بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی

بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی (استراتژی و نکات)

بعد از شروع فروش آنلاین، اولین چیزی که برای افزایش فروش و تبلیغات به ذهنتان می‌رسد، راه‌اندازی اکانت اینستاگرام و سایت است؛ ولی تا حالا به بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی فکر کرده‌اید؟ 

با بازاریابی پیامکی می‌توانید ترافیک سایت و نرخ تبدیل را افزایش دهید و مشتری‌های بیشتری را جذب کنید. این اهداف در صورتی امکان‌پذیر هستند که اس ام اس مارکتینگ را به شیوه‌ای درست انجام دهید. در این مقاله، می‌خواهیم از دلایل و فواید اس ام اس مارکتینگ برای فروشگاه‌های اینترنتی صحبت کنیم و در نهایت، نکته‌های حیاتی را برای اجرای موفق بازاریابی پیامکی با شما در میان بگذاریم. (چنانچه قصد استفاده از پنل ارسال پیامک را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید)

راهنمای بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی

دلایل اهمیت اس ام اس مارکتینگ برای فروشگاه اینترنتی

شما با اس ام اس مارکتینگ می‌توانید تخفیف‌های فروشگاهتان را بفرستید، محصول جدید را معرفی کنید و مشتری‌ها را به یک صفحهٔ خاص از سایت راهنمایی کنید. این موارد نشان می‌دهند که بازاریابی پیامکی یک روش قدرتمند برای ارتباط با مشتری‌ها است. با اجرای بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی می‌توانید مشتری‌ها را به خرید مجدد هم ترغیب کنید. برای آشنایی بیشتر با اهمیت اس ام اس مارکتینگ بهتر است کمی به آمارها نگاهی بیندازیم:

  •  برخلاف تصور عمومی، بیش از ۹۵٪ پیامک‌ها به محض ارسال خوانده می‌شوند.
  • بیش از ۳ میلیارد نفر در طول روز، با استفاده از تلفن همراهشان به اینترنت وصل می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود که در سال ،۲۰۲۵ بیش از ۷۰٪ کاربرها فقط با گوشی هوشمندشان به اینترنت متصل شوند.
  • بیش از ٪۷۰ مشتری‌ها از پیامک‌های کسب‌وکارهای موردعلاقه‌شان استقبال می‌کنند.
  • مشتری‌ها بیش از ۲۲٪ پیامک‌های تبلیغاتی را برای خانواده و دوستانشان می‌فرستند.

این آمارها نشان می‌دهند که گوشی تلفن همراه یک ابزار قدرتمند برای ارتباط با مشتری‌ها در سرتاسر جهان است و صاحبان فروشگاه اینترنتی می‌توانند با اجرای کمپین‌های بازاریابی پیامکی، پیام‌هایشان را مستقیم به گوش مخاطب برسانند. 

وقتی کاربر پیام شما را روی گوشی‌اش می‌بیند، لازم نیست چیزی را در گوگل جست‌وجو کند، وارد اپلیکیشن خاصی شود یا مرورگرش را باز کند؛ کافی است روی لینک داخل پیامک کلیک کند و محصول یا خدمت پیشنهادی شما را بررسی کند. 

آیا برای ارسال پیامک باید از کاربر اجازه بگیرید؟

زمانی که بازاریاب‌ها و دیجیتال مارکترها با بازاریابی پیامکی آشنا شده بودند، پیامک‌های تبلیغاتی را بدون کسب اجازه از کاربر ارسال می‌کردند. روش کار به این صورت بود که یک بانک شماره تهیه می‌شد و بعد پیامک‌ها ارسال می‌شدند. 

کاربر هیچ اطلاعی از این پیامک‌ها نداشت و کسب‌وکار، محصول یا خدمت را نمی‌شناخت؛ به همین دلیل فرستنده را مسدود می‌کرد و هزینهٔ کمپین بازاریابی پیامکی هم هدر می‌رفت. با پیشرفت بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی، متخصصین به این نتیجه رسیدند که صاحبان کسب‌وکار و دیجیتال مارکترها برای ارسال پیامک به اجازهٔ کاربر احتیاج دارند؛ بنابراین به کاربرهایی پیامک بفرستید که از قبل رضایت خودشان را برای دریافت اس ام اس از طرف شما اعلام کرده‌اند. در حقیقت، بازاریابی پیامکی زیر گروه بازاریابی اجازه‌ای قرار می‌گیرد و در صورتی موثر است که کاربر رضایت خودش را صریحا بیان کرده باشد.

برای آشنایی بیشتر با کمپین بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی و اجرای درست آن، بهتر است فواید آن را هم بدانید. دانستن فواید اس ام اس مارکتینگ به شما کمک می‌کند که اهداف کمپین را هم مشخص کنید. (چنانچه می‌خواهید با قوانین ارسال پیامک بیشتر آشنا شوید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

حتما بخوانید: جامع‌ترین آموزش بازاریابی پیامکی به صورت گام به گام

فواید اس ام اس مارکتینگ برای فروشگاه‌های اینترنتی

هر فروشگاه آنلاینی می‌تواند از بازاریابی پیامکی برای دستیابی به اهداف خود بهره ببرد. بر اساس تجزیه‌وتحلیل کمپین‌ها و در نظر گرفتن تجربهٔ کاربرهای سرویس ارسال پیامک نجوا (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت)، به این نتیجه رسیدیم که بازاریابی پیامکی مزیت‌های زیادی از جمله موارد زیر را برای فروشگاه‌های اینترنتی به دنبال دارد:

1- نرخ تعامل زیاد

ایمیل یکی از کانال‌های قدرتمند بازاریابی است؛ ولی آمارها نشان می‌دهند که نرخ  تعامل بازاریابی پیامکی ٪۵۰۰ بیشتر از ایمیل مارکتینگ است. از این رو، با جملاتی از این قبیل که «دیگه کسی پیامک نمی‌خونه» و «تمام پیامک‌های تبلیغاتی مسدود می‌شن» خودتان را ناامید نکنید. 

مشتری‌ها ۹۸ درصد پیامک‌ها را باز می‌کنند و در همان ۳ دقیقهٔ اول، آن‌ها را می‌خوانند. اگر استراتژی خلاقانه‌ای به کار بگیرید، مشتری‌ها نه‌تنها پیامک شما را باز می‌کنند، بلکه به خواستهٔ شما هم عمل می‌کنند. در نهایت، بهتر است که برای رسیدن به نتیجهٔ بهتر، از کانال‌های ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ با هم استفاده کنید.

2- علاقه مصرف‌کنندگان به پیامک

بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی نه‌تنها یک روش مؤثر برای ارتباط با کاربر است، بلکه روش موردعلاقهٔ مشتری‌ها هم هست. مشتری‌های شما دوست دارند برای آن‌ها پیامک بفرستید. ٪۷۸ از مشتری‌ها دوست دارند با کسب‌وکار موردعلاقه‌شان ارتباط پیامکی داشته باشند و اخبار، تخفیف‌ها و محصولات جدید را مستقیم در گوشی‌ ببینند.

علاقه مصرف کنندگان به پیامک

3- اثربخشی بازاریابی پیامکی در هر مرحله از خرید

اس ام اس مارکتینگ فقط به مشتری‌های بالقوه و مراحل ابتدایی، میانی و انتهایی خرید محدود نمی‌شود. شما در هر مرحله از قیف فروش، می‌توانید با استفاده از پیامک تبلیغاتی با مشتری ارتباط بگیرید. 

اگر کاربرها با فروشگاه شما تازه آشنا شده‌اند، برای آن‌ها کد تخفیف اولین خرید بفرستید. بعضی از مشتری‌ها برند شما را می‌شناسند؛ ولی تا حالا از سایت خرید نکردند. با ارسال پیامک‌ و معرفی محصولات، آن‌ها را به خرید تشویق کنید. مشتری‌های قدیمی را هم با کد تخفیف‌های شخصی و مناسبتی خوشحال کنید و آن‌ها را به چرخهٔ فروش برگردانید.

4- نرخ تبدیل و نرخ کلیک بالا

با اجرای کمپین اس ام اس مارکتینگ، نرخ تبدیل سایت حدود ٪۴۰ افزایش پیدا می‌کند و نرخ کلیک بازاریابی پیامکی هم ۴۶٪ است.

5- سهولت اجرا

کمپین‌های اس ام اس مارکتینگ پیچیدگی خاصی ندارند. با استفاده از سرویس‌های ارسال پیامک تبلیغاتی، مثل سرویس نجوا و رعایت اصول بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی به بهترین نتیجه می‌رسید. همین الان، می‌توانید در سایت نجوا ثبت‌نام کنید و ارسال پیامک خود را شروع کنید.

6- داده محور بودن بازاریابی پیامکی

در صورتی که برای ارسال پیامک انبوه از پلتفرم مناسب استفاده کنید، می‌توانید آمار پیامک‌ها را به‌‌راحتی استخراج کنید. در نجوا، به گزارش‌های دقیق و تحلیلی از پیامک‌های ارسال‌شده، تعداد پیامک‌های به مقصد رسیده و تعداد کلیک روی لینک‌ها دسترسی دارید. علاوه‌بر این‌ها، امکان تحلیل و بررسی رفتار کاربران و مقایسهٔ کمپین‌ها و بهینه‌سازی آن‌ها هم وجود دارد.

حتما بخوانید: کاربردی‌ترین راه‌های اجرای نظرسنجی پیامکی 

7- صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌

برای اجرای کمپین اس ام اس مارکتینگ به هزینهٔ زیادی احتیاج ندارید. همچنین، ارسال پیامک هم به‌صورت خودکار انجام می‌شود و لازم نیست خودتان این کار را انجام دهید. فقط کافی است در سایت نجوا ثبت‌نام کنید، شماره‌های مشتری‌ها را وارد کنید و متن پیامک را بنویسید. 

البته نوشتن پیامک تبلیغاتی هم به دانش و مهارت احتیاج دارد که ما در نجوا به شما کمک می‌کنیم. در بخش بلاگ نجوا، نمونه‌های متن پیامک تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای مختلف وجود دارد. این مقاله به شما کمک می‌کند که متن تاثیرگذارتری بنویسید. در تصویر زیر هم می‌توانید نمونه‌ای از پیامک‌های تبلیغاتی را ببینید.

صرفه جویی در وقت و هزینه‌ با ارسال پیامک

8- بازاریابی پیامکی هنوز اشباع نشده است

برای آخرین مزیت بازاریابی پیامکی دوباره به آمارهای آن رجوع می‌کنیم. در سال اخیر، ٪۵۳ از بازاریابان دیجیتال از اس ام اس مارکتینگ استفاده کرده‌اند. این عدد نشان می‌دهد که حدود ٪۵۰ دیگر هنوز سراغ این کانال بازاریابی نرفته‌اند؛ بنابراین بهتر است شما هم زودتر در دستهٔ اول قرار بگیرید و ارسال پیامک برای فروشگاه اینترنتی را شروع کنید.

حتما بخوانید: بهترین روش های تبلیغات فروشگاه اینترنتی

بهترین استراتژی‌های بازاریابی پیامکی برای ایکامرس

استفاده از بازاریابی پیامکی برای فروشگاه‌های اینترنتی به این معنی است که شما مشتریان خود را از کوتاه‌ترین مسیر به خواسته‌شان می‌رسانید. برای اینکه بهترین نتیجه را از کمپین بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی بگیرید، از استراتژی‌های زیر استفاده کنید:

کد تخفیف بفرستید

مشتری‌ها عاشق تخفیف هستند و چه چیزی بهتر از اینکه آن‌ را در گوشی خودشان ببینند. امکان درج کد تخفیف در سایت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؛ ولی وقتی آن را در پیامک می‌نویسید و برای مشتری می‌فرستید، لازم نیست سایت شما را زیر و رو کنند تا کد تخفیف را پیدا کنند. برای  اولین خرید، مناسبت‌های مختلف مثل عید نوروز  یا تولد مشتری، برای او کد تخفیف بفرستید. در تصویر زیر، نمونه‌ای از پیامک‌های تبلیغاتی حاوی تخفیف برندهای مختلف را می‌بینید.

ارسال کد تخفیف

حتما بخوانید: با روش‌های ارسال کد تخفیف در پیامک آشنا شوید

موجود شدن محصولات را به مشتری اطلاع دهید

گاهی اوقات، مشتری وارد سایت می‌شود و با ناموجود بودن محصول موردعلاقه‌اش مواجه می‌شود. با ارسال پیامک به او موجود شدن محصول را بگویید. با توجه به آمار بازدیدِ محصولات مختلف و آمار فروش، با ارسال لینک در پیامک صفحه محصول را برای مشتری بفرستید.

ارتباط دوطرفه ایجاد کنید

بعضی از مشتری‌ها به هر دلیلی، محصول را در سبد خرید می‌گذارند و خرید خود را نصف‌کاره رها می‌کنند. ممکن است محصول برای آن‌ها کمی گران باشد، با هزینه و نحوهٔ ارسال موافق نباشند یا دربارهٔ آن سوال داشته باشند. 

در چنین مواردی، با مشتری ارتباط برقرار کنید و مشکل را بپرسید. برای این کار، می‌توانید از پیامک دوطرفه استفاده کنید. در این نوع پیامک، مشتری می‌تواند به پیام شما پاسخ دهد. 

پیامک دو طرفه تجربه کاربر از خرید را لذت‌بخش‌تر می‌کند و به مشتری نشان می‌دهد که برند شما برای او احترام قائل است. ارسال پیامک دوطرفه به شما اجازه می‌دهد که سریع با مشتری صحبت کنید و به نیاز او پاسخ دهید.

ایجاد ارتباط دو طرفه

مشتری‌ها را دسته‌بندی کنید

دسته‌بندی مشتری‌ها با هدف ارسال پیامک‌ شخصی انجام می‌شود. مشتری‌ها را براساس علاقه، سن، شغل و محل زندگی آن‌ها دسته‌بندی کنید و پیامک‌های شخصی‌سازی‌شده بفرستید. 

برای مثال، اگر صاحب فروشگاه اینترنتی لوازم آرایش هستید، می‌توانید قبل از عید نوروز برای مشتری‌های زن، کد تخفیف بفرستید. کسانی که فروشگاه اینترنتی قهوه دارند، بهتر است برای دانشجوها کد تخفیف بفرستند. (چنانچه تمایل به تبلیغ لوازم آرایشی و بهداشتی دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

دسته بندی کردن مشتریان

به مشتری‌های وفادار جایزه دهید

یکی از بهترین استراتژی‌های بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی تشویق مشتری‌های وفادار است. کسی که دو یا سه بار از برند شما خرید کرده است، در فروشگاه اینترنتی شما عضو شده است، شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال می‌کند و محصولاتتان را به دوستان و آشنایان معرفی می‌کند، مشتری وفادار شماست. برای چنین فردی کد تخفیف یا هدیه‌های خاص را از طریق پیامک بفرستید. 

با کاربرها جشن بگیرید

احساس کاربر را نشانه بگیرید و به مناسبت‌های مختلف خوشحالش کنید. تولد برند، تولد مشتری، شب یلدا، پیروزی تیم ملی، راه‌یافتن به المپیک از مناسبت‌هایی است که می‌توانید همراه با مشتری‌ها جشن بگیرید. با این کار مشتری‌ها را عاشق برندتان می‌کنید.

حتما بخوانید: ۱۰ ایده بازاریابی پیامکی برای کسب و کار نوپا

نکاتی برای اجرای اس ام اس مارکتینگ موفق برای ایکامرس

مطالب مربوط به مزایا و استراتژی‌های بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی را گفتیم؛ حالا نوبت آن رسیده است که با بیان نکات نهایی، به شما در اجرای یک کمپین اس ام اس مارکتینگ موفق کمک کنیم:

استفاده از بهترین پلتفرم‌ها و سرویس‌های ارسال پیامک

وقت و هزینه‌تان را در آزمون و خطا تلف نکنید. با متخصصین اس ام اس مارکتینگ مشورت کنید تا بهترین پلتفرم بازاریابی پیامکی را پیدا کرده و از آن استفاده کنید. با سرویس ارسال پیامک تبلیغاتی نجوا، از خدمات متنوعی بهره‌مند می‌شوید. 

شما با کمک نجوا، می‌توانید از بازاریابی پیامکی، ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن در کنار هم استفاده کنید تا بیشترین بازدهی را تجربه کنید؛ همچنین زمان‌بندی کمپین‌های پیامکی، گزارش‌گیری لحظه‌ای و پشتیبانی صفر تا صد طراحی و اجرای کمپین از دیگر مزایای این سرویس به شمار می‌آیند.

برنامه‌ریزی برای اجرای کمپین اس ام اس مارکتینگ

کلیک‌کردن روی دکمهٔ ارسال پیامک کافی نیست و شما را به جایی نمی‌رساند. هدفمند جلو بروید و کمپین بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی را با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و استراتژی انجام دهید. با این روش، می‌توانید مشتری‌های بیشتری جذب کنید و فروش را افزایش دهید.

از تجزیه و تحلیل و بهبود استراتژی غافل نشوید

عملکرد کمپین پیامکی را از زمان ارسال اولین پیامک تا بعد از تمام‌شدن کمپین رصد کنید. نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید و دنبال بهبود کمپین باشید. کمپین را براساس شاخص‌های کلیدی عملکرد بسنجید. نرخ بازکردن پیام، نرخ کلیک و نرخ تبدیل به راحتی قابل بررسی هستند. با استفاده از آزمون A/B بهترین کمپین را پیدا کنید و تصمیم بگیرید.

تجزیه و تحلیل و بهبود استراتژی

همیشه از مشتری اجازه بگیرید

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، رضایت و کسب اجازه از مشتری مهم‌ترین نکته در اجرای کمپین اس ام اس مارکتینگ است. اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی لباس یا زیورآلات هستید، برای ارسال محصول‌ها و کد تخفیف، از مشتری شماره‌اش را بخواهید. بعد از خرید مشتری از او بپرسید که آیا مایل به دریافت پیامک تبلیغاتی از شما هست؟ کسب اجازه از مشتری به او نشان می‌دهد که برایش احترام قائل هستید.

با ارسال پیامک بیشتر بفروشید!

بازاریابی پیامکی برای فروشگاه اینترنتی یکی از کانال‌های تاثیرگذار و مفید دیجیتال مارکتینگ است. شما می‌توانید رابطهٔ بهتری با مشتریان خود برقرار کنید و به‌تبع آن، بیشتر از قبل بفروشید.

ما در این مطلب، سعی کردیم اصول و نکات مهم اس ام اس مارکتینگ را آموزش دهیم. اگر در خصوص ثبت‌نام، تعرفه‌ها و ارسال پیامک سؤالی دارید، از ما در بخش نظرات بپرسید. سایر مقاله‌های ما در بلاگ سایت مانند « بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی » هم می‌توانند به شما در اجرای یک کمپین اس ام اس مارکتینگ موفق کمک کنند.

 

منبع:

voxox

 

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *