نجوای ۳۷ میلیونی

نجوای ۳۷ میلیونی؛ گزارش جامع سال ۱۳۹۸

نجوا به‌عنوان ارائه‌دهنده سرویس‌های ریتنشن مارکتینگ گزارشی از شاخص‌های صنعت تبلیغات آنلاین و رفتار کاربران در سال ۱۳۹۸ تهیه کرده است. گزارش سالانه نجوا با هدف ارائه داده‌های مفید برای کسب‌وکارها و کارشناسان و فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ تهیه شده است تا بتوانند از طریق این داده‌ها به شیوه‌ای هدفمندتر به تعامل با کاربران خود بپردازند.

بخش اول این گزارش به معرفی نجوا، تاریخچه مختصر و بیان اجمالی نرخ رشد این مجموعه در سال ۱۳۹۸ اختصاص دارد. نجوا که از مهر ۱۳۹۷ و با ارائه سرویس پوش نوتیفیکیشن وب آغاز به کار کرده بود، توانست در پایان سال ۹۸ به آمار ۸۵ میلیون کاربر فعال در ماه و ۳۷ میلیون کاربر یکتا دست پیدا کند. 

بیش از ۵۰۰۰ کسب‌وکاری که از سرویس پوش نوتیفیکیشن وب و اندروید نجوا استفاده می‌کنند، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۹ میلیارد اعلان برای کاربران خود ارسال کرده‌اند. 

نجوا در سال ۹۹ سرویس ایمیل مارکتینگ را نیز به بازار کسب‌وکارهای آنلاین ایران عرضه کرده است که با اقبال فراوانی روبه‌رو شده و ما را گامی دیگر به تبدیل شدن به پلتفرم جامع ریتنشن مارکتینگ و اتوماسیون بازاریابی نزدیک کرده است. 

تیم نجوا با جمع‌آوری، تحلیل و تدوین داده‌های این مجموعه، گزارش حاضر را برای کمک به بازاریابان دیجیتال فراهم کرده است.

آمار مشترکین نجوا

تعداد اعضای سرویس پوش نوتیفیکیشن نجوا از ۶ میلیون کاربر ماهانه در پایان سال ۹۷ به ۸۵ میلیون کاربر ماهانه در پایان سال ۹۸ رسیده است. 

نمودار رشد مشترکین نجوا

تعداد کسب‌وکارهایی که از نجوا برای ارسال نوتیفیکیشن استفاده کرده‌اند، تقریبا ۲/۵ برابر شده و به بالغ بر ۵۰۰۰ وب‌سایت و اپلیکیشن رسیده است. این کسب‌وکارها از پلتفرم نجوا بیش از ۹ میلیارد نوتیفیکیشن برای کاربران خود ارسال کرده‌اند.

مشتریان نجوا

از تحلیل داده‌های مربوط به ویژگی‌های کاربران نجوا چنین برمی‌آید که برندهای سامسونگ، ال‌جی و هوآوی بیشترین سهم را در دستگاه‌های مورد استفاده کاربران دارند و مرورگرهای کروم موبایل و سامسونگ موبایل بالاتر از کروم دسکتاپ محبوب‌ترین مرورگرهای مورد استفاده کاربران هستند.

برندهای پرکاربرد تلفن همراه

نرخ عضوگیری نجوا و وب‌سایت‌ها و اپ‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند در ساعات ۳ بعدازظهر و ۱۰ شب به بیشترین مقدار خود می‌رسد و بیشترین میزان ارسال نوتیفیکیشن در ساعات اولیهٔ ظهر گزارش شده است.

حتما بخوانید: انواع مختلف عضوگیری در پنل پوش نوتیفیکیشن نجوا

رفتار کاربران

بخش سوم به رفتار کاربران و تغییرات و توزیع آن در نسبت با متغیرهای موثر پرداخته است. از جمله این متغیرها عواملی هم‌چون زمان ارسال و دستگاه مورد استفادهٔ کاربران و هم‌چنین تمهیداتی مانند بخش‌بندی کاربران است. هر یک از این عوامل می‌توانند در جذب کلیک کاربران اثرگذار باشند و بهینه کردن تمام این شاخص‌ها در کنار ارائه محتوای مناسب می‌تواند به کسب‌وکارها و بازاریابان دیجیتال برای طراحی کمپین‌های بهتر و دست‌یابی به نتایج کاراتر کمک کند. به‌علاوه، توجه به اجزای کمپین و متغیرهای ذکر شده می‌تواند تعامل با کاربران را هر چه بیشتر به سمت شخصی‌سازی و پاسخ به نیازهای کاربران پیش ببرد. 

کاربران موبایل که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند، نسبت به ساعت و روز ارسال نوتیفیکیشن کمتر حساسیت نشان داده‌اند اما کاربران دسکتاپ در روزهای شنبه و سه‌شنبه و ساعات ۹ صبح و ۳ بعدازظهر بیشترین کلیک را داشته‌اند. بخشی از این تفاوت در حساسیت کاربران به تفاوت‌های موبایل و دسکتاپ مربوط می‌شود و اهمیت روزافزون موبایل مارکتینگ را نمایان می‌کند.

از سوی دیگر، کاربران دسکتاپ نرخ کلیک بسیار بالاتری داشته‌اند به طوری که دسکتاپ به طور متوسط ۹۳ درصد نرخ کلیک بالاتری از موبایل کسب کرده است. 

مقایسه نرخ کلیک موبایل و دسکتاپ

مورد مهم دیگری که در این گزارش به آن توجه شده، بخش‌بندی کاربران است. تقسیم کاربران به بخش‌ها یا سگمنت‌های گوناگون بر مبنای ویژگی‌ها و رفتارهای مختلف آن‌ها صورت می‌گیرد و به شما کمک می‌کند کمپین‌هایی هدفمندتر و شخصی‌سازی‌ شده‌تر بسازید و کاربران خود را دقیق‌تر و بهینه‌تر مخاطب قرار دهید. 

مطابق داده‌های گزارش کمپین‌های ساخته‌شده برای سگمنت‌های مشتریان به طور متوسط CTR معادل ۳ درصد داشته‌اند و بخش‌بندی کاربران توانسته تا ۱۱۰ درصد بهبود در نرخ CTR برای کمپین‌های پوش نوتیفیکیشن به همراه بیاورد.

به نظر می‌رسد این نکتهٔ ظریف از چشم‌ کسب‌وکارهایی که از سرویس پوش نوتیفیکیشن نجوا استفاده می‌کنند نیز دور نمانده است. چرا که در سال ۹۸ تعداد سگمنت‌های فعال نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

نمودار نتیجه گروه‌بندی کاربران

تاثیر استفاده از ایموجی‌ها در متن پیام پوش نوتیفیکیشن نیز مورد بررسی قرار گرفته است و فهرستی از موفق‌ترین، ناامیدکننده‌ترین و پرکاربردترین ایموجی‌های به کار رفته در متن نوتیفیکیشن‌ها در گزارش آمده است. می‌توان گفت به طور کلی ایموجی‌هایی با رنگ‌های تند و جذاب بیشتر به کلیک کاربران کمک کرده‌اند و رنگ‌های خنثی چندان مورد توجه کاربران قرار نمی‌گیرند.

تاثیر استفاده از ایموجی در نوتیفیکیشن

در ادامهٔ گزارش، روزی که در آن بیشترین تعداد نوتیفیکیشن ارسال شده و نوتیفیکیشنی که بیشترین کلیک را از آن خود کرده است نیز معرفی شده‌اند.

توزیع جغرافیایی کاربران

موقعیت جغرافیایی کاربران نیز از داده‌هایی است که سرویس پوش نوتیفیکیشن نجوا از کاربران برای دسترسی به آن اجازه می‌گیرد و تا کنون حدود ۱۰ میلیون نفر از کاربران نجوا اجازهٔ دسترسی به لوکیشن را فعال کرده‌اند.

این داده‌ها نیز می‌تواند برای تدقیق و بهینه‌سازی کمپین‌ها مورد استفادهٔ بازاریابان دیجیتال و کسب‌وکارهای گوناگون قرار گیرد. مطابق نقشهٔ نجوا، تهران و البرز بیشترین کاربران سرویس پوش نوتیفیکیشن را دارند و بیشترین نسبت کاربران به جمعیت استان‌ها نیز از آنِ تهران و البرز، خراسان رضوی و خوزستان است.

آمار اخیر از جهت دیگری نیز حائز اهمیت است. نسبت کاربران به جمعیت استان‌ها می‌تواند شمایی از دسترسی کاربران به اینترنت نیز ارائه کند و با مقایسهٔ نقشهٔ دسترسی نجوا با آمار رسمی ضریب نفوذ اینترنت در ایران، شباهت و نزدیکی میان این دو آمار به چشم می‌آید.

نمودار کاربران نجوا

رویدادهای سال ۹۸

به عنوان یک شاخص مهم بررسی در سال پرحادثهٔ ۹۸، در بخش آخر گزارش، رفتار کاربران در رویدادهای مهم ۹۸ نیز بررسی شده است. به این ترتیب با مقایسهٔ نرخ کلیک برای نوتیفیکیشن‌های با موضوع یک رویداد خاص در بازهٔ زمانی آن رویداد و حواشی‌اش بررسی شده و از این رهگذر، میزان جذابیت این رویدادها نزد افکار عمومی با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

امید است زحمات تیم نجوا برای تهیهٔ این گزارش بتواند نقشی در هموار کردن مسیر برای فعالان و علاقه‌مندان دیجیتال مارکتینگ و کسب‌وکارهای آنلاین ایفا کند و با معرفی ابزارهای جدید دیجیتال مارکتینگ به صاحبان کسب‌وکارها برای جذب و حفظ کاربران یاری رساند.

برای دانلود نسخه کامل گزارش سالانه ۹۸ نجوا کلیک کنید.