کمپین تبلیغاتی عید نوروز

بهترین ایده های کمپین تبلیغاتی عید نوروز برای افزایش فروش

نرم نرمک می‌رسد اینک بهار… 

شما برای سال جدید آماده شده‌اید؟ برنامهٔ کمپین آخر سال خود را چیده‌اید؟ اگر هنوز ایده‌ای برای کمپین تبلیغاتی عید نوروز امسال ندارید، جای درستی آمده‌اید. جایی که می‌خواهیم: 

  • ۱۰ ایده کمپین فروش را برای عید نوروز معرفی کنیم.
  • مراحل اجرای کمپین را قدم به قدم برایتان توضیح دهیم.
  • و نکات مهم اجرای یک کمپین موفق برای عید نوروز را ذکر کنیم. 

اگر قصد دارید از نوروز امسال به عنوان فرصتی برای فروش بیشتر استفاده کنید و با دستِ پُر به استقبال سال جدید بروید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

اما قبل از هر چیز، بیایید به یک سوال اساسی پاسخ دهیم:

کمپین تبلیغاتی چیست؟

بیایید یک بار برای همیشه تکلیفمان را با این اصطلاح روشن کنیم. 

فرض کنید در حوزهٔ تکنولوژی فعالیت می‌کنید و می‌خواهید محصول جدیدی به بازار عرضه کنید (مثلاً لپ‌تاپ گیمینگ Asus) و می‌خواهید تا حد ممکن، همهٔ مشتریان و مخاطبانتان از محصول جدیدتان باخبر شوند. برای این کار قصد دارید از کانال‌های تبلیغاتی مختلفی استفاده کنید و بودجهٔ مشخصی هم برای آن در نظر گرفته‌اید. 

همین کاری که دارید می‌کنید یعنی تدوین یک کمپین تبلیغاتی! 

حالا اگر بخواهیم تعریف درستی از آن ارائه دهیم می‌توانیم بگوییم:

کمپین تبلیغاتی یعنی یک پیام مشخص را در زمان مشخصی به مخاطبان تعیین‌شده، از طریق کانال‌های مشخصی با بودجه مشخصی برای دستیابی به هدف مشخصی ارسال کنید. 

 

بیایید این شاخصه‌ها را در مثال بالا بررسی کنیم:

  • هدف کمپین: آگاهی مخاطب از محصول جدیدی که عرضه شد
  • پیام کمپین: لپ‌تاپ گیمینگ جدید Asus برای حرفه‌ای‌ترین گیمرها 
  • مخاطبان کمپین: گیمرها، تدوین‌گرهای ویدیو، علاقه‌مندان به حوزهٔ گیم و تکنولوژی 
  • کانال‌ها: تبلیغ بنری در سایت‌های مرتبط با تکنولوژی، گوگل ادز‌، اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بودجه کمپین: ۵۰ میلیون تومان
  • زمان کمپین: از ۲۰ تا ۳۰ فروردین 

چرا کمپین تبلیغاتی عید نوروز اجرا کنیم؟

اگر دم عید سری به بازارها زده باشید، همهٔ شما قطعاً در یک چیز موافقید: بازار عید بسیار شلوغ است! 

دلیل آن واضح است. در این زمان از سال، همهٔ آدم‌ها می‌خواهند برای سال جدید خرید کنند. در واقع عید نوروز، بزرگترین رویداد سال ما ایرانی‌هاست و بزرگترین فرصت برای کسب‌وکارها تا کمپین تبلیغاتی اجرا کنند.

نتایج اجرای کمپین تبلیغاتی عید نوروز

پس سوال اصلی این است: چرا کمپین تبلیغاتی نوروز اجرا نکنیم؟

در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۰ ایده کمپین فروش برای عید نوروز را به شما ارائه دهیم. 

۱۰ ایده کمپین تبلیغاتی عید نوروز

کمپین‌های تبلیغاتی دم عید می‌توانند جذاب‌ترین کمپین سال شما باشند؛ مخصوصاً اگر با چاشنی خلاقیت همراهشان کنید. ایده‌هایی را که در ادامه برایتان آورده‌ایم، بررسی کنید تا بهترین کمپین تبلیغاتی عید نوروز را اجرا کنید. 

۱. ارسال پیامک با متن متفاوت

می‌دانید مهم‌ترین عامل در موفقیت کمپین‌های پیامکی چیست؟ متن کوتاه و خلاقانه

علاوه بر آن، زمان ارسال هم اهمیت بسیاری دارد. بسته به اینکه در چه صنعتی فعالیت می‌کنید و مخاطبان شما چه افرادی هستند، زمان مناسب ارسال را پیدا کنید تا به نتایج بهتری برسید. 

به دو نمونه پیامک زیر توجه کنید:

نمونه متن پیامک کمپین تبلیغاتی عید نوروز

حتما بخوانید: ۲۴ نمونه متن پیامک تبلیغاتی عید نوروز ۱۴۰۲

۲. تخفیف ویژه سال نو

برای ارسال کد تخفیف به مشتریانتان، چه زمانی بهتر از نوروز؟ 

بسیاری از کسب‌وکارها برای حراج آخر سال یا حتی محصولات سال جدید، تخفیف ویژه در نظر می‌گیرند. می‌توانید برای اهدای کدتخفیف از گیمیفیکیشن هم استفاده کنید. به این شکل که مخاطب را وارد یک بازی کنید و بر اساس امتیازی که از آن بازی دریافت می‌کند، کد تخفیف دریافت کند. این بازی می‌تواند روی یک لندینگ در سایت یا درون اپلیکیشن شما طراحی شود. فقط حواستان باشد که مراحل بازی در ساده‌ترین حالت ممکن باشد تا مخاطب ترغیب شود آن را انجام دهد. 

مثلاً بازی یلدا به شرط چاقو که بانی‌مد در یلدای ۱۴۰۱ برگزار کرد را خاطرتان هست؟ در مدت زمان کوتاهی همه جا حرف از این بازی بود و خیلی‌ها از همین طریق به اولین مشتریان بانی‌مد تبدیل شدند. 

تخفیف به کاربر با گیمیفیکیشن

 

از نمونه‌های دیگری که می‌توانیم برای تخفیف سال نو به آن اشاره کنیم، اسنپ شاپ است که بنر مربوط به آن را در ادامه می‌بینید:

تخفیف برای کمپین تبلیغاتی نوروز

حتما بخوانید: راه های ارسال پیامک کد تخفیف برای مشتریان

۳. ایجاد پک محصول

وقتی یک محصول در کنار محصولات مکمل خود قرار بگیرد، احتمال خرید توسط مخاطب بیشتر می‌شود. حالا اگر تخفیف کوچکی برای خرید کل پک (به جای خرید تک تک محصولات) بدهید، مشتری دلیلی برای نخریدن پیدا نمی‌کند! 

مثلاً اگر فروشگاه محصولات بهداشتی دارید، می‌توانید شامپو، نرم‌کننده موی سر و صابون را به عنوان پک محصول ارائه دهید. می‌توانید یک محصول کوچک هم به عنوان هدیه درون آن قرار دهید.

مثلاً گریپل شاپ برای ولنتاین ۱۴۰۱، چند تا از محصولات خود را به‌صورت پک عرضه کرد. خلاقیت این بیزنس آن‌جایی نشان داده شد که چون این پک‌ها را در زمان ولنتاین ارائه شدند، درون هر پک، شکلات هم قرار گرفته بود. نمونه‌ای از این پک‌ها را در تصویر زیر می‌بینید:

ایجاد پک محصول برای کمپین تبلیغاتی نوروز

نکته مهم: حواستان باشد محصولاتی که درون پک قرار می‌دهید، از جنبه‌هایی با هم مرتبط باشند و در حقیقت بتوان آن‌ها را مکمل یکدیگر به حساب آورد. 

۴. هدیه نوروزی به مشتریان وفادار

حتماً شما هم مشتریانی دارید که طرفدار پروپاقرص کسب‌وکارتان هستند؛ زود به زود از شما خرید می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی نظرات مثبتی زیر پست‌هایتان می‌گذارند و پیام‌های محبت‌آمیز برایتان ارسال می‌کنند. یکی از راه‌های قدردانی از این مشتریان، ارسال هدیه است و عید نوروز بهترین فرصت را برای این کار در اختیارتان قرار می‌دهد.

اگر آدرس مشتریانتان را ندارید، می‌توانید شفاف و صریح به آن‌ها پیام بدهید و بگویید برای ارسال هدیه نوروزی به آدرسشان نیاز دارید. شک نکنید که از این کار خوشحال می‌شوند و مشتریان جدیدی به سمت شما روانه می‌کنند. 

۵. انتشار یک ویدیوی جذاب

وایرال شدن ویدیو می‌تواند میزان آگاهی از برندتان را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. می‌دانید برای اینکه یک ویدیو وایرال شود چه کار باید کنید؟ متفاوت فکر کنید! به ایده‌های جدید اما ساده فکر کنید. همکاری با مشتریان وفادارتان در تهیه این ویدیو می‌تواند کمک بزرگی به بیشتر دیده‌شدن آن کند. 

مثلاً می‌توانید یکی از مشتریانتان را نشان بدهید که دربارهٔ محصولتان و تاثیر خوبی که در زندگی روزمره‌اش داشته است، صحبت می‌کند. این کار باعث می‌شود که مخاطب‌ها ارتباط بیشتری با ویدیو برقرار کنند و حس خوبی از آن دریافت کنند، ضمن اینکه تبلیغی برای کسب‌وکار شما هم به حساب می‌آید. 

۶. انتشار سری مقالات موفقیت مشتریان

داستان مشتریانتان را تعریف کنید! چند مقاله بنویسید از مشتریانی که در این سال با شما همکاری داشتند و به موفقیت رسیدند. این نوع مقالات، چیزی شبیه کیس‌ استادی هستند اما چون با داستان‌گویی (Storytelling) همراه است، می‌تواند مخاطب را بیشتر با خودش همراه کند. 

۷. طراحی ایمیل گرافیکی

بخش مهمی از استراتژی بازاریابی بسیاری از کسب‌وکارها، ایمیل مارکتینگ است. پیشنهاد می‌کنیم برای کمپین تبلیغاتی عید نوروز، با یک ایده ایمیل مارکتینگ نوروزی با طرح‌های گرافیکی مرتبط با آن آماده کنید. محتوای ایمیل شما می‌تواند شامل مزایای محصولتان در سال جدید باشد مثل کاهش هزینه‌ها یا بهبود عملکرد و… 

قالب ایمیل ندارید؟ می‌توانید از قالب‌های آماده ایمیل نجوا استفاده کنید:

قالب های آماده ایمیل نجوا

۸. برگزاری چالش نوروزی

اکثر آدم‌ها به شرکت در چالش علاقه‌مندند. حالا اگر شما این بستر را برای آن‌ها فراهم کنید، می‌توانید از این موقعیت در جهت پروموت کسب‌وکارتان استفاده کنید. می‌پرسید چگونه؟

به مخاطبانتان بگویید عکس خاطره‌انگیزی از سالی که گذشت در اینستاگرام خودشان منتشر کنند و شما را تگ کنند. می‌توانید هشتگ اختصاصی هم برای آن در نظر بگیرید و از آن‌ها بخواهید از این هشتگ هم استفاده کنند. در نهایت پس از اتمام زمان چالش، به تعدادی از آن‌ها جایزهٔ مشخص یا اعتبار خرید از محصولاتتان هدیه بدهید. 

۹. اینفلوئنسر مارکتینگ هدفمند

آمارها نشان می‌دهد که محتوای تولیدشده توسط اینفلوئنسرها از محتوای برندها بهتر عمل می‌کند. می‌توان گفت میزان اعتماد آدم‌ها به اینفلوئنسرها بیشتر است و پیشنهاداتی که می‌دهند اثرگذاری بیشتری دارد. 

می‌توانید با یک اینفلوئنسر که مخاطبانی مرتبط با مخاطبان کسب‌وکار شما دارد همکاری کنید و از او بخواهید دربارهٔ محصول شما و مزایایی که در زندگی آدم‌ها دارد صحبت کند. در نهایت هم یک CTA برای این نوع تبلیغ در نظر بگیرید تا نتایج آن را تحلیل کنید. مثلاً از اینفلوئنسر بخواهید پیج شما را تگ کند و میزان ورودی به پیجتان را (در بازهٔ زمانی تبلیغ) بسنجید. 

۱۰. ارسال پوش نوتیفیکیشن

شاید شنیدن این حقیقت کمی سخت باشد ولی بسیاری از افرادی که از وب‌سایتتان بازدید می‌کنند، بدون اینکه عمل خاصی انجام دهند از آن خارج می‌شوند. بهترین راه برای بازگرداندن آن‌ها را می‌خواهید؟ وقتی وارد سایتتان شدند ازشان برای ارسال پوش نوتیفیکیشن اجازه بگیرید و چند روز بعد، از همین راه برشان گردانید. 

یادتان نرود که پوش نوتیفیکیشن‌های عکس‌دار، نرخ کلیک بسیار بالاتری نسبت به پوش نوتیفیکیشن‌های بدون عکس دریافت می‌کنند. 

استفاده از پوش نوتیفیکیشن در کمپین تبلیغاتی عید نوروز

مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی نوروز

حالا که با ایده‌های مختلف آشنا شدید، وقت آن است که برنامهٔ کمپین تبلیغاتی خود را بچینید. نگران نباشید! ما فکر اینجای کار را هم کرده‌ایم و قرار است قدم به قدم شما را راهنمایی کنیم. با اولین قدم برای هر کاری شروع می‌کنیم: 

قدم اول: تعیین هدف و KPI

تا وقتی مقصد را تعیین نکرده باشید، نمی‌توانید به دل جاده بزنید و سفرتان را شروع کنید. پس در اولین قدم باید بدانید هدفتان چیست و کدام شاخص‌های عملکردی، میزان موفقیتتان را در نهایت نشان می‌دهند. 

قدم دوم: تعیین مخاطب هدف

شناخت درست و کافی از مخاطبان هدف باعث می‌شود که محتوای کمپین را دقیقاً مطابق با نیاز آن‌ها آماده کنید و به نتایج بهتری برسید. 

قدم سوم: تعیین بودجه

قبل از اینکه روش‌های تبلیغاتی را انتخاب کنید، باید بدانید بودجهٔ کلی کمپین چقدر است تا بر این اساس، به‌درستی تخصیص بودجه کنید. 

قدم چهارم: انتخاب روش‌‌های مناسب

از بین روش‌های تبلیغاتی زیادی که در فضای آنلاین و آفلاین وجود دارد، باید مناسب‌ترین روش‌ها را بر اساس ایده‌هایی که دارید انتخاب کنید. چه گزینه‌هایی روی میز است؟ 

  • تبلیغات پیامکی
  • تبلیغ در سایت‌ها (بنری، همسان، ریتارگتینگ)
  • گوگل ادز
  • تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی 
  • تبلیغات درون اپلیکیشنی
  • تبلیغات محیطی
  • تبلیغات چاپی (تراکت و…)
  • رپورتاژ آگهی

قدم پنجم: زمان‌بندی و برنامه‌ریزی

پیشنهاد می‌کنیم یک گوگل شیت یا اکسل آماده کنید و در آن همهٔ اطلاعات لازم را بنویسید، از جمله روش‌هایی که می‌خواهید به‌کار ببرید و زمان اجرای هر کدام.

قدم ششم: اجرای کمپین

به بخش شیرین و هیجان‌انگیز ماجرا رسیدید. طبق زمان‌بندی‌های مرحلهٔ قبل، کمپین خود را اجرا کنید. 

قدم هفتم: تحلیل نتایج

با اجرای کمپین، کار شما تمام نمی‌شود. حتماً نتایج را تحلیل کنید و ببینید چقدر اهدافتان محقق شده‌اند. 

نکات مهم اجرای کمپین موفق برای عید نوروز

با رعایت این نکات، کمپین‌های خود را در بهینه‌ترین حالت ممکن اجرا کنید: 

  • همهٔ دیتاها را ثبت کنید. 
  • یک لندینگ مخصوص عید نوروز طراحی کنید. 
  • پیام خود را ساده نگه دارید. 
  • هویت بصری یکسانی در همهٔ محتواها به‌کار ببرید. 
  • به زبان مخاطبتان حرف بزنید. 
  • اگر از چند کانال تبلیغاتی مختلف استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم زمان اجرای متفاوتی را برای هر کدام در نظر بگیرید تا بتوانید نتایج هر یک را جداگانه تحلیل و بررسی کنید. 

با کمپین تبلیغاتی نوروز با دست پر به استقبال سال جدید بروید

در این مقاله به ایده‌های مختلف کمپین تبلیغاتی عید نوروز و مراحل قدم به قدم اجرای آن پرداختیم. با اجرای یک کمپین هدفمند و درست می‌توانید از فرصتی که عید نوروز در اختیارتان قرار می‌دهد به‌خوبی استفاده کنید و به نتایج درخشانی برسید. حالا شما بگویید: 

  • چه ایده‌هایی برای کمپین عید نوروز در سر دارید؟ 
  • کدام یک از پیشنهادات و ایده‌هایی که بالاتر گفتیم برای شما مناسب است؟

مشتاقیم نظرات شما را هم بشنویم. اگر هم سوالی دارید، حتما در بخش نظرات مطرح کنید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما باشیم.

2 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *