خبرنامه ایمیل

خبرنامه ایمیلی چیست و چگونه باید آن را بسازیم؟

بر کسی پوشیده نیست که ایمیل مارکتینگ روشی بسیار کارآمد برای بازاریابی در کسب‌وکار شماست. اما موفقیت در بازاریابی ایمیلی به توانایی شما در ایجاد و پرورش یک لیست ایمیل از کاربران فعال بستگی دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به این اهداف، ارسال منظم خبرنامه‌های ایمیل به کاربران است.

خبرنامه ایمیلی به‌صورت دوره‌ای ارسال می‌شود که مخاطبان را از آخرین اخبار، اطلاعات و به‌روزرسانی‌های مرتبط با محصولات و خدمات شما آگاه می‌کند. اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد تصمیم گرفته‌اید که برای کسب‌وکارتان، خبرنامه ایمیل ایجاد کنید و هیچ ایده‌ای درباره سازوکار آن ندارید، این مقاله برای شماست! در این مقاله قرار است به پرسش‌های زیر پاسخ دهیم:

  • هدف اصلی یک خبرنامه ایمیلی چیست؟
  • چگونه می‌تواند به بهتر شدن کسب‌وکارتان کمک کند؟
  • در خبرنامه ایمیل خود باید چه چیزی را بگنجانید؟

تا انتها با ما همراه باشید تا به همه سوالاتی که درباره خبرنامه ایمیل در ذهن دارید بپردازیم.

خبرنامه ایمیلی چیست؟

خبرنامه ایمیلی نوعی اشتراک ایمیل است که در آن پیام‌ها با زمان‌بندی خاصی مانند یک‌بار در هفته، هر دو روز یک‌بار، یا در صورت انجام عملی خاص توسط آن مشترک (مانند عضویت در خبرنامه سایت) فعال می‌شوند. محتوای این خبرنامه می‌تواند هرگونه محتوای مربوط به استراتژی بازاریابی شما باشد. نمونه‌هایی از محتوای خبرنامه ایمیلی در زیر آورده شده است.

ایبوک

مقالات تازه منتشر شده

پیشنهاد محصول

کد تخفیف

قصد شما از راه‌اندازی وب‌سایت هرچه که باشد، خبرنامه ایمیلی ابزاری بسیار ارزشمند است که می‌توانید از آن برای مطلع کردن مشترکین از ارسال پست‌ها یا فرستادن اطلاعیه‌های مهم برای آنها استفاده کنید. در واقع ارسال ایمیل خبرنامه، ابزاری قدرتمند و ضروری برای برقراری ارتباط با مخاطبان، خوانندگان و مشتریان شما است. استفاده منظم از خبرنامه ایمیل شما را در دستیابی به اهداف زیر یاری می کند.

تبلیغ محصول و خدمات خود

انتشار آخرین اخبار شرکت

هایلایت بهترین مقالات سایت

ایجاد مشتریان وفادار از طریق تعامل مداوم

بالا بردن میزان بازدید از وب‌سایت یا بلاگ

بازدیدکنندگان وب‌سایت شما با ارائه آدرس ایمیل خود می‌توانند عضو خبرنامه شوند. از این کاربران با عنوان مشترکین نام برده می‌شود.

حتما بخوانید: ۵۸ ایده خبرنامه ایمیل موفق

چرا باید خبرنامه ایمیل ارسال کنیم؟

اساساً خبرنامه ایمیلی نوعی ایمیل است که توسط شرکت‌ها یا افراد به لیستی از کاربران (مخاطبان) ارسال می‌شود. این لیست از کاربران شامل مشتریان موجود یا بالقوه‌ای است که ایمیل خود را در فرم خبرنامه شما وارد کرده‌ و رضایت واضح خود را برای دریافت ایمیل خبرنامه از برند شما اعلام کرده‌اند.

خبرنامه‌های ایمیل به‌صورت منظم ارسال می‌شوند و شامل محتواهای ارزشمندی مانند راهنماها، پست‌های بلاگ، خبرها، نظرات درباره محصول، توصیه‌های شخصی، اطلاعات، اعلامیه‌ها و… هستند.

نمونه‌ای از خبرنامه نجوا را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

خبرنامه ایمیل نجوا

خبرنامه‌ها بخشی ضروری از استراتژی بازاریابی ایمیل به حساب می‌آیند. به‌واسطه خبرنامه‌های ایمیلی، کسب‌وکارها می‌توانند جایگاه خود را به‌عنوان بازیگران کلیدی در صنعت تثبیت کرده و دیدگاه‌ها و محصولات جدید خود را برجسته کنند. همچنین علاوه بر جذب ترافیک به وب‌سایت‌، ارتباطات کسب‌وکارها نیز تقویت می‌شود. اما آیا همه داستان همین است؟ قطعاً خیر!

بازاریابی ایمیلی یکی از مؤثرترین کانال‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک است که علاوه هزینه کم، بازگشت سرمایه (ROI) زیادی دارد. خبرنامه‌ها می‌توانند شرایطی را فراهم می‌کنند تا شما از طریق ارائه محتواهای ارزشمند و تبلیغات مرتبط، مستقیماً با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. عموماً خبرنامه‌ها برای آموزش و سرگرم کردن مخاطبان به کار می‌روند. دریافت خبرنامه باید مانند دریافت یک خبر به‌روزرسانی شده از یک دوستِ صمیمی باشد؛ نه اینکه صرفاً فروش سخت از یک فروشنده سرسخت را به اطلاع برساند!

اما آیا راه‌اندازی ایمیلِ خبرنامه، گام مناسبی برای کسب‌وکار شماست؟ در بخش بعد به پاسخ این سوال خواهید رسید.

اهمیت استفاده از خبرنامه ایمیلی در وب‌سایت

به احتمال بسیار زیاد مفهوم خبرنامه ایمیلی برای شما موضوع تازه‌ای نیست و حتما تاکنون حداقل در چند خبرنامه ثبت‌نام کرده‌اید. خبرنامه‌های ایمیلی از اولین روزهای به وجود آمدن تا به امروز از ابزارهای قدرتمند مورد استفاده برای هر بازاریاب هستند.

هرچند از خبرنامه به منظور اطلاع رسانی به مشترکین راجع ‌به آخرین اتفاقات و به‌‌روزرسانی‌ها استفاده می‌شود اما لزوما خبرنامه برخلاف نامش، نباید فقط منبع خبرهای مختلف باشد. به عنوان نمونه می‌توان از خبرنامه ایمیلی به منظور ارسال خودکار ایمیل هنگام انجام خرید توسط کاربران سایت یا ثبت‌نام آنها در سایت استفاده کرد.

همچنین می توان اطلاعاتی درباره رویدادهای آتی و محصولات فعلی در قالب خبرنامه ارسال کرد. صرف نظر از اینکه شما به چه منظوری از خبرنامه استفاده می‌کنید، آنها طیف گسترده‌ای از مزایا را برای شما فراهم می‌کنند. به‌طورکلی، از جمله مزیت‌های ارسال خبرنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید ترافیک ثابت و منظم برای وب‌سایت و افزایش شانس یا فرصت ترغیب خوانندگان به کلیک کردن و خواندن مطالب
  • ارزان بودن نسبت به سایر کانال‌های بازاریابی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • ردیابی پیشرفته و آسان عملکردهایی مانند نرخ کلیک، نرخ اشتراک، تعداد دنبال‌کننده‌ها، میزان لغو اشتراک‌ها، مشخص کردن لینک‌های کلیک شده، نرخ پرش و …
  • مستقل بودن از سایر ارائه‌دهندگان خدمات یا نرم‌افزارها  (مانند ناشران، اینفلوئنسرها، رسانه‌های اجتماعی، گوگل و…)
  • ارتباط آسان با دیگر کانال‌های بازاریابی آنلاین و امکان دسترسی به مخاطبان در هر جای ممکن
حتما بخوانید: راهکارهای کاربردی برای افزایش اعضای خبرنامه پیامکی

راهنمای قدم به قدم ساخت خبرنامه ایمیل

وقتی قصد راه‌اندازی یک خبرنامه ایمیلی را دارید، بدانید که انگار مانند یک شعبده‌باز باید توپ‌های زیادی را به‌طور هم‌زمان در هوا پرتاب کنید! در واقع شما باید در آن واحد به تصحیح نسخه‌ متنی ایمیل، به‌کارگیری روش‌های قانع‌کننده برای ترغیب مخاطب به خواندن مطلب، طراحی و طوفان فکری درباره موضوعات قابل کلیک در وب‌سایت توجه داشته باشید. البته نگران نباشید! چون قرار است ما تمام نکاتی را که باید رعایت کنید، به شما بگوییم.

راهنمای ساخت خبرنامه ایمیل

اگر در حال ارسال خبرنامه خود هستند یا قصد انجام چنین کاری را دارید، راهنمای قدم به قدم زیر را که در ادامه به آن پرداخته شده از دست ندهید تا بتوانید از بسیاری از رقبای خود جلو بزنید. آیا برای شروع و ساخت بهترین خبرنامه ایمیل آماده هستید؟ 

قدم اول: اهداف خود را تعیین کنید

برای شروع خبرنامه ایمیلی خود باید به این فکر کنید که چرا می خواهید آن خبرنامه را پیاده‌سازی کنید. موارد زیر را در نظر بگیرید تا از ساخت پیام‌های مناسب مطمئن شوید:

مخاطبان هدف را شناسایی کنید

تعریف مخاطبان برای موفقیت کمپین شما ضروری است. شما باید نیازها و خواسته‌های خوانندگان بالقوه خود را درک کنید تا بتوانید برای آن‌ها ارزش خلق کنید. به‌عبارت دیگر، خبرنامه‌هایی را ارسال کنید که برای مخاطبانتان جذاب باشند. بنابراین، به این فکر کنید که می‌خواهید با ایمیل‌های خود چه کسی را هدف قرار دهید و سعی کنید تا حد ممکن خاص باشید.

اهداف اساسی را تعیین کنید

بعضی از شرکت‌ها برای هدایت ترافیک به وب‌سایت‌هایشان، ایمیل خبرنامه را راه‌اندازی می‌کنند. برخی دیگر نیز می‌خواهند فروش فروشگاه آنلاین خود را افزایش دهند یا مردم را به رویدادهای آینده دعوت کنند. تعیین اهداف به کمپین خبرنامه شما مسیر مشخصی می‌دهد و کمک می‌کند تا عملکرد تلاش‌های خود را بسنجید. بعد از تعیین اهداف باید شاخص‌های کلیدی عملکردی (KPIs) را که قصد ردیابی دارید، مشخص کنید.

موضوعات مورد هدف خود را کشف کنید

برنامه‌ریزی برای موضوع خبرنامه بسیار بستگی به اهدافتان دارد و ارائه محتوا در ابتدای کار می‌تواند سخت باشد. برای الهام گرفتن می‌توانید خبرنامه‌های خوب خارجی یا خبرنامه شرکت‌هایی که در بازاریابی ایمیلی موفق هستند، تحلیل کنید. همچنین می‌توانید از قبل یک نظرسنجی انجام دهید و با رشد لیست مخاطبانتان، از آن‌ها بخواهید تا نظراتشان را به اشتراک بگذارند. در ادامه چند ایده از محتواهای خبرنامه‌ها آورده شده است:

  • راه‌اندازی محصول و اخبار صنعت
  • پست‌های جدید یا محبوب وبلاگ
  • پادکست‌ها و ویدئوهای یوتیوب
  • رویدادها و وبینارهای به‌روز
  • مطالعات موردی و داستان‌های مشتری
  • داستان‌های جدید پیرامون فرهنگ شرکت و فرصت‌های شغلی
  • سؤالات متداول و سایر منابع برای پشتیبانی از مشتری

برای مثال، وب‌سایت ایوند (Evand.com) با توجه به علاقه و سلایق کاربران، در خبرنامه‌های ایمیلی خود آن‌ها را از رویدادهای مختلف در زمینه علاقه‌مندی‌هایشان باخبر می‌کند.

یافتن علاقه‌مندی‌ها برای خبرنامه ایمیل

قدم دوم: سرویس‌دهنده مناسبی را انتخاب کنید

قبل از شروع به ایجاد خبرنامه، ابزاری را انتخاب کنید که با بودجه، اهداف و مهارت‌های فنی شما متناسب باشد. همچنین بتواند به شما در ایجاد، ارسال و تحلیل کمپین ایمیل کمک کند. اما ویژگی‌ها و قابلیت‌های پلتفرم یا سرویس‌دهنده مناسب برای داشتن یک خبرنامه موفق چیست؟

  • داشتن ویژگی‌های شخصی‌سازی ایمیل و گروه‌بندی مخاطبان برای ایجاد محتوای ایمیل هدفمند و مرتبط
  • ارائه گزارش‌ها و آمارهای دقیق برای تحلیل و بهینه‌سازی کمپین‌های ایمیل
  • ارائه خروجی بهینه برای اطمینان از رسیدن خبرنامه‌ها به کاربران
  • امکان ایجاد اتومیشن بر اساس رفتار کاربران

در این راستا، سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا پیامشان را به‌صورت مستقیم و مؤثر به کاربران برسانند و فروش بیشتر و مشتریانی وفادارتر داشته باشند. در واقع ابزار ایمیل مارکتینگ نجوا ارتباط میان کسب‌وکارها با مخاطبان را حفظ کرده و این امکان را می‌دهد تا جزئیات کمپین‌ها، معرفی جدیدترین محصولات و لیست کالاهای تخفیف‌دار برای کاربران ارسال شود و آن‌ها را در جریان اتفاقات مهم قرار دهد.

قدم سوم: لیست مخاطبان خود را بسازید

تهیه لیستی از مخاطبان ایمیل که تعامل بالایی را برای شما ایجاد می‌کنند، نسبتاً ساده است. اما لازم است که عوامل زیر را درنظر بگیرید:

لیست ایمیل نخرید!

بسیاری از شرکت‌ها هنوز معتقدند که خرید لیست ایمیل، ایده‌ای بسیار خوب و محبوب است و برای موفقیت باید تا حد امکان لیست بیشتری جمع‌آوری کرد. در حالی که این کار، لطمه بزرگی به اعتبار کسب‌وکار شما می‌زند و تنها هدر دادن پول است. ارسال ایمیل و پیام‌های ناخواسته به افراد، بدون رضایت آن‌ها به منزله به‌هم‌زدن حریم خصوصی آن‌هاست. وقتی ایمیل خود را به لیستی از افرادی ارسال می‌کنید که علاقه‌ای به دریافت آن ندارند، تنها باعث می‌شود تا ایمیل‌هایتان به‌عنوان اسپم (Spam) شناخته شوند. چون این کاربران معمولاً نمی‌خواهند از شما چیزی بشنوند، در نتیجه ایمیل‌های شما را به پوشه اسپم انتقال می‌دهند و به‌مرور زمان نرخ تحویل ایمیل شما نیز کاهش پیدا می‌کند. فراموش نکنید که همیشه باید قبل از اضافه کردن هر فرد به پایگاه داده ایمیل، رضایت آن‌ها را کسب کرده باشید.

برای نمونه، ایمیل زیر را مشاهده می‌کنید که به دلیل استفاده از بانک ایمیل، در پوشه اسپم قرار گرفته است:

پوشه اسپم ایمیل

فرم عضوگیری ایمیل را در وب‌سایت خود قرار دهید

با قرار دادن فرم عضوگیری در وب‌سایت، می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید تا ایمیل خود را وارد کنند و عضوی از لیست خبرنامه ایمیل شما شوند. برای این کار، می‌توانید جمله‌ای مناسب بنویسید تا کاربر را به این کار ترغیب کنید. مثلاً می‌توانید بگویید که چه نوع خبرنامه‌هایی قرار است برای کاربرانتان ارسال کنید و این خبرنامه‌ها چقدر می‌توانند برای آن‌ها مفید باشند.

صفحات فرود (Landing Page) برای خبرنامه خود بسازید

صفحات فرود (لندینگ) نیز می‌تواند روش خوبی برای افزایش لیست کاربران باشد. شما با استفاده از این صفحات می‌توانید از تمام فرصت‌های بهینه‌سازی که برای صفحات لندینگ اعمال می‌شود، بهره ببرید. لندینگ پیج باعث می‌شود تا کاربران بالقوه‌ای که خبرنامه‌ شما را دنبال می‌کنند، از عناصر دیگر وب‌سایت غافل نشوند و خبرنامه شما را جزو بهترین‌ها بدانند. 

کانال‌های دیگری را کشف کنید

راه‌های دیگری نیز برای افزایش لیست ایمیل وجود دارند؛ مانند تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، تشویق کاربران موجود برای به اشتراک‌گذاری، تشویق افراد برای پیوستن به رویدادها یا فروشگاه‌های فیزیکی شما. همچنین باید در نظر بگیرید که دریافت‌کنندگان احتمالی ایمیل‌ها در صورت عضویت در خبرنامه شما چه مزایایی خواهند داشت. به‌عنوان مثال، پیشنهادات و کوپن‌های تخفیف ویژه، اطلاعات پیشرفته و امکانات رزرو، دعوت به رویدادهای انحصاری، دسترسی به محتواهای انحصاری (مانند کتاب‌های الکترونیکی)، دوره‌های کوتاه‌مدت ایمیلی و… نمونه‌هایی از مزایایی هستند که می‌توانید به کاربران خبرنامه خود ارائه دهید.

مخاطبان خود را گروه‌بندی (Segment) کنید

به‌جای ارسال یک پیام مشترک به تمام مخاطبان، یک تقسیم‌بندی از آن افراد انجام دهید. سعی کنید با توجه به اطلاعاتی که درباره مخاطبان دارید، گروه‌بندی از آن‌ها ارائه کرده و کمپین‌های بازاریابی ایمیلی خود را متناسب با هر گروه ارسال کنید. اما چگونه باید برای ایمیل خبرنامه خود بخش‌بندی از مخاطبان ارائه دهید و به چه داده‌هایی نیاز دارید؟ در ادامه چند نمونه از داده‌هایی را که می‌توانید برای بخش‌بندی استفاده کنید، آورده شده است:

داده‌های دموگرافیک داده‌های روانشناختی داده‌های رفتاری
جنسیت ترجیحات محصول خریدهای گذشته
موقعیت (مکان زندگی) علایق میانگین هزینه‌ها
سن سبک زندگی تعداد دفعات خرید

اگر می‌خواهید درباره گروه‌بندی‌های خود دقیق‌تر شوید، می‌توانید انواع مختلف این داده‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید تا تحلیل‌های دقیق‌تری داشته باشید. به‌عنوان مثال، می‌توانید تنها بر روی گروهی از خانم‌ها تمرکز کنید که خرید کفش را ترجیح می‌دهند و در طول شش ماه گذشته خرید کرده‌اند.

وقتی گروه‌های مختلفی از مخاطبان با ویژگی‌ها، علایق یا عادت‌های مشابه داشته باشید، بهتر می‌توانید هر گروه را درک کرده و خبرنامه‌های ایمیلی و پیام‌هایی متناسب با هر کدام ارسال کنید.

پیام خبرنامه خود را بسازید

حالا که گروه‌بندی مخاطبان خود را انجام داده‌اید، وقت آن رسیده که از این گروه‌بندی‌ها استفاده کنید. هنگام برنامه‌ریزی برای کمپین در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید بر اساس این گروه‌بندی‌ها یک خبرنامه مناسب ایجاد کنید. اساساً شما می‌خواهید کمپین ایمیلی‌تان با گروهی که برای آن‌ها خبرنامه می‌فرستید، مطابقت داشته باشد. بنابراین، همیشه مخاطبان خود را در ذهن داشته باشید. در ادامه چند ایده از چگونگی تطبیق دادن ایمیل خبرنامه با هر گروه‌بندی آورده شده است:

گروه‌های دموگرافیک گروه‌های روانشناختی گروه‌های رفتاری
ارسال اطلاعات درباره محصولات مختص به جنسیت خاص افراد برجسته کردن یک دسته محصول خاص برای هر گروه ارسال توصیه‌های محصولات یا فروش ویژه مشابه خریدهای قبلی
به‌اشتراک‌گذاری رویدادهای ویژه در شهر یا منطقه برای هر گروه تمرکز بر روی محصولاتی که با علاقه هر گروه مطابقت داشته باشد تخفیف دادن به مشتریانی که بیش از مقدار مشخصی خرج می‌کنند
به‌اشتراک‌گذاری محصولات یا پیشنهادات مختلف برای هر گروه سنی ارائه محصولاتی که با سبک زندگی خاصی مطابقت داشته باشد ارائه پیشنهادات ويژه و تشویق مشتریانی که در مدت زمان طولانی خرید نکرده‌اند

وقتی پیام خبرنامه خود را با گروه‌بندی‌ها مطابقت دهید، کمپین‌های شما بسیار هدفمندتر خواهند شد. سعی کنید ویژگی‌های مختلف، ترجیحات و نیازهای مشتریان خود را در نظر بگیرید. 

قدم چهارم: ایمیل خود را طراحی کنید

اولین قدم برای ایجاد یک خبرنامه، طراحی یک قالب برای ایمیل خبرنامه است که می‌توانید انواع مختلف آن را بسازید یا از وب‌سایت‌های فروش قالب ایمیل تهیه کنید. در این حالت، مطمئن شوید که طرح و قالب انتخاب شده پاسخگو باشد تا کمپین‌های ایمیل شما به‌طور کامل در هر دستگاهی نمایش داده شوند.

آماده خواندن ادامه مطالب هستید؟ پنج نکته اصلی در هنگام طراحی ایمیل وجود دارند که باید در نظر بگیرید:

قبل از طراحی قالب به محتوا فکر کنید

اولین چیزی که هنگام کنار هم قرار دادن قالب یک خبرنامه باید در نظر بگیرید، محتواست. آیا این موضوع به مخاطب شما مربوط می‌شود؟ آیا محتوای شما به اندازه کافی جذاب است و از دستورالعمل‌های برند شما پیروی می‌کند؟ سعی کنید محتوای مختصر و مفیدی داشته باشید؛ زیرا فقط در مدت زمان کوتاهی می‌توانید توجه مخاطب را جلب کنید. از تصاویر در ایمیل خود استفاده کنید تا توجه خواننده به شما جلب شود و به‌دنبال آن یک متن کوتاه و بخشی برای دعوت به اقدام (Call to action) قرار دهید.

در تصویر زیر نمونه‌ای از یک روش تبلیغی برای دعوت به اقدام را از دیجی‌کالا می‌بینید که مخاطب را به عضویت در وب‌سایت و آگاهی از بقیه خبرها دعوت می‌کند.

دعوت به اقدام

خبرنامه ایمیل خود را ساده نگه دارید

از یک طراحی منسجم و ثابت در خبرنامه خود استفاده کنید و ایمیل خود را با اطلاعات بیش از حد شلوغ نکنید. در واقع در ایمیل خبرنامه خود، فضاهای خالی قرار دهید و تا حد امکان ساده و منظم آن را طراحی کنید. انواع مختلف خبرنامه‌ها به طرح‌ها و قالب‌های متفاوتی نیاز دارند. اما به یاد داشته باشید که با رنگ‌ها، فونت و سلسله‌مراتب مشابه و یکسان می‌توانید انسجام خبرنامه خود را فراهم کنید. این موضوع، شفافیت و حرفه‌ای بودن کار شما را نشان می‌دهد.

یک ساختار شفاف و واضح می‌تواند به مخاطبان کمک کند تا محتوا و پیام اصلی را فوراً درک کنند. لوگوی شرکت خود را در قسمت بالای ایمیل قرار دهید تا خوانندگان بلافاصله بتوانند با خبرنامه شما ارتباط برقرار کنند. همچنین توجه داشته باشید که در دنیای امروزی، محتواها باید برای دستگاه‌های موبایل نیز بهینه‌سازی شوند تا بیشترین بهره را از مشترکان موبایل ببرید.

به رنگ‌ها توجه کنید

مطمئن شوید که به هویت برند خود وفادار مانده‌اید و به مخاطبان خود فکر می‌کنید. اگر مخاطبان شما در دسته سرمایه‌گذاران هستند، خبرنامه شما باید حرفه‌ای و در پالت رنگی خنثی باشد. البته می‌توانید گاهی از رنگ‌های برند لوگوی خود برای تماس‌ها، پیوندها و … در قالب طراحی نیز استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که رنگ‌های شما تضاد خوبی با پس‌زمینه داشته باشند تا راحت‌تر خوانده شوند.

از تصاویر مناسب استفاده کنید

تصاویر می‌توانند به‌صورت بصری خبرنامه شما را تقویت کنند. اما مراقب باشید! اگر از عناصر گرافیکی بیش از حد استفاده کنید، می‌تواند بر روی خروجی کار شما تأثیر منفی بگذارد. به این دلیل که ایمیل‌های حاوی تصاویر بزرگ اغلب توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISPs) مسدود می‌شوند. برای مثال، می‌توانید نمونه تصاویر مناسب را در ایمیل خبرنامه دیجی‌کالا ببینید که چگونه در جلب توجه مخاطب و بصری شدن خبرنامه تأثیر گذاشته است.

استفاده از تصاویر مناسب در خبرنامه ایمیل

سِمج نباشید!

اگر می‌خواهید مخاطبانتان، ایمیل‌های شما را بخوانند، سمج و آزاردهنده نباشید! برای مثال، اگر بخواهید در فروشگاهی خرید کنید، از کدام دستیار فروشنده خرید می‌کنید؟ دستیاری که شما را مجبور به امتحان کردن یک کفش یا خرید یک بلوز خاص می‌کند یا دستیاری که آگاه و زیرک است و در عین حال به شما پیشنهاد‌های خرید خوبی می‌دهد؟ پس با ایمیل‌های مکرر و بدون نظم، کاربر را به انجام کاری مجبور نکنید.

سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا در مرحله طراحی نیز می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کرده و قالب‌های جذاب طراحی ارائه دهد. هر کسب‌وکار می‌تواند از قالب‌های طراحی نجوا در پنل استفاده کرده و جذاب‌ترین ایمیل‌ها را ارسال کند. قالب‌های طراحی نجوا عبارت‌اند از: قالب شب یلدا، قالب ویژه بلک فرایدی، قالب اعیاد ملی ـ مذهبی (عید نوروز، فطر، قربان و…)، قالب خبرنامه مرتبط با حوزه‌های مختلف ورزشی، پوشاک و… .

قدم پنجم: محتوای خبرنامه ایمیل را آماده کنید

همان‌طور که قبل‌تر نیز اشاره شد، بخش مهمی از طراحی ایمیل به محتوای موجود در خبرنامه مربوط است. اگر از خبرنامه‌های دیگر برای محتوا الهام می‌گیرید یا قصد نظرسنجی دارید، پیام‌هایی را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید، به‌دقت ترسیم کنید و توجه داشته باشید که چگونه آن‌ها را به مخاطبان خود منتقل می‌کنید. آیا شما نیز به‌دنبال ایده‌های محتوایی برای خبرنامه خود هستید؟ در ادامه چند مورد ذکر شده‌اند:

  • ترویج آخرین مقالات وبلاگ
  • محتوای پخش شده از سراسر وب
  • مطالب رایگان و جدید مانند پادکست‌ها، راهنماها، مقالات سفید، مطالعات و …
  • دعوت به سمینارها، وبینارها و رویدادهای دیگر
  • کمپین‌های بازاریابی خاص مانند تقویم‌های مناسبتی، تقویم‌های سالانه و …

به یاد داشته باشید، محتوایی که در ایمیل‌های خود به اشتراک می‌گذارید، باید ارتباط مستقیمی با اهداف و مقاصد شما داشته باشند. اما حواستان باشد که زیاد تبلیغ نکنید و تنها مهم‌ترین اطلاعات را قرار دهید. برداشت‌های اولیه از محتوا و خط موضوع شما اهمیت زیادی دارد. بنابراین، سعی کنید که خط موضوع جذاب و چشمگیری را انتخاب کنید و لحن و زبان شما با سبک برندتان مطابقت داشته باشد. شوخ‌طبع بودن، استفاده از سؤالات یا حتی اضافه کردن ایموجی‌ها همگی باعث بالا رفتن خط موضوع و جلب توجه به خبرنامه شما می‌شوند.

همچنین از پیش‌نمایش (Preview) محتوای ایمیل خود غافل نشوید. پیش‌نمایش‌ها، خلاصه‌ای از محتوای ایمیل را ارائه می‌دهند که می‌تواند به خوانندگان انگیزه لازم را برای توجه به خبرنامه بدهد. بنابراین، مطمئن شوید که با پیش‌نمایش، می‌توانید خواننده را مشتاق باز کردن ایمیل کنید. 

قدم ششم: ایمیل خود را ارسال کنید

حالا پس از اینکه مطمئن شدید که تمام دریافت‌کنندگان برای دریافت ایمیل‌هایتان اشتراک دارند و ایمیل شما تمام ویژگی‌های لازم و قانونی را دارد، کافی است که ایمیل خود را ارسال کنید. جالب است بدانید که روش‌هایی اتوماتیک نیز وجود دارند که امکان زمان‌بندی ارسال ایمیل را به شما می‌دهند. برای مثال، می‌توانید تنظیم کنید که در چه روزی و چه ساعتی ایمیل شما به مخاطبان ارسال شود.

قدم هفتم و آخر: تحلیل نتایج را فراموش نکنید

در قدم آخر، نوبت به تحلیل داده‌ها و بررسی گزارش‌های مربوطه می‌رسد. اینکه خبرنامه شما تاکنون چه عملکردی داشته و شما قرار است که در مراحل بعدی چه اقداماتی انجام دهید؟

در واقع باید بررسی کنید که ایمیل خبرنامه شما تا چه حد به اهدافی که در قدم اول آن را تعیین کردید، نزدیک شده است. به‌عنوان مثال، چه بخش‌هایی از ایمیل شما بیشترین کلیک را داشته است؟ به محض اینکه این اطلاعات را به دست آوردید، می‌توانید در ایمیل‌های خبرنامه بعدی که ارسال می‌شود، به جهت و مسیر درستی دست پیدا کنید. بررسی آمارها و گزارش‌ها به شما کمک می‌کند که در آینده، بینش و دیدگاه درستی از خبرنامه‌های بعدی خود داشته باشید و آن را بهتر کنید.

 در گزارش‌هایی که نجوا از هر ایمیل ارائه می‌دهد، می‌توانید از جزئیات بیشتری آگاهی پیدا کنید. برای مثال، علاوه بر مؤلفه‌های اصلی مانند نرخ باز شدن ایمیل یا نرخ کلیک می‌توانید هیت مپ (Heat Map) یا نقشه حرارتی را نیز مشاهده کنید. به این معنی که واکنش کاربر به بخش‌های مختلف ایمیل را تجزیه و تحلیل کرده و متوجه می‌شوید که بر روی کدام قسمت از ایمیل (مانند تصاویر، دکمه‌ها، لینک‌ها و…) بیشتر کلیک شده است. در واقع این نقشه، الگوی رفتاری کاربران در ایمیل خبرنامه را نشان می‌دهد تا بهتر بتوان انتظارات آن‌ها را برآورده کرد.

حتما بخوانید: با بهترین افزونه ایمیل مارکتینگ برای وردپرس آشنا شوید!

افزونه‌های ساخت خبرنامه ایمیلی در وردپرس

برای ساخت خبرنامه ایمیلی در وردپرس نیازی به مهارت‌های برنامه‌نویسی پیشرفته ندارید. تنها با دسترسی به ابزار مناسب می‌توانید کار ساخت خبرنامه برای وب‌سایت وردپرسی خود را به انتها برسانید. در ادامه بحث، افزونه‌های وردپرسی (پلاگین‌ها) و ابزارهایی بسیار عالی معرفی می‌شوند که با کمک آن‌ها می‌توانید خبرنامه ایمیلی مناسبی برای سایت خود ایجاد کنید.
نجوا
سیستم ایمیل مارکتینگ نجوا اولین و برترین پلتفرم ایرانی و سازگار با زبان فارسی است که به کمک آن می‌توانید خبرنامه ایمیلی را به راحتی ایجاد کنید و با استفاده از دیگر امکانات پیشرفته این پلتفرم خبرهای خود را به دست مخاطبانتان برسانید. از جمله مزایای نجوا نسبت به دیگر سرویس‌های خارجی، سازگاری با زبان فارسی و هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر است.

Mail chimp

MailChimp یکی از بهترین و محبوب‌ترین افزونه‌های ساخت خبرنامه در وردپرس است. عضویت کاربران در خبرنامه توسط این افزونه بسیار راحت است و توسط بسیاری از کسب‌و‌کارهای تازه تأسیس استفاده می‌شود.

Newsletter

افزونه رایگان وردپرسی است که می‌توانید از آن برای ارسال خبرنامه ایمیلی استفاده کنید. نسخه‌های جدیدتر آن با افزونه‌های WooCommerce و WPForms ادغام می‌شوند و ویژگی‌های بیشتری را ارائه می‌دهند.

Constant contact

افزونه‌ای دیگر که می‌توانید از آن برای ساختن خبرنامه ایمیل استفاده کنید. این پلاگین برای بیزنس‌های کوچک بهترین انتخاب است. با توجه به محبوبیت Constant Contact، افزونه‌های اصلی فرم وردپرس مانند WPForms، یکپارچه‌سازی داخلی را برای Constant Contact ارائه می‌دهند. بنابراین می‌توانید به سرعت فرم‌های خبرنامه را بسازید.

Mailpoet

MailPoet افزونه ایجاد خبرنامه ایمیلی برای وردپرس است که با فروشگاه آنلاین WooCommerce نیز به خوبی کار می‌کند.

sendinblue

افزونه‌ای عالی برای ساخت خبرنامه ایمیلی است که استفاده از آن به شما توصیه می‌شود. به راحتی قابل استفاده و دارای نسخه رایگان نیز هست. قابلیت تحویل ایمیل توسط این سرویس بسیار بالاست.

MailPress

پس از ایجاد لیست ایمیل، افزونه میل پرس راهی جالب برای ارسال خبرنامه ایمیلی برای بازدیدکنندگان موجود در لیست ایمیل شما است.

MeeNews

MeeNews افزونه‌ای دیگر برای ساخت خبرنامه در وردپرس است که نسخه‌های رایگان و پولی آن موجود است. نسخه رایگان دارای ویژگی‌های خوبی برای تازه‌کاران و کسانی است که لیست ایمیل کوچکی دارند.

Sendit

برای افرادی که به دنبال افزونه وردپرسی حرفه‌ای‌تر برای ایجاد خبرنامه هستند، Sendit گزینه مناسبی است. البته این افزونه نسخه رایگان ندارد. از ویژگی‌های جالب Sendit امکان زمان‌بندی برای ارسال ایمیل‌ها در زمان‌های خاص است.

PopupBuilder

PopupBuilder یکی دیگر از افزونه‌های فرم‌ساز است که با استفاده از فناوری exit-intent ایمیل‌های بیشتری را در لیست شما قرار می‌دهد. نکته مهم در استفاده از PopupBuilder علاوه بر داشتن سیستم ارسال ایمیل یکپارچه، امکان استفاده از ویدئوهای پاپ آپ (popup video) است.

Icegram

Icegram یکی دیگر از افزونه‌های مکمل مورد استفاده برای ساخت خبرنامه شما است. این افزونه برای شما امکان ایجاد فرم‌های ثبت نام در صفحه را فراهم می‌کند. از آنجا که رابط کاربری آن بسیار ساده است، برای استفاده از آن نیازی به دانش برنامه نویسی نخواهید داشت.

حتما بخوانید: راهکارهای کاربردی برای ایجاد لیست ایمیل

راهکارهایی برای بهینه‌سازی خبرنامه ایمیل و کسب بهترین نتایج

چگونه می‌توان ایمیل‌های بهتری ارسال کرده و خبرنامه ایمیل خود را بهینه کرد؟ به نکاتی که در ادامه می‌گوییم توجه کنید.

از معیارهای خود اطمینان پیدا کنید

مطمئن شوید سرویسی را انتخاب می‌کنید که برای ردیابی و تحلیل خبرنامه‌های ارسالی شما مناسب هستند. مهم است که مخاطبان شما چگونه به ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید، پاسخ می‌دهند. معیارهای اصلی که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، عبارت‌اند از:

  • نرخ باز کردن ایمیل (Open Rate): درصد مخاطبانی که خبرنامه را باز کرده‌اند.
  • نرخ کلیک کردن (CTR): درصد افرادی که حداقل بر روی یک لینک کلیک کرده یا اقدام و عملی در جهت اهداف شما انجام داده‌اند. 
  • نرخ تبدیل یا درآمد به ازای هر کلیک: درصد خوانندگانی که بعد از کلیک بر روی صفحه، اقدام مورد نظر مانند خرید، دانلود، خواندن مقاله وبلاگ و… را انجام داده‌اند.
  • نرخ لغو اشتراک (Unsubscribe rate): درصد کاربرانی که اشتراک خبرنامه خود را لغو کرده‌اند.

این داده‌ها، منابع خوبی برای بهینه‌سازی خبرنامه‌های آینده شما هستند؛ زیرا به شما نشان می‌دهند که کدام عناصر خبرنامه خود را می‌توانید اصلاح کنید. حواستان باشد که داده‌ها و آمار ایمیل را درست بخوانید تا به‌خوبی  تشخیص دهید که چه چیزی باید بهبود پیدا کند. اگر نرخ باز کردن ایمیل پایین است، شاید خط موضوع یا توضیحات پیش‌نمایش به اندازه کافی واضح نیست. همچنین اگر تعداد زیادی از کاربران لغو اشتراک کرده‌اند، نگاهی دیگر به لیست مخاطبان بیندازید یا سعی کنید لیست مخاطبانتان را در بخش‌های خاص‌تری دسته‌بندی کنید تا هدف‌گذاری دقیق‌تری داشته باشید.

توصیه می‌کنیم که با استفاده از تست A/B این فرایندها را انجام دهید. تست A/B به این صورت است که دو نسخه متفاوت از خبرنامه خود را تهیه کرده و نحوه عملکرد هر کدام را اندازه‌گیری می‌کنید. برای مثال، ممکن است به بخشی از خوانندگان خود خبرنامه‌ای با طراحی سبز رنگ و به بخشی دیگر خبرنامه زرد را نشان دهید. پس از یک دوره زمانی معین، نرخ تبدیل‌ها را با هم مقایسه می‌کنید تا بفهمید کدام خبرنامه بازدید بیشتری داشته است.

ردیابی نتایج و بهینه‌سازی خبرنامه‌ها باید فرآیندی مداوم داشته باشد که برای بهبود مستمر نتایج خود انجام می‌دهید. سعی کنید فونت‌ها، رنگ‌ها یا تعداد تصاویر مختلف را امتحان کنید.

بهترین زمان برای ارسال خبرنامه را پیدا کنید

زمان یا ساعت ارسال خبرنامه عاملی حیاتی برای موفقیت است. اگر در بازاریابی ایمیلی فردی تازه‌کار هستید، زمان‌های مختلفی را امتحان کنید. برای مثال، اگر در بخش B2B (مدل کسب‌وکار به کسب‌وکار) فعالیت دارید، باید خبرنامه خود را در ساعات کاری به‌صورت منظم ارسال کنید. اما اگر مدل کسب‌وکار شما B2C است، باید ارسال خبرنامه خود را به عصرها در طول هفته یا در آخر هفته‌ها موکول کنید. 

خبرنامه‌های هفتگی و ماهانه معمولاً محبوب‌ترین خبرنامه‌ها هستند؛ اما به این معنی نیست که این نوع خبرنامه‌ها برای کسب‌وکار شما بهتر جواب می‌دهند. به‌عنوان مثال، بخش استخدام یا بخش املاک و مستغلات ممکن است به سراغ ایمیل‌های روزانه بروند تا فهرست‌های جدید خود را تبلیغ کنند. به معیارهای تعامل خود دقت کنید تا متوجه شوید چه چیزی برای مخاطبان شما بهتر عمل می‌کند.

پاسخ به چند سوال متداول درباره خبرنامه ایمیل

در این بخش تلاش شده است تا به پنج پرسش اصلی پاسخ داده شود. در واقع پاسخ به این پرسش‌ها، پاسخ به پرتکرارترین یا مهم‌ترین سؤالاتی است که افراد درباره خبرنامه ایمیل، اهمیت و اصول پیاده‌سازی آن دارند.

۱. ارسال ایمیل خبرنامه چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

خبرنامه‌ها بخشی ضروری از استراتژی بازاریابی ایمیل هستند که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا با تثبیت خود به‌عنوان بازیگران کلیدی در صنعت، به‌اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و برجسته کردن محصولات جدید خود، علاوه بر جذب ترافیک به وب‌سایت‌، ارتباطات خود را تقویت کنند. همچنین باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و بازگشت سرمایه زیادی دارند.

۲. هر چند وقت یکبار باید خبرنامه ایمیل ارسال کنیم؟

زمان ارسال خبرنامه‌ ایمیل به نوع کسب‌وکار شما بستگی دارد. اما به‌طور معمول خبرنامه‌ها به‌صورت هفتگی ارسال می‌شوند. در حالی که کسب‌وکارهایی نیز وجود دارند که بسته به نوع فعالیت خود، خبرنامه‌هایشان را دو هفته یک بار یا ماهانه ارسال می‌کنند. اینکه برای کسب‌وکار شما چه زمانی بهتر جواب می‌دهد، به مخاطبانتان بستگی دارد که چه زمانی را ترجیح می‌دهند.

۳. آیا می توانم از خدمات ایمیل مارکتینگ برای فروش محصولات فیزیکی استفاده کنم؟

بله، یکی از کاربردهای خدمات ایمیل مارکتینگ، علاوه بر حفظ رابطه میان مشتری و کسب‌وکار، افزایش فروش محصولات است. بسیاری از کسب‌وکارها از طریق ارسال خبرنامه‌ها و ایمیل مارکتینگ تلاش می‌کنند تا بازاریابی خوبی برای کسب‌وکارشان داشته و حتی از این طریق بتوانند محصولات فیزیکی خود را تبلیغ کرده و به فروش برسانند.

۴. آیا برای استفاده از خدمات ایمیل مارکتینگ، نیاز به دانش فنی خاصی دارم؟

خیر،  استفاده از ایمیل مارکتینگ نیاز به دانش چندان تخصصی ندارد و شما می‌توانید با کمترین دانش فنی، کمپین ایمیلی خود را اجرا کنید. از این رو، استفاده از این نوع خدمات نسبتاً راحت و آسان است و تنها باید یک سری نکات و اصول برای اثربخشی و موفقیت بیشتر را فرا بگیرید.

۵. برای شروع ایمیل مارکتینگ باید چه کار کنم؟

برای شروع ایمیل مارکتینگ لازم است که مراحل زیر را انجام دهید: هدف خود را تعیین کرده و سپس سرویس‌دهنده مناسبی را انتخاب کنید. لیست مخاطب ایمیل بسازید و قالب ایمیل را طراحی کنید. محتوای خبرنامه ایمیل آماده کنید و بعد از ارسال ایمیل‌ها، به تحلیل نتایج آن بپردازید. برای راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید به سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا و صفحه راهنمای شروع ایمیل مارکتینگ مراجعه کنید.

حالا نوبت شماست که خبرنامه ایمیلتان را بسازید!

خبرنامه ایمیل یکی از ستون‌های اصلی ایمیل مارکتینگ است که اگر به روش درست، با توجه به اصول مارکتینگ و با بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ انجام شود، می‌تواند نتایج خوبی برای کسب‌و‌کار به همراه داشته باشد و به برندینگ و تبلیغات آنلاین کمک کند. بنابراین، اگر می‌خواهید از رقبایتان جا نمانید و ارتباط خوبی با مشتریانتان داشته باشید، ارسال خبرنامه ایمیل خود را با کمک سرویس نجوا شروع کنید.

 

منابع:

HubspotCampaign MonitorMailjet | rockcontent | sendinblue | getflywheel

3 نظرات
  1. مینا
    مینا گفته:

    سلام خدمت ادمین محترم
    خیلی من این افزونه رو دانلود و استفاده کردم واقعا خوب و کاربردی بود ممنون از شما که انقدر وقت گذاشتید و این اطلاعت خوبو درست کردید

    پاسخ

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *