تبلیغات آنلاین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تبلیغات آنلاین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تبلیغات آنلاین برگ برنده کسب ‌و‌ کار شما است. در سال‌های اخیر فضای تبلیغات آنلاین با تغییرات زیادی همراه بوده است. به همین دلیل امروزه تبلیغات آنلاین بیش از هر زمان دیگری می‌توانند مفید، هدفمند و مرتبط با کسب ‌و‌ کار شما باشند. اینترنت فضای زیادی را برای تبلیغات خلاقانه در اختیار شما قرار می‌دهد. زیرا پلتفرم‌های جدید و انواع متنوع تبلیغات آنلاین باعث پیشرفت زیادی در این حوزه شده است.

برای یادگیری اصولی تبلیغات آنلاین آماده‌اید؟ این مقاله هر آنچه نیاز دارید تا تبلیغات آنلاین خود را به مؤثرترین شیوه انجام دهید، به شما آموزش می‌دهد. در این نوشته با مفهوم تبلیغات آنلاین، کاربرد تبلیغات آنلاین و روش‌های گوناگون آن آشنا می‌شوید.

تبلیغات آنلاین چیست؟

در حال حاضر تبلیغات آنلاین قسمت مهمی از سفر و تجربه مشتری شما را تشکیل می‌دهند. تبلیغات آنلاین استراتژی هدفمند و مبتنی بر داده‌ای است که با هدف جذب مشتری به صورت آنلاین و تشویق او در طول مسیر خرید انجام می‌شود. برندها با تبلیغ کسب ‌و ‌کار خود در پلتفرم‌های دیجیتال، می‌توانند از دیده شدن توسط مخاطبان هدف خود مطمئن شوند.

دو رویکرد اساسی در تبلیغات آنلاین وجود دارد:

بازاریابی ارگانیک

تبلیغات پولی

از دید بسیاری از افراد تبلیغات آنلاین پولی مبحثی جدا از بازاریابی ارگانیک است. اما این دیدگاه درست نیست و نباید این دو رویکرد را جدا از هم در نظر بگیرید، زیرا در واقع بازاریابی ارگانیک و تبلیغات پولی مکمل و پشتیبان هم هستند.

تبلیغات پولی ابزاری انعطاف‌پذیر است که می‌توانید از آن برای دیده شدن و تعامل با مشتریان بالقوه استفاده کنید. تبلیغات پولی برای ایجاد آگاهی نسبت به برند، افزایش ترافیک سایت شما و ایجاد لید بسیار کاربردی هستند و استفاده از تبلیغات پولی باید بخشی از برنامه سفر مشتری شما باشد.

در واقع تبلیغات آنلاین پولی و بازاریابی ارگانیک شما باید در کنار هم قرار گرفته و از یکدیگر حمایت کنند. درست است که تبلیغات آنلاین پولی به مجموعه‌ای از مهارت‌های متمایز نیاز دارد، اما چیزی مجزا از سایر فعالیت‌های بازاریابی شما نیست. تبلیغات آنلاین نقشی اساسی در ایجاد آگاهی و تبدیل چشم‌اندازها و مشتریان بالقوه به لید ایفا می‌کنند.

حتما بخوانید: مارکتینگ اتومیشن چیست و چه مزایایی دارد؟

کاربردهای تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین می‌توانند در بهبود عملکرد بازاریابی ارگانیک بسیار مؤثر باشند. یکی از بزرگترین چالش‌ها در بازاریابی دیجیتال، افزایش ترافیک است و همیشه این سؤال مطرح است که:

چگونه می‌توان با استفاده از کمترین منابع، بیشترین تعداد لیدهای باکیفیت را جذب کرد؟

بررسی مزایای تبلیغات آنلاین نشان می‌دهد که این نوع تبلیغات تأثیر بسیار زیادی بر کسب نتایج بهتر دارند. کاربردهای اساسی تبلیغات آنلاین برای بهبود عملکرد بازاریابی ارگانیک به شرح زیر هستند:

  • افزایش آگاهی از برند

تبلیغات آنلاین باعث می‌شود که به غیر از مشتریان فعلی شما، تعداد زیادی از افراد دیگر نیز از برند شما آگاه شوند. هزاران نفر که به دنبال کالا یا خدماتی مشابه با خدمات برند شما هستند، به وسیله تبلیغات آنلاین از حضور شما آگاه می‌شوند. مثلا اگر قصد تبلیغ عکاسی را دارید و در شروع راه‌اندازی آتلیه خود هستید، یکی از اهداف اصلی تبلیغات شما باید آگاهی از برند باشد.

  • هدف‌گذاری

تجزیه و تحلیل نتایج تبلیغات آنلاین کمک بسیار زیادی به استراتژی‌های هدف‌گذاری کسب‌ و‌ کار شما می‌کند و باعث می‌شود درک بهتری از مخاطبان هدف خود پیدا کنید. در واقع تبلیغات آنلاین باعث جذب مخاطبان خاص و علاقمندی می‌شود که با پرسوناهای مشتری شما تناسب دارند. این موضوع باعث تجربه بهتر برای آنها و تولید لیدهای باکیفیت برای شما می‌شود. شما می‌توانید از این موضوع در بهبود روش‌های هدف گذاری خود استفاده کنید.

  • بهبود کیفیت محتوا

بررسی نتایج تبلیغات آنلاین می‌تواند به شما کمک زیادی در انتخاب بهترین نوع محتوا بکند. از طریق این بررسی شما پی می‌برید که چه نوع محتوایی بیشترین میزان تأثیر را در دستیابی به اهداف تجاری شما داشته است و با بهبود آن نوع محتوا موفقیت بیشتری کسب می‌کنید.

  • جذب مشتریان بالقوه

با توجه به تحقیقات انجام شده، تبلیغات آنلاین تأثیر بسیار زیادی در جذب مشتریان بالقوه دارند. بسیاری از افراد از جستجوی آنلاین برای یافتن محصولات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند و طبق بررسی‌های صورت گرفته میزان کلیک روی تبلیغات آنلاین 65 درصد از کل کلیک‌ها در جستجوها را تشکیل می‌دهد. (برای آشنایی بیشتر با بهترین راه های جذب مشتری مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم!)

  • بازگشت سرمایه بالا (ROI)

در صورت استفاده از تبلیغات آنلاین باکیفیت، بعد از گذشت زمانی کوتاه شاهد افزایش ROI خواهید بود.

حتما بخوانید: بهترین روش‌های تبلیغ قالیشویی

روش‌ها و انواع تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین انواع مختلفی دارد و شما متناسب با اهداف کسب ‌و ‌کار خود می‌توانید از بهترین روش تبلیغات آنلاین متناسب با برند خود استفاده کنید. در ادامه این بخش با انواع روش‌های تبلیغات آنلاین آشنا می‌شوید.

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی (Social Media Advertising)

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین است. همان‌‌طور که می‌دانید سه پلتفرم محبوب فیسبوک، اینستاگرام و توییتر در هر ماه تعداد بسیار زیادی کاربر فعال دارند. کاربران به دلایل مختلفی مانند ارتباط با دوستان، ارتباط با افرادی از ملیت‌های مختلف و اهداف تجاری در رسانه‌های اجتماعی عضو می‌شوند. به دلیل تعداد زیاد کاربران و امکان دسترسی به مخاطبان بی‌شمار، سالانه هزینه‌های زیادی برای تبلیغات شبکه‌های اجتماعی پرداخت می‌شود. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مزایای زیر را دارد:

دسترسی به مخاطبان هدف از طریق شبکه‌های اجتماعی متنوع

امکان استفاده از انواع قالب‌های متنوع متناسب با اهداف برند شما

امکان سرمایه‌گذاری در انواع خاصی از تبلیغات که منجر به لیدها و فروش بیشتر می‌شوند.

در ادامه تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در دو پلتفرم محبوب فیسبوک و اینستاگرام بررسی می‌شود.

فیسبوک: با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربران در فیسبوک می‌توان مطمئن بود که حتما مخاطبین مرتبط با هر نوع کسب‌ و‌ کاری در این شبکه اجتماعی حضور دارند. یکی از خصوصیات قدرتمند فیسبوک دسترسی بالا به مخاطبان هدف است. در فیسبوک می‌توان از انواع مختلفی مانند تبلیغات تصویری، ویدئویی، تبلیغات استوری و تبلیغات لید استفاده کرد.

اینستاگرام: تعداد کاربران فعال ماهانه در اینستاگرام تقریبا یک میلیارد نفر است. شما می‌توانید در اینستاگرام از تبلیغات در پست و استوری‌ها استفاده کنید. در اینستاگرام نیز می‌توان از انواع متنوعی مانند تبلیغات تصویری، ویدئویی، تبلیغات در استوری و اکسپلور اینستاگرام استفاده کرد. کاربران اینستاگرام معمولا از تب اکسپلور برای پیدا کردن موضوعات و افرد مورد علاقه خود استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: روش‌های تبلیغ کاشت ناخن در اینستاگرام

تبلیغات جستجوی پولی (Paid Search Advertising)

معمولاً وقتی افراد از جستجوی آنلاین برای پیدا کردن کالا یا خدماتی خاص استفاده می‌کنند، روی اولین نتیجه‌ای کلیک می‌کنند که به نظر آنها مفید و کمک‌کننده است. ممکن است با خود بگویید: «وقتی در لیست نتایج ارگانیک موتورهای جستجو حضور دارم، چرا باید برای تبلیغات پولی هزینه‌ای پرداخت کنم؟»

سه دلیل اساسی برای لزوم استفاده از تبلیغات پولی وجود دارد:

به طور متوسط صرف هزینه برای تبلیغات گوگل ادز باعث می‌شود که هشت برابر هزینه صرف شده درآمد کسب کنید.

تبلیغات در موتورهای جستجو باعث حفظ شما در عرصه رقابت‌های مربوط به محصولات و خدمات مشابه با برند شما می‌شود.

تبلیغات پولی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) بالاتر از نتایج ارگانیک قرار می‌گیرند.

در مجموع تبلیغات جستجوی پولی به تبلیغ کنندگان این فرصت را می‌هد که نسبت به نتایج ارگانیک به صورت هدفمند‌تری توجه مخاطبین را جلب کند. تبلیغات پولی باعث می‌شود که شما نیازها، خواسته‌ها و ترجیحات مشتریان بالقوه را پیش‌بینی کرده و با گذشت زمان با آنالیز تبلیغات خود، آنها را در جهت جذب مخاطبان بیشتر بهبود دهید.

آنچه که شما در تبلیغات گوگل نیاز دارید، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. باید در تبلیغات خود کلمات و عباراتی را به‌ کار ببرید که کاربران برای سرچ موضوعی مشخص از آنها استفاده می‌کنند. شما براساس اینکه می‌خواهید تبلیغات شما در جواب کدام عبارات جستجو نشان داده شوند، کلمات کلیدی خود را انتخاب می‌کنید.

تبلیغات همسان (Native Advertising)

تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات است که در آن پیام تبلیغاتی را نمی‌توان از محتوای وبسایت یا شبکه اجتماعی تشخیص داد چرا که دقیقا با جریان محتوا هماهنگی و سازگاری دارد. احیاناً تا به حال در شبکه‌های اجتماعی مختلف به این نوع تبلیغ برخورده‌اید و دیده‌اید که چگونه این تبلیغات شبیه به دیگر پست‌ها یا مطالب به نظر می‌رسند. خاصیت این نوع تبلیغات در این است که مخاطب و خواننده متوجه تبلیغی بودن محتوا نمی‌شود و امکان انجام عمل در تبلیغات افزایش می‌یابد.

تبلیغات نمایشی (Display Advertising)

تبلیغات نمایشی (تبلیغات بنری و پاپ‌آپ) موضوعی چالش‌برانگیز در دنیای بازاریابی دیجیتال است. زیرا در طی سال‌ها تبلیغ کنندگان مختلف با فریب کاربران برای کلیک روی تبلیغات گمراه‌کننده از آنها سوء‌استفاده کرده‌اند. به همین دلیل است که اغلب کابران، تبلیغات نمایشی را مسدود می‌کنند و آنها را غیرمرتبط و باعث حواس‌پرتی و مزاحمت می‌دانند.

با این وجود در سال‌های اخیر فناوری تبلیغات نمایشی پیشرفت زیادی داشته است و شبکه‌های تبلیغاتی مختلف به برندها کمک می‌کنند تا از استراتژی‌های هدف‌گذاری مؤثرتر استفاده کنند و تبلیغات مرتبط‌تری را به کاربران نمایش دهند.

شبکه نمایش گوگل

شبکه‌های تبلیغاتی مانند شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) و شبکه مخاطبان فیسبوک در حوزه تبلیغات نمایشی رتبه‌های برتر را دارند و می‌توانند تبلیغات شما را در مکان و زمان مناسب به مخاطبان هدف نمایش دهند. این شبکه‌های تبلیغاتی همچنین به شما اجازه می‌دهند که مکان مناسب برای تبلیغ را انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

شاید این‌گونه به نظر می‌رسد که با وجود راه‌های رایگان برای تبلیغ کسب ‌و ‌کار، می‌توان از صرف هزینه برای تبلیغات چشم‌چوشی کرد. اما باید بدانید که سرمایه‌گذاری در استراتژی‌های تبلیغات آنلاین مناسب، باعث افزایش سرعت رشد کسب ‌و‌ کار شما و بالا بردن بازگشت سرمایه (ROI) می‌شود. در این مقاله با تبلیغات آنلاین و انواع مختلف آن آشنا شدید. قدم بعدی این است که با توجه به زمینه کسب‌ و ‌کار خود مناسب‌ترین نوع تبلیغات آنلاین را برای دستیابی به اهداف خود انتخاب کنید.

 

منابع:

hubspot | 1827marketing

2 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *