اس ام اس مارکتینگ چیست

اس ام اس مارکتینگ چیست؛ نکات sms مارکتینگ برای بیزنس‌ها

حتماً پیامک‌های تبلیغاتی زیادی تا امروز دریافت کرده‌اید؛ ولی فکر می‌کنید دلیل این همه پیامک تبلیغاتی چیست؟

اس ام اس مارکتینگ اهداف مختلفی دارد که همهٔ آن‌ها در راستای افزایش فروش هستند.

اس ام اس مارکتینگ می‌تواند باعث ایجاد ارتباطی نزدیک‌تر با مخاطبانتان شده و تاثیر مثبتی روی آگاهی‌بخشی و وفادارسازی مشتریان شما داشته باشد.

در این مقاله، ابتدا توضیح می‌دهیم اس ام اس مارکتینگ چیست و سپس به بررسی مزایا، استراتژی‌ها، نکات و توصیه‌های مهم آن و پنل ارسال پیامک نجوا می‌پردازیم.

راستی! اگر دیدید سوالی را بی‌جواب گذاشتیم، حتماً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید (چنانچه تمایل به استفاده از پنل ارسال پیامک دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید).

اس ام اس مارکتینگ چیست؟

کاربران و مشتریان کسب‌وکارها هر روزه با انبوهی از محتوای تبلیغاتی در فضای آنلاین و آفلاین مواجه می‌شوند. از بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها گرفته تا بنرهای تبلیغاتی وب‌سایت‌ها، تبلیغات درون اپلیکیشن و… هزاران تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند. 

اما در این میان، ارسال پیام مستقیم به کاربران و مشتریان فرصتی است که کسی نمی‌تواند اهمیت و میزان تاثیرگذاری آن را انکار کند. بازاریابی پیامکی یکی از مهم‌ترین کانال‌ها برای ارسال پیام مستقیم به کاربران و یکی از موثرترین ابزارهای تعامل با مشتریان است.

یک راه عالی برای درک قدرت ارسال پیامک این است که به تأثیر گوشی‌های هوشمند در زندگی کاربران خود نگاه کنید؛ بیش از ۹۰ درصد از مصرف‌کنندگان، اعلان‌های متنی خود را در عرض یک ساعت پس از دریافت پیامک چک می‌کنند.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم: 

اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی یعنی پیامکی را با هدف مشخصی به مخاطبان مشخصی ارسال کنید.

هدف از این کار می‌تواند یکی از این‌ها باشد:

  • معرفی محصول جدید
  • ارائه کد تخفیف
  • پروموشن و فروش
  • نظرسنجی 
  • اطلاع‌رسانی
  • خبرنامه پیامکی
  • و…

بازاریابی اس ام اس چیست

حتما بخوانید: با راهکارهای افزایش فروش از طریق بازاریابی پیامکی آشنا شوید!

حالا که فهمیدیم بازاریابی پیامکی چیست، می‌خواهیم شما را با رایج‌ترین مزایای آن آشنا کنیم.

مزایای بازاریابی پیامکی

استفاده از اس ام اس مارکتینگ (یا همان بازاریابی پیامکی) برای تکمیل استراتژی موبایل مارکتینگ یک ضرورت به شمار می‌رود. شما می‌توانید با خرید پنل ارسال پیامک نجوا، فرآیند اس ام اس مارکتینگ خود را شروع کنید. ولی بیایید ابتدا با برخی از مزایای این کانال قدرتمند بازاریابی آشنا شویم:

مزایای اس ام اس مارکتینگ

همه کاربران به موبایل دسترسی دارند

بیش از ۶۵ درصد افراد در جهان به گوشی تلفن همراه دسترسی دارند و در ایران تعداد سیم‌کارت‌های فعال موبایل از ۱۱۸ میلیون فراتر رفته است. به همین خاطر مارکترها پیامک را ابزاری می‌دانند که می‌تواند به شکلی گسترده و فراگیر برای هدف گرفتن کاربران مورد استفاده قرار گیرد. تنها به سادگی قرار دادن یک لینک در متن پیامک می‌توانید این ابزار آفلاین را برای دیجیتال مارکتینگ به کار گیرید.

اس ام اس مارکتینگ زود نتیجه می‌دهد

بیش از ۹۰ درصد پیامک‌ها در ۳ دقیقه اول باز می‌شوند و اگر پیشنهادی که در متن پیامک آورده شده مناسب و جذاب باشد، کاربر وارد لینک قرارداده‌شده می‌شود. این یعنی در کمترین زمان ممکن، مخاطب شما کاری را انجام می‌دهد که از او خواسته‌اید. این بازدهی سریع، پیامک را به بهترین ابزار برای ارسال اخبار و اطلاع‌رسانی‌های ضروری و فوری کسب‌وکار شما تبدیل می‌کند.

ارسال پیامک مقرون‌به‌صرفه است

بازاریابی پنل پیامکی در مقایسه با دیگر انواع آن، یک روش ارتباطی ارزان محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان اس‌ ام‌ اس مارکتینگ را کانالی مقرون‌به‌صرفه درنظر گرفت.

در واقع این ابزار، انتخابی عالی برای اکثر مشاغل است و به‌کمک آن می‌توانید بودجه کمتری مصرف کنید. به‌خصوص برای کسب‌وکارهایی که به‌تازگی شروع به کار کرده‌اند و به‌دنبالِ راهی برای شروع تبلیغات بدون صرف هزینه زیاد هستند.

اس‌ام‌اس تکمیل‌کننده ابزارهای دیگر بازاریابی است

پیامک ابزاری است که می‌تواند در ترکیب با کانال‌های دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار بگیرد و برخلاف این ابزارها، کاربران آفلاین و کسانی را که به صورت موقت یا به طور کلی به اینترنت دسترسی ندارند هم در جریان پیام‌های مهم شما قرار دهد.

با ارسال پیامک در زمان مناسب، به بهترین نتیجه خواهید رسید

یکی از مهم‌ترین نکات در ارسال پیامک، انتخاب زمان آن است. هر چقدر شناخت شما از مخاطبانتان بیشتر باشد، انتخاب زمان برایتان آسان‌تر خواهد شد.

ابزاری که اس‌ام‌اس مارکتینگ بازاریابی پیامکی برای این کار در اختیارتان قرار می‌دهد، امکان زمان‌بندی است. شما می‌توانید کمپین پیامکی خود را آماده کنید و آن را تنظیم کنید تا در زمان مشخصی ارسال شود. 

البته می‌توانیم به مزایای دیگری از این کانال بازاریابی اشاره کنیم که عبارت‌اند از:

نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی دارد

نرخ بازگشت سرمایه یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که می‌توان برای تعیین اثربخشی تلاش‌های بازاریابی اندازه‌گیری کرد؛ زمانی که بازاریابی از طریق پیام به درستی انجام شود، نرخ بازگشت سرمایه مناسبی دارد. برای استفاده حداکثری از این بازاریابی، اطمینان حاصل کنید که تلاش‌های شما با استراتژی و فعالیت‌های بازاریابی کلی کسب‌وکارتان هماهنگ است.

نرخ کلیک بالایی دارد

میانگین نرخ کلیک برای یک پیام در بازاریابی پیامکی ۴۵ درصد است، شما فقط می‌توانید پیام‌های متنی را برای مشتریانی ارسال کنید که در وب‌سایت شما ثبت‌نام کرده‌اند. این امر لیست‌های بازاریابی شما را بسیار متمرکز می‌کند؛ زیرا شامل مشتریانی است که معمولا به‌طور منظم از کسب‌وکار شما خرید می‌کنند.

انعطاف‌پذیر و قابل تنظیم است

یکی از مزیت‌های خوب این نوع بازاریابی، منعطف بودن آن است؛ می‌توانید پیام‌های متنی را با چیزهای مختلف ترکیب کنید و مطابقت دهید تا به تبلیغ کسب‌وکارتان کمک کند. از طرفی، می‌توانید بر اساس ویژگی مشتریان خود، پیام‌ها را شخصی‌سازی کنید و زمان ارسال آن‌ها را تعیین نمایید.

با نرم‌افزار‌های دیگر ادغام می‌شود

پلتفرم‌های ارسال پیامک به‌طور یکپارچه با سایر نرم‌افزارهای بازاریابی ادغام می‌شوند؛ این ادغام‌ها می‌توانند به شما کمک کنند از دیگر تاکتیک‌های بازاریابی خود بهترین استفاده را ببرید. تصور کنید فردی وارد وب‌سایت شما می‌شود و کالایی را برای خرید انتخاب می‌کند؛ اما آن را در سبد خرید رها می‌کند و خرید خود را نهایی نمی‌کند. در این زمان، شما می‌توانید متنی را به‌طور خودکار از طریق اتوماسیون بازاریابی ارسال نمایید که با ارائهٔ یک پیشنهاد وسوسه‌کننده، مشتری را به چرخه خرید بازگردانید.

با اس‌ام‌اس مارکتینگ و مزایای آن آشنا شدید. وقت آن است که به مباحث عمیق‌تر بپردازیم. 

انواع اس ام اس برای کسب و کارها

در ابتدای مقاله اشاره‌ای کردیم به اینکه پیامکی که ارسال می‌کنید، می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. حالا می‌خواهیم به‌طور کامل به این موضوع بپردازیم. 

انواع اس ام اس مارکتینگ برای کسب و کارها

به‌طور کلی در بازاریابی پیامکی، ۳ نوع اس ام اس می‌توانید ارسال کنید:

پیامک ریتنشن

این نوع پیامک را فقط برای مشتریان فعلی خودتان ارسال می‌کنید. هدف از این پیامک می‌تواند ترغیب آن‌ها به خرید مجدد و حفظ مشتریانتان باشد. 

پیامک تراکنشی

پیامکی که در ازای اقدام مشخصی برای کاربر ارسال شود، پیامک تراکنشی است. از انواع این پیامک می‌توانیم به پیامک تایید سفارش، دریافت کد تایید، اطلاع‌رسانی تغییر وضعیت سفارش و… اشاره کنیم. 

پیامک تبلیغاتی

این نوع پیامک عموماً با هدف برندینگ به طیف گسترده‌ای از مخاطبان ارسال می‌شود. 

بسته به نوع کسب‌وکارتان و هدفی که دارید، می‌توانید از انواع پیامک استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که هر سه نوع پیامک را در بازاریابی پیامکی خود جای دهید.

حالا که با انواع شیوه‌های اس ام اس مارکتینگ آشنا شدید، بهتر است به بررسی استراتژی‌های آن بپردازیم.

حتما بخوانید: تبلیغات پیامکی چیست و چه مزایایی دارد؟

‌استراتژی های sms مارکتینگ

برای اینکه از اس‌ام‌اس مارکتینگ به بهترین نتیجه برسید، لازم است ابتدا با استراتژی‌های مختلف آن آشنا شوید. اگر این کار را به‌تازگی شروع کرده‌اید، توصیه می‌کنیم با در نظر گرفتن اهداف بازاریابی خود، هر یک از این استراتژی‌ها را امتحان کنید تا به بهترین استراتژی متناسب با کسب‌وکار خودتان برسید. 

کمپین‌های تخفیف‌دار

فقط مناسبت‌های بزرگ ملی و جهانی نیستند که مستعد اجرای کمپین‌های پروموشن و تخفیف‌دار هستند. شما می‌توانید تاریخ‌های مهمی مثل سالگرد اولین خرید مشتری، روز تولد مشتری و… را هم برای تخفیف دادن انتخاب کنید. جالب اینجاست که این نوع تخفیف‌ها، چون به‌طور شخصی‌سازی‌شده ارسال می‌شوند، اثرگذاری بیشتری دارند. 

معرفی محصول جدید

بگذارید مشتریانتان بدانند که همواره تلاش می‌کنید تا محصولات بهتر و جدیدتری به آن‌ها ارائه دهید. قبل از اینکه محصول جدیدتان را به صورت عمومی معرفی کنید، ابتدا از طریق پیامک به مشتریان فعلی‌تان اعلام کنید و به آن‌ها بگویید که زودتر از دیگران می‌توانند به محصولات جدیدتان دسترسی داشته باشند. 

افزایش آگاهی از برند

لازم نیست همیشه پیشنهاد جذاب یا تخفیفی برای مخاطب داشته باشید. گاهی فقط کافیست که حضور خود را نشان دهید و یک پیام مثبت برای ایجاد حس خوب ارسال کنید. 

اطلاع‌رسانی

  • وقتی قرار است سفارش شما دیرتر از حد انتظار به دست مشتری برسد، 
  • وقتی مشکلی در روند ارائه خدمات برای مشتری شما به وجود می‌آید،
  • وقتی قرار است رویدادی بزرگ برگزار کنید که علاقه‌مندید همه مشتریانتان از آن باخبر شوند،

و به‌طور کلی وقتی باید مخاطب شما از موضوعی اطلاع پیدا کند، پیامک‌های اطلاع‌رسانی ارسال می‌کنید. مخاطب شما باید از مسائلی که به او مرتبط است آگاهی داشته باشد و از این بابت قدردان شما خواهد بود. 

خبرنامه پیامکی

به مانند خبرنامه ایمیلی، شما می‌توانید خبرنامه پیامکی خود را راه‌اندازی کنید و به‌طور منظم، مطالب آموزشی برای مخاطبانتان ارسال کنید. فقط حواستان به این باشد که ارسال پیامک‌های زیاد به مخاطب ممکن است او را اذیت کند و احساس نارضایتی در او ایجاد کند. 

اما بعد از مشخص‌شدن استراتژی‌ها باید چه مراحلی را برای اجرای کمپین پیامکی خود در پیش‌ بگیریم؟

حتما بخوانید: نمونه پیامک تبلیغاتی که می‌توانید برای جذب مشتریان از آن‌ها ایده بگیرید!

آموزش بازاریابی پیامکی (مراحل اجرای کمپین)

مانند هر کانال بازاریابی دیگری، کلید موفقیت در شروع درست و داشتن استراتژی مناسب برای کسب‌وکار شما نهفته است. این نوع بازاریابی شامل چند مرحله ضروری است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

۱. اهداف خود را درک کنید

برای موثر بودن کمپین بازاریابی پیام کوتاه، داشتن هدفی برای کمپین مهم است؛ آیا می‌خواهید تعامل با مشتری را بهبود ببخشید یا فروش بیشتری داشته باشید؟ تصمیم بگیرید که می‌خواهید به چه چیزی برسید.

داشتن اهداف مشخص باعث می‌شود که کمپین پیامکی شما به‌گونه‌ای اجرا شود که اهداف شما را برآورده کند.

۲. لیست مخاطبان خود را آماده کنید

دومین کاری که باید قبل از شروع کمپین انجام دهید، آماده‌سازی لیست مخاطبان خود است؛ برای ارسال پیام می‌توانید از قبل در وب‌سایتتان، این اجازه را از آن‌ها دریافت کنید.

در هنگام دریافت این اطلاعات، ایده خوبی است که در صورت امکان اطلاعات بیشتری از جمله نام، سن، جنسیت و مکان آن‌ها را جمع‌آوری نمایید. اگر بتوانید پیام‌ها را به ویژگی‌های آن‌ها نزدیک کنید، این حس را خواهند داشت که شما درکشان می‌کنید.

۳. زمان‌بندی ارسال را مشخص کنید

احتمال اینکه افراد مشغول کاری باشند، در ساعاتی از روز بیشتر است، مگر اینکه پیامک شما مستقیما به شغل آن‌ها مربوط باشد؛ بنابراین، به آمار وب‌سایت خود نگاه کنید تا مشخص شود که مردم معمولا چه زمانی در حال تحقیق درباره کسب‌وکار یا محصولات شما هستند.

۴. محتوای پیام خود را بنویسید

در مرحلهٔ بعد، تصمیم بگیرید که پیام شما چه خواهد بود و آن را شخصی‌سازی کنید؛ شما فقط برای مدت‌زمان محدودی توجه مردم را به خود جلب می‌کنید، پس آن را کوتاه و جذاب نگه دارید. همچنین مطمئن شوید که کال‌تو‌اکشن (CTA) و در صورت نیاز لینک مورد نظر را به‌صورت UTM به متن خود اضافه کرده‌اید.

۵. کمپین خود را تجزیه‌و‌تحلیل کنید

تجزیه و تحلیل لحظه‌ای کمپین بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات، نتایج راضی‌کننده نیست و ممکن است مجبور شوید متن پیام را تغییر دهید.

از طرفی، در پایان کمپین، به بررسی نتایج آن بپردازید؛ این کار به شما کمک می‌کند متوجه شوید که چقدر بودجه بازاریابی خود را به طور مؤثر خرج کرده‌اید، چقدر این فرآیند برای افزایش فروش یا افزایش آگاهی از برند شما مفید بوده است.

نکات و اصول بازاریابی پیامکی موفق

SMS مارکتینگ یک کانال ساده و در دسترس برای همه کسب‌وکارهاست و و شواهد حاکی از آن که این شیوه بازاریابی از ایمیل مارکتینگ مؤثرتر است؛ اما چرا؟
چون برای نگاه‌کردن به پیامک‌ها زمان خیلی کمتری نیاز است تا اینکه بخواهید ایمیل‌هایتان را در صندوق ورودی چک کنید یا به وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی برای مشاهده پست‌ها سر بزنید!
اصول اس ام اس مارکتینگ موفق

برای به‌دست آوردن نتیجه مطلوب از کمپین‌های خود باید علاوه بر یادگیری و آموزش بازاریابی پیامکی، اصول این روش را در نظر بگیرید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

با رضایت خود کاربران برایشان اس ام اس ارسال کنید

یکی از نقاط قوت کانال‌هایی نظیر ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ این است که کاربران و مشتریان با خواست خودشان آدرس ایمیل یا شماره تلفنشان را در اختیار شما قرار داده‌اند.

حواستان به زمان‌بندی ارسال پیامک باشد

برخلاف ایمیل که ممکن است کاربر چند روز یک بار آن را چک کند، اس ام اس تقریبا بلافاصله پس از دریافت توسط کاربر باز می‌شود. به همین خاطر، پیامک یک راه فوق‌العاده برای ارسال پیام‌های فوری به کاربران است. 

اما اگر در فرستادن پیامک، زمان‌بندی مناسب را رعایت نکنید، همین ویژگی می‌تواند مانند یک تیغ دولبه عمل کند. هیچ کس تمایلی ندارد در ساعات دیر وقت شب یا صبح زود پیامک تبلیغات یا بازاریابی دریافت کند.

نام برند و کسب‌وکارتان را در اس ام اس ذکر کنید

گاهی هنگام ارسال کمپین‌های پیامکی به همه نکات ضروری دقت می‌کنیم اما نام برند را از قلم می‌اندازیم. طبیعتا شما نمی‌خواهید یک کوپن خرید را برای مشتریانتان بفرستید بدون اینکه بدانند کجا یا به شکلی قرار است از آن استفاده کنند. بنابراین حتماً نام برندتان را در جای مناسبی از پیام و به شیوه‌ای جذاب بگنجانید.

بازاریابی sms را در ترکیب با دیگر کانال‌های دیجیتال مارکتینگ به کار بگیرید

دیجیتال مارکتینگ از مجموعه‌ای از ابزارها و روش‌های ارتباط با کاربر تشکیل می‌شود که در کنار هم استراتژی بازاریابی کسب‌وکار شما را می‌سازند و ارتباط و تعامل شما با مشتریان را شکل می‌دهند.

بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ دو کانالی هستند که نقش مکمل یکدیگر را دارند و شما می‌توانید یک کمپین را از طریق هر دو این ابزارها پیش ببرید. به این ترتیب قادرید با ایمیل اطلاعات جزئی‌تر و کامل‌تر را ارسال کنید و با پیامک اطلاعات کوتاه، فوری یا ترغیب‌کننده برای کاربران بفرستید.

متن را کوتاه و ساده نگه دارید

شما فقط ۷۰ کاراکتر دارید، پس مانند یک توییت آن را جذاب و گیرا بنویسید و فورا پیشنهاد خود را برجسته کنید؛ برای مثال با دادن تاریخ مشخصی برای پایان فروش، به‌احتمال زیاد مشتریان وارد عمل می‌شوند؛ زیرا اطلاعات و انگیزه کافی به آن‌ها داده‌اید.

همچنین از کوتاه‌کننده URL استفاده کنید تا از لینک‌های طولانی جلوگیری شود. همهٔ مشتریان زندگی پرمشغله‌ای دارند و هر روز پیام‌های متعددی دریافت می‌کنند؛ یکی از اصول مهم این نوع بازاریابی این است که همه چیز را تا حد امکان ساده نگه دارید.

به مشتریان حس خاص بودن دهید

مخاطبانی که به شما اجازهٔ ارسال پیام را داده‌اند، انتظار دارند اطلاعات ارزشمندی مانند «تخفیفات ویژه» یا «موجود شدن یک محصول خاص» از شما دریافت کنند. به‌وضوح بیان کنید که عضویت در سامانهٔ پیامکی مزایای بی‌نظیر فراوانی برای آن‌ها دارد.

احساس از دست دادن یک فرصت را به مشتریان دهید

شما باید با متون خود احساس فوریت ایجاد کنید تا دریافت‌کننده به انجام کاری تشویق شود؛ تاریخ انقضای خاصی را تعیین کنید و از عباراتی مانند «فقط امروز» یا «فروش ۸ ساعته» استفاده نمایید. حتی می‌توانید پیام خود را با یک جلب توجه یا چند کلمه شروع کنید؛ مثل «اخبار»، «فروش» یا «پیشنهاد ویژه».

سرویس‌دهنده مناسب را انتخاب کنید

اگر سرویس‌دهندهٔ اشتباهی را انتخاب کنید، هیچ‌یک از ایده‌های شگفت‌انگیزی که برای استراتژی بازاریابی پیامکی خود دارید، مؤثر نخواهند بود؛ بسیار مهم است که سرویس‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که امکان ارسال پیامک‌های خودکار و شخصی‌سازی‌شده را به شما بدهد. کلید موفقیت کمپین‌های بازاریابی با پیامک، اتوماسیون است و این دقیقا همان چیزی است که نجوا ارائه می‌دهد.

تحلیل و آنالیز کمپین را فراموش نکنید

تحلیل و آنالیز کمپین از مهم‌ترین مراحل اجرای هر کمپین دیجیتال مارکتینگی است. محاسبه ROI کمپین به شما کمک می‌کند بفهمید چه کانالی بیشتر می‌تواند به کسب‌وکارتان کمک کند. از سوی دیگر مقایسه نتایج کمپین‌های مختلف به شما اجازه می‌دهد بفهمید چه محتوا، لحن و ساختاری بیشتر مورد توجه کاربرانتان قرار می‌گیرد و نتیجه بهتری به همراه می‌آورد.

کمپین‌های بازاریابی اس ام اس هم از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین فراموش نکنید پس از اجرای پیامک مارکتینگ، نرخ ارسال موفق پیامک‌ها، کلیک روی لینک‌‌ها و نرخ تبدیل کمپین را بررسی کنید.

حتما بخوانید: مارکتینگ اتومیشن چیست و چه مزایایی دارد؟

بازاریابی پیامکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

در عصر پررقابت امروز، آنچه کسب‌وکار شما را از باقی کسب‌وکارها متفاوت می‌کند، میزان خلاقیت شماست. این خلاقیت نه‌تنها در متن پیام، بلکه در انتخاب نوع کانال بازاریابی هم خود را نشان می‌دهد. با بازاریابی sms و ارسال پیام‌های متفاوت می‌توانید خود را متمایز از دیگران نشان دهید و توجه مخاطبان را به خودتان جلب کنید.

از جمله کسب‌و‌کارهایی که بازاریابی اس ام اس برای آن‌ها مناسب است می‌توانیم اشاره کنیم به:

فروشگاه‌های آنلاین

ناگفته پیداست که بازاریابی اس ام اس می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش فروش آنلاین داشته باشد. فروشگاه‌ها می‌توانند از اس ام اس مارکتینگ برای معرفی محصولات جدید، ارائه پیشنهادهای ویژه و تخفیف، تایید خرید و پرداخت و… استفاده کنند. 

اگر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار می‌کنید، کدهای تخفیف برای مشتریان خود ارسال کنید. آن‌ها زمانی که پیام‌های شما را دریافت می‌کنند، انگیزه می‌گیرند حضوری به شما سر بزنند و خرید کنند. برای مثال، یک راه این است که درباره این موضوعات پیامک ارسال کنید:

  • پیام‌های سبد خرید را خودکار کنید
  • مشتریان را از محصولات جدید آگاه کنید
  • رویدادها و تخفیف‌های ویژه برای آن‌ها ارسال کنید

همچنین برای هیجان‌زده کردن مردم برای بازدید از فروشگاه فیزیکی یا آنلاین خود می‌توانید از ترفندهای زیر هم ایده بگیرید:

  • با مشتریان وفادار تعامل داشته باشید
  • زمانی که مردم از سایت یا فروشگاه شما دیدن می‌کنند؛ اما خرید نمی‌کنند، برای آن‌ها پیام ارسال کنید
  • پیام‌های شخصی نظیر تبریک تولد، تبریک عید، سالگرد عضویتشان در کسب‌وکارتان ارسال کنید

آمارها نشان می‌دهند بهترین زمان برای ارسال پیامک فروش آنلاین ساعت ۱۰-۱۳ و ۱۵-۱۹ روزهای آخر هفته است. زیرا در این زمان خریداران این فروشگاه‌ها در حال استراحت هستند و با آرامش بیشتری برای نیازهای شخصی خود وقت صرف می‌کنند و خرید و گشت‌وگذار در وب‌سایت‌های فروشگاهی هم از فعالیت‌هایی است که بسیاری از کاربران در روزهای تعطیل زمان بیشتری به آن اختصاص می‌دهند.

اس ام اس مارکتینگ برای فروشگاه آنلاین

ارائه‌دهندگان خدمات

اس‌ام‌اس مارکتینگ همیشه با تمرکز بر فروش محصولات اجرا نمی‌شود بلکه می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای افزایش تعامل و ایجاد تجربه کاربری بهتر برای کاربران مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال خدمات زیبایی و سلامت مانند آرایشگاه‌ها، مراکز پزشکی و … می‌توانند برای مراجعین یادآوری‌های دوره‌ای، تایید و یادآور نوبت مراجعه و … ارسال کنند. 

بیایید نمونه‌ای از پیامک‌های مؤثر برای کلینیک‌های زیبایی را برای ایده گرفتن بخوانیم.

بازاریابی پیامکی برای ارائه دهندگان خدمات

به این ترتیب شما پس از ثبت زمان مراجعه یک پیامک برای تایید نوبت ارسال می‌کنید و پیامک دوم با محتوای یادآوری نوبت مراجعه درست ۲۴ ساعت پیش از زمان نوبت فرستاده می‌شود. با این کار، مشتری یا مراجعه‌کننده، اطمینان و اعتماد بیشتری به کسب‌وکار شما پیدا می‌کند و تعامل عمیق‌تری را تجربه می‌کند.

حتما بخوانید: بهترین راه‌های تبلیغات املاک

املاک و مستغلات

یکی دیگر از مواردی که بازاریابی پیامکی می‌تواند تأثیر داشته باشد،‌ بخش املاک و مستغلات است.

به نظرتان متخصصان املاک و مستغلات چگونه می‌توانند از پیام برای کسب‌وکارشان استفاده کنند؟ یکی از مشکلات کسب‌وکارهای املاک، فراموش کردن مشتریان برای بازدید از ملک‌های مورد نظرشان است.

بنابراین با ارسال پیامک یادآوری قبل از بازدید می‌توانید با آن‌ها هماهنگی لازم را انجام دهید که ببینید آیا تمایل دارند برای بازدید بیایند؟

در اینجا نمونه‌ای از پیامک‌های متنی که می‌توان که در زمینهٔ شغلی املاک و مستغلات از آن استفاده کرد، آورده شده است:

  • ملک‌های قابل بازدید را برای خریداران بالقوه هم ارسال کنید
  • با ایجاد لینک در پیامک، کاربران را به وب‌سایت هدایت کنید
  • مشتریان قبلی را به رویدادها یا بازدیدهای جدید دعوت کنید

مثال:

نمونه پیامک تبلیغاتی املاک و مستغلات

همچنین اگر با مشتریان خود برای خرید یا اجاره خانه، زمین یا فضای تجارت جدید در تماس هستید، از پیامک‌های متنی برای به اشتراک گذاشتن فهرست جدید ملک‌های قابل فروش استفاده کنید.

رستوران‌ها و سرویس‌های سفارش غذا

رستوران‌ها، کترینگ‌ها و سرویس‌های آنلاین سفارش غذا از کسب‌وکارهایی هستند که اقبال زیادی به بازاریابی اس ام اس نشان داده‌اند و توانسته‌اند به خوبی از این کانال بازاریابی استفاده کنند. شماره تلفن همراه جزو اطلاعاتی است که تقریبا تمام رستوران‌ها از مشتریان خود در اختیار دارند و می‌تواند برای مقاصد مختلف مانند ارسال کد تخفیف، ارسال اطلاعات سفارش یا رزرو، گرفتن بازخورد از مشتریان و… استفاده کنند تا به وفادارسازی مشتریان کمک کند.

چالشی که صاحبان رستوران‌ها و کترینگ‌ها با آن مواجه هستند این است که مطمئن شوند تخفیف‌های پیامکی خیلی زود یا خیلی دیر ارسال نمی‌شود. در صورتی که کمپین خیلی زود ارسال شده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که فراموش شود یا با پیام به‌موقع یک رقیب کنار زده شود. از سوی دیگر، اگر ارسال کمپین خیلی دیر انجام شود،‌ ممکن است کار از کار بگذرد و مشتری زمانی پیامک شما را دریافت کند که تصمیم خود را گرفته یا سفارشش را ثبت کرده است. بنابراین بهتر است درست قبل از زمانی که کاربران تصمیم به سفارش غذا می‌گیرند، برایشان پیامک بفرستید یعنی حدود ساعت ۱۲ ظهر و ۱۹-۲۰.

همان‌طور که اشاره کردیم یکی دیگر از کاربردهای مهم اس‌ام‌اس مارکتینگ برای رستوران‌ها ارسال پرسشنامه و دریافت بازخورد از کاربران است. به این ترتیب تنها با ارسال یک پیامک می‌توانید به داده‌های بسیاری دسترسی داشته باشید که به شما برای بهبود سرویس‌ها و محصولاتتان کمک می‌کنند و میزان رضایت مشتریان را نشان می‌دهند.

اس ام اس مارکتینگ برای رستوران

آیا کنجکاو هستید بدانید پیامک دیگر چه کاربردی برای رستوران‌ها یا سرویس‌های غذایی می‌تواند داشته باشد؟

در ادامه به نمونه‌ای از پیامک‌هایی که برای رستوران‌ها کاربرد دارد و برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده قابل استفاده است، اشاره کرده‌ایم:

  • سبدهای خرید رهاشده را به مشتریان اطلاع دهید
  • پیشنهادهای ویژه برای مشتریان ارسال کنید
  • برای ترغیب آن‌ها، کدهای تخفیف ارسال کنید
  • پیام‌های شخصی‌سازی‌شده برای مشتریانی که مدتی خبری از آن‌ها نیست ارسال کنید
  • رویدادها را به آن‌ها اطلاع دهید
  • برای آن‌ها هدیه در نظر بگیرید

نمونه پیامک تبلیغاتی رستورا

حتما بخوانید: با راهکارهای افزایش فروش رستوران آشنا شوید!

خیریه‌ها

وقتی یک سازمان غیرانتفاعی مانند خیریه‌ها را اداره می‌کنید، کسب‌وکار شما با کمک‌های مالی مردم رونق می‌گیرد. ممکن است با انگیزه نگه‌داشتن حامیان مالی در طول یک سال مشکل به نظر بیاید؛ اما این مشکل با بازاریابی پیامکی تقریباً قابل حل شدن است.

پیامک به شما امکان ارتباط با حامیان سازمان و علاقه‌مندان به خیریه را می‌دهد. از سوی دیگر، زمانی که رویدادی برگزار می‌کنید، می‌توانید از حامیان دعوت کنید تا در آن شرکت کنند.
مثال:

نمونه پیامک خیریه ها

تا اینجا از دنیای پیامک مارکتینگ به تفصیل صحبت کردیم. اما نباید از مهم‌ترین موضوعی که این میان وجود دارد غافل شویم و آن چیزی نیست جز انتخاب نوع پنل ارسال پیامک! 

سرویسی که برای اس‌ام‌اس مارکتینگ از آن استفاده می‌کنید، باید همه نیازهای شما را در این زمینه پاسخ دهد. علاوه‌بر‌آن، امکان گزارش‌گیری دقیق، دسته‌بندی کاربران، شخصی‌سازی پیام، ارسال زمان‌بندی‌شده و… را هم داشته باشد. 

اما این مواردی که ذکر کردیم، جزو «بایدها» در هر پنل پیامکی است. چیزی که نجوا را از دیگر پنل‌ها متمایز می‌کند، قابلیت شمارش کلیک یا «Smart Link» است. 

نجوا علاوه‌براینکه کوتاه‌کننده لینک در اختیارتان قرار می‌دهد تا تعداد کاراکترهای پیامک شما کمتر شود، به شما این امکان را می‌دهد که افرادی را که روی لینک پیامک شما کلیک کرده‌اند، در گروه جداگانه‌ای قرار دهید و فقط به آن‌ها پیامک ارسال کنید!

بیایید کمی بیشتر در این باره صحبت کنیم. 

چرا اس ام اس مارکتینگ نجوا؟

سرویس اس ام اس مارکتینگ نجوا تجربه جدیدی از sms مارکتینگ را پیش روی کسب‌وکارها قرار می‌دهد. در پنل کاربری نجوا می‌توانید به صورت یکپارچه کمپین‌های پیامک، ایمیل و پوش نوتیفیکیشن را مشاهده کنید و به‌سادگی و با سرعت بیشتری کانال‌های ارتباط مستقیم با مشتریانتان را مدیریت کنید.

ما تلاش کرده‌ایم با طراحی یک پنل کاربری یکپارچه، اضافه کردن پیامک مارکتینگ به استراتژی بازاریابی را برای دیجیتال مارکترها و صاحبان کسب‌وکار ساده‌تر کنیم. اکنون شما می‌توانید به سادگی فشردن یک دکمه در پنل کاربری نجوا (اگر قبلا در نجوا ثبت‌نام کرده‌اید) پنل پیامکی نجوا را نیز فعال کنید و همزمان از ۳ کانال مهم با کاربرانتان تعامل مستقیم برقرار کنید.

همچنین به کمک راهنماها و آموزش‌هایی که در اختیارتان قرار داده‌ایم، کمکتان می‌کنیم تا بهترین نتیجه را از اس‌ام‌اس مارکتینگ دریافت کنید. 

حتما بخوانید: ارسال پیامک با نام تجاری چه مزایایی دارد؟

توصیه‌های نهایی برای موفقیت در اس ام اس مارکتینگ

  • کوپن‌ها و پیشنهاد‌های ویژه ارسال کنید.
  • کدهای تخفیف اختصاصی و کمپین‌های پروموشنال مثل «یکی بخر و یکی هدیه بگیر» می‌توانند گزینه‌های خوبی برای ارسال یک کمپین پیامکی باشند.
  • هدف کمپین و اقدامی را که از کاربر انتظار دارید، شفاف‌سازی کنید.
  • از شخصی‌سازی پیامک‌ها غافل نشوید.
  • از پیامک برای گرفتن بازخورد از مشتریان استفاده کنید.
  • پیامک ابزار مناسبی برای هدایت مشتریان به لینک مورد نظر شماست.
  • از اس ام اس‌های ترنزکشنال برای تعمیق رابطه با کاربر استفاده کنید.

با اس ام اس مارکتینگ چند قدم به مشتریانتان نزدیک‌تر شوید

دنیای مارکتینگ انتها ندارد! و چیزی که همیشه به جذابیت آن می‌افزاید، استفاده از ایده‌های جدید و کانال‌های جدید است. اس‌ام‌اس مارکتینگ به عنوان یکی از بهترین کانال‌های بازاریابی، همچنان نتیجه‌بخش است و به ایده‌های خلاقانه شما نیاز دارد. 

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه نیاز دارید از اس‌ام‌اس مارکتینگ بدانید به شما ارائه دهیم. اگر سوالی دارید حتماً در بخش نظرات بپرسید و اگر پیشنهاد یا نظری دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید. 

3 نظرات
    • یگانه رحیمی
      یگانه رحیمی گفته:

      رضای عزیز،
      شما می‌تونید از بخش فوتر سایت و لینک «وبینارها» به ویدیوی همهٔ وبینارهایی که تا حالا برگزار کردیم دسترسی پیدا کنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  1. میلاد شجاعی
    میلاد شجاعی گفته:

    ممنونم محتوای خوب و جالبی بود. این روزا که دیگه کسی حتی به تبلیغات لوله بازکنی برچسب های تو کوچه خیابونم نگاه نمیکنه و اینترنتی سفارش میده، امیدوارم این طرح صیانت از فضای مجازی نتونه راحتی و سرعت توی کارها رو از مردم بگیره و به جاش کسب و کارهای آنلاین روز به رو ز رونق بگیرن، طرف الان برای لوله بازکنی هم اینترنتی سفارش میده چه برسه به سایر کارهای مهم که به اینترنت وابسته هستن.

    پاسخ

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *