مارکتینگ اتومیشن چیست

مارکتینگ اتومیشن چیست؛ کاربرد و مزایای اتوماسیون بازاریابی

بر اساس نتایج مطالعات جدید، ۸۰٪ از کاربران، با استفاده از ابزارهای اتوماسیون فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ، شاهد رشد در تعداد لیدها بوده‌اند. ۷۷٪ نیز میزان نرخ تبدیل خود را رو به افزایش دانسته‌اند. گسترش کاربرد مارکتینگ اتومیشن امری غیرقابل اجتناب است. هرچه تعداد کسب‌و کارهایی که به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌روند افزایش می‌یابد، بازاریابان نیز به سمت روش‌های موثرتر و قابل اندازه‌گیری برای کمپین‌های بازاریابی روی می‌آورند.

استفاده از این شیوه برای موفقیت کلی کمپین‌های آنلاین بازاریابی، به گفتهٔ ۹۱٪ از کسانی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، بسیار مهم تلقی شده است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل درباره اتوماسیون بازاریابی توضیح دهیم و ابزارهای مختلف آن را بررسی کنیم.

مارکتینگ اتومیشن چیست؟

مارکتینگ اتومیشن نرم‌افزاری است که با کمک آن، فعالیت‌های بازاریابی شما خودکار می‌شوند؛ بنابراین خطاهای انسانی کاهش پیدا می‌کنند، بازاریابی دیجیتال سریع‌تر و ساده‌تر می‌شود و در نهایت، بازدهی شما افزایش پیدا می‌کند.

پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مدیریت تبلیغات گوگل و سرویس‌های ارسال خودکار ایمیل و پیامک از جمله مواردی هستند که به شما در خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی کمک می‌کنند.

بیایید به موضوع کمی ساده‌تر نگاه کنیم. با اتوماسیون بازاریابی دیگر نیاز نیست که برای ارسال هر پیام، ایمیل، کمپین یا پست شبکه‌های اجتماعی دستتان را مدام روی دکمهٔ ارسال بفشارید. 

برای مثال، مشتری در سایت شما ثبت‌نام می‌کند و به‌طور خودکار، پیام خوشامدگویی شخصی‌سازی‌شده برای او ارسال می‌شود. برای یک نمونهٔ دیگر می‌توان به آنبوردینگ مشتری اشاره کرد. اگر یادآوری‌ها، اطلاع‌رسانی دربارهٔ آپدیت‌ها و معرفی محصول خودکار انجام شود، شما می‌توانید هم در زمان صرفه‌جویی کنید و هم مشتری خود را حفظ کنید.

با این تفاسیر، شما وقت بیشتری برای تجزیه‌وتحلیل فعالیت‌ها و بهبود آن‌ها خواهید داشت. در ادامه، به شما می‌گوییم چرا باید از اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید.

ایبوک ایمیل اتومیشن

حتما بخوانید: 10 تکنیک ایمیل مارکتینگ b2b در سال 2022

اهمیت استفاده از اتوماسیون بازاریابی

اهمیت استفاده از اتوماسیون بازاریابی

بهترین تیم‌های بازاریابی از marketing automation برای اجرای صحیح کمپین‌های خود، تقویت تیم فروش با لیدهای بهتر و رسیدن به ROI بزرگ‌تر استفاده می‌کنند. اما چه چیزی این سازمان‌ها را از دیگر سازمان‌ها متفاوت می‌کند؟ در ادامه به برخی از دلایل احتمالی اشاره می‌کنیم:

  • استفاده صحیح از ابزارهای موجود دلیلی است که ما آن‌ها را باهوش‌تر، خلاق‌تر یا بهتر می‌پنداریم. این ابزارها به آن‌ها بینشی درباره تمام قیف فروششان می‌دهد. همچنین این ابزارها به آن‌ها اجازه می‌دهد که به گونه‌ای موثرتر زمان صحیح آمادگی خرید نزد لیدها را مشخص کنند. در شرایط کنونی داشتن چنین توانایی‌هایی برای شرکت‌ها حیاتی به نظر می‌رسد.
  • بازاریابان بهتر می‌توانند کیفیت لیدها را بسنجند و به سمت خرید سوقشان دهند و در نتیجه درآمد و رشد بیشتری را رقم زنند.
  •  به بخش‌های مختلف کمک می‌کند که نرخ بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند. اینکه بتوانند اثربخشی کمپین‌‍‌های مختلف را مشخص کنند، به بخش‌های بازاریابی کمک می‌کند که از مرکز هزینه‌ها به سمت تولید درآمد حرکت کنند.
  • اگر تیم‌های مارکتینگ ثابت کنند که کمپین‌های موفقی اجرا کرده‌اند، بودجه بیشتری دریافت می‌کنند و بهتر می‌توانند برنامه‌های خود را پیاده کنند، خلاق‌تر باشند و کمپین‌های جدیدتری هم اجرا کنند که به تولید لید بیشتر کمک کند. در واقع به شما این امکان را می‌دهد که کمپین‌های خود را ارزیابی کنید، به مخاطبانتان به شکلی موثرتر دست پیدا کنید، لیدهای باکیفیت‌تری ایجاد کنید و نرخ بازگشت سرمایه را نشان دهید.

همان طور که گفته شد، اتوماسیون بازاریابی باعث می‌شود که کارآفرین‌ها و صاحبان کسب‌وکار وقت بیشتری برای شخصی‌سازی سفر مشتری و تحلیل اطلاعات بگذارند. طبق آخرین آمار و ارقام ، مارکتینگ اتومیشن در فرایند مدیریت مشتری‌های راغب، درآمد کسب‌وکارها را حدود ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. به‌علاوه، ۶۷ درصد از مدیران بازاریابی از نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی منظم استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارها باعث اثربخشی فعالیت‌های مارکتینگ، درآمد بیشتر و رشد کسب‌وکار شما می‌شوند. 

حتما بخوانید: ریتنشن مارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

ابزارهای مارکتینگ اتومیشن

زمانی که می‌خواهید ابزار اتوماسیون خود را انتخاب کنید، باید اهداف کاری خود را در نظر بگیرید. ابزارهای اتومیشن به شما کمک می‌کنند عملکردهای مختلفی را انجام دهید و به اهداف خاصی نزدیک شوید که در استراتژی مارکتینگ خود مشخص کرده‌اید. به ازای اهدافی که در نظر گرفته‌اید ابزارهای مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند فرآیندهای بازاریابی خود را خودکار کنید.

ایمیل اتومیشن

فرض کنید می‌خواهید به کسانی که در وبسایتتان عضو می‌شوند به صورت همیشگی یک ایمیل اتوماتیک ارسال شود و به آن‌ها خوش‌آمد بگویید. برای این‌که این وظیفه تکراری را یک بار برای همیشه انجام دهید، می‌توانید از سرویس ایمیل اتومیشن نجوا استفاده کنید.

مسیر مشتری

اینکه شما چگونه تمایل دارید مشتریان با برندتان تعامل کنند و چگونه رابطه‌تان در طول زمان تغییر کند یکی از کارهایی است که در مسیر مشتری می‌توانید به صورت خودکارسازی شده انجام دهید. اگر مشتریانتان به مرحله‌ای خاص برسند می‌توانید با ارسال ایمیل خودکار با آن‌ها ارتباطی عمیق‌تر و صمیمی‌تر ایجاد کنید. همچنین اگر بخواهید از ابزاری استفاده کنید که مسیر مشتریانتان را برایتان مشخص کند و به کمک نقشه طراحی شده‌ای جایگاه هر مشتری را مشخص کنید می‌توانید از ابزار Customer Journey Builder میل چیمپ استفاده کنید.

زمان‌بندی کردن

شما می‌توانید به کمک ابزارهای مختلف، پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را زمان‌بندی کنید. برای زمان بندی ارسال ایمیل‌هایتان و ارسال دسته جمعی و شخصی سازی آن‌ها از سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا، میل چیمپ یا میلرلایت استفاده کنید و برای زمان‌بندی پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود از نوین هاب، Hootsuit یا SEMrush بهره ببرید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش میلرلایت را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!

ریتارگتینگ

ایمیل‌های ریتارگتینگ و تبلیغات روشی ساده برای یادآوری به مشتریان است که به آنها بگوئید مسیر خریدشان را تکمیل کنند. این را فراموش نکنید که افراد معمولا همان بار اول محصول شما را خریداری نمی‌کنند و شما باید مدام به آن‌ها یادآوری کنید که مسیر خرید را ادامه دهند. به کمک سرویس ریتارگت مارکتینگ یکتانت یا میلچیمپ می‌توانید از خدمات ریتارگتینگ بهره‌مند شوید.

بهینه‌سازی و توصیه‌ها

به کمک ابزار ایمیل مارکتینگ نجوا می‌توانید تست A/B را انجام دهید و ایمیل‌های اتومیت شده خود را از نظر محتوا، زمان ارسال و توصیه محصول بهینه سازی کنید.

از جمله ابزارهای دیگر برای marketing autmation می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Customer.io: اتوماسیون ایمیل‌ها طبق زمان‌بندی بهتر

ابزار اتوماسیون بازاریابی customer.io

  • Hubspot: تولید لید، مدیریت پایپ لاین و اتوپایلوت

ابزار اتوماسیون بازاریابی hubspot

  • Pardot: تحلیل بهتر فعالیت‌های بازاریابی

ابزار تحلیل فعالیت بازاریابی pardot

  • Adroll: ایجاد و اتومیت کمپین‌های ad

اتومیت کمپین‌های ad با adroll

  • Marketo: تغذیه اتوماتیک لید به شکلی موثر

ابزار اتوماسیون بازاریابی marketo

  • Dialog Tech: اتومیت تماس‌های داخلی و تحلیل آن‌ها

اتوماسیون تماس های داخلی

  • Oracle Eloqua: ارسال کمپین‌های شخصی سازی شده در چند کانال

ابزار اتوماسیون بازاریابی oracle eloqua

  • Bizible: بررسی و دنبال کردن فعالیت‌های بازاریابی از چندین کانال

ابزار اتوماسیون بازاریابی bizible

استفاده از ایمیل مارکتینگ در اتوماسیون بازاریابی

ایمیل اتومیشن یکی از راه‌هایی است که می‌توان به کمک آن ایمیل‌هایی خودکار ساخت و با افراد زیادی با پیام صحیح و در زمان صحیح ارتباط برقرار کرد. استفاده از این  ابزارها به شما این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های اضافه را حذف کنید و برای هر بار ارسال ایمیل فعالیت تکراری انجام ندهید.

زمانی که تحلیل‌های وبسایتتان را به پلتفرم ایمیل مارکتینگ خود متصل می‌کنید، می‌توانید بر اساس رفتارها، علایق، اولویت‌ها و خریدهای قبلیشان به آن‌ها ایمیل دهید. بدین ترتیب با شخصی سازی ایمیل‌ها، کاربر تجربه بهتری خواهد داشت.

از جمله مزایای ایمیل اتومیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تجربه کاربری شخصی سازی شده‌‌ای برای مشتری فراهم خواهید کرد: تحقیقات نشان داده که مشتریان، ایمیل‌های شخصی را بیشتر دوست دارند. 90 درصد مشتریان محتواهای شخصی سازی شده را بسیار اغواکننده می‌دانند. 91 درصد مصرف کنندگان برای کسب‌وکارهایی که پیشنهادهای شخصی به آن‌ها می‌دهند اهمیت بیشتری قائلند. در سال 2019، حدود 72 درصد از مشتریان فقط به پیام بازاریابی پاسخ داده‌اند که در حوزه علایقشان بوده است.
  2. نرخ بازگشت مشتری را بهبود می‌دهید: حتما این نکته را می‌دانید که فروش محصولات و خدمات به مشتریان فعلی بسیار ساده‌تر از یافتن مشتریان جدید و تبدیل آن‌ها به مشتری است. به کمک ایمیل اتومیشن می‌توانید پیام‌های خود را به مشتریان به صورت اتوماتیک ارسال کنید و همیشه آن‌ها را با خود در ارتباط نگه دارید تا فراموشتان نکنند.
  3. ابزارهای ایمیل اتومیشن فعالیت‌های بازاریابی شما را قابل ارزیابی می‌کنند: پلتفرم‌هایی مانند نجوا به شما داده‌هایی ارائه می‌کند که به کمک این داده‌ها می‌توانید ارزیابی دقیقی از اتفاقات کمپین خود داشته باشید.

از جمله ابزارهای ایرانی مناسب برای اتوماتیک کردن ارسال ایمیل‌های بازاریابی سیستم ایمیل مارکتینگ نجوا است. برخی از قابلیت‌های این پلتفرم اتوماسیون بازاریابی شامل موارد زیر می‌شود:

  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • گروه‌بندی کاربران
  • زمان‌بندی و ارسال خودکار
  • پشتیبانی فنی و مشاوره مارکتینگ
  • پرداخت به‌صرفه و ریالی
  • یکپارچه شدن با سرویس پوش نوتیفیکیشن و طراحی ایمیل‌ها بدون نیاز به دانش فنی و فقط با چند درگ و دراپ
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های کاری

از همین امروز کار با نجوا را شروع کنید و فعالیت‌های بازاریابی خود را به صورت خودکار انجام دهید.

ایجاد استراتژی اتوماسیون بازاریابی

هیچ فرقی ندارد که شما در چه صنعتی مشغول فعالیت هستید. ابزارهای مارکتینگ آتومیشن به شما کمک می‌کنند به شکلی موثرتر این فرآیندها را پیش ببرید. برای این‌که بتوانید استراتژی بهتری بچینید این چند قدم را بردارید:

اهداف خود را مشخص کنید

با دانستن دقیق اهدافتان می‌توانید ابزارهای صحیحی را برای اتومیت کردن فرآیندهای خود انتخاب کنید.

پیام خود را ایجاد کنید

چه پیامی را می‌خواهید به مخاطبانتان بفرستید؟ آیا می‌خواهید به آن‌ها یادآوری کنید که خریدشان را رها کرده‌اند؟ به خاطر ثبت نام در وبسایتتان از آن‌ها تشکر کنید؟ یا ارتباطی عمیق‌تر با آن‌ها ایجاد کنید؟ با مشخص شدن این پیام بهتر می‌توانید به مرحله بعد بروید.

ابزار مناسب را انتخاب کنید

قطعا یک ابزار همه فعالیت‌های اتوماسیون را انجام نمی‌دهد و شما باید برای اهداف مختلف و به تناسب پیامتان ابزارهای مختلفی را نیز انتخاب کنید.

استراتژی اتوماسیون خود را با استراتژی کلی بازاریابی خود تطبیق دهید

یا انجام این کار می‌توانید همگام با دیگر فعالیت‌های بازاریابی از اتوماسیون نیز استفاده کرده و سریع‌تر به اهدافتان برسید.

تمرکز بیشتر بر شخصی‌سازی تبلیغات

طبق آمارهای سایت فوربز، ۷۱ درصد مشتری‌ها تجربهٔ خرید غیرشخصی را دوست ندارند و از این مسیر احساس خستگی می‌کنند. ۹۱ درصد آن‌ها هم ترجیح می‌دهند که برندها تبلیغات شخصی‌ را جایگزین تبلیغات عمومی و تکراری کنند. 

با اتوماتیک‌کردن فعالیت‌های بازاریابی می‌توانید وقت بیشتری روی شخصی‌سازی تبلیغات بگذارید و محتوای منحصربه‌فرد برای مشتری‌ها تولید کنید. ابزارهای مارکتینگ اتومیشن اطلاعات ارزشمندی دربارهٔ مشتری‌ها در اختیار شما می‌گذارد و به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کنند.

تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر

فرایندهای بازاریابی محتوا، کمپین تبلیغاتی و رشد کسب‌وکار آن‌قدر پیچیده است که گاهی اوقات، تصمیم‌گیری را سخت می‌کنند. با استفاده‌ از داده‌ها و اطلاعات ابزارهای اتوماسیون، فرایند تصمیم‌گیری در مارکتینگ راحت‌تر می‌شود. پلتفرم‌ها و ابزارهای اتوماسیون به شما اجازه می‌دهند که کمپین‌های گذشته را تحلیل کنید و استراتژی‌های بازاریابی جدیدتر و بهتری را اجرا کنید.

محاسبهٔ نرخ بازگشت سرمایه و پیش‌بینی آینده

با اتصال نرم‌افزار ارتباط با مشتری و ابزارهای مارکتینگ اتوماسیون، خطاها را کاهش می‌دهید و می‌توانید فرایند بازگشت سرمایه را دقیق‌تر محاسبه کنید؛ بنابراین به بخش‌های مختلف کمک می‌کنید که نرخ بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند. 

اینکه بتوانید اثربخشی کمپین‌‍‌های مختلف را مشخص کنید، به بخش‌های بازاریابی این امکان را می‌دهید که از مرکز هزینه‌ها به سمت تولید درآمد حرکت کنند. این مسئله در پیش‌بینی و برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری آینده هم کمک می‌کند.

فروش بیشتر

استفاده صحیح از ابزارهای موجود دلیلی است که ما آن‌ها را باهوش‌تر، خلاق‌تر یا بهتر می‌پنداریم. این ابزارها به آن‌ها بینشی درباره تمام قیف فروششان می‌دهد. همچنین این ابزارها به آن‌ها اجازه می‌دهد که به گونه‌ای موثرتر زمان صحیح آمادگی خرید نزد لیدها را مشخص کنند. در شرایط کنونی داشتن چنین توانایی‌هایی برای شرکت‌ها حیاتی به نظر می‌رسد.

بازاریابان بهتر می‌توانند کیفیت لیدها را بسنجند و به سمت خرید سوقشان دهند و در نتیجه درآمد و رشد بیشتری را رقم زنند.

افزایش بودجه بازاریابی

اگر تیم‌های مارکتینگ ثابت کنند که کمپین‌های موفقی اجرا کرده‌اند، بودجهٔ بیشتری دریافت می‌کنند و بهتر می‌توانند برنامه‌های خود را پیاده کنند، خلاق‌تر باشند و کمپین‌های جدیدتری هم اجرا کنند که به تولید لید بیشتر کمک کند.

از کجا متوجه شویم که کسب‌‌وکار ما به مارکتینگ اتومیشن نیاز دارد؟

از کجا متوجه شویم که کسب‌‌وکار ما به مارکتینگ اتومیشن نیاز دارد؟

حالا که اهمیت اتوماسیون بازاریابی را درک کردید، بهتر است بدانید که چه زمانی باید از آن استفاده کنید؟ با توجه به نشانه‌های زیر، می‌توانید دربارهٔ استفاده از آن در کسب‌وکارتان تصمیم بگیرید:

جذب مشتری‌های جدید

یکی از اهداف کلیدی مارکتینگ اتومیشن، جذب مشتری‌های جدید است؛ مشتری‌هایی که به برند شما علاقه دارند و تعامل با برند را دوست دارند. استفاده از اتوماسیون بازاریابی در فرایند سفر مشتری به شناسایی دقیق مشتری‌های بالقوه کمک می‌کند. ابزارهای خودکار در بازاریابی همراه با شخصی‌سازی باعث افزایش مشتری‌های شما می‌شوند.

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی تصور می‌کنند که به ابزارهای اتوماسیون احتیاجی ندارند؛ در حالی‌ که هر کسب‌وکاری برای رشد و افزایش درآمد به فرایندهای خودکار احتیاج دارد. کسب‌وکار شما در مسیر پیشرفت باید از فرایندهای پایدار و ثابتی برای جذب، پرورش و پیگیری مشتری‌های بالقوه استفاده کند. 

با استفاده از ابزارهای خودکارسازی، نه تنها ترافیک سایتتان را افزایش می‌دهید، بلکه می‌توانید با توجه به علاقه‌مندی‌ها و تاریخچهٔ جست‌وجوی مشتری، بهترین محتوا را به او نشان دهید. اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می‌کند که انگیزهٔ مشتری را بهتر درک کنید و در صورت تمایل خودش، او را به سمت خرید هدایت کنید.

کاهش هزینه‌های بازاریابی

بسیاری از ابزارهای بازاریابی با یکدیگر ادغام نمی‌شوند و هزینهٔ زیادی دارند؛ همچنین استفاده از بعضی از این ابزارها به تخصص زیادی احتیاج دارد. ابزارهای اتوماسیون به شما کمک می‌کنند که بیشتر فعالیت‌های بازاریابی را از طریق یک ابزار انجام دهید. با این کار، در هزینه و زمان صرفه‌جویی کرده و وقتتان را برای برنامه‌ریزی و کارهای مهم‌تر صرف می‌کنید.

آیا در مدیریت و اجرای فعالیت‌های بازاریابی وقت کم می‌آورید؟

طبق یکی از تحقیقات وب‌سایت اینترپرنر (Entrepreneur)، ابزارهای اتوماسیون تا ۸۰ درصد در وقت شما صرفه‌جویی می‌کنند؛ بنابراین دیگر لازم نیست زمان زیادی را برای برنامه‌ریزی محتوا و مدیریت نیروی کار صرف کنید. خودکارسازی فرایند محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ۶ ساعت به شما هدیه دهد. این زمان را برای انجام فعالیت‌های مفیدتر مثل برنامه‌ریزی استراتژیک و حل مسئله‌ بگذارید.

اجرای بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درون‌گرا در بسیاری از شرکت‌های B2B و B2C استفاده می‌شود. به‌جای اینکه در نمایشگاه‌های تجاری گران‌قیمت شرکت کنید یا هزینهٔ زیادی برای خرید یا اجارهٔ فضای تبلیغاتی متحمل شوید، می‌توانید از بازاریابی درون‌گرا برای جذب کاربرها استفاده کنید.

بازاریابی درون‌گرا هر مرحله از سفر مشتری را زیر نظر می‌گیرد؛ از زمانی که او به دنبال اطلاعات است تا زمان جست‌وجو برای یافتن بهترین محصول. ابزارهایی مثل هاب‌اسپات به شما کمک می‌کنند از جذب مشتری راغب (لید)، هر لحظه کنار او باشید. از طرفی، با ارائهٔ گزارش‌های دقیق به شما اجازه می‌دهند روند کار را بهبود ببخشید. 

تقویت اثربخشی فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال

اگر کسب‌وکار شما تیم کوچکی دارد و هر یک از اعضای تیم مسئولیت‌های زیادی را به عهده دارند، با استفاده از ابزارهای اتوماسیون در بازاریابی، می‌توانید بهره‌وری کارمندها را افزایش دهید و تاثیر فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال را بیشتر کنید. 

اتوماسیون به موفقیت کمپین‌های بازاریابی دیجیتال منجر می‌شود؛ چراکه از ساخت چهارچوب مشخص برای لندینگ‌ها و ایمیل‌ها گرفته تا گزارش‌های خودکار باعث می‌شوند اعضای تیم شما وقت بیشتری برای انجام فعالیت‌های مهم‌تر داشته باشند.

نکات مهم در استفاده از مارکتینگ اتومیشن

درباره سگمنتیشن (بخش بندی) مشتریان خود فکر کنید

زمانی می‌توانید از اتوماسیون بازاریابی خود منفعت ببرید که تا حد ممکن پیام‌هایتان برای دریافت کننده شخصی سازی شده باشد. بخش بندی مشتریان به شما کمک می‌کند ایمیل‌هایتان حالت شخصی داشته باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که ایمیل‌هایی که به صورت اتوماتیک برای مشتریان ارسال می‌شوند احتمال اسپم شدنشان بسیار زیاد است و نرخ باز شدن کمتری هم دارند. اما اگر مشتریان خود را در دسته‌های مختلف تقسیم کنید می‌توانید پیام‌های به آنها ارسال کنید که دقیقا نقاط ضعف و مشکلات خاص خودشان را هدف قرار می‌دهد.

لیست مشتریان خود را بسازید

اگر می‌خواهید از لیست مشتریانتان نتیجه‌ بگیرید باید لیست مخصوص به خودتان را ایجاد کنید نه اینکه آن را بخرید. چرا که به قول مدیر ارشد بازاریابی محصولات در هاب اسپات، کمپین‌های شما به خوبی لیست شما هستند. یعنی هر چه لیست بهتری داشته باشید کمپین موفق‌تری نیز ایجاد خواهید کرد. برای ایجاد لیست ایمیل به صورت ارگانیک بهتر است از لندینگ پیج‌های خصوصی استفاده کنید و در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ و کمپین‌های متناسب را به راه بیندازید. بدین ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که پیام‌هایتان برای کسانی ارسال می‌شود که به خدمات و محصولاتتان علاقمندند.

حتما بخوانید: اهمیت لندینگ پیج مناسب در کمپین ایمیل مارکتینگ

ابزارهای خود را به دقت و با حساسیت انتخاب کنید

درباره انواع ابزارها، کارکردها و امکاناتشان به درستی تحقیق کنید و نهایتا ابزاری را انتخاب کنید که مطمئنید برای انجام کارهایتان کاملا مناسب هستند. مثلا ابزار ایمیل مارکتینگ نجوا امکانات بی‌نظیری برای فارسی زبانان فراهم کرده و به راحتی به تمام نیازهای مربوط به این حوزه پاسخ می‌دهد. از جمله امکانات این سرویس می‌توان به پشتیبانی از زبان فارسی، پرداخت ریالی، امکان دسته‌بندی و تست A/B و بسیاری دیگر اشاره کرد.

تیم پشتیبانی خود را آماده کنید

به کمک یک تیم پشتیبانی هم می‌توانید دستورهای لازم را در این ابزارها ایجاد کنید و هم جواب مشتریان را بهتر و به صورت کامل بدهید. به کمک تیم پشتیبانی قوی می‌توانید برنامه‌ها و اهدافتان را سریع‌تر به مقصد برسانید.

فراموش نکنید که به انسان‌ها پیام می‌دهید

اگر نیازهای مخاطبانتان را به درستی در پرسونای آن‌ها مشخص کرده باشید و مسیری واقعی برای خریدشان ترسیم کرده باشید، باید اطلاعاتی صحیج را در زمانی صحیح و در فضایی صحیح به آن‌ها برسانید. اما در همه این مراحل نباید روی انسانی مخاطبانتان را هم فراموش کنید چراکه شما با انسان‌ها و همه عواطف، نظرات و احساساتشان طرف هستید نه با روبات!

هوشمندانه محتوا تولید کنید

هدف فقط ارسال چند ایمیل به مخاطبان نیست. شما باید به گونه‌ای با آن‌ها ارتباط برقرار کنید که به سمت قسمت‌های پایینی قیف فروش هدایت شوند، به وبسایتتان سر بزنند و از شما خرید کنند.

با تیم فروش خود هماهنگ باشید

یکی از اشتباهاتی که در استفاده از این تکنولوژی اتفاق می‌افتد، این است که تیم بازاریابی با تیم فروش هماهنگ نیست و نتایج تلاش‌های تیم بازاریابی با ناآگاهی تیم فروش هدر می‌رود. اگر تیم فروش نتواند مشتریان را راضی نگه دارد و به خوبی آنها را تغذیه نکند هیچ تلاشی به ثمر نمی‌نشیند.

تست کردن را فراموش نکنید

شما باید در تمام مراحل اتوماسیون از تست‌های مختلف استفاده کنید، نتایج را ببینید، آن‌ها را تحلیل کنید و مجددا به شیوه‌ای صحیح‌تر اجرایشان کنید. بدین ترتیب خواهید توانست میزان تعامل و مشارکت با مخاطبان را افزایش دهید. اگر در فرآیند اتوماسیون، بخش بندی مخاطبان و لحن پیامتان اشتباه کنید به راحتی مخاطبان را از دست می‌دهید و به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.

جمع بندی

استفاده از ابزارهای اتوماسیون مارکتینگ یکی از ترندهای روز در بین کسب‌وکارهای موفق دنیاست. این کسب‌وکارها از فرآیندهای خودکار کردن فعالیت‌های بازاریابی استفاده می‌کنند تا در زمان، نیروی کار و هزینه صرفه‌جویی کنند. شما نیز می‌توانید با مطلع شدن از انواع ابزارهای ایرانی و خارجی فعالیت‌های بازاریابی خود را خودکار کنید و پیامی صحیح را به مخاطبانتان منتقل کنید تا به خرید از شما رغبت پیدا کنند.

2 نظرات
    • یگانه رحیمی
      یگانه رحیمی گفته:

      علی عزیز، مارکتینگ اتومیشن در ایمیل رو توی پنل ایمیل مارکتینگ نجوا می‌تونید انجام بدید.
      ایبوک «ایمیل اتومیشن از صفر تا صد» توی این زمینه کمکتون می‌کنه. این ایبوک رایگان رو می‌تونید از بخش ایبوک‌ها (توی فوتر سایت نجوا) دانلود کنید.
      موفق باشید 🌱

      پاسخ

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *