افزایش بازدید سایت با استفاده از وب نوتیفیکیشن

افزایش بازدید سایت با استفاده از وب نوتیفیکیشن

وب نوتیفیکیشن یا پوش نوتیفیکیشن وب سرویس جدیدی نیست؛ اما در سال‌های اخیر و در دنیای اینترنت رشد چشمگیری داشته؛ چرا که فاصلهٔ بین تبلیغات اینترنتی هدف‌دار و ارسال مستقیم آگهی‌ها به ایمیل کاربران را پر می‌کند.

همهٔ ما برای ماندگار کردن کاربران در وب‌سایت خود بی‌وقفه تلاش می‌کنیم، اما زمانی که کاربر، وب‌سایت ما را ترک می‌کند، گزینه‌های محدودی برای بازگرداندن او در اختیار داریم که ارسال ایمیل و نمایش هدف‌دار تبلیغات، از آن دسته‌اند.

اما این دو روش، مزایا و معایب خاص خود را دارند. مثلاً مشاهدهٔ تبلیغات هدف‌داری که در سایر وب‌سایت‌ها به نمایش می‌گذارید، برای کاربران زحمتی ندارد اما آن‌چنان هم برایشان درگیر کننده نیست. از طرفی ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه نیز ریسک دیده نشدن را به همراه داشته و اصلاً مشخص نیست که مخاطب هدف، چه زمانی صندوق پست الکترونیک خود را باز خواهد کرد.

در اینجا وب نوتیفیکیشن به‌عنوان پلتفرم میانه وارد شده و برخلاف پروسهٔ (بعضاً طولانی) باز کردن ایمیل، تنها با یک لمس ساده روی نمایشگر گوشی، کاربر را به صفحهٔ موردنظرتان هدایت می‌کند. این سرویس درواقع برای دو گروه از مشتریان طراحی شده: مشتریانی که حوصلهٔ وارسی روزانهٔ ایمیل خود را ندارند و مشتریان وفاداری که می‌خواهند به‌سرعت از تمام خدمات و محصولات شما آگاه شوند.

استفاده از سرویس پوش نوتیفیکیشن برای وب‌سایت و اپلیکیشن شما همانند استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ، به معنی افزایش وفاداری کاربران، بالا رفتن آمار بازدید از وب‌سایت و در نتیجه بهبود کسب‌وکار خواهد بود و به نسبت سایر گزینه‌ها، هزینهٔ به مراتب کمتری نیز به همراه خواهد داشت. استفاده از وب نوتیفیکیشن کار سختی نیست و می‌توانید پیاده‌سازی آن را به نجوا بسپارید.

هرچند ارسال وب نوتیفیکیشن زحمت زیادی ندارد، اما برای تأثیرگذاری بیشتر آن باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

حداکثر کردن ثبت‌نام کاربران

مانند هر سرویس اطلاع‌رسانی دیگر، اینجا هم هدف اول افزایش تعداد مخاطبان است. درواقع برای تأثیرگذاری بیشتر وب نوتیفیکیشن، باید روی تبدیل بازدیدکنندگان به مشترکان تمرکز کرد. برای رسیدن به این هدف، باید اعلانی به کاربر نمایش داده شود و اجازهٔ ارسال وب نوتیفیکیشن دریافت گردد (به‌جز این هیچ راه دیگری وجود ندارد).

برای دریافت تأیید کاربر، پنجرهٔ کوچکی در مرورگر به او نمایش داده خواهد شد که دو گزینه مانند «مایل به دریافت اعلانات هستم» و «خیر تمایلی به دریافت اعلانات ندارم» را در خود دارد. این جعبه را از این به بعد «پرسش سخت» می‌نامیم.

پرسش سخت

وب نوتیفیکیشن

پرسیدن سؤال سخت از کاربران در وب‌سایت، برخلاف نامش، ساده‌ترین راه برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشترکان سرویس وب نوتیفیکیشن است. در این حالت، بازدیدکننده یک سؤال «بله یا نه» می‌بیند که در مقابل، پاسخ مثبت یا منفی می‌دهد و یا کلاً پنجرهٔ سؤال را می‌بندد. بنابراین شما به ترتیب با یک مشترک مواجهید، یا کسی که از سرویستان استفاده نخواهد کرد و یا در حالت آخر، شخصی که در آینده با پرسش دوباره ممکن است به جمع مشترکان شما بپیوندد.

بسیاری از وب‌سایت‌ها در سراسر دنیا از همین روش استفاده کرده و معمولاً خبرگزاری‌ها و نهادهای اطلاع‌رسانی، به‌واسطهٔ ماهیت خود، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بازدیدکنندگان را از این طریق به مشترک وب نوتیفیکیشن خود تبدیل می‌کنند.

اما فروشگاه‌های اینترنتی با نرخ ۱۰ تا ۱۵ درصد، موفقیت کمتری به دست می‌آورند؛ چرا که در این وب‌سایت‌ها، مشتری با دیدن پرسش مربوط به وب نوتیفیکیشن و اعلانات، نگران خیل عظیمی از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن مزاحم و پیشنهادهای مختلف بوده و به همین خاطر هم معمولاً پیشنهاد وب‌سایت را رد می‌کند.

زمان‌بندی پرسش سخت هم اهمیت ویژه‌ای دارد. چه زمانی می‌خواهید درخواست پذیرش وب نوتیفیکیشن را برای مخاطب خود ارسال کنید؟ درست پس از ورود به سایت؟ پس از دومین مراجعه در ۳۰ روز؟ بعد از نمایش یک ویدیو و اندکی گشت‌وگذار در وب‌سایت؟

تجربه نشان داده که بهترین زمان، اندکی پس از تعامل کاربر با وب‌سایت بوده و می‌تواند تا ۲۰ درصد در جذب مشترکان مؤثر باشد. به یاد داشته باشید که بازگرداندن مخاطبی که پاسخ «نه» را انتخاب کرده، نیازمند صرف انرژی و زمان قابل توجهی خواهد بود؛ پس زمانی پرسش سخت را مطرح کنید که احتمال دریافت پاسخ مثبت بیشتر باشد.

حتما بخوانید: مقاله “دیجیتال مارکتینگ چیست” نجوا را از دست ندهید!

پرسش نرم

وب نوتیفیکیشن

ایدهٔ اصلی پرسش نرم درواقع ارسال پیام به کاربر پیش از پرسش سخت است و به شما اجازه می‌دهد ارزش‌های پیشنهادی خود را قبل از پاسخ نهایی کاربر به سؤال اصلی، بیان کنید. درواقع اگر کاربری به پرسش سخت شما جواب منفی دهد، شانس عضو کردن او را در سرویس اعلانات خود از دست می‌دهید؛ اما با پرسش نرم اگر هم جواب منفی بگیرید، بعدها بازهم شانس متقاعد کردن بازدیدکننده موردنظر را خواهید داشت.

مشکل پرسش نرم این است که نیاز به تعامل‌های بیشتری داشته و شانس منصرف شدن کاربر را تا حدودی افزایش می‌دهد؛ اما مزیت این تکنیک، امکان استفاده از محتوای تصویری جذاب و شخصی‌سازی کامل صفحه است که تأثیر مثبتی روی برقراری ارتباط با کاربر خواهد داشت.

در اینجا هم زمان‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بهتر است حداقل چند ثانیه بعد از ورود کاربر به وب‌سایت، پرسش نرم برای او ارسال شود. روش مذکور هم‌چنین پس از انجام خرید توسط بازدیدکننده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مثلا امکان اطلاع از وضعیت سفارش با استفاده از وب نوتیفیکیشن را به او گوشزد می‌کند. یا مثلا برای کاربری که بیشتر از چند دقیقه پیرامون محصول خاصی جست‌وجو می‌کند، می‌توان امکان ارسال وب نوتیفیکیشن حاوی تغییرات قیمت محصول را پیشنهاد کرد.

همین موضوع برای طرفداران تیم‌های ورزشی (با وب نوتیفیکیشن‌ هایی دربارهٔ اخبار تیم محبوب) و نمایش ویدیوهای مرتبط با کلیپی که کاربر مشغول دیدن آن است نیز کاربردی بوده و در کل، محتوای پرسش نرم هرچه به خواستهٔ کاربر نزدیک‌تر باشد، امکان اشتراک او در سرویس وب نوتیفیکیشن را بیشتر خواهد کرد.

جالب است بدانید که روش مورد بحث هنوز چندان فراگیر نشده و آمار موجود نشان می‌دهد که این نرخ را در کنار نرخ ۲۰ درصدی ثبت‌نام با پرسش سخت بگذاریم، شاهد پذیرش خدمات وب نوتیفیکیشن توسط ۱۰ درصد از کاربران وب‌سایت خواهیم بود.

فهرست مشترکان وب نوتیفیکیشن با ایمیل تفاوت دارد

وقتی از سرویس ایمیل برای ارسال اعلان‌های خود استفاده می‌کنید، مشکلی بابت جابه‌جایی دامنهٔ خود نخواهید داشت؛ اما درباره وب نوتیفیکیشن اوضاع متفاوت بوده و در صورت استفاده از دامنه‌های مختلف، باید مراقب اشتراک کاربران در دامنه موردنظر باشید؛ چرا که کاربر در هر دامنه باید سرویس دریافتی خود را تأیید کند و اگر این تأیید در دامنهٔ اشتباه رخ دهد، فرآیند پرسش‌های نرم و سخت از نو شروع خواهند شد.

چه روش ارسال پیامی بیشترین درگیری کاربر را با خدمات ما تضمین می‌کند؟

به طور کلی ۳ روش برای ارسال وب نوتیفیکیشن‌ ها وجود دارد؛ پخش همگانی (برادکست)، پخش همگانی هدف‌دار و اعلان فعال شونده به صورت خودکار که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

پخش همگانی

روش پخش همگانی یکی از متدهای متداولی است که بسیاری از شرکت‌ها از آن استفاده کرده و تا حدودی هم نتیجهٔ مدنظر خود را دریافت می‌کنند. به‌هرحال همواره در میان کاربران، عده‌ای هستند که به پیام‌های دریافتی پاسخ داده و بازخوردهای خود را ثبت می‌کنند. این روش مانند روش ارسال همگانی ایمیل، بیشتر روی پوشش حداکثری کاربران تمرکز کرده و طبق آمار، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد به تعداد کلیک‌ها در وب‌سایت می‌افزاید.

البته باید در نظر داشته باشید که در صورت محتوا محور بودن وب‌سایت شما و عدم حساسیت زمانی مطالب ارسالی (مانند خبرگزاری‌ها)، خصوصاً برای فروشگاه‌های اینترنتی، روش پخش همگانی احتمالاً نتیجه مناسبی را به همراه نخواهد داشت.

پخش همگانی هدف‌دار

پخش همگانی هدف‌دار، همان‌طور که از اسمش پیداست، اهداف مشخصی را دنبال کرده و نوتیفیکیشن‌ها را به صورت مرتبط با سلیقه، برای کاربران ارسال می‌کند. به‌عنوان مثال برای شخصی که بیشتر وقت خود را به خواندن اخبار سیاسی اختصاص داده است، وب نوتیفیکیشن‌ هایی با محتوای اخبار سیاسی ارسال کرده و برای علاقه‌مندان به ورزش هم جدیدترین نتایج ورزشی را می‌فرستد. درواقع با این روش، هرچه ارتباط میان پیام و علایق کاربر بیشتر باشد، ارزش بیشتری تولید شده و بازخورد مناسب‌تری دریافت خواهد شد.

برای پخش همگانی هدف‌دار، باید به یک لایه جلوتر فکر کرد. منظور از یک لایه جلوتر، توجه ویژه به علاقه‌مندی‌های بازدیدکننده است. اگر ورود کاربر به وب‌سایت را لایهٔ اول و انتخاب یک موضوع یا گروه محصولی خاص را لایهٔ دوم در نظر بگیریم، تمرکز ما باید روی لایهٔ دوم باشد و با ایجاد یک پروفایل برای کاربر موردنظر، وب نوتیفیکیشن‌ هایی با موضوع مرتبط ارسال کنیم.

اعلان فعال شونده به صورت خودکار

وب نوتیفیکیشن

این روشی است که رهبران کنونی دنیای نوتیفیکیشن‌ ها مورد استفاده قرار می‌دهند و از طریق آن، بیشترین ارزش ممکن را خلق می‌کنند. وب نوتیفیکیشن‌ هایی که با توجه به رفتار کاربر در وب‌سایت به صورت خودکار فعال می‌شوند، طبیعتاً ارتباط محتوایی بیشتری با علایق بازدیدکننده داشته و نتیجتاً مؤثرتر خواهند بود.

هر وب‌سایتی که به نوعی کاربر را برای ارائهٔ خدمات از چند مرحله عبور می‌دهد، شانس بیشتری برای شناسایی رفتار او داشته و می‌تواند طی فرآیند ارائهٔ خدمات، علایق بازدیدکننده را درک کرده و اعلانات مربوطه را برایش ارسال کند.

چنین نوتیفیکیشن‌هایی خصوصاً برای بازگرداندن کاربری که سبد خرید خود را در فروشگاه اینترنتی رها کرده، کاربردی بوده و در صورت بهره‌گیری از محتوای مناسب و حتی برخی پیشنهادها، می‌توانند مشتریان را به فروشگاه بازگردانند.

حتما بخوانید: با روش‌های افزایش فروش اینترنتی آشنا شوید

از چه روش‌هایی برای افزایش میزان کلیک در وب‌سایت استفاده کنیم؟

وب نوتیفیکیشن

میزان کلیک کاربران در هر وب‌سایت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های امتیازدهی به عملکرد آن بوده و خصوصاً برای پایگاه‌هایی که از طریق تبلیغات، کسب درآمد می‌کنند، اهمیت بسیار بالایی دارد. وب نوتیفیکیشن‌ هایی که در زمان مرور صفحات وب برای کاربران نمایش داده می‌شوند نیز می‌توانند در افزایش تعداد کلیک‌ها مؤثر باشند.

برای بهبود تأثیر وب نوتیفیکیشن‌ها در میزان کلیک، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها، غیرفعال کردن حالت بسته شدن خودکار اعلانات است. در این حالت با اعمال تنظیماتی، پوش نوتیفیکیشن موردنظر مثلاً پس از ۱۵ ثانیه به صورت خودکار بسته می‌شود که این موضوع برای آمار کلیک وب‌سایت اصلاً خوب نیست. در عوض با ثابت ماندن نوتیفیکیشن، حداقل کاربر یک کلیک برای بستن آن نیاز دارد که همین هم به بالا بردن آمار کمک خواهد کرد.

از طرفی استفاده از تصاویر نیز بین ۵ تا ۱۰ درصد به میزان کلیک انجام شده در وب‌سایت می‌افزاید. به‌عنوان مثال وقتی یک شرکت در پوش نوتیفیکیشن خود به‌جای لوگو از یک تصویر مرتبط استفاده می‌کند، میزان کلیک دریافتی آن افزایش یافته و در نتیجه، آمار بهتری ارائه خواهد داد.

تقریباً تمام وب‌سایت‌ها یک فرآیند چندمرحله‌ای را برای ارائهٔ محتوا به کاربران در نظر می‌گیرند و محصولات و اطلاعات مدنظر خود را طی چند گام در اختیار بازدیدکننده قرار می‌دهند. در این‌ بین اگر کاربر مثلاً در گام دوم از چهار گام کلی، وب‌سایت را ترک کند، می‌توان با ارسال یک وب نوتیفیکیشن مربوط و محتوای جذاب، او را به وب‌سایت بازگرداند.

این نوع وب نوتیفیکیشن‌ ها که حالت یادآوری دارند، خصوصاً برای کاربرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مثلاً طی چند ماه اخیر همواره اخبار ورزشی را دنبال کرده و ناگهان به مدت یک هفته، هیچ بازدیدی از وب‌سایت انجام نمی‌دهند.

نکتهٔ آخر اینکه نباید تعداد وب نوتیفیکیشن‌ های ارسالی برای کاربران کلافه کننده باشد. مثلاً سرویسی که روزانه ۸ اعلان مختلف برای کاربر ارسال می‌کند، به احتمال زیاد موجبات نارضایتی او را فراهم کرده و به‌جای ترغیب به استفاده از خدمات، یک مشتری بالقوه را به طور کامل از خود دور خواهد کرد.

برای حل مشکل مورد بحث، بهتر است یک برنامهٔ زمان‌بندی محدودکننده در نظر گرفته شود و به‌عنوان مثال، برای هر کاربر در طول یک یا دو روز نهایتاً یک وب نوتیفیکیشن ارسال گردد.

گفتنی است وب نوتیفیکیشن‌ ها چه در پلتفرم موبایل و چه در مرورگرهای دسکتاپ، به‌سرعت در حال تکامل هستند و یکی از بهترین راه‌ها برای خلق ارزش و درگیر کردن کاربران با خدمات و محصولات به شمار می‌روند. سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن رایگان نجوا می‌تواند خدمات پوش نوتیفیکیشن موردنیازتان را در اختیار شما قرار دهد.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *