مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ

مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ

مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ به عنوان دو روش معروف و رایج در بین تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال کمک زیادی به کسب‌وکارهای مختلف می‌کند تا بتوانند بسته به نیاز و اهداف سازمان و شرکت، گزینه بهتر را انتخاب کنند. در این مطلب این دو روش رایج دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد ضمن اینکه برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقالات جامعی که پیرامون آن‌ها نوشته شده مراجعه فرمایید. با ما همراه باشید. (چنانچه قصد خرید پنل پیامکی را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید)

مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ

همانطور که می‌دانید، بازاریابی پیامکی و ایمیلی از جمله ابزارهای پرکاربرد برای کسب و کارها هستند. هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و به همین دلیل بهتر است که بدانید در چه شرایطی می‌توانید بیشترین بهره را از هر یک از آن‌ها ببرید. در ادامه ابتدا تعریفی از هر یک این روش‌ها ارائه می‌دهیم تا با مزایا و معایب استفاده از آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، نوعی بازاریابی مستقیم است که در آن برندهای مختلف از طریق ایمیل کاربران با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. در مورد این روش بازاریابی دیجیتال ذکر چند نکته بسیار مهم است تا با سایر روش‌های مشابه مثل ایمیل تبلیغاتی اشتباه گرفته نشود.

اولین نکته مهم در ایمیل مارکتینگ این است که ایمیل مشتریان یا مخاطبین کاملا با خواست و اراده آن‌ها جمع‌آوری شده باشد. هدف بازاریابی ایمیلی صرفا ارسال ایمیل تبلیغاتی نیست بلکه ایمیل‌های آموزشی، یادآوری (Reminder) و غیره برحسب نوع کسب‌وکار هم ارسال می‌شوند. به همین دلیل چنانچه ایمیل‌ها به شکل حرفه‌ای و اصولی نوشته شده باشند و هر ایمیل، مختص پرسونای مخاطبین ارسال شوند، نه تنها جنبه مزاحمت نخواهند داشت بلکه به سودآوری شرکت‌ها منجر خواهند شد.

ایمیل مارکتینگ چیست

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی سریع، معتبر و شناخته شده برای کسب‌وکارها مطرح است که می‌توانند بسیاری از اهداف خود را با هزینه کمتر پیاده‌سازی کنند. این روش نیز مشابه با هر تکنیک دیگری، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. شناخت روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ مثل بازاریابی ایمیلی، در کنار ویژگی‌های آن به شما کمک می‌کند تا بهترین روش را انتخاب کنید. در ادامه به طور مفصل، به این موضوع پرداخته‌ایم.

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • هزینه‌هایی که بابت این روش صرف می‌شوند بسیار کمتر از سایر فرم‌های تبلیغاتی مثل چاپ و تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد و غیره است.
  • ایمیل‌ها با رضایت و اختیار کامل مخاطبین جمع آوری شده، بنابراین تمامی کسانی که در لیست ایمیل شرکت‌ها قرار دارند به محصول یا خدمات برند مورد نظر علاقه‌مند هستند. بنابراین این روش نرخ موفقیت بالایی دارد.
  • پیاده‌سازی این روش تنوع بالایی دارد. شرکت‌ها می‌توانند ایمیل‌های خود را به شکل متن ساده، حاوی طرح‌های گرافیکی یا همراه با فایل ارسال کنند. این نوع طرح‌ها حتی به برندینگ هم کمک می‌کنند.
  • ایمیل مارکتینگ روشی است که مخاطبین آن بسیار گسترده هستند. کسانی که از ایمیل استفاده می‌کنند در تمامی رده‌های سنی، شغلی و اجتماعی قرار دارند.
  • امکان طراحی ایمیل‌های اختصاصی برای هر دسته از مخاطبین که براساس پرسونا تقسیم بندی شده‌اند وجود دارد. بنابراین نرخ باز کردن و کلیک بالا می‌رود.
  • امکان به اشتراک‌گذاری متن ایمیل ارسال شده با سایر افراد بسیار راحت است. بنابراین کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند به کمک ایمیل مارکتینگ با مخاطبینِ مخاطبان خود ارتباط بگیرند و دایره مشتریان خود را به سادگی گسترش دهند.
  • بازاریابی ایمیلی از جمله روش‌هایی است که امکان اندازه‌گیری موفقیت آن و رسیدن به اهداف شرکت‌ها در آن وجود دارد. بنابراین براساس اطلاعات مختلف می‌توان در دفعات بعدی، کمپین‌های ایمیلی را بهینه‌سازی کرد.
  • امکان اجرای تست A/B هم وجود دارد. به عبارت دیگر شما می‌توانید دو نوع ایمیل مشابه ولی متفاوت از لحاظ نوع CTA، تصاویر، پیام، موضوع ایمیل یا سابجکت لاین ارسال کرده و درصد موفقیت آن‌ها را بسنجید.
  • برای مخاطبین کمتر مزاحمت ایجاد می‌کند چون هر زمان که مایل باشند می‌توانند ایمیل شما را مطالعه کنند. حتی مخاطبین می‌توانند عضویت خود را لغو کنند تا ایمیل مشابه دریافت نکنند.
  • در زمان و هزینه شرکت‌ها صرفه‌جویی زیادی می‌شود. بازاریابی ایمیلی را می‌توان به شکل خودکار یا اتوماتیک انجام داد تا بعد از انجام یکسری فعالیت برای کاربران به طور خودکار ایمیل ارسال شود. به عنوان مثال می‌توان به ارسال ایمیل بعد از اینکه مشتری سبد خرید خود را ترک کرد اشاره نمود.
  • هدف اصلی برخی شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی، افزایش ورودی یا ترافیک سایت است.

(چنانچه تمایل به استفاده از سرویس ارسال ایمیل دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید)

مزایای ایمیل مارکتینگ

معایب ایمیل مارکتینگ

  •       در ایمیل مارکتینگ، چنانچه ایمیل‌های طراحی شده به سمت مخاطبین مناسب ارسال نشوند یا به عبارت دیگر یک مدل ایمیل برای تمامی مخاطبین ارسال گردد، احتمال اسپم شدن یا لغو کردن عضویت توسط کاربران وجود دارد.
  •       تمامی ایمیل‌هایی که توسط شرکت‌ها ارسال می‌شوند لزوما به دست مخاطبین نمی‌رسند. معمولا ایمیل‌هایی که صرفا جنبه تبلیغاتی دارند و کلمات مرتبط با خرید و فروش در آن‌ها زیاد به کار رفته توسط سیستم جیمیل یا سرویس دهنده اینترنت، فیلتر می‌شوند.
  •       انواع ایمیل مارکتینگ باید توسط فردی حرفه‌ای، طراحی شوند. از طرفی تعادل برقرار کردن بین کاربردی بودن و طراحی عالی و زیبا در انواع ایمیل دشوار است. حتی مخاطبین براساس اینکه کدام نوع ایمیل را می‌پسندند به دسته‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند که شناخت دقیق آن‌ها ساده نیست.
  •       در بازاریابی ایمیلی نمی‌توان هر نوع ایمیلی را با هر میزان حجم فایل ارسال کرد. مخاطبین در اکثر اوقات با گوشی موبایل هستند و حوصله کمتری دارند. چنانچه فایل حجیم همراه ایمیل ارسال کرده باشید که دانلود آن طولانی شود، از آن استفاده نخواهند کرد.
  •       تازه بودن محتوا و ارسال منظم، الزام اصلی در ایمیل مارکتینگ است. بنابراین اگر این مورد مهم رعایت نشود، مخاطبین از شما دلسرد خواهند شد.
  •       با توجه به اینکه نرخ تبدیل در بازاریابی با ایمیل حدود 1 تا 2% است، برای اینکه به نرخ تبدیل قابل قبولی دست پیدا کنید و درآمد خوبی داشته باشید، باید مخاطبین بسیار زیادی داشته باشید.
  •       افزایش بازدید ‌سایت و مجاب کردن مخاطبین برای ثبت ایمیل‌های خود پروسه‌ای است که زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین هر کسب‌وکاری، در همان ابتدای فعالیت نمی‌تواند از این روش استفاده کند.
  •       مشکل بعدی در مورد ایمیل مارکتینگ این است که لزوما افرادی که ایمیل خود را ثبت کرده‌اند، روزانه یا حتی هفتگی ایمیل‌های خود را چک نمی‌کنند. به عبارت دیگر ممکن است بازدید کننده ‌سایت صرفا به خاطر دانلود یک کتاب و از روی اجبار ایمیل خود را وارد کرده باشد. بنابراین آمار تعداد لیست ایمیل واقعی نیست.
  •       تعداد ایمیل‌های تبلیغاتی از سوی شرکت‌های مختلف بسیار زیاد است. بنابراین این نوع رفتارها، کار بازاریابی ایمیلی را دشوار می‌کند چون حس بی‌اعتمادی ایجاد کرده و برخی مخاطبین، ایمیل‌ها را فیلتر می‌کنند.

 

اس ام اس مارکتینگ چیست؟

بازاریابی پیامکی به فرمی از بازاریابی می‌گویند که در آن کسب‌وکارهای مختلف، پیامک‌های تبلیغاتی به مخاطبین خود ارسال می‌کنند. معمولا در این پیامک‌ها، موضوعات کلی در مورد تخفیف‌های درخواست خودرو خرید کالا، پیشنهادات ویژه، آپدیت‌های مرتبط با کسب‌وکار، یادآوری برخی موضوعات به مشتریان و غیره هستند. ضمنا بد نیست بدانید چون این روش مبتنی بر گوشی‌های همراه و تبلت است و اکثریت کاربران با گوشی خود درگیر هستند، ارتباط برقرار کردن راحت‌تر است.

حتما بخوانید: بازاریابی پیامکی چیست و چه مزایایی دارد؟

اس ام اس مارکتینگ چیست

بر همین اساس در دوران کرونا هم تعدادی از کسب‌وکارها که از روش‌های فیزیکی و حضوری برای بازاریابی نتوانستند استفاده کنند، به سمت روش‌هایی مثل اس ام اس مارکتینگ رفتند. در ادامه با بررسی مزایا و معایب این روش در دیجیتال مارکتینگ، مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ هم انجام خواهیم داد.

مزایای اس ام اس مارکتینگ

  • با توجه به اینکه امروزه اکثریت کاربران، استفاده از دستگاه موبایل و تبلت را به کامپیوترها ترجیح می‌دهند، اس ام اس مارکتینگ یک ابزار و روش قدرتمند با پتانسیل‌های زیاد در دیجیتال مارکتینگ است.
  • کاربران همیشه با خود دستگاه موبایل حمل می‌کنند؛ بنابراین می‌توان در هر زمان و مکان با آن‌ها در تماس بود و هر زمانی برای آن‌ها پیام کوتاه ارسال کرد.
  • مردم همیشه پیامک‌های کوتاه را می‌خوانند حتی اگر بدانند پیام کوتاه ارسال شده صرفا جنبه تبلیغاتی دارد. بنابراین نرخ باز کردن پیام کوتاه (Open Rate) بالاست.
  • به کمک سیستم CRM می‌توان با مشتریان هدف ارتباط برقرار کرد و این ارتباط را هوشمندانه و متناسب با رفتارهای قبل کاربران تنظیم نمود.
  • اس ام اس مارکتینگ ارزان و مقرون به‌صرفه است بنابراین برای کسب‌وکارهایی که تازه کار هستند یا بودجه محدودی دارند روش مناسبی است.
  • یک تفاوت بازاریابی پیامکی و بازاریابی ایمیلی این است که اثرگذاری اس ام اس مارکتینگ بیشتر است و بنابراین جزو مزایای این روش محسوب می‌شود.
  • نحوه استفاده و کار با کمپین‌های بازاریابی پیامکی ساده است.
  • ارسال پیام‌های تبلیغاتی در قالب پیامک بسیار سریع است.
  • پیامک‌های بازاریابی، سازگار با تمامی دستگاه‌های موبایل هستند بنابراین نیاز به انجام اقدامات خاص نیست.
  • نرخ تبدیل بازاریابی پیامکی حدود 29% است که در مقایسه با گوگل ادز با نرخ 3.17% و ایمیل مارکتینگ با نرخ 3.26% بسیار بیشتر است.
  • مخاطبینی که حاضر شده‌اند تا شماره تماس خود را به برند شما ارسال کنند، به معنای این است که ارتباط نزدیکی با شما حس می‌کنند. بنابراین عضویت پیدا کردن مخاطبین امری کاملا اختیاری است.
  • امکان ارزیابی و سنجش میزان موفقیت اس ام اس مارکتینگ وجود دارد تا بتوانید هزینه‌های انجام شده در مقابل درآمد دریافتی، نرخ تبدیل و نرخ باز کردن پیامک را چک کنید.
  • پیامک‌های تبلیغاتی کوتاه هستند بنابراین در چند جمله، کل اهداف برندها از ارسال پیام کوتاه مشخص می‌شود. به همین دلیل نیازی نیست مخاطبین وقت زیادی برای مطالعه آن اختصاص دهند.
  •  از این روش می‌توان برای اهداف مختلف نظیر، اعلام کوپن‌های تخفیف، جشنواره و رویدادهای گوناگون، معرفی محصولات یا تأسیس شعبه جدید و غیره استفاده کرد.

مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ

معایب اس ام اس مارکتینگ

  • متن پیام کوتاه باید مختصر و مفید باشد. به همین دلیل برای اهدافی از کسب‌وکارها که باید متن طولانی نوشته شوند مناسب نیست. به عنوان مثال نمی‌توان موضوعات آموزشی را از این روش ارسال کرد و اکثرا تبلیغاتی هستند.
  • چنانچه شماره موبایل مخاطبین را از طریق خرید بانک اس ام اس دریافت کرده باشید، واکنش خوبی از سوی آن‌ها دریافت نخواهید کرد. بنابراین نرخ مسدود کردن شماره ارسالی بالاست. از طرفی دریافت شماره تماس مخاطبین پروسه‌ای زمان‌بر است.
  • با توجه به کلاهبرداری‌های زیادی که انجام می‌شود، اکثر مخاطبین از جواب دادن به متن پیامک یا انجام کارهایی که از آن‌ها خواسته شده تردید دارند و می‌ترسند.
  • امکان بررسی و آنالیز اینکه چه تعداد از پیامک‌های باز شده کاملا خوانده شده‌اند و توانسته‌اید پیام خود را به مخاطب برسانید وجود ندارد.
  • در روش‌های دیجیتال مارکتینگ بر روی ارتباط دو طرفه تأکید زیادی شده است. اما در اس ام اس مارکتینگ، تنها برند صحبت می‌کنند و مخاطبین امکان تعامل و صحبت ندارند.
  • در هر زمان می‌توان پیام کوتاه ارسال کرد اما عملا چنین کاری امکان‌پذیر نیست. در صورتی که زمانبندی مناسب برای ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی برندتان نداشته باشید، احتمال خوانده نشدن پیامک و کاهش نرخ موفقیت کمپین شما بسیار بالا می‌رود.
حتما بخوانید: بهترین نمونه متن پیامک تبلیغاتی تاثیرگذار

تفاوت‌های ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ

تفاوت‌های ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ

بعد از بررسی مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ، نوبت به مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ می‌رسد. در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد تا بهتر بتوانید از بین این دو کمپین گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنید:

  • نرخ باز کردن (Open Rate): نرخ باز کردن پیام در اس ام اس مارکتینگ بسیار بیشتر از ایمیل مارکتینگ است. برای مقایسه بهتر بد نیست بدانید که این میزان تفاوت، 98 به 2% است.
  • میزان تحویل موفق به مخاطب (Deliverability): روزانه در دنیا حدود 269 میلیارد ایمیل ارسال می‌گردد که از این تعداد حدود 50% وارد فولدر اسپم می‌شوند. به عبارت دیگر هر فرد به طور میانگین روزانه 120 ایمیل دریافت می‌کند. در مقابل حدود 22 میلیارد پیامک تبلیغاتی در روز ارسال می‌گردد که میانگین برای هر نفر حدود 67 پیام کوتاه است. از طرفی پیامک‌ها موقع تحویل به مخاطب به راحتی قابل مشاهده هستند اما ایمیل‌ها اینطور نیستند و شاید از حضور آن‌ها مطلع نشوند.
  • نرخ کلیک (Click Rate): نرخ کلیک بازاریابی پیامکی حدود 29% است این در حالی است که برای ایمیل مارکتینگ حدود 3% است بنابراین اس ام اس احتمالا با موفقیت بیشتری همراه باشد.
  •  هزینه‌ها (Cost): هزینه سیستم اس ام اس مارکتینگ بسته به طول محتوا، تعداد پیام‌ها، نوع سرویس‌دهنده و لوکیشن مخاطبین فرق می‌کند. در مقابل ایمیل مارکتینگ ارزان‌تر است و برحسب نوع کسب‌وکار، نوع کمپین و سرویس ارائه دهنده متفاوت است. بنابراین باید به این تفاوت ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ دقت داشته باشید.
  • سفارشی سازی (Customization): مورد مهم بعدی این است که امکان سفارشی سازی و پیاده کردن طرح‌های گرافیکی مختص هر کاربر در ایمیل امکان‌پذیر است اما در پیامک این گونه نیست. ضمنا می‌توان در ایمیل فایل‌های نسبتا حجیم ارسال کرد.
  • سادگی در رقابت (Competition): امروزه تعداد شرکت‌هایی که از اس ام اس مارکتینگ استفاده می‌کنند کمتر است بنابراین رقابت کردن با سایر برندها ساده‌تر خواهد بود.
  • نرخ پاسخگویی (Response Rate): نرخ پاسخگویی مخاطبین نسبت به پیامک دریافتی حدود 90 ثانیه است اما در مورد ایمیل این زمان به 90 دقیقه می‌رسد.
  • آگاهی نسبت به برند (Brand Awareness): یکی از موارد مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ این است که شرکت‌ها عمدتا از ایمیل برای برندسازی و آگاهی نسبت به آن استفاده می‌کنند و پیام کوتاه مناسب نیست. پیامک را بیشتر برای مواقعی استفاده می‌کنند که نیاز است کاربر به سرعت آن را ببیند و واکنش نشان دهد، به عنوان مثال در تخفیف‌های لحظه آخری پیام کوتاه بیشتر از ایمیل به شما کمک خواهد کرد. 
  • A/B تست: در رابطه با A/B تست، ایمیل‌ها توانایی تغییرات بیشتری دارند و شما با متغیرهای بیشتری روبرو هستید. از طرفی این قابلیت ایمیل مارکتینگ، روند A/B تست را پیچیده‌تر می‌کند ولی از یک سو، نتایج دقیق‌تر و قابل اتکایی خواهد داد.
  • جذابیت ظاهری (Attractiveness): ایمیل‌ها به دلیل امکان سفارشی سازی بالا و حتی مخصوص هر پرسونا، طرح‌های گرافیکی و غیره، جذابیت ظاهری بیشتری دارند.
  • تنوع محتوا (Content): ایمیل‌ها از لحاظ نوع محتوا به دو دسته کلی تبلیغاتی و آموزشی یا اطلاعات دهنده (Informative) تقسیم بندی می‌شوند. این در صورتی است که پیامک‌ها عمدتا تبلیغاتی هستند و حالت دوم کاربردی ندارد. بنابراین در مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ باید به این مورد دقت کرد که به دلیل تنوع محتوایی، خلاقیت بیشتر و تیم تخصصی و حرفه‌ای‌تری نیاز است. در صورتی که برای اس ام اس مارکتینگ چندان نیازی به افراد متخصص در زمینه‌های مختلف کپی رایتینگ وجود ندارد.

 

چه زمانی باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ را به طور کامل مطالعه کردید و اطلاعات جامع دریافت نمودید، باید از بین این دو روش دیجیتال مارکتینگ یک روش را انتخاب نمایید. البته امکان استفاده همزمان هم وجود دارد. یکی از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که چه زمانی باید از بازاریابی ایمیلی استفاده کرد؟ در این قسمت به این سؤال مهم پاسخ می‌دهیم.

به صورت کلی نباید استفاده از ایمیل مارکتینگ را یک اصل واحد بدانیم. استفاده از ایمیل مارکتینگ باید به صورت هوشمندانه صورت بگیرد وگرنه موفقیتی را به همراه نخواهد داشت. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، اصرار به استفاده از این روش است؛ گاهی روش‌های دیگر می‌توانند بهتر عمل کرده و سود بیشتری را نصیب ما کنند. بنابراین نیاز است که شرایط را به خوبی بسنجیم و مخاطب هدف خود را بشناسیم تا روش درست را انتخاب کنیم.

چه زمانی از ایمیل مارکتینگ باید استفاده کنیم؟

زمانی که بازاریاب‌ها به‌طور رسمی از ایمیل به عنوان ابزار بازاریابی استفاده کردند به اواسط دهه 90 میلادی باز می‌گردد. در آن زمان بازاریاب‌ها به ارزش این روش پی برده بودند و سعی کردند در تمامی مراحل و برای تمامی صنایع استفاده کنند. اما رفته رفته به دلیل اینکه نتایج مدنظرشان را کسب نکردند، این سؤال پیش آمد که شاید در زمان نامناسب از بازاریابی ایمیلی استفاده کرده‌اند. بنابراین متوجه شدند که در هر زمانی نمی‌توان از این ویژگی استفاده نمود.

ایمیل مارکتینگ در مواقعی قابل استفاده است که قصد داشته باشید:

  • لید یا مشتری راغب (Lead) به شکل طبیعی پیدا کنید یا میزان آن را افزایش دهید؛
  • آگاه سازی نسبت به برند ایجاد کرده و برندسازی نمایید؛
  • مشتری بالقوه پیدا کرده و به مرور زمان به مشتری وفادار یا دائمی تبدیل کنید؛
  • حس اعتماد در مشتریان ایجاد کنید و به فروش برسید
حتما بخوانید: نحوه ارسال ایمیل انبوه برای مشتریان

چه زمانی باید از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنیم؟

معمولا به کسب‌وکارهای مختلف توصیه می‌کنیم در صورتی از بازاریابی پیامکی استفاده کنید که قصد دارید:

  • تبلیغات پیامکی در مقیاس وسیع انجام دهید
  • مجبور به صبر کردن برای دریافت اطلاعات تماس مشتریان نباشید
  • اطلاعیه‌های مختلف را ارسال کنید
  • متن‌های یادآوری و هشدار برای مخاطبین بفرستید
  • تأیید رمز عبور را به مخاطبین ارسال نمایید
  • نظرسنجی و مسابقات برگزار کنید و با روش مقرون به‌صرفه به مخاطبین اطلاع دهید
  • در خصوص محصول یا خدمات جدید خود به شکلی مختصر توضیحات ارسال کنید

به همین دلیل اگر دقت کرده باشید عمدتا مؤسسات تجاری، بانک‌ها، خطوط و آژانس‌های هواپیمایی، فروشگاه‌ها و خرده فروش‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آرایشی، بهداشتی بیشتر از همه از اس ام اس مارکتینگ استفاده می‌کنند. دلیل این اتفاق ارتباط بیشتر آن‌ها با اهداف و موارد گفته شده است. 

چه زمانی از اس ام اس مارکتینگ باید استفاده کنیم؟

استفاده هم زمان از ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ

یکی از ایده‌هایی که کسب‌وکارهای امروزی برای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ خود اجرا کرده‌اند، استفاده همزمان از این دو روش است. در واقع برندها معتقدند می‌توان با استراتژی مناسب و استفاده همزمان از هر دو روش، معایب آن‌ها را پوشش داد و تأثیرات بسیار بهتری گرفت. اگر فکر می‌کنید چنین امکانی وجود ندارد یا روش استفاده همزمان آن‌ها را نمی‌دانید در ادامه به شکل موردی توضیح داده‌ایم:

  • از ایمیل مارکتینگ برای ارسال اکثریت پیام‌های تبلیغاتی خودتان استفاده کنید، روابط طولانی مدت ایجاد کنید و با کمک اس ام اس مارکتینگ آن را تقویت کرده و ارتباط را حفظ کنید.
  • با توجه به اینکه شاید برخی مخاطبین متوجه ایمیل‌های دریافتی خودشان نشوند یا چندان استفاده‌ای از آن نداشته باشند برای رویدادهای مختلف ابتدا با پیام کوتاه اطلاع‌رسانی کنید و به مخاطبین اطلاع دهید که اطلاعات تکمیلی به شکل ایمیل ارسال خواهد شد. نمونه کاربرد ترکیبی این دو روش در رونمایی از محصول یا خدمات جدید است. 
  • برای کمپین‌هایی که نیاز به متن‌های طولانی دارند از ایمیل و برای متن‌های کوتاه از پیامک استفاده کنید. بنابراین استفاده ترکیبی از آن‌ها بهترین روش است.
  • در بازاریابی با کانال متقاطع (Cross-channel Marketing) تأکید زیادی بر روی استفاده ترکیبی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ شده که نمونه معروف آن ایمیل و اس ام اس مارکتینگ هستند. طبق بررسی های مختلف رضایت مشتریان در این حالت 23 برابر بیشتر و نرخ تبدیل حدود 88% خواهد شد. به عنوان مثال می‌توان برای ارسال تخفیف‌ها به این شکل استفاده نمود.
  • به کمک اس ام اس مارکتینگ می‌توان لیست ایمیل خود را سریعا تکمیل کنید. به عنوان مثال می‌توانید در طی یک پیامک به مخاطبین خود اعلام کنید با ارسال ایمیل خود به همین شماره، کد تخفیف 25% برای خرید بعدی خود دریافت نمایید. در مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ به تکمیل لیست مخاطبین اشاره کرده بودیم.
  • با استفاده ترکیبی از این دو روش می‌توان نرخ موفقیت را افزایش داد. طبق آمارهای به دست آمده هر فرد به طور میانگین حدود 96 ایمیل خوانده نشده دارد و این در حالی است که این مقدار برای پیامک‌ها به 0.5 می‌رسد. این مورد به مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ هم کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید با ارسال پیامک به مخاطبین یادآوری کنید که تخفیف‌ها، آپدیت‌ها و پیشنهادات ویژه را حتما از طریق ایمیل چک کنند. با این کار نرخ موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.
  • رفتار مخاطبین در مورد ایمیل و پیام کوتاه متفاوت است اما مجموعه این رفتارها به شناخت هر چه بیشتر ما نسبت به آن‌ها و ترسیم دقیق‌تر پرسونا کمک می‌کند. بنابراین با استفاده همزمان از این دو روش، به عنوان مثال برای ترغیب به خرید محصول، به شناخت بهتری خواهید رسید.

استفاده هم زمان از ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ

کلام پایانی

مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ به عنوان دو روش پرطرفدار در دنیای دیجیتال مارکتینگ به شناخت هر چه بیشتر و بهتر ما نسبت به آن‌ها و انتخاب روش مناسب‌تر کمک می‌کند. این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر کسب‌وکار باید با توجه به اهداف ترسیم شده تصمیم گیری کند. با این حال همانطور که مطالعه کردید، با وجود بیان نقاط ضعف و قوت، می‌توان تک بعدی تصمیم نگرفت به استفاده ترکیبی از این دو روش فکر کرد. با استفاده ترکیبی از این دو روش در دیجیتال مارکتینگ، نرخ موفقیت بالاتری خواهید داشت که به نحوه استفاده صحیح و مؤثر از آن‌ها اشاره کردیم.

2 نظرات
  1. مانی
    مانی گفته:

    خیلی محتوای جامع و خوبی بود و من مدت ها دنبال همچین مقاله ای بودم اما یه مشکل بسیار کوچیکی که داشت مربوط به زمان استفاده از ایمیل و پایین عکس بود اونجایی که نوشته به اواسط دهه نود میلادی برمیگردد و بیش از پنجاه سال پیش یه خطای ریز محاسباتی افتاده
    الان 2022
    1995
    فاصله این دو پنجاه سال نیست
    همچنین پنجاه سال پیش اینترت هنوز ناشناخته بود

    پاسخ
    • Narges Farid
      Narges Farid گفته:

      خیلی از بازخورد و انتقاد سازنده‌تون متشکرم. مساله‌ای که ذکر کردید، اصلاح شد.🙏🏻🌻

      پاسخ

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *