آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کاربردی

آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کاربردی

دیجیتال برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک کاربرد دارد و فرقی بین آنها نیست. این کسب‌وکارها برای این‌که بتوانند به اهداف خود برسند باید از بهترین و پیشرفته‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و غیردیجیتال استفاده کنند و استراتژی‌های دقیق و منظمی داشته باشند تا پیشرفت کنند.

دیجیتال مارکتینگ یکی از همین استراتژی‌هاست که اغلب شرکت‌ها به عنوان استراتژی پربازده بازاریابی از آن بهره‌مند می‌شوند. استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در این استراتژی‌ها بخش عمده و حساس فرآیند بازاریابی شرکت‌ها است. چرا که کمک گرفتن از این ابزارها هزینه‌های سربار را کم می‌کنند، به کمک این ابزارها می‌توان در زمان صرفه‌جویی کرد و کارمندان کمتری را استخدام کرد.

استراتژی مناسب و استفاده صحیح از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ سالانه بسیاری از شرکت‌ها را از خطر نابودی نجات می‌دهد. در این مقاله میخواهیم به شما انواع ابزارهای بازاریابی دیجیتال را معرفی کنیم و کاربردهای هریک را برشمریم تا شما بتوانید با انتخابی صحیح و مناسب در جهت پیشرفت کسب‌وکارتان قدم بردارید. (پیش از مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌کنیم ابتدا درباره اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست بخوانید)

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

خواهی نخواهی دیجیتال مارکتینگ این روزها بخش جدایی‌ناپذیر کسب‌وکارهای بزرگ شده است و استفاده از ابزارها هم باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان می‌شود. در این بخش به شما لیستی از حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را معرفی می‌کنیم که می‌توانید در هر بخش به دنبال ابزارهای مناسب آن بسته به اهداف و کاربرد مورد نظرتان باشید.

  • ابزارهای شبکه‌های اجتماعی ارگانیک
  • ابزارهای شبکه‌های اجتماعی پولی
  • ابزارهای ایمیل مارکتینگ
  • ابزارهای ریتارگتینگ
  • ابزارهای تبلیغات
  • ابزارهای مدیریت برنامه‌های تیم
  • ابزارهای تحلیل وبسایت
  • ابزارهای تولید ویدئو
  • ابزارهای ساخت محتوا
  • ابزارهای خدمات مشتری
  • ابزارهای بهینه‌سازی موتورهای جستجو
  • ابزارهای Affiliate marketing

حالا کافیست با توجه به اهداف و نیازهای خود از میان ابزارهای موجود در هر حوزه، بهترین ابزار را انتخاب کنید و از آن برای پیشبرد اهدافتان استفاده کنید. در بخش بعدی به تعدادی از ابزارهای بی‌نظیر در هر بخش اشاره خواهیم کرد.

حتما بخوانید: اتوماسیون بازاریابی چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

1- ابزارهای آنالیز سایت

برای این‌که وبسایت خود را از همه نظر بررسی کنید باید از ابزارهای مربوط به تست وبسایت و سئو و طراحی آن استفاده کنید. چراکه کوچکترین تغییری ممکن است تفاوتی بزرگ ایجاد کند و در نتیجه باعث تبدیل شدن یا نشدن کاربران به مشتری شود. تغییری کوچک مانند عوض کردن رنگ دکمه دعوت به اقدام، ممکن است از نگاه مشتریان تغییری بزرگ محسوب شود. در میان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که به شما کمک می‌کنند وبسایت خود را برای نرخ تبدیل بیشتر، بهینه‌سازی کنید می‌توان به این ابزارها اشاره کرد:

  • Unbounce

به کمک ابزار Unbounce می‌توانید به سرعت لندینگ پیج‌های کاملی بسازید و برای تست منتشر کنید. از جمله خصایص مثبت این پلتفرم استفاده آسان از آن است. حتی اگر طراح نباشید می‌توانید از تمپلیت‌های آماده آن استفاده کنید و کار خود را پیش ببرید.

سایت unbounce

  • Optimizely

ابزار Optimizely پر قدرت قادر است برای تولید محتوای بصری چندین ابزار را با هم مشترک کند و با تقویت هدف مورد نظر شما روند انجام تست را سرعت می‌بخشد.

  • Hotjar

یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال که برای شما رفتارها و حرکات مخاطبان را به صورت آنی نشان می‌دهد هاتجر است. به کمک نقشه گرمایی وبسایت خود می‌توانید بفهمید چه بخش‌هایی از سایت را باید تقویت کنید و مخاطبان به چه قسمت‌های از صفحه شما توجه نمی‌کنند.

ابزار هاتجر

  • Kissmetrics

ابزار Kissmetrics تحلیل وبسایت به شما کمک می‌کند نرخ تبدیل خود را در تمام سایتتان افزایش دهید. این پلتفرم تمام کاربران شما را در مسیر تبدیلشان بررسی می‌کند و درباره هر قیف گزارشی ارائه می‌دهد. بدین ترتیب شما می‌توانید فرآیند تبدیل خود را بهبود بخشید و درآمد و فروشتان را افزایش دهید.

ابزار بازاریابی دیجیتال از طریق وب‌سایت Kissmetrics

2- ابزارهای ایمیل مارکتینگ

تصور اینکه ایمیل مارکتینگ چقدر این روزها برای همه کسب‌وکارها حیاتی است شاید برایتان سخت باشد. علی رغم این‌که ایمیل مارکتینگ از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال بوده است، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه محسوب می‌شود. ایمیل مارکتینگ سالیانه با 4 درصد رشد همراه بوده است و به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها رو به افول بگذارد. به همین خاطر لازم است که حتما از ابزارهای ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. از جمله ابزارهای بزرگ این عرصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نجوا

سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا اولین پلتفرم کامل و بی نظیری است که از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید به صورت ریالی هزینه آن را بپردازید. در پلتفرم ایمیل مارکتینگ نجوا می‌توانید به آسانی و با چند درگ و دراپ ایمیل‌هایتان را ایجاد کنید، آن‌ها را تست کنید، سپس زمانبندی کرده و برای سگمنت‌های مختلف مشتریان ارسال کنید. پس از اتمام ارسال هم، گزارش تمام ایمیل‌های ارسال شده خود را بگیرید. همچنین استفاده از این پلتفرم برای ارسال ایمیل تا 2000 نفر رایگان است.

میل چیمپ

میل چیمپ ابزار دیگری است که امکان پرداخت ریالی ندارد و از فارسی هم پشتیبانی نمی‌کند. از جمله امکانات آن می‌توان به ساخت ایمیل با چند درگ و دراپ و ایجاد کمپین‌های مختلف اشاره کرد. البته این را هم باید بدانید که میل چیمپ فقط ابزاری برای ارسال ایمیل نیست و علاوه بر آن خدماتی نظیر ساخت وبسایت، CRM، مدیریت مخاطبین، ابزارهای گزارش دهی و امکانات دیگری نیز ارائه می‌کند.

حتما بخوانید: میلرلایت چیست و چه کاربردی دارد؟

میل چیمپ ابزار بازاریابی دیجیتال از طریق ایمیل

3- ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

از سال 2017 که فیس بوک به حدود 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه رسید، توئیتر 320 میلیون کاربر ماهانه پیدا کرد و اینستاگرام حدود 700 میلیون کاربر داشت، اهمیت شبکه‌های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ نیز افزایش یافت و از همان‌جا بود که کسب‌وکارها برای انجام فعالیت‌‌های بازاریابی خود مجبور شدند از شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای مربوط به آن نیز استفاده کنند. از جمله ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Sprout Social

ابزار sprout social به شما امکان مدیریت تمام شبکه‌های اجتماعیتان را می‌دهد. شما می‌توانید مخاطبان خود را در این پلتفرم تحلیل کنید، نرخ مشارکت خود را افزایش دهید و محتوای خود را از طریق این ابزار به صورت خودکار و زمانبندی شده منتشر کنید.

Hootsuite

در Hootsuite هم می‌توانید پست‌های مختلف خود را در شبکه‌های اجتماعی متفاوت منتشر کنید و تحلیل آن‌ها را نیز ببینید. همچنین در این پلتفرم می‌توانید به صورت مستقیم به کامنت‌ها و منشن‌ها پاسخ دهید و حتی از پاسخ‌های از پیش آماده شده استفاده کنید.

نوین هاب

نوین هاب ابزار ایرانی دیگری است که شما می‌توانید به کمک آن پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را منتشر کنید و پاسخ کامنت‌های خود را هم بدهید. همچنین امکان پرداخت ریالی نیز در این پلتفرم برایتان فراهم است.

4- سرویس‌های تبلیغات اینترنتی

تبلیغاتی ریتارگتینگ یا دیگر انواع تبلیغات به شما کمک می‌کند که ظرفیت‌های خود را در عرصه تبلیغات به مخاطبان بالقوه نشان دهید. اگر کاربری به وبسایت شما سر زد قطعا همان ابتدای کار خریدش را انجام نمی‌دهد. اما به کمک ریتارگت مارکتینگ شما تبلیغ خود را در دیگر وبسایت‌ها نشان می‌دهید و نام برندتان را برای مخاطب یادآوری می‌کنید. از ریتارگت مارکتینگ برای برگرداندن مشتریان به وبسایت خود می‌توانید استفاده کنید. دیگر انواع تبلیغات نیز مانند تبلیغات گوگلی به همین اندازه می‌توانند برای شما مفید واقع شوند.

جریان

جریان وبسایتی برای دریافت تبلیغ اینستاگرام است. شما به کمک این پلتفرم می‌توانید به مدیریت کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی خود بپردازید. انواع اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در حوزه‌های مختلف در این پلتفرم حضور دارند و شما می‌توانید با هزینه‌ای کمتر در این پلتفرم به آنها سفارش تبلیغ دهید.

یکتانت

یکتانت پلتفرم انواع تبلیغات مربوط به ریتارگتینگ و تبلیغات کلیکی، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات همسان، تبلیغات بنری و غیره است. به کمک این پلتفرم به وبسایت‌های بزرگ و زیادی دست خواهید یافت و تبلیغ خود را در آن‌ها می‌توانید به نمایش بگذارید.

Adroll

در فضای تبلیغات ریتارگتینگ خارجی نام AdRoll بسیار معروف است. در این پلتفرم 35000 تبلیغ کننده متفاوت وجود دارند و شما می‌توانید تبلیغ خود را در زیرساخت آنها به نمایش بگذارید. موفقیت کمپین‌های ادرول بسیار زبانزد است تا جایی که در برخی کمپین‌ها حتی تا 265 درصد افزایش در فروش گزارش شده است.

Retargeter

به کمک retargeter می‌توانید ریتارگت مارکتینگ وبسایت‌ها، جستجوها و داینامیک ریتارگتینگ را انجام دهید. شما حتی می‌توانید اجرای تمام کمپین خود را در این پلتفرم به تیمی بسپارید تا برایتان این کار را انجام دهند.

5- ابزارهای گزارش‌گیری

ابزارهای گزارش گیری از جمله ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند گزارشی از وضعیت وبسایت خود داشته باشید. از جمله این ابزارهای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Google Analytics

از جمله ابزارهای طلایی برای اکثر وبسایت‌های استاندارد همین گوگل آنالیتیکس است. به کمک این ابزار رایگان می‌توانید انواع اطلاعات را دریاره وبسایت خود به دست آورید. از جمله اطلاعات مهمی که آنالیتیکس به شما می‌دهد درباره کاربرانتان، اطلاعات قیف فروش و اطلاعات رفتار آن‌ها در زمان حال است.

Ahrefs

وبسایت Ahrefs نیز به شما کمک می‌کند گزارش بک لینک‌های خودتان و رقبایتان را به دست آورید و کلمات کلیدی مهم را بیابید. به کمک این ابزار کمی هم می‌توانید جاسوسی رقیبانتان را بکنید و ببینید آنها به کمک چه روش‌هایی پیشرفت کرده‌اند.

6- ابزارهای ارسال اطلاعیه و پوش نوتیفیکیشن

احتمالا تا کنون به این برخورده‌اید که اطلاعیه‌ای کنار صفحه نمایش داده شده و انتشار مطلبی جدید یا تخفیفی را به شما اطلاع می‌دهد. سرویس پوش نوتیفیکیشن به شما کمک می‌کند میزان آگاهی از برند را افزایش داده و محتواهای خود را در همه حال به مخاطبانتان نشان دهید.

  • نجوا

سرویس اطلاع رسانی و پوش نوتیفیکیشن نجوا به شما کمک می‌کند اطلاعیه‌های خود را به کاربران ارسال کنید آن هم بدون این‌که آن‌ها وارد وبسایت شما شوند. به کمک این سرویس می‌توانید ترافیک بیشتری به دست آورید و پیغام مناسب را در زمانی مناسب به کاربرانتان بدهید. از این قابلیت می‌توانید در اندروید و دسکتاپ استفاده کنید.

7- ابزارهای مدیریت برنامه‌های تیم

از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌توان به ابزارهای مربوط به مدیریت پروژه و مدیریت تیم اشاره کرد. به کمک این ابزارها می‌توانید وظایف هر فرد را مشخص کنید، جریان انجام آن را زیر نظر بگیرید و زمان پایان آن را نیز مشخص کنید. این ابزارها به نظم بیشتر بین گروه و تیم کاریتان کمک می‌کند.

  • Trello

به کمک ترلو می‌توانید به نظم و انسجام میان اعضای گروهتان کمک کنید. در این پلتفرم با ایجاد کارت‌های وظایف و مشخص کردن هر فرد روی کارت و دادن زمان انجام کار از دوباره‌کاری و سردرگمی اعضای تیمتان جلوگیری می‌کنید. انواع زیرمجموعه‌های یک وظیفه را نیز می‌توانید مشخص کنید تا بقیه اعضای تیم بدانند هر فرد در چه مرحله‌ای از کار قرار دارد.

  • Clickup

کلیک آپ نیز ابزاری مشابه با ترلو اما با امکاناتی بیشتر از آن است. اگر تیم بزرگی دارید و می‌خواهید فعالیت‌های بازاریابی آن‌ها را زیر نظر بگیرید بهتر است از این ابزار رایگان استفاده کنید. وظایف و زیرمجموعه آن‌‍‌ها را تعیین کنید، برای هریک زمان اجرا مشخص کنید، اولویت‌های هریک را بررسی کنید، مراحل مختلف تایید گرفتن را مشخص کنید و نهایتا با انجام آن وظیفه، آن را به قسمت انجام شده منتقل کنید.

  • Monday.com

ابزار دیگر این حوزه وبسایت ماندی دات کام است. این وبسایت پولی امکاناتی شبیه به کلیک آپ را داراست که با طراحی کاربرپسندتر به شما ارائه شده است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را در حوزه‌های مختلف بررسی کردیم. ابزارهایی که باعث می‌شود کار بازارایابان دیجیتال بسیار کم شود و آن‌ها بتوانند روی تقویت کمپین‌ها و ارائه ایده‌های خلاقانه تمرکز کنند. استفاده از ابزارهایی مانند نجوا در ایمیل مارکتینگ باعث می‌شود که فرآیندهای بازاریابی بسیار بهینه‌تر و سریع‌تر انجام پذیرد.

اگر می‌خواهید مطمئن باشید که برنامه بازاریابی‌تان به موفقیت می‌رسد، باید از ابزارهای مناسب در زمان مناسب استفاده کنید. مثلا به نظر شما ارسال 1000 ایمیل برای کمپین نوروزی بدون کمک ابزاری مناسب اصلا امکان‌پذیر هست؟

1 نظر

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *