حل مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس

حل مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس

به دلیل اهمیت ویژه ارسال ایمیل در وردپرس و ووکامرس، آشنایی با روش‌های رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس بسیار ضروری است. عدم ارسال ایمیل در وردپرس یکی از رایج‌ترین مشکلات کاربران بوده و ممکن است شما هم تاکنون با این مشکل مواجه شده‌ باشید.

اگر برای شما هم پیش آمده که گاهی اعلان‌های ایمیل را مثل همیشه دریافت نکرده‌اید یا اینکه مخاطبان و مشتریان شما از عدم دریافت ایمیل شکایت داشته‌اند، وقت آن است که دلایل عدم ارسال ایمیل در وردپرس را بررسی و رفع کنید. نگران نباشید! حل این مشکل با دنبال کردن آموزش زیر به سادگی و در زمانی کوتاه قابل حل است. در مقاله آموزشی پیش‌رو، چگونگی رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس به خوبی شرح داده شده‌ است. با این نوشته همراه باشید.

دلایل عدم ارسال ایمیل‌های وردپرس

مشکل ارسال ایمیل در ووکامرس یکی ار بزرگترین مشکلاتی است که در سایت‌های فروشگاهی رخ می‌دهد. در صورت رو به رو شدن با این مشکل، ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید. در این بخش رایج‌ترین مشکلات در ارسال ایمیل توسط وردپرس معرفی می‌شوند.

  • یکی از دلایل عدم دریافت ایمیل‌های وردپرس می‌تواند به خاطر تنظیمات سرور باشد. اگر گزینه PHP Mail توسط هاست غیرفعال شده باشد، ایمیل‌های شما ارسال نمی‌شوند. غیرفعال کردن این ویژگی معمولاً برای پیشگیری از اقدامات هکرها و اسپمرها انجام می‌شود.

وردپرس برای ارسال ایمیل باید با استفاده از PHP Mail، سرور ایمیل (Email Server) موجود در هاست را فراخوانی کند. اگر PHP Mail توسط هاست غیرفعال شده باشد، سرور ایمیل نمی‌تواند درخواست ارسال ایمیل شما را دریافت کند.

  • ممکن است PHP Mail فعال باشد اما همچنان با مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس، روبرو شوید؟ بله! امکان دارد. دلیل دیگر عدم ارسال ایمیل‌های شما در وردپرس، می‌تواند به علت مشکلات دریافت ایمیل توسط سرور گیرنده و یا قرار گرفتن ایمیل در لیست اسپم‌ها (هرزنامه‌ها) باشد. بنابراین قبل از هرگونه اقدامی، ابتدا باید مطمئن شوید که ایمیل‌های ارسالی شما توسط گیرنده دریافت نمی‌شوند یا اینکه دریافت می‌شوند ولی در لیست اسپم‌ها قرار می‌گیرند.

با دو مشکل عمده برای ارسال ایمیل در وردپرس آشنا شدید. اما چگونه می‌توان این مشکلات را رفع کرد؟ در ادامه روشی برای برطرف کردن مشکل ارسال ایمیل در وردپرس و ووکامرس شرح داده شده است. در این روش باید افزونه‌ای به نام WP Mail SMTP را نصب کنید تا مشکلات عدم ارسال ایمیل در سایت وردپرس خود را برای همیشه حل کنید.

حتما بخوانید: آموزش ایمیل مارکتینگ به‌طور کامل و جامع

بررسی وضعیت عدم ارسال ایمیل از هاست

در بخش قبل، با دلایل عدم ارسال ایمیل در وردپرس آشنا شدید. همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلات ارسال ایمیل‌های وردپرس غیرفعال کردن عملکرد PHP Mail توسط هاست (Host) است. در نتیجه شما می‌توانید وضعیت PHP Mail را بررسی کنید و در صورت غیرفعال بودن، مشکل آن را حل کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، اجرای تست روی سایت وردپرس با استفاده از پلاگین (افزونه) رایگان Check Email است. این پلاگین برای بررسی تنظیمات ارسال ایمیل توسط سرور طراحی شده است.

  1. بعد از نصب این افزونه، در داشبورد وردپرس خود از طریق منو ابزار، گزینه Check Mail را انتخاب کنید.
  2. آدرس ایمیلی را برای ارسال ایمیل تست وارد کنید.
  3. گزینه Send Test Email (ارسال ایمیل تست) را کلیک کنید.
  4. بعد از ارسال ایمیل تست، گزینه تأیید ارسال ایمیل را کلیک کنید.
  5. دریافت ایمیل توسط گیرنده را بررسی کنید. عنوان ایمیل باید «Test Email From https://yourdomain.com» باشد.

حل مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس

دقت کنید که در صورت عدم دریافت ایمیل توسط گیرنده، پوشه اسپم‌ها را هم بررسی کنید. اگر ایمیل تست را ارسال کردید و این ایمیل توسط گیرنده دریافت شد، در نتیجه مشکل عدم ارسال ایمیل‌های وردپرس از جانب هاست شما نیست.

ارسال ایمیل با استفاده از سرور SMTP جیمیل

یکی از راه‌های آسان برای رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس، استفاده از سرور Gmail SMTP است. همان‌طور که در بخش قبل هم اشاره شد، وردپرس برای ارسال ایمیل به صورت پیش فرض از PHP Mail استفاده می‌کند اما گاهی مواقع، به دلیل غیرفعال کردن این ویژگی توسط هاست، مشکلاتی پیش می‌آید و PHP Mail انتظارات رابرآورده نمی‌کند.

SMTP (Simple Mail Transfer Protocol)، پروتکلی استاندارد برای ارسال ایمیل است که قابلیت تحویل ایمیل در آن برخلاف PHP Mail بسیار بالا است. شما می‌توانید برای ارسال ایمیل‌های سایت وردپرسی خود از سرویس SMTP، ارائه شده توسط جیمیل استفاده کنید.

البته توجه داشته باشیدGmail SMTP ، سرویسی مناسب برای ارسال ایمیل های وردپرس برای تعداد محدودی از کاربران است و اگر قصد راه‌اندازی خبرنامه ایمیلی در وردپرس را دارید، باید از سرویس ایمیل مارکتینگ قدرتمندی برای ارسال تعداد انبوه ایمیل استفاده کنید. سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا، انتخابی مناسب برای ارسال امن ایمیل‌های سایت وردپرس شما است که قابلیت تحویل ایمیل در آن بسیار بالا بوده و ایمیل‌های شما را بدون هیچ مشکلی ارسال می‌کند.

در ادامه، مراحل لازم برای ارسال ایمیل در سایت وردپرس با استفاده از سرور SMTP جیمیل شرح داده شده است. اولین کاری که باید انجام دهید، نصب و فعال‌سازی پلاگین (افزونه) WP Mail SMTP است. این افزونه بهترین انتخاب از میان گزینه‌های موجود است که امکان ارسال راحت و امن ایمیل‌های وردپرس از طریق سرور SMTP را فراهم کرده است و قابلیت تحویل ایمیل آن بسیار بالا است. شما می‌توانید از نسخه رایگان یا پولی پلاگین فوق استفاده کنید که البته استفاده از نسخه پولی به دلیل امکانات بیشتر توصیه می‌شود. بعد از نصب و فعال‌سازی پلاگین، باید از قسمت تنظیمات به بخش WP Mail SMTP بروید.

افزونه WP Mail SMTP دو روش برای اتصال سایت وردپرس شما به سرورهای جیمیل فراهم می‌کند. روش اول از احراز هویت OAuth استفاده می‌کند و روشی مطمئن برای ارسال ایمیل است.

در روش دوم شما باید تنظیمات Gmail SMTP را به‌صورت دستی انجام دهید و ایمنی کمتری نسبت به روش اول دارد. در ادامه، نحوه پیکربندی تنظیمات Gmail SMTP آموزش داده می‌شود. در این روش برای ارسال ایمیل‌های وردپرس از سایت خود باید به صورت دستی به سرورهای SMTP جیمیل متصل شوید.

  1. برای پیکربندی تنظیمات پلاگین WP Mail SMTP وارد بخش تنظیمات شوید.
  2. از قسمت تنظیمات وارد صفحه WP Mail SMTP شوید.
  3. آدرس جیمیل (در قسمت From Email) و نام (در قسمت From Name) را وارد کنید.
  4. در ادامه گزینه Other SMTP را انتخاب کنید.
  5. گزینه Return Path را علامت بزنید.
  6. برای ادامه پیکربندی تنظیمات، صفحه را به سمت پایین پیمایش (اسکرول) کنید و قسمت‌های زیر را طبق راهنما پر کنید.
    » میزبان SMTP: عبارت smtp.gmail.com
    » پورت SMTP: 465 (وارد کردن شماره پورت)
    » رمزگذاری (Encryption): انتخاب رمزگذاری SSL
    » احراز هویت (Authentication): فعال کردن گزینه احراز هویت
    » نام کاربری: وارد کردن آدرس جیمیل (به صورت کامل)
    » رمز عبور: وارد کردن رمز حساب جیمیل
  7. بعد از وارد کردن تنطیمات فوق، دکمه «ذخیره تغییرات» را کلیک کنید.

در اینجا شما با موفقیت تنطیمات WP Mail SMTP را برای استفاده از سرورهای SMTP جیمیل به پایان رساندید.

تست افزونه WP Mail SMTP

برای اطمینان از عملکرد درست این افزونه می‌توانید آن را تست کنید.

  1. از قسمت تنظیمات وارد صفحه WP Mail SMTP شوید.
  2. برگه Email Test را انتخاب کنید.
  3. در قسمت Send To، آدرس ایمیلی که به آن دسترسی دارید را وارد کنید.
  4. روی دکمه Send Email کلیک کنید.

تست افزونه WP Mail SMTP

اگر در صندوق ورودی ایمیل فوق، ایمیلی با عنوان «WP Mail SMTP: Test Email to… » دریافت کردید، این افزونه درست کار می‌کند.

با طی مراحل بالا به ‌راحتی می‌توانید مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس را برطرف کنید و سایت وردپرس خود را برای ارسال ایمیل با استفاده از سرورهای SMTP جیمیل آماده کنید.

حتما بخوانید: پروتکل smtp چیست؟

رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در لوکال هاست

اگر از لوکال هاست استفاده می‌کنید، حتماً تاکنون با مشکلاتی در ارسال ایمیل‌های وردپرس مواجه شده‌اید. رفع مشکل در لوکال هاست نیز دقیقاً به روش بالا و از طریق افزونه WP Mail SMTP قابل انجام است. ابتدا این افزونه را نصب کنید و بعد به قسمت تنظیمات افزونه بروید و مطابق روش گفته شده در مرحله قبل، تنطیمات را پیکربندی کنید.

نتیجه

ممکن است گاهی اوقات با مشکل عدم ارسال ایمیل‌ها در وردپرس روبرو ‌شوید. حل این مشکل در وردپرس بسیار راحت است و به ‌آسانی می‌توانید آن را برطرف کنید. در صورت بروز مشکل در ارسال ایمیل‌ها باید ابتدا علت آن را بررسی کنید. با دانستن دلایل عدم دریافت ایمیل، راحت‌تر می‌توان آن را رفع کرد. در این مقاله دستورالعمل کاملی برای بررسی مشکل عدم ارسال ایمیل و راه‌های برطرف کردن آن ارائه شد. از این پس با به ‌کارگیری روش‌های بیان شده می‌توانید مشکلات ارسال ایمیل در وردپرس را بررسی و حل کنید.

 

منابع:

wpbeginner | fixrunner | dreamhost

2 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *