گزارش پیشِ رو، گزارش «نجوا» از آمار سرویس پوش نوتیفیکیشن و استفادهٔ کاربران از این سرویس در دوران کرونا است. به این منظور، تلاش شده با تحلیل آمار پوش نوتیفیکیشن‌‌های ارسالی از طریق نجوا با موضوع کرونا، میزان تاثیرگذاری این سرویس بر آگاهی‌بخشی و یاری‌رسانی در بازهٔ زمانی اپیدمی مورد بررسی قرار گیرد.

در روزهای درگیری با اپیدمی کرونا، برخی وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین تلاش کرده‌اند با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف به مردم و دولت در گذار از این بحران کمک کنند. یکی از این ابزارها که هم به جهت سرعت بالای باز شدن و هم هزینهٔ پایین برای ارسال‌های انبوه مورد استفاده قرار گرفت، «پوش نوتیفیکیشن» است. افزایش استفادهٔ مردم از اینترنت در روزهای خانه‌نشینی نیز در کنار مزایای این سرویس سبب شد که ارسال پوش نوتیفیکیشن با موضوع کرونا مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

وب‌سایت‌هایی که از سرویس پوش نوتیفیکیشن «نجوا» استفاده می‌کردند سعی کردند در دوران کرونا با ارسال محتوای مناسب، بخشی از وظیفهٔ اجتماعی خود را به‌عنوان بازوهای خدماتی و رسانه‌ای جامعه تحقق بخشند. برای مثال پیام‌هایی که در راستای قدردانی از کادر درمانی و نیروهای خدماتی دوران بحران ارسال شد و مردم را نیز در شبکه‌های اجتماعی با خود همراه کرد. ارسال اخبار موثق و دستورالعمل‌های بهداشتی و پزشکی نیز بخشی از محتوای ارسال‌شده در این دوران را به خود اختصاص داده است. به‌علاوه بخشی از آمار پوش نوتیفیکیشن‌‌های کرونا که از پلتفرم نجوا ارسال شده، شامل اطلاع‌رسانی درباره خدمات ویژه‌ای بود که کسب‌وکارها برای تسهیل شرایط و رفع نیازهای کاربران در روزهای قرنطینه پیشنهاد می‌کردند.

اطلاعات کلی گزارش

آمار کلی پوش نوتیفیکیشن کرونا

در این گزارش، آمار پوش نوتیفیکیشن‌های مربوط به کرونا از طریق استفاده از کلمات مرتبط در عنوان، متن یا آدرس صفحه فرود در بازهٔ زمانی اول بهمن ۹۸ تا ۳۱ فروردین ۹۹ مطالعه شده‌اند.

کلمات کلیدی مرتبط شامل موارد جدول زیر است:

جدول کلمات کلیدی کرونا

بیشترین کلمات مورد استفاده در نوتیفیکیشن‌های بازه مورد نظر

پرکاربردترین کلمات نوتیفیکیشن‌های کرونا

تغییرات آمار ارسال پوش نوتیفیکیشن‌های مربوط به کرونا

میزان اخبار منتشر شده و پوش نوتیفیکیشن‌های مرتبط با کرونا از اوایل بهمن روند رشد را آغاز کرده و در دههٔ فجر کاهش یافته است. از اوایل اسفند تا عید نوروز به استثنای روزهای تعطیل،‌ نرخ صعودی تشدید شده و بیشترین تعداد ارسال نوتیفیکیشن مربوط به اواسط اسفند ۹۸ بوده است.

ارسال موفق نوتیفیکیشن کرونا

بیشترین میزان ارسال پوش نوتیفیکیشن کرونا در روز نیز مربوط به اواسط اسفند است که در یک روز بیش از ۳۰ میلیون ارسال موفق انجام شده است. این آمار در روزهای پیش از عید نوروز حدود ۲۵ درصد کل نوتیفیکیشن‌های ارسالی را به خود اختصاص داده است. در روزهای آغاز سال نو، آمار ارسال کاهش پیدا کرده و سپس مجددا افزایش یافته است.

مقایسه پوش نوتیفکیشن کرونا در نجوا

تغییرات آمار کلیک پوش نوتیفیکیشن‌های مربوط به کرونا

نرخ کلیک بر نوتیفیکیشن‌های deliver شده (CTR) در مورد پوش نوتیفیکیشن‌های کرونا در مقایسه با سایر نوتیفیکیشن‌ها به طور متوسط ۵۵ درصد بیشتر است.

مقایسه ctr پوش نوتیفیکیشن کرونا در نجوا

 نمودار CTR ساعتی در نجوا برای نوتیفیکیشن‌های مرتبط و غیرمرتبط با کرونا

مقایسه ctr ساعتی پوش نوتیفیکیشن کرونا در نجوا

توزیع جغرافیایی کلیک‌ روی پوش نوتیفیکیشن‌های کرونا

توزیع جغرافیایی کلیک‌ها نشان می‌دهد سرویس پوش نوتیفیکیشن نجوا توانسته است به چه بخش هایی از ایران در راستای دریافت اخبار و کسب آگاهی‌های بیشتر کمک کند.

توزیع جغرافیایی کلیک پوش نوتیفیکیشن کرونا

تغییرات ترافیک اینترنت و نرخ عضوگیری

نمودار عضوگیری ماهانهٔ نجوا نشان می‌دهد نرخ عضویت کاربران در سرویس پوش‌ نوتیفیکیشن، رشد ۳۰ درصدی نسبت به بهمن ماه را تجربه کرده است. از عوامل این افزایش در ماه فروردین می‌توان به افزایش میزان مصرف اینترنت توسط کاربران در دوران خانه نشینی و استفاده از محتوای متناسب و مفید برای کاربر توسط وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها اشاره کرد. عواملی که در کنار هم باعث اقبال قابل توجه کاربران به این شیوه اطلاع‌رسانی شده است.

نرخ عضوگیری در نجوا در ایام کرونا

نمونه نوتیفیکیشن‌های مناسب ارسال‌شده با موضوع کرونا

در مجموع نوتیفیکیشن‌های ارسال‌شده در موضوع کرونا، گستره‌ای از توصیه‌های پزشکی و بهداشتی تا اخبار سیاسی و اقتصادی حول اپیدمی را در برمی‌گیرد. آمار پوش‌نوتیفیکیشن‌های ارسال شده در مواردی که پیام‌ها متناسب با وضعیت روز بوده است، (اخبار مربوط به قرنطینهٔ شهرها، آمار و ارقام مربوط به بیماری کرونا و توصیه‌های پزشکی) نرخ بازخورد بهتری مشاهده شده است.

پوش نوتیفیکیشن کرونا ۱  پوش نوتیفیکیشن کرونا ۲  پوش نوتیفیکیشن کرونا ۳