پاسخگوی خودکار پیامکی چیست

پاسخگوی خودکار پیامکی چیست و چه کاربردی دارد؟

پاسخگوی خودکار پیامک (SMS Auto-Responder) یکی از ارکان مهم بازاریابی پیامکی است که روشی ساده، سریع و البته مؤثر در قبال پیامک‌های دریافتی با مشتریان و تعامل با آن‌هاست. این روش، جایگزین مناسبی برای پاسخگویی تلفنی یا چت آنلاین با مشتریانی است که باید جواب سؤالات آن‌ها را بدهید. این سیستم به شما امکان ارسال پاسخی از پیش تعیین‌شده در قبال دریافت پیام‌هایی با متن خاصی را می‌دهد. در ادامه بیشتر با این ماژول که به منشی پیامکی هم معروف است، آشنا خواهید شد. (چنانچه قصد استفاده از پنل ارسال پیامک را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید)

پاسخگوی خودکار پیامکی چیست؟

ماژولی است که به صاحبان کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا در ازای پیامکی مشخص از سوی مشتریان، در سریع‌ترین زمان ممکن، جوابی از پیش تعیین‌شده ارسال گردد. در واقع سیستم و سامانه اتوماسیون، منشی پیام کوتاه شما هستند تا با مشتریان یا کاربران تعامل خودتان را حفظ کنید.

بنابراین تمامی کسب‌وکارهایی که تمایل دارند همیشه با مشتریان خود در ارتباط باشند و مجبور به پاسخگویی تلفنی یا چت آنلاین نباشند می‌توانند از ماژول منشی پیامکی کمک بگیرند.

پیام کوتاه یا اس‌ام‌اس روشی ساده و بی‌نظیر و البته مقرون به صرفه نسبت به کلیه روش‌های بازاریابی و ارتباط با مشتریان است. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، فارغ از نوع صنعتی که در آن فعالیت دارند می‌توانند از ماژول ارسال خودکار اس‌ام‌اس با مشتریان خود به شکل‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.

از طرفی به لطف خدمات ارسال انبوه اس‌ام‌اس این امکان هم فراهم شده تا در صورت دریافت تعداد زیادی پیام کوتاه بتوان پاسخ متقابل به شکل انبوه ارسال نمود. بنابراین تمامی کسب‌وکارها می‌توانند براساس نوع صنعتی که در آن فعالیت دارند، متن از پیش آماده‌شده‌ای را در ازای دریافت پیامک‌های خاص حاوی کلمه کلیدی، کد، عدد و غیره تنظیم کنند تا بلافاصله برای مشتریان ارسال شود. از طرفی چون این شیوه ارتباطی دو طرفه است، تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. بنابراین هیچ محدودیتی در استفاده از ماژول پاسخگوی خودکار پیامک وجود ندارد و تمامی کسب‌وکارها می‌توانند از آن استفاده کنند.

منشی پیامکی چگونه کار می‌کند؟

پاسخگویی اتوماتیک (مارکتینگ آتومیشن) به کمک پیام کوتاه دریافتی، زمانی فعال می‌شود که به شماره پیامک اختصاصی، متن حاوی کلمه کلیدی یا عبارت مدنظر ما ارسال شده باشد. به عنوان مثال از کاربر می‌خواهید در صورت نیاز به لغو اشتراک عدد 1 را ارسال کند. در سامانه اتوماسیون پنل اس‌ام‌اس، در ازای دریافت عدد 1 متن خاصی در نظر گرفته شده که به کاربر ارسال می‌شود. متن پاسخ داده‌شده را می‌توان به صورت «عضویت شما با موفقیت لغو شد» در نظر گرفت.

منشی پیامکی چگونه کار می کند

این پروسه، به طور کلی روند کاری سیستم پاسخگویی اتوماتیک به پیام‌های کوتاه دریافت‌شده است اما چگونه می‌توان آن را تنظیم کرد؟

برای این منظور باید وارد پنل اس‌ام اس شده و در بخش مربوط به آن برای اضافه کردن منشی پیامکی اقدام کنید. البته دقت داشته باشید که برای فعال کردن این امکان، نیاز به خط اختصاصی هم دارید. پس در صورتی که تا به حال خریداری نکرده‌اید باید اقدام کنید.

در بخش تنظیمات پاسخگوی خودکار اس‌ام‌اس، گیرنده، خطی است که پیام کوتاه را از مشتری دریافت کرده و فعال می‌شود که حتما باید خط اختصاصی باشد. فرستنده هم خطی است که قصد دارید از طریق آن متن پیام کوتاه متناظر با عبارت دریافتی را برای مشتری ارسال کند. سپس بازه زمانی که باید پاسخگوی خودکار فعال باشد را انتخاب نمایید. پس از این مرحله باید متن پیام کوتاهی که قصد دارید در ازای دریافت یک عبارت، کلمه کلیدی یا هر مورد دیگری دریافت شده، با آن پاسخ دهید را مشخص نمایید. در این حالت منشی پیام کوتاه فعال شده است.

حتما بخوانید: ارسال پیامک بر اساس الگو چه مزایایی دارد؟

8 کاربرد منشی پیامکی

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از پاسخگوی خودکار پیامک برای اهداف گوناگون استفاده کنند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

8 کاربرد منشی پیامکی

1- اشتراک در خبرنامه

به عنوان مثال کاربران یا مشتریان کلمه کلیدی مانند «عضویت» را ارسال می‌کنند و در ازای آن متن خوشامدگویی ارسال شده و شماره تماس آن‌ها به دفترچه تلفن افزوده می‌شود. همچنین در ازای دریافت کلمه «لغو عضویت»، مخاطب از لیست دریافت پیامک خارج شده و متن تأیید لغو عضویت ارسال می‌گردد.

2- نظرسنجی

به کمک منشی پیام کوتاه می‌توان نظرسنجی هم برگزار کرد و به ازای هر کدام از گزینه‌ها، یک متن از پیش تعیین شده اختصاص داد. حتی می‌توان نظرسنجی را چند مرحله تعیین کرد تا در ازای دریافت پاسخ از هر مرحله، سؤال بعدی نظرسنجی نمایش داده شود. از این قابلیت برای بررسی نظرات مشتریان برای موارد مختلف استفاده کرد و پاسخ آن‌ها را تحلیل نمود.

3- پاسخگویی به مشتریان در ساعات خارج از وقت کاری

به کمک این قابلیت می‌توانید تنظیم کنید تا در صورت دریافت پیامک خاص از سوی مشتریان، پاسخ کوتاه به شکل اتوماتیک ارسال شود. این قابلیت به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا پشتیبانی آفلاین در ساعات غیرکاری داشته باشند. به عنوان مثال مشتریان می‌توانند مشکلات خود را در سامانه ثبت کرده و شماره تماس آن‌ها به لیست پشتیبانی برای پیگیری اضافه شود.

4- یادآوری موضوعات خاص

کسب‌وکارهای مختلف از جمله شرکت‌هایی که ایونت‌ برگزار می‌کنند، می‌توانند پاسخگویی خودکار جهت یادآوری ایجاد کنند. به عنوان مثال مشتریان با ارسال کلماتی مثل «یادآوری»، «جلسات» و غیره در خصوص جلسات و ایونت‌های پیش رو دوباره مطلع خواهند شد و اصطلاحا به آن‌ها یادآوری می‌شود.

5- تعیین وضعیت در لحظه

یکی از قابلیت‌هایی که برای پاسخگوی خودکار پیامک می‌توان در نظر گرفت این است که مشتریان به جای تماس با واحد پشتیبانی شرکت‌ها و انتظار در صف مشتریان، تنها با ارسال یک پیامک مثل «وضعیت ارسال کالا» از آخرین وضعیت مرسوله خود مطلع شوند.

6- تماس مستقیم با تیم پشتیبانی و درخواست راهنمایی

حتما پیامک‌های تبلیغاتی که از شما خواسته‌اند با ارسال متن یا عددی خاص به سر شماره داده‌شده، مشاوره رایگان دریافت کنید را دیده‌اید. این مورد یکی از قابلیت‌های سیستم پاسخگویی اتوماتیک به پیام‌های دریافتی از سوی مشتریان است. با این کار به جای اینکه مشتریان در هر زمانی با تیم پشتیبانی تماس بگیرند و به خاطر انتظار در صف منصرف شوند یا حجم کاری تیم پشتیبانی بالا رود، در زمان مشخص با کارشناسان صحبت می‌کنند. همچنین می‌توان از داده‌های به‌دست‌آمده مثل بیشترین تقاضا در رابطه با موضوعی خاص، تحلیل‌های ارزشمندی کسب کرد.

7- دریافت اطلاعات بیشتر

گاهی اوقات شرکت‌ها مطمئن نیستند که تمامی مشتریان حوصله کافی یا علاقه لازم برای مطالعه متن پیام کوتاه در رابطه با موضوعی خاص را دارند یا خیر. در این حالت کسب‌وکارها می‌توانند ابتدا یک پیام کوتاه به شکل کلی ارسال کرده و سپس مشتریان در صورت تمایل با ارسال عبارتی مثل «اطلاعات بیشتر»، جزئیات کامل را دریافت نمایند.

8- کمک‌های خیریه

سازمآن‌های خیریه می‌توانند برای دریافت کمک‌های مردمی پیام کوتاهی را ارسال کنند تا در ازای دریافت پیامی با عبارت کلیدی خاص از سوی مشتریان، مشخصات شماره حساب بانکی جهت واریز کمک‌ها دریافت نمایند یا حتی لینک صفحه پرداخت را بگیرند.

مزایای استفاده از پاسخگوی خودکار پیامکی

پاسخگوی خودکار پیامکی قابلیتی بسیار مفید برای کسب‌وکارهایی است که خط اختصاصی تهیه کرده‌اند که قصد دارند به شیوه‌ای مؤثر، تعامل خود را با مشتریان حفظ نمایند و پشتیبانی در ساعات غیر اداری هم داشته باشند. چند نمونه از کاربردهای مهم منشی پیام کوتاه را با هم بررسی کردیم و در ادامه قصد داریم مزایای این روش را با یکدیگر بررسی کنیم.

مزایای پاسخگوی خودکار پیامکی

صرفه جویی در زمان

پاسخگویی اتوماتیک نسبت به پیام‌های دریافتی، در زمان مشتریان و حتی تیم پشتیبانی صرفه‌جویی زیادی خواهد کرد. با این کار مشتریان لازم نیست در صف انتظار باقی بمانند و تیم پشتیبانی هم نیاز نیست بابت تمامی سؤالات ساده‌ای که با این قابلیت می‌توان رفع کرد، زمان خاصی برای ارتباط گرفتن با مشتریان یا مخاطبین اختصاص دهد.

کسب مشتریان جدید

کسب‌وکارها می‌توانند با ارسال کدهای تخفیف و یا متن‌های تبلیغاتی خاص، مشتریان جدید کسب کنند که در نهایت به سودآوری بیشتر منجر خواهند شد.

حفظ تعامل و ارتباط با مشتریان

پاسخگوی خودکار پیام کوتاه به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد بدون صرف زمان یا تلاش بیشتر، ارتباط خود را حتی در ساعات غیراداری هم حفظ کنند و به عبارتی پشتیبانی آفلاین ارائه نمایند بدون اینکه مشتریان نیازی به چت آنلاین داشته باشند.

ارسال پیامک به تمامی مشتریان

در صورتی که سامانه‌های خودکار برای ارسال پیام کوتاه وجود نداشته باشد ممکن است ارسال پیام‌هایی مثل پیام خوشامدگویی به مشتریان جدید فراموش شود. با این سامانه نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

افزایش شهرت و اعتبار برند

یکی از معیارهایی که مشتریان در انتخاب قطعی یک برند و تبلیغ آن در نزد سایر افراد در نظر می‌گیرند، قدرت و کیفیت پاسخگویی در ساعات مختلف شبانه‌روز است. شما می‌توانید به راحتی از طریق منشی پیام کوتاه همیشه در دسترس مخاطبین باشید و خود را همیشه در خدمت آن‌ها جلوه دهید. با این کار شهرت و اعتبار برندتان هم افزایش پیدا می‌کند.

کلام پایانی

پاسخگوی خودکار پیامک قابلیتی است که کسب‌وکارهای مختلف به کمک آن می‌توانند همیشه در دسترس مخاطبین خودشان باشند و حتی در ساعات غیراداری هم تعامل خود را حفظ کرده و نیاز آن‌ها را برطرف کنند. بدین منظور در ازای دریافت پیامک با عبارت کلیدی مشخص، متنی از پیش تعیین شده ارسال می‌گردد. این روش، بسیار سریع و کم هزینه است اما اثرات مثبت آن بر روی کسب‌وکارها بسیار بالاست.شما تجربه استفاده از پاسخگوی خودکار پیامک را تا به حال داشته‌اید؟ به نظر شما چه ویژگی‌های دیگری را می‌توان به آن نسبت داد؟

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *