چگونه با تست A/B می‌توان پوش نوتیفیکیشن‌های بهتری داشت؟

چگونه با تست A/B می‌توان پوش نوتیفیکیشن‌های بهتری داشت؟

برای این‌که بتوانید فروش بهتری داشته باشید، باید رفتار و سلیقهٔ مشتری را به خوبی بشناسید‌. زمانی که بدانید مشتری چه می‌خواهد، می‌توانید محصول مورد نظرش را برایش فراهم کرده و رضایت او را جلب کنید. باید به طور دائم به بررسی و تحلیل رفتار و نیازهای مشتریان بپردازید. در این راستا می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. یکی از این ابزارها، تست A/B است.

تست A/B بخشی از بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) است. ۷۸ درصد از شرکت‌ها از نرخ‌های تبدیل خود ناراضی هستند. تبدیل کردن بازدیدکنندگان به مشتری، چالشی است که بیشتر شرکت‌ها با آن مواجه هستند. در CRO یا بهینه‌سازی نرخ تبدیل، از تحلیل‌ها و درک کاربران برای بهبود عملکرد وب‌سایت استفاده می‌شود. در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که تست A/B چیست و چگونه به کمک آن می‌توان پوش نوتیفیکیشن‌ بهتری داشت.

تست A/B چیست؟

ممکن است هنگام فرستادن پیام‌های تبلیغاتی به مشتریان، چند پیام مختلف در ذهن داشته باشید که همهٔ آن‌ها به نظرتان خوب می‌آید اما نمی‌دانید انتخاب کدام‌یک منجر به بهبود کسب‌وکارتان می‌شود. اینجا همان جایی است که اهمیت به کارگیری تست A/B پررنگ می‌شود.

تست A/B  که با نام split testing هم شناخته می‌شود، زمینهٔ مقایسه‌ٔ دو گزینهٔ مختلف را برای مشتریان فراهم می‌کند تا بتوانند گزینهٔ برتر را که به نفع کسب‌وکارشان است، پیدا کنند. تست A/B رویکردی است که در آن اِلمان‌ها و عناصر بازاریابی نظیر تصاویر، لینک‌های متنی و تصویری و طرح تصاویر و نوشته‌ها با یکدیگر مقایسه شده و زمینه را برای شناسایی گزینه‌ای که عملکرد بهتری دارد فراهم می‌کند. تست A/B یک ابزار عالی است که به کمک آن متوجه می‌شوید چگونه می‌توانید کاربران بیشتری جذب کنید و نرخ تبدیل را افزایش دهید. به کمک تست A/B می‌توانید به اهداف زیر دست پیدا کنید:

  • کاهش نرخ ضریب بازگشت (Bounce Rate)
  • افزایش میانگین مدت زمانی که افراد در سایت‌ شما می‌گذرانند
  • تبدیل خوانندگان بلاگ به مشتری
  • تبدیل دنبال‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی به مشتری
  • کاهش نرخ ترک سبد خرید
  • کاهش زمان لود شدن پیج وب‌سایت

تمام این نکات بر روی نرخ تبدیل و فروش شما تاثیر می‌گذارد. تست A/B یک تکنیک قوی است که برای کسب بهترین نتایج باید آن را به درستی اجرا کنید.

به کمک تست A/B شما می‌توانید متغیرهای متعدد یک اِلمان را در یک زمان مقایسه کرده و بهترین مورد را انتخاب کنید. تست A/B را می‌توانید در سطوح مختلف اجرا کنید. چنین تست‌هایی داده‌های معتبر را خیلی سریع فراهم می‌کنند. تست A/B در بهترین حالت تاثیرات دو تا چهار متغیر را اندازه‌گیری می‌کند. هنگام انجام تست چند متغیره، می‌توانید هم‌زمان متغیرهای زیادی را تست کنید.

حتما بخوانید: با نکاتی برای ایجاد پوش نوتیفیکیشن کارآمد آشنا شوید!

اهمیت تست A/B برای پوش نوتیفیکیشن در چیست؟

تصور کنید برای تبلیغ یکی از محصولاتتان، دو پوش نوتیفیکیشن A و B دارید. کاربران به این پیام‌ها چگونه واکنش نشان می‌دهند؟ کدام‌یک از این دو پیام نه تنها منجر به بیشترین سطح مشارکت کاربران می‌شود بلکه فروش بالاتر را برای شما به همراه دارد؟ تست A/B به تمام این سوالات پاسخ می‌دهد و به شما در انتخاب گزینهٔ سودآورتر کمک می‌کند.

هر یک از دو نوتیفیکیشن A و B، عنوان، تصویر و محتوای مخصوص به خود دارند اما پیام آن‌ها متفاوت است. چگونه تفاوت بین پیام‌‌ها، حتی اگر عنوان و تصویر یکسانی داشته باشند، بر روی میزان کلیک، مشارکت و در نهایت سود فروش شما تاثیر می‌‌گذارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، می‌توانیم از تست A/B جهت مقایسهٔ نتایج استفاده کنیم‌.

به کمک تست A/B چه چیزی را باید تست کنیم؟

برای تست پوش نوتیفیکیشن‌ها با تست A/B، متغیرهای شما باید کمی با یکدیگر متفاوت باشند. برای مثال کلماتی که در پیام خود استفاده می‌کنید، باید کمی با هم متفاوت باشند. می‌توانید در یک پیام از یک ایموجی استفاده کنید اما در پیام دیگر از ایموجی استفاده نکنید و از این طریق، نتایج و تاثیر آن را بر روی کسب و کارتان مقایسه ‌کنید. در اینجا به مثال‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها در پیام‌های تبلیغاتی‌تان استفاده کنید و نتایج آن را به کمک تست A/B بررسی و تحلیل کنید:

  • تغییرات اندک در کلمات پیام‌ها
  • ایموجی‌ها (می‌توانید نتیجهٔ وجود ایموجی‌ها‌ یا استفاده از ایموجی‌های مختلف را در پوش نوتیفیکیشن‌ها مقایسه کنید.)
  • تصاویر
  • صداها
  • استفاده از دکمه‌ها

از آن‌جایی که نمی‌توانید بخش‌ها یا زمان‌های دریافت را تست کنید، تست A/B برای متغیرهای بالا در شرایطی به بهترین شکل اجرا می‌شود که سگمنت  کاربر و زمان ارسال را تغییر ندهید تا زمینهٔ مقایسه فراهم شود. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که نتیجهٔ تست کمترین خطا را خواهد داشت.

چگونه می‌توان از تست A/B برای بررسی پوش نوتیفیکیشن‌ها استفاده کرد؟

در تست A/B باید یک سری کاربران مشخص را تعیین کنید و به آن‌ها پیام جدید بفرستید. می‌توانید از الگوی فعلی استفاده کنید یا یک الگوی جدید را به کار ببرید، سپس محتوای هر الگو را بر اساس متغیرهایی که می‌خواهید تست کنید، تغییر دهید.

اگر می‌خواهید دو تصویر متفاوت را تست کنید، آن‌ها را در این الگوها استفاده کنید، اما عنوان و محتوای پیام را یکسان قرار دهید‌‌. بعد از این‌که تست را انجام دادید، می‌توانید از تعداد کلیکی که هر نوتیفیکیشن از مخاطبان دریافت کرده گزارش دریافت کنید.

طی تست A/B، مخاطب یکی از دو نوتیفیکیشن را دریافت می‌کند. برخی کاربران، نوتیفیکیشن A و برخی دیگر، نوتیفیکیشن B را دریافت می‌کنند (هیچ کدام از مخاطبان هر دو نوتیفیکیشن را دریافت نمی‌کنند). زمانی که ملاحظه می‌کنید یک نوتیفیکیشن بهتر از دیگری عمل می‌کند، می‌توانید آن را به کاربران خود ارسال کنید.

برای انجام تست A/B جهت بررسی پوش نوتیفیکیشن‌ها باید اقدامات زیر را انجام دهید:

قدم اول: یک فرضیه تعیین کنید.

فکر می‌کنید مخاطبانتان به چه نوع پیام تبلیغاتی، واکنش بهتری نشان می‌دهند؟ آیا لحن پوش نوتیفیکیشن باید جدی باشد یا احساسی و طنز؟

قدم دوم: تست را اجرا کنید.

پوش نوتیفیکیشن‌هایی را که به رویکردهای مختلف نیاز دارند، یادداشت کرده و آن‌ها را تست کنید. متغیرهای مختلف یک پیام را بررسی کرده و برای هر متغیر، گزارش داده فراهم کنید.

قدم سوم: نتایج را ثبت کنید.

در تست A/B چه گزینه‌ای بهتر عمل کرد؟ چه مقدار بهتر عمل کرد؟ محتوای هر پوش نوتیفیکیشنی که تست کردید چه بوده؟ فقط به حفظ کردن اطلاعات اکتفا نکنید و نتایج را ثبت کنید تا بتوانید روی داده تمرکز کنید. هنگام شروع و پایان تست A/B، نتایج، گروه دریافت‌کننده، متغیرها و این‌که متغیرها شامل چه چیزی بوده و تاثیر آن را ثبت کنید.

قدم چهارم: اقدامات لازم را انجام دهید.

نتایج را با دقت بررسی کنید. کدام متغیر برتر بوده؟ بر اساس داده‌ها عمل کنید و عملیات آینده‌ را بر اساس آن‌چه از تجربیات فراگرفته‌اید، بهینه‌سازی کنید.

در تست A/B برای پوش نوتیفیکیشن چه چیزهایی را باید در نظر بگیرید؟

  • گزینه‌ها را در یک زمان تست نکنید.

ممکن است تبلیغاتتان به خوبی عمل نکند‌. این امر ممکن است به دلیل داشتن مخاطبان اشتباه، نکات بصری یا متن تبلیغات یا همهٔ این دلایل باشد. برای فهم علت درست عمل نکردن تبلیغاتتان به تست A/B نیاز دارید. اگر در این زمینه از تست چندمتغیره استفاده کنید، قادر به تشخیص علت نخواهید بود؛ چون عوامل زیادی منجر به نابسامانی نتایج می‌شود. تنها راه حل کشف علت، انجام تست A/B به طور جداگانه روی هر اِلمان است.

  • تغییرات جزئی را تست کنید.

در تبلیغات وب‌سایت‌ها، معمولا تغییرات کوچک، نتایج بزرگی را به همراه دارند. نوع متن، تصویر، عنوان، طرح پیام تبلیغاتی ممکن است چندان مهم به نظر نیاید، اما باید بدانید که تمام این اِلمان‌ها می‌توانند ‌منجر به بهبود وب‌سایتتان شود. تجربهٔ چیزهای جدید منجر به ابداع و نوآوری می‌شود و به ما نشان می‌دهد چه چیزی برای کسب‌وکارمان خوب و سودآور است و چه چیزی سود چندانی را به همراه ندارد.

  • تصمیم بگیرید چه چیزی را می‌خواهید تست کنید.

زمانی که در استفاده از دو اِلمان مختلف مردد می‌شوید و نمی‌دانید از کدام استفاده کنید تا سود بهتری داشته باشید، از تست A/B استفاده کنید و به این وسیله، تردید و سردرگمی خود را به داده‌های مفید و جزئی تبدیل کنید.

  • شرایط مساوی را فراهم کنید.

در تست کردن دو گزینهٔ مختلف، برای این‌که بتوانید بهترین و دقیق‌ترین نتیجه را کسب کنید، باید شرایط مساوی را فراهم کنید. زمانی که دو گزینهٔ مختلف را تست می‌کنید، باید شرایط دیگر کاملا برابر باشد؛ به طور مثال باید زمان و مخاطبان یکسان را تست کنید. اگر هر کدام از دو گزینه‌ را در روز یا ماه متفاوت بررسی کنید، نتایج تست تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرد.

پنج نوع تست A/B ساده

متوجه شدیم که تست A/B یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها برای ارزیابی ترفندهای مورد استفاده در کمپین‌های بازاریابی است. در اینجا به بررسی پنج نوع تست A/B ساده می‌پردازیم:

۱. متون

تمام کلمات مورد استفاده در متن پوش نوتیفیکیشن از اهمیت برخوردار است. تک تک کلماتی که در پیام‌ها استفاده می‌کنید، باید متقاعدکننده باشد و کاربران را ترغیب کند. در این راستا به موارد زیر دقت کنید:

  • استفاده از سوال:

    سوالی کردن عنوان پیام، می‌تواند به افزایش نرخ کلیک کمک کند. به همین دلیل می‌توان از آن در پوش نوتیفیکیشن‌ها استفاده کرد.

  • طول پیام:

    پیامتان نباید انقدر طولانی باشد که مخاطبتان را آزرده‌‌خاطر کند. معمولا پیام‌های مختصر بهتر و موثرتر از پیام‌های طولانی هستند. با این‌حال این امر به شرایط بستگی دارد. بهترین کار، تست کردن پیام‌های کوتاه و طولانی است. نتایج ارسال یک پیام مختصر را (که به طور مثال ۱۰ تا ۱۲ کلمه دارد) با یک پیام طولانی (که بیش از ۱۰ تا ۱۲ کلمه دارد) با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید کدام‌یک نتایج بهتری دارد.

  • کال تو اکشن (call to action):

    این مورد که با نام‌های مختلفی نظیر کال تو اکشن، فراخوان یا دعوت به اقدام شناخته می‌شود، تصویر یا نوشته‌ای است که کاربر، مشتری بالقوه و مشتری فعلی را ترغیب می‌کند کاری را انجام دهد‌. به کمک این روش می‌توانید عبارت مناسب و تاثیرگذار را شناسایی کنید.

۲. تصاویر گویا و مناسب

برای این‌که مخاطبتان را بیشتر متقاعد کنید، می‌توانید در پیام‌های ارسالی‌تان از تصاویر مرتبط استفاده کنید. مخاطبان سلیقه‌های متفاوتی دارند و عکس‌های متفاوتی را می‌پسندند. بنابراین باید تصاویر مختلف را بررسی کنید تا به گزینه‌های برتر و موثرتر پی ببرید.

۳. ایموجی‌ها

نتایج فعلی نشان داده که کاربران با ایموجی‌ها ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که استفاده از ایموجی‌ها برای هر برندی مناسب نیست.

۴. دیپ لینک‌ها

دیپ لینک یا لینک عمیق، لینکی است که شما را به محتوای ویژه می‌رساند. برای هدایت کاربران به یک صفحهٔ خاص از وب‌سایتتان می‌توانید از دیپ‌ لینک‌ها استفاده کنید. با استفاده از دیپ لینک‌ها، زمانی که کاربر بر روی پیام شما کلیک می‌کند، وارد صفحهٔ مربوطه می‌شود. دیپ لینک را در بخش‌های مختلف اپلیکیشن تست کنید تا ببینید کدام بخش موجب افزایش نرخ تبدیل می‌شود.

۵. شخصی‌سازی

شخصی‌سازی پوش نوتیفیکیشن‌ منجر به ترغیب بیشتر مخاطبان می‌شود. به طور مثال می‌توانید در پیام‌ها نام مخاطب را درج ‌کنید.

سخن آخر

همیشه باید سعی کنید برای جذب مخاطبان، بهترین گزینه را انتخاب کنید. گاهی اوقات ممکن است چند گزینه داشته باشید و در نهایت ندانید از کدام گزینه استفاده کنید تا سود بهتری داشته باشید. در چنین شرایطی می‌توانید از تست A/B استفاده کرده و به بهبود کسب‌و‌کارتان کمک کنید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *