیمونز را مطالعه کنید. 

۳. تبلیغات

زمانی خواهد رسید که کسب‌وکار شما برای تبلیغات آماده است. در این موقعیت، باید استراتژی درستی بچینید تا بهترین نتیجه را کسب کنید. برای این کار، باید ۳ چیز مشخص باشد: مخاطبان هدف شما، پیامی که می‌خواهید منتقل شود و کانال تبلیغات. مورد اول که مشخص شود، دومی و سومی هم تعیین می‌شوند.

مخاطبان هدف شما، افرادی هستند که می‌توانند از سرویس یا خدماتتان استفاده کنند و مشتری شما شوند. آشنا نیست؟ احتمالاً در بیزنس پلن، بوم کسب‌وکار و این دست پلن‌ها آن را تعیین کرده‌اید. حالا باید با توجه به ویژگی‌های مخاطب و همچنین هدفی که از تبلیغات دارید، پیام تبلیغاتی خود را مشخص کنید. به این فکر کنید که اگر بخواهید مخاطب شما از این تبلیغات، فقط یک چیز در ذهنش بماند، آن چه چیزی است؟ این می‌شود پیام اصلی شما.

اما برسیم به مرحلهٔ سوم: چطور کانال‌های تبلیغاتی خود را انتخاب کنیم؟ در ادامه، ضمن معرفی کانال‌های مناسب، نکاتی را دربارهٔ هر کدام به شما خواهیم گفت. 

  • تبلیغات پیامکی: در روش تبلیغات از طریق پیامک، مهم‌ترین چیز، متن پیامک است. سعی کنید متن خود را کوتاه و مختصر بنویسید و در یکی دو جمله،‌ هر آنچه لازم است را به مخاطب منتقل کنید. 
  • تبلیغات در وب‌سایت‌ها: از انواع تبلیغ در سایت، می‌توانیم به تبلیغات بنری، همسان، ریتارگتینگ، محتوایی (سرویس جدید یکتانت) و… اشاره کنیم. اگر وب‌سایت دارید، این روش می‌تواند به آگاهی از برند شما کمک بزرگی کند. 
  • تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی: حضور در سوشال مدیا به‌تنهایی کافی نیست. برای جذب مشتری جدید می‌توانید در پیج‌های پرفالوور و اینفلوئنسرهای بزرگ تبلیغ کنید. فقط در انتخاب آن‌ها دقت لازم را به خرج دهید و به جز عدد فالوور، به نرخ اینگیجمنت هم توجه کنید تا بازدهی لازم را داشته باشد. 
  • گوگل ادز: حتماً برای شما هم پیش آمده که کلمه‌ای را در گوگل سرچ کنید و در کنار لینک اول، کلمهٔ Ad قرار داشته باشد. چقدر احتمال دارد که روی آن کلیک کنید؟ احتمالاً خیلی! تبلیغ در صفحه اول گوگل شما را تا حد زیادی به مخاطبان هدفتان نزدیک می‌کند و احتمال جذب مشتری جدید را بالا می‌برد. 

۴. امتیازدهی مشتریان در گوگل

چندبار پیش آمده که مکانی را در گوگل سرچ کنید و به سراغ امتیازات و نظرات مشتریان بروید؟ دیدن نظرات مثبت و امتیازهای گوگل، مشتریان بالقوه را ترغیب می‌کند که از شما خرید کنند. سعی کنید از مشتریان خود بخواهید در این صفحه، نظر خود را ثبت کنند و به شما امتیاز بدهند. به عنوان نمونه، اگر در گوگل، یکتانت را سرچ کنید و به بخش نظرات و امتیازها بروید، با تصویر زیر مواجه خواهید شد:

نظرات مشتریان در گوگل درباره یکتانت

۵. همکاری با کسب‌و‌کارهای مکمل

همکاری بین برندها یا Co-Branding جزو جذاب‌ترین روش‌های تبلیغاتی به شمار می‌آید. در این روش، ابتدا باید به این فکر کنید که مشتریانتان، از چه محصولاتی در کنار محصولات شما استفاده می‌کنند. مثلا اگر فروشگاه پوشاک دارید، کسب‌وکارهای کیف‌وکفش یا اکسسوری می‌تواند بیزنس مکمل شما به حساب بیاید. این موضوع در مورد خدمات هم صدق می‌کند. حتی یک بیزنس خدماتی و یک بیزنس محصول-محور هم می‌توانند به این شکل باهم همکاری کنند. 

نمونهٔ این همکاری را در برندهای بزرگ هم می‌بینیم. مثلاً در سال ۲۰۱۵ برند استارباکس با اسپاتیفای همکاری خوبی کرد. یکی از جنبه‌های جالب این همکاری این بود که آدم‌ها می‌توانستند در اپ استارباکس به پلی‌لیست آهنگ‌هایی که درون کافه در حال پخش بود دسترسی داشته باشند و حتی در خارج از کافه به آن‌ها گوش بدهند.

۶. ارائه آفرهای مناسبتی

مناسبت‌های مهمی مثل یلدا، روز مادر، ولنتاین، نوروز و… فرصتی برای فروش بیشتر هستند؛ مخصوصاً اگر فروشگاه دارید و محصولات شما در لیست خرید افراد در این نوع مناسبت‌ها قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، برند بانی‌مد در مناسبت‌های مختلف، آفرهای جذابی به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. در تصویر زیر، نمونه پوش نوتیفیکیشن این برند را برای روز پدر در سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌کنید:

آفر مناسبتی مدیسه برای جذب مشتری آنلاین

۷. شناخت مشکلات و نیازهای مشتریان فعلی

چقدر با مشکلات و دغدغه‌های مخاطبانتان آشنا هستید؟ هر چه بیشتر آن‌ها را بشناسید، محتوای مناسب‌تری بهشان ارائه می‌دهید، مخاطبان با شما احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند و در نتیجه، زودتر می‌توانید یک غریبه را به مشتری پروپاقرص کسب‌وکارتان تبدیل کنید. حالا چطور می‌توانیم مخاطبان خود را بیشتر بشناسیم؟

  • یک فرم نظرسنجی بسازید و برای مشتریان فعلی یا بالقوهٔ خود ارسال کنید. 
  • با مخاطبان هدف کسب‌وکارتان مصاحبه کنید و مستقیماً از آن‌ها بپرسید چه مشکلات و دغدغه‌هایی دارند.
  • نظرات آن‌ها را در فضای آنلاین بخوانید. 
  • از مشتریانی که دربارهٔ محصولی از شما سوال پرسیدند اما خرید نکردند بپرسید که دلیل آن چه بوده است و سعی کنید موانع خرید را رفع کنید. 

۸. ارائه نسخه دمو یا تخفیف خرید اول

یکی از موانع خرید برای مشتریان جدید این است که نمی‌دانند پس از خرید با چه چیزی روبه‌رو می‌شوند و آیا محصلی که دارند می‌خرند، ارزش خرید دارد یا نه. برای این کار، می‌توانید نسخهٔ دموی سرویس خود را در اختیارشان قرار دهید. یا برای خرید اول به آن‌ها کد تخفیف بدهید تا تصمیم‌گیری را برای آن‌ها راحت‌تر کنید. برای مثال، ما به مشتریان جدیدمان پیشنهاد می‌کنیم که در پنل نجوا به رایگان ثبت‌نام کنند. در سرویس پوش نوتیفیکیشن، می‌توانند از پنل پایه استفاده کنند و بدون محدودیت، پوش ارسال کنند. در پنل ایمیل‌ هم در ابتدا ۲۰۰۰ ایمیل رایگان به پنل‌های جدید اختصاص داده می‌شود که می‌توانند کاملاً پنل را تست کنند و با امکانات آن آشنا شوند.

حتما بخوانید: ۱۲ استراتژی برای دسته بندی مخاطبان بازاریابی پیامکی

با جذب مشتری به‌صورت آنلاین آشنا شدید. حالا وقت آن است که به روش دوم بپردازیم:

روش های جذب مشتری حضوری

پاخور فروشگاه شما چقدر است؟ برای بیشتر شدن آن چه کارهایی می‌کنید؟ اگر تا به حال نمی‌دانستید که باید چه روش‌هایی را به کار بگیرید یا برایتان سوال پیش آمده که آیا روش‌های درستی را انتخاب کرده‌اید یا نه، نگران نباشید! ما در ادامه مناسب‌ترین روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. برگزاری رویداد و حضور در نمایشگاه

میزبانی یک رویداد و اطلاع‌رسانی مناسب دربارهٔ آن، تاثیر قابل توجهی در جذب مشتری جدید دارد؛ چراکه مخاطبان هدف شما، از نزدیک با کسب‌وکارتان آشنا می‌شوند و زودتر می‌توانند به شما اعتماد کنند. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم در نمایشگاه‌های مرتبط هم حضور پیدا کنید و غرفه رزرو کنید. به عنوان نمونه، تصویر زیر، غرفه‌ٔ برند سی‌گل را در یک نمایشگاه به شما نشان می‌دهد:

حضور در نمایشگاه برای برندهای آرایشی

۲. بازاریابی دهان به دهان

بسیاری از مشتریان جدید از طریق معرفی خدمات مشتریان قدیمی، به سمت کسب‌و‌کارهای مختلف جذب می‌شوند. سعی کنید پشتیبانی خوبی داشته باشید و در صدد کسب رضایت مشتریان فعلی خود برآیید تا از این طریق، به دیگران هم معرفی شوید.

۳. برگزاری ورکشاپ آموزشی

با ارائه آموزش‌های تخصصی، به مخاطبان خود اثبات می‌کنید که کارتان را خوب بلدید. با این کار، جایگاه خودتان را نسبت به رقبا بالاتر می‌برید و احتمال اینکه مخاطب، شما را انتخاب کند بیشتر می‌شود. حتی می‌توانید آموزش‌های رایگانی را از طریق وبینار ارائه دهید. سعی کنید در این آموزش‌های رایگان، اطلاعات مفیدی به مخاطبانتان ارائه دهید و واقعاً سعی کنید مشکلی از آن‌ها حل کنید. 

نجوا هم گاهاً وبینارهای آموزشی با موضوعات مرتبط با ریتنشن مارکتینگ برای مخاطبان خود برگزار می‌کند. فیلم وبینارهای قبلی را در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید. 

۴. استفاده از سمپلینگ

در این روش، یک یا چند نیروی حرفه‌ای و کاربلد در زمینهٔ فن بیان، برای جذب و ترغیب مشتریان برای خرید، سفارش یا عضویت در سایت یا خبرنامه و… تلاش می‌کنند. علاوه بر این، طی معرفی محصول، نمونهٔ کوچکی از آن را به مشتریان تحویل می‌دهند تا با تست و تجربهٔ آن، برای خرید ترغیب شوند. احتمالاً این روش را برای مواد غذایی بارها دیده‌اید و نمونه‌های آن را تست کرده‌اید.

استفاده از سمپلینگ برای جذب مشتری

حتما بخوانید: بهترین روش‌های تبلیغ عکاسی 

چگونه تبلیغ کنیم برای جذب مشتری قدیمی؟

با‌ وجود اینکه ممکن است مشتریان قبلی‌تان، ماه‌ها یا حتی سال‌ها با شما ارتباط داشته‌ باشند و از شما خرید کنند، اما حفظ مشتری هم اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، تمرکز روی حفظ این مشتریان می‌تواند به جذب مشتریان جدید نیز کمک ویژه‌ای کند. بیایید با این روش‌ها آشنا شویم.

راه های جذب مشتریان قدیمی

۱- ایمیل مارکتینگ

یکی از روش‌های قدیمی و کاربردی در دنیای دیجیتال مارکتینگ، ارسال ایمیل برای مشتریان و مخاطبان هدف است. در این روش با دریافت ایمیل از مخاطبان، می‌توانید به صورت مستمر با آن‌ها در ارتباط باشید و رابطه‌ای طولانی‌مدت و پایدار با آن‌ها بسازید. (اگر تمایل به استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید)

ایبوک راهنمای شروع ایمیل مارکتینگ

۲- اس ام اس مارکتینگ

امروزه حتی در‌ صورتی که مخاطب هدف به اینترنت متصل نشود یا تلفن همراه هوشمند نداشته باشد، شما به‌راحتی می‌توانید با او ارتباط داشته باشید. به‌ همین جهت می‌توان گفت یکی از روش‌های مطمئن برای ارتباط با مخاطب، اس ام اس مارکتینگ است. در این روش نیز می‌توانید به مشتریان فعلی خود پیامک ارسال کرده و همچنین از آن‌ها بخواهید نقطه نظرات خود را به شما ارسال کنند. (اگر تمایل به استفاده از پنل پیامکی دارید، شرایط نجوا را مطالعه فرمایید)

اس ام اس مارکتینگ برای جذب دوباره مشتریان قدیمی

۳- پوش نوتیفیکیشن

یکی از بهترین راه‌ها برای تبدیل بازدیدکنندگان سایتتان به مشتری و فعال‌کردن مشتریان غیرفعال، استفاده از پوش نوتیفیکیشن است. مثلاً اگر فروشگاه پوشاک دارید، می‌توانید کاربرانی را که از دسته‌بندی «لباس بچگانه» بازدید کرده‌اند را در گروه جداگانه‌ای قرار دهید و به آن‌ها پوش نوتیفیکیشن مخصوص خودشان را ارسال کنید. این کار با استفاده از «تگ» در سرویس پوش نوتیفیکیشن نجوا انجام می‌شود. علاوه بر این، سرعت ارسال بالا، ساخت فرم عضوگیری رایگان و… جزو امکانات دیگری است که در پنل نجوا به آن دسترسی دارید.

حتما بخوانید: ۱۰ راهکار برای افزایش اعضای خبرنامه پیامکی

نکات مهم در جذب مشتریان جدید

  • ارتباط مؤثر با مشتری: سعی کنید تا حد ممکن به گفته‌ها و رفتارهای مشتریانتان توجه کنید. به این پی ببرید که چه چیزهایی برایشان اهمیت دارد و تا حد امکان، مشکلاتشان را حل کنید. 
  • توجه به رضایت کارکنان شرکت: اگر کارکنان شرکت از کار خودشان رضایت داشته باشند، ارتباط بهتری با مشتریان ایجاد می‌سازند و حس بهتری را به آن‌ها منتقل می‌کنند. این کار تاثیر زیادی روی رضایت مشتریان دارد و باعث می‌شود به مشتریان همیشگی و وفادار شما تبدیل شوند. 
  • شناخت کامل از محصول شرکت برای معرفی دقیق آن: زمان معرفی محصولات به مشتریان باید در مورد مشخصات و مزایای آن اطلاعات کامل داشته باشید تا به‌صورت حضوری یا زمان فروش آنلاین به‌خوبی برای مشتریان توضیح دهید. با توضیح مشخصات محصول و خدمات مشتریان با دید بازتر و اطلاعات کامل می‌توانند اقدام به خرید کنند. در غیر این صورت تعدادی از مشتریان از خرید منصرف شده و سراغ فروشندگان دیگر که احتمالاً جزء رقبای شما هستند، می‌روند.

چگونه میزان موفقیت روش‌های جذب مشتری را بسنجیم؟

برای اینکه میزان موفقیت روش‌هایی که به‌کار می‌برید را بسنجید، باید KPI مربوط به هر کدام را تعیین کنید و داده‌های مرتبط با آن را ثبت کنید. 

  • به عنوان مثال، وقتی می‌خواهید در سایت‌ها تبلیغ کنید، شاخص‌هایی مثل تعداد بازدید بنر و نرخ کلیک آن اهمیت زیادی دارد. 
  • اگر تبلیغ اینفلوئنسری می‌کنید، میزان بازدید پست، ایمپرشن و تعداد فالووری که از آن تبلیغ به دست می‌آورید مهم است. 
  • اگر رویداد حضوری برگزار کرده‌اید، تعداد افرادی که در رویداد شما شرکت کردند و همچنین تعداد مشتریان جدیدی که از طریق این رویداد به دست آورده‌اید اهمیت دارد. 
  • در سرویس‌های نجوا، برای ایمیل مارکتینگ باید نرخ بازشدن و نرخ کلیک را بسنجید. در پوش نوتیفیکیشن و اس‌ام‌اس مارکتینگ هم نرخ کلیک اهمیت زیادی دارد. 

خودتان را برای جذب مشتریان جدید آماده کنید!

برای ورود مشتریان جدید آماده‌اید؟ با توجه به نوع کسب‌وکارتان و استراتژی‌هایی که چیده‌اید، روش‌های مناسب را انتخاب کنید. فقط حواستان باشد که از کوچکترین اتفاق‌ها هم غافل نشوید. همه چیز را ثبت کنید و رفتار مخاطب را دنبال کنید. با تحلیل این داده‌ها متوجه می‌شوید که کدام روش‌ها برای شما اثرگذاری بیشتری داشته و نتیجهٔ بهتری را رقم زده است. اگر سوال یا نظری دارید، حتماً در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. 

 

2 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *