آموزش وارم‌آپ آی‌پی در ایمیل

آمادگی برای تغییرات جدید جیمیل و یاهو (فوریه 2024)

اگر ایمیل مارکتینگ جزو ثابت برنامه‌های کسب‌وکارتان است، پس حتماً خود را برای تغییرات و قوانین جدید جیمیل و یاهو که از فوریه ۲۰۲۴ اعمال می‌شود، آماده کنید!

این تغییرات آمده‌اند تا فرایندهای ارسال ایمیل را ایمن‌تر کنند و جلوی اسپم‌شدن ایمیل‌ها را بگیرند.

پس اگر می‌خواهید خدای‌نکرده ایمیل‌هایتان اسپم نشوند و با اطمینان خاطر به صندوق ورودی مخاطبانتان برسند، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با آپدیت و تغییرات جیمیل و یاهو (۲۰۲۴)

قبل از هر چیزی بهتر است بگوییم این تغییرات جدید به کار چه کسانی می‌آید؟

این آپدیت جدید به ۲ صورت می‌تواند برای ایمیل مارکترها کاربرد داشته باشد:

  • اگر می‌خواهید برای هر کسی که از آدرس یاهو، جیمیل، گوگل‌میل یا گوگل‌ورک‌اسپیس استفاده می‌کند، پیام ارسال کنید
  • اگر بیش از ۵۰۰۰ ایمیل در روز ارسال می‌کنید

این آپدیت جدید کمک می‌کند تا از ورود پیام‌های اسپم و مخرب به صندوق ورودی کاربران جلوگیری شود. پس به‌طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که این تغییرات جدید بیشتر به بالا بردن امنیت ایمیل‌ها کمک می‌کنند.

حالا وقت آن است که بفهمیم چگونه باید این قابلیت جدید را در ایمیل مارکتینگ خود راه بیندازیم؟

نحوه راه‌اندازی آپدیت جدید جیمیل و یاهو

برای اینکه بتوانید از آپدیت جدید (Gmail and Yahoo! sender requirements) استفاده کنید، کافی است این کارها را انجام دهید تا شانس قرار گرفتن ایمیل‌هایتان را در صندوق ورودی کاربران افزایش دهید:

۱) برای احراز هویت ایمیل از SPF و DKIM استفاده کنید

SPF و DKIM دو الزام اساسی برای احراز هویت هستند. احراز هویت دامنه با استفاده از این دو ابزار ثابت می‌کند که شما همان کسی هستید که می‌گویید و ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید، به دامنه شما تعلق دارند. با این کار می‌توانید از خود در برابر جعل هویت محافظت کنید.

با استفاده از SPF، گیرنده پیام می‌فهمد که کدام آدرس IP با دامنه فرستنده در ارتباط است و بنابراین اجازه ارسال ایمیل را دارد.

DKIM هم یک امضای رمزنگاری‌شده از پیام شماست و به گیرنده می‌گوید که محتوای ایمیل در حین ارسال هیچ تغییری نکرده است. همچنین نشان می‌دهد که ایمیل از طرف دامنه شما ارسال می‌شود.

حالا شما باید چه کنید؟

اکثر فرستنده‌های ایمیل از آدرس IP مشترک ارائه‌دهنده خدمات (ESP) استفاده می‌کنند و به راه‌اندازی SPF‌ نیازی ندارند؛ اما وقتی دامنه و محتوای پیام شما اختصاصی می‌شود، باید احراز هویت DKIM را هم تنظیم کنید.

۲) دامنه یا IP ارسالی شما دارای رکوردهای PTR باشند

رکوردهای PTR (یا همان رکوردهای مربوط به DNS معکوس) نشان می‌دهند که دامنه شما با آدرس IP در ارتباط است. وقتی ایمیل می‌فرستید، سرویس دریافت‌کننده اینباکس (Yahoo!/Google) این رکوردها را چک می‌کند تا مطمئن شود که آدرس IP ارسال‌کننده ایمیل با دامنه مطابقت دارد.

حالا شما باید چه کنید؟

مانند حالت قبل، اگر آدرس IP مشترک دارید که هیچ! اما اگر از آدرس IP اختصاصی استفاده می‌کنید، باید به‌عنوان بخشی از تنظیمات این نکته را درنظر بگیرید که دامنه‌هایتان دارای رکوردهای PTR معتبری باشند.

۳) نرخ اسپم‌های ایمیل را تا زیر ۰/۳ درصد نگه‌دارید

هر وقت شخصی یکی از ایمیل‌های شما را در پوشه اسپم می‌گذارد، نرخ اسپم ایمیل‌هایتان بالاتر می‌رود. اگر میزان این نرخ خیلی بالا برود، به احتمال زیاد ایمیل‌های شما به صندوق ورودی کاربران نخواهد رسید!

حالا شما باید چه کنید؟

اگر کمپین‌هایتان را با آدرس‌های جیمیل  می‌فرستید، با استفاده از ابزار Google’s Postmaster Tools، میزان اسپم ایمیل خود را کنترل کنید.

همچنین این روش‌ها در پایین نگه‌داشتن نرخ اسپم کمک می‌کنند:

  • برای جمع‌آوری مخاطبان جدید از فرم‌های ثبت‌نام (Double Opt-in) استفاده کنید
  • لیست ایمیل‌های خود را پاک کنید
  • فرایند لغو اشتراک را با یک کلیک‌کردن، آسان کنید
  • از خرید لیست ایمیل خودداری کنید

اگر واقعاً یک کسب‌وکار واقعی و معتبر دارید، به احتمال زیاد لازم نیست نگران نرخ اسپم خود باشید؛ اما بهتر است از شیوه‌های جدید ارسال ایمیل غافل نشوید تا بتوانید روابط قابل اعتمادتری را با کاربران و مشتریانتان بسازید.

۴) ایمیل جعل نکنید

در این آپدیت جدید نباید از یک آدرس ایمیل رایگان (مثل gmail@، @googlemail، @yahoo) استفاده کنید؛ اما چرا؟

به این دلیل که سیاست DMARC در حال تغییر است و از ماه فوریه، ایمیل‌ها به حالت «قرنطینه» درخواهند آمد! به این معنی که هر ایمیلی که از یک آدرس جیمیل، از خارج از اپلیکیشن جیمیل ارسال شود، به پوشه اسپم خواهد رفت.

با این کار از کاربران جیمیل در برابر افرادی که وانمود می‌کنند آدرس جیمیل دارند، محافظت می‌شود. اسپمرها ممکن است برای دریافت اطلاعات حساس از افراد، یک آدرس جیمیل جعل کنند که به این کار فیشینگ گفته می‌شود.

حالا شما باید چه کنید؟

از ایمیل کسب‌وکار واقعی مرتبط با دامنه خود استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید. اگر هنوز دامنه ندارید، برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده، به فکر دریافت دامنه باشید.

۵) از استانداردهای قالب پیام اینترنتی (RFC5322) استفاده کنید

این قابلیت فقط برای این است که هدرهای ایمیل، متن، پیوست‌ها و محتوای شما به‌درستی فرمت شوند. البته بعضی از سرویس‌دهنده‌های خدمات ایمیل، این کار را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند. بنابراین، لازم نیست نگران بروز مشکلی باشید.

حالا اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که روزانه ۵۰۰۰ ایمیل یا بیشتر می‌فرستید، علاوه بر ۵ نکته بالا باید به این موارد هم توجه داشته باشید:

۶) برای دامنه خود احراز هویت DMARC تنظیم کنید

بعد از احراز هویت از طریق SPF و DKIM، باید سیاست‌های DMARC را دنبال کنید.

ارائه‌دهندگان خدمات پستی می‌توانند با استفاده از سیاست‌های DMARC بفهمند که با ایمیل‌هایی که احراز هویت نشده‌اند و در عین حال ادعا می‌کنند که از دامنه شما هستند، چه کار کنند (البته این می‌تواند مصداقی از جعل هویت باشد).

معمولاً این ۳ حالت اتفاق می‌افتد:

  • بدون اقدام: دریافت‌کننده اینباکس هیچ کاری انجام نمی‌دهد
  • قرنطینه: دریافت‌کننده اینباکس، پیام را در پوشه اسپم قرار می‌دهد
  • رد پیام: پیام شما تحویل داده نمی‌شود و به حالت Soft Bounce (ارسال‌نشدن ایمیل به‌دلیل خطای حجم ناکافی برای دریافت ایمیل) درمی‌آید

حالا شما باید چه کنید؟

دامنه شما باید دارای سابقه DMARC باشد.

این ساده‌ترین رکورد DMARC است که می‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما امن‌ترین روش نیست: “v=DMARC1; p=none”

این دستورالعمل‌ها به جیمیل می‌گویند که اگر ایمیل‌های شما در بررسی احراز هویت SPF و DKIM ناموفق شدند، همچنان باید به صندوق ورودی گیرنده ارسال شوند.

البته فراموش نکنید که در این حالت اگر کسی آدرس ایمیل شما را جعل کرده و تلاش کند پیا‌م‌های مخرب بفرستد، این پیام‌ها همچنان به صندوق ورودی گیرنده فرستاده خواهند شد.

با این حال، از آنجایی که اکنون سوابق DMARC دارید، می‌توانید ردیابی کنید که چه کسی ایمیل‌ها را از دامنه شما ارسال کرده است.

اگر کسی بخواهد هویت شما را جعل کند و با وجود ناموفق‌بودن در احراز هویت با SFF و DKIM سعی در ارسال اسپم داشته باشد، بهتر است سیاست DMARC خود را روی حالت «رد پیام» قرار دهید تا از ارسال این ایمیل‌ها جلوگیری شود.

۷) دامنه شما باید با دامنه SPF یا DKIM مطابقت داشته باشد

برای تکمیل احراز هویت DMARC، باید مطمئن شوید که هدر شما از دامنه‌ای استفاده می‌کند که با ابزارهای SPF یا DKIM احراز هویت شده‌اند.

حالا شما باید چه کنید؟

اگر آدرس IP مشترک دارید، فقط لازم است که دامنه ارسال خود را احراز هویت کنید (که در طول راه‌اندازی DKIM انجام می‌شود).

اما کاربرانی که آدرس IP اختصاصی دارند، باید برای همه ایمیل‌های ارسالی خود از دامنه‌های فرستنده‌ای استفاده کنند که با دامنه موجود در زمان احراز هویت DKIM مطابقت داشته باشد.

برای مثال، اگر در راه‌اندازی DKIM نام دامنه (وب‌سایت) به این نام thegreenyoga.com تأیید شده است، آدرس ایمیل شما هم باید از این دامنه استفاده کند.
Contact @ thegreenyoga.com

۸) لغو اشتراک را آسان کنید

گاهی وقت‌ها ممکن است مخاطبان نخواهند از شما ایمیلی دریافت کنند و این هیچ اشکالی ندارد. سعی کنید فرایند لغو اشتراک را برایشان آسان کنید یا در عوض باید خطر اسپم‌شدن ایمیل‌ها را به جان بخرید!

در واقع سیاست لغو اشتراک برای ایمیل‌هایی است که افراد در وهله اول به اشتراک کمپین‌های ایمیل مارکتینگ شما درآمده‌اند؛ اما بعد از مدتی می‌خواهند از اشتراک ایمیل‌ها انصراف دهند.

حالا آپدیت جدید ایمیل و یاهو، با درنظر گرفتن این سیاست می‌خواهد از اعتبار فرستنده در دراز‌مدت محافظت کند.

برای آسان‌کردن لغو اشتراک می‌توانید این دو کار را انجام دهید:

  • فعال‌کردن لینک‌های لغو اشتراک با یک کلیک روی هدر ایمیل و خارج‌کردن مخاطبان از لیست
  • استفاده از یک لینک لغو اشتراک واضح و قابل‌مشاهده در متن ایمیل

در ایالات متحده آمریکا تحت قانونی به‌نام CAN-SPAM اعلام شده که برای هر پیام کسب‌وکاری، پیوندهای لغو اشتراک لازم است.

از آپدیت‌های ایمیل مارکتینگ جا نمانید!

وقت آن رسیده تا سبد ایمیل مارکتینگ خود را به‌روز کنید و احراز هویت و تنظیمات لازم را انجام دهید.

با پذیرش تغییرات و همگا‌م‌شدن با به‌روزرسانی‌ها، نه‌تنها از پوشه اسپم دور می‌مانید؛ بلکه کیفیت کلی و اثربخشی کمپین‌های بازاریابی ایمیل خود را هم افزایش می‌دهید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *