سنجش میزان رضایت مشتری با استفاده از ایمیل

سنجش میزان رضایت مشتری با استفاده از ایمیل

آیا می‌دانستید که مشتریان راضی و قدیمی کسب‌وکارها، 67 درصد از خریدهای مجدد هر کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند؟ در واقع تحقیقات نشان داده که 80 درصد مشتریان پس از یک تجربه منفی دیگر از آن برند خرید نخواهند کرد. اگر بتوانید مشتریان کسب‌وکار خود را راضی نگه دارید و میزان رضایت آنان را افزایش دهید، می‌توانید فروش خودتان را بیشتر کنید.

برای سنجش رضایت مشتری راه‌های متعددی در پیش دارید. یکی از متداول‌ترین راه‌ها استفاده از پرسشنامه آنلاین رضایت‌سنجی مشتریان است. اما معمولا پس از طراحی و تدوین پرسشنامه آنلاین، ارسال آن به مشتریان یکی از چالش‌های کسب‌وکارها به حساب می‌آید. در این مقاله به شما درباره سنجش رضایت مشتریان و نحوه ارسال پرسشنامه رضایت‌سنجی مشتریان با ایمیل صحبت خواهیم کرد.

رضایت مشتری چیست؟

رضایت مشتری شاخصی است که مشخص می‌کند مشتریان تا چه حد از محصولات یا خدمات شما راضی بوده‌اند و تا چه حد توانسته‌اید انتظارات آن‌ها را برآورده کنید. رضایت مشتری یکی از مهمترین شاخص‌های تمایل و وفاداری مشتری به خرید است. اگر بتوانید در ارائه خدمات مشتری استانداردهای بالایی را رعایت کنید، قطعا می‌توانید ارتباط بهتری با مخاطب هدف خود برقرار کرده و آن‌ها را بیش از پیش به خود جذب کنید. اگر شما به رضایت مشتریانتان اهمیت نمی‌دهید، از آن‌ها انتظار نداشته باشید که به خدمات و محصولات شما اهمیتی بدهند.

رضایت مشتری چیست

هدف از اندازه‌گیری رضایت مشتری

شاید بازاریابان زیادی را دیده باشید که می‌گویند جلب رضایت مشتریان لازم نیست؛ چرا که تا دلتان بخواهد ماهی در اقیانوس پیدا می‌شود. اما مسئله این است که در این دنیای دیجیتال که بازاریابی دهان به دهان اهمیت زیادی پیدا کرده است، اگر مشتریان پشت سر برندتان حرف خوبی نزنند احتمالا اصلا هیچ نوع ماهی در اقیانوس کسب‌وکارتان پیدا نخواهید کرد.

  • اصلی‌ترین هدف سنجش رضایت مشتری این است که بازخوردهای مشتریان را دریافت کنیم. از این بازخوردها می‌توان برای تدوین استراتژی جذب مشتری استفاده کرد. همچنین به کمک این بازخوردها می‌توان از مشتریان فعلی محافظت کرد و ارزشمندی آن‌ها را حفظ کرد.
  • علاوه بر این اندازه‌گیری رضایت مشتری به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که فاکتورهای نارضایتی مشتریان را بررسی کنند. به کمک این عوامل می‌توان بهبودهای لازم را در محصولات یا خدمات ایجاد کرد.
  • به کمک سنجش رضایت مشتریان و استفاده از تاییدیه آنها، می‌توانید مشتریان جدیدی به دست آورید. جالب است که بدانید هزینه به دست آوردن مشتریان جدید چندین برابر بیشتر از نگه داشتن مشتریان قدیمی است. همچنین نارضایتی مشتریان باعث می‌شود که تصویر برندتان خراب شود و در نتیجه تبلیغات دهان به دهان فروش و محبوبیت برندتان کاهش یابد.
  • سنجش رضایت مشتری باعث بهبود تجربه مشتریان می‌شود بدین صورت است که شرکت می‌تواند پیشنهادها و محصولات و خدماتش را افزایش دهد و نیازهای مشتریان را بهتر برطرف کند.
حتما بخوانید: چگونه مشتری جذب کنیم

اندازه گیری میزان رضایت مشتری با استفاده از ایمیل

در واقع استفاده از ایمیل برای برقراری ارتباط با مشتریان راهی منطقی و کاربردی است؛ چراکه بر اساس داده‌ها مشتریان نیز دوست دارند از طریق ایمیل با برند محبوبشان ارتباط برقرار کنند. ایمیل یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال در بخش ارائه خدمات به مشتریان محسوب می‌شود. برای این‌که بتوانید با استفاده از ایمیل میزان رضایت مشتریان خود را بسنجید دو راه پیش رویتان است:

  1. پرسشنامه آنلاین نظرسنجی مشتریان خود را از طریق گوگل فرم یا دیگر ابزارهای ساخت پرسشنامه آنلاین تهیه کنید و سپس آن را برای لیست مشتریان خود ارسال کنید تا به آن پاسخ داده و نتایج را ببینید.
  2. به کمک خدمات ایمیل مارکتینگ نجوا، ایمیل نظرسنجی درست کرده و آن را برای لیست مشتریانتان ارسال کنید. بدین ترتیب مشتریان می‌توانند مستقیما با باز کردن ایمیلشان به سوالات مختلف پرسشنامه پاسخ دهند. برای کار با سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا کافیست لیست مشتریان خود را در پنل کاربریتان ایجاد کنید، سپس کمپین ایمیلی را تعریف کرده و به کمک چند درگ و دراپ و استفاده از تصاویر و تمپلیت‌های ایمیل مارکتینگ نجوا یک نظرسنجی مشتری برای خودتان ایجاد کنید. این نظرسنجی را برای لیست مشتریان خود ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید پاسخ شما را بدهند. پس از دریافت پاسخ‌ها شما قادر خواهید بود که نتایج ارسال شده را روی پنل کاربریتان ببینید.

چگونه میزان موفقیت ایمیل‌های رضایت سنجی مشتریان را بسنجید؟

حالا که به کمک ایمیل مارکتینگ میزان رضایت مشتریان خود را سنجیده‌اید باید بتوانید میزان موفقیت کمپین ایمیلی خود را بسنجید. تعدادی از شاخص‌های مهم برای اندازه‌گیری میزان موفقیت رضایت سنجی مشتریان از طریق ایمیل شامل موارد زیر می‌شود:

نرخ باز شدن

نرخ کلیک

نرخ پاسخگویی

اگر پس از اندازه‌گیری این نرخ‌ها دیدید که اعداد کم هستند، یعنی مشتریان رغبتی به پاسخگویی به سوالاتتان نداشته‌اند. برای این‌که بتوانید مشتریان را به بازکردن ایمیل و شرکت در نظرسنجی خود ترغیب کنید از موتور محرکی مناسب برای این کار استفاده کنید. آمارها نشان داده است که نرخ باز شدن ایمیل‌هایی که دارای یک انگیزه یا محرک بوده‌اند 30 درصد بیشتر از دیگر ایمیل‌ها بوده است.

موتور محرک پاسخگویی به سوالات می‌تواند یک نمونه رایگان از محصولاتتان یا یک کد تخفیف باشد. از دیگر روش‌های ترغیب مشتریان به بازکردن و پاسخگویی به ایمیل‌هایتان می‌توان به قرار دادن موضوعی صحیح در Subject اشاره کرد.

حتما بخوانید: راهنمای نظرسنجی پیامکی

جمع‌بندی

رضایت سنجی مشتری یکی از اصول پیشرفت در کسب‌وکار است. برای سنجش رضایت مشتری راه‌های زیادی است اما همگی به یک اندازه برای همه کسب‌وکارها کاربرد ندارند. یکی از این روش‌ها سنجش میزان رضایت مشتری با استفاده از ایمیل است. برای ارسال نظرسنجی مشتری از ابزار ایمیل مارکتینگ نجوا کمک بگیرید. به کمک ابزار ایمیل مارکتینگ نجوا می‌توانید تا 2000 ایمیل را بدون محدودیت مخاطبین به صورت رایگان بفرستید. برای سنجش رضایت مشتریان همین حالا در نجوا عضو شوید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *