روش‌ها و تکنیک‌های اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

اتوماسیون بازاریابی یا مارکتینگ اتومیشن، یکی از امکاناتی است که در ایمیل مارکتینگ می‌توانید به کار ببرید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. اینکه چه مزایایی دارد و چگونه باید از آن استفاده کنید، چیزی است که در این مقاله مفصلاً به آن خواهیم پرداخت. با خودکارسازی فرایند ارسال ایمیل، تا حد زیادی می‌توانید در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. بیایید با تعریف اتوماسیون ایمیل مارکتینگ شروع کنیم.

اتوماسیون یا خودکارسازی در ایمیل مارکتینگ چیست؟

با توجه به این‌که ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ است، باید همچنان توجه ویژه‌ای به آن شود. خودکارسازی فرایند ایمیل مارکتینگ، همان‌طور که از نامش پیداست، یعنی ارسال ایمیل بدون نیاز به دخالت دائمی انسان؛ اما فقط این نیست. مهم‌ترین ویژگی اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل مناسب به فرد مناسب و در زمان مناسب است. اگر پنل ایمیل مارکتینگ شما به گوگل آنالیتیکس متصل باشد، می‌توانید مشتریانتان را دسته‌بندی کنید. همین دسته‌بندی کردن باعث می‌شود میزان اثرگذاری ایمیلی که برای آن‌ها ارسال می‌کنید چندین و چند برابر شود؛ چرا که محتوای ایمیل براساس نیاز آن‌ها شخصی‌سازی شده است. (در مقاله دیگری از بلاگ نجوا درباره اینکه ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد به طور کامل صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را کامل بخوانید)

همان‌طور که از ماهیت عبارت «خودکارسازی» پیداست، بزرگ‌ترین مزیت این سیستم را می‌توان خودکار بودن فرایند دانست؛ اما الان می‌خواهیم به بررسی همهٔ جنبه‌های مثبت آن بپردازیم:

مزایای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

  • خودکار بودن فرایندها: یکی از مهم‌ترین مزایای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ این است که لازم نیست فردی برای فشردن دکمهٔ ارسال، پای دستگاه نشسته باشد. بعد از برنامه‌ریزی خیالتان راحت است که تمام پروسه به‌صورت خودکار انجام می‌شود.
  • پرورش سرنخ به‌منظور افزایش مقبولیت: همهٔ سرنخ‌ها همیشه به فروش منجر نمی‌شوند. اما پروسهٔ ارسال ایمیل در زمان مناسب و برای افراد مناسب سرنخ‌هایی ایجاد می‌کند که مخاطبان ایمیلی‌تان را برای رسیدن به مرحلهٔ آخر و برخورد با تیم فروش ترغیب می‌کند.
  • تسهیل کار تیم فروش: هدف استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، پرورش مشتریان بالقوه است؛ آن‌هایی که احتمال می‌دهید مشتاق محصول یا خدمت شما باشند و نیاز به یک یا چند تلنگر دارند تا خرید را انجام دهند. اگر محتوایی که از طریق ایمیل برای آن‌ها ارسال می‌کنید، به‌خوبی برنامه‌ریزی شده باشد، کار تیم فروشتان هم راحت‌تر از همیشه است. آن‌ها می‌توانند بفهمند کدام مخاطب، در چه زمانی آمادهٔ خرید است و بهترین زمان برای ارتباط گرفتن با او را پیدا می‌کنند.
  • مرتبط بودن ایمیل با مشخصات و نیازهای دریافت‌کننده: وقتی درحال تنظیم اتوماسیون ایمیل مارکتینگ خود هستید، می‌توانید از مرتبط بودن آن با گیرنده‌های ایمیل اطمینان حاصل کنید. هیچ‌ چیزی آزار‌دهنده‌تر از ایمیل‌های بی‌ربط و غیرمفید نیست. ایمیل‌هایی که گویی فقط برای پرکردن صندوق دریافتی شما ارسال شده‌اند. با خودکارسازی فرایند ارسال ایمیل می‌توانید از اتلاف وقت، انرژی و البته نارضایتی مخاطبانتان جلوگیری کنید.
  • افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness): با خودکارسازی فرایند ایمیل مارکتینگ، نتایجی که به‌دست می‌آید شگفت‌زده‌تان می‌کند. این دستاوردها خیلی حرفه‌ای به‌نظر می‌رسند. وقتی مخاطبانتان ایمیل مناسب را در زمان درست دریافت می‌کنند، درک و آگاهی ایشان از برند شما به‌طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل وقتی نوبت به تیم فروش برسد، آن‌ها با آگاهی کامل پاسخگو هستند و علاقهٔ بیشتری برای شنیدن صحبت‌های نمایندهٔ فروش برند شما خواهند داشت.
  • شخصی‌سازی ایمیل به‌منظورهای مختلف: وقتی یک ایمیل به‌صورت خودکار ارسال می‌شود، قسمت‌هایی در آن وجود دارد که با اطلاعات شخصی گیرنده تکمیل می‌شود. قسمت‌هایی مانند نام گیرنده، آدرس، نام محل کاری که دریافت‌کنندهٔ ایمیل در آن فعالیت دارد و… .
    ایمیل ارسالی هرچه بیشتر متناسب با گیرنده شخصی‌سازی شود، میزان صمیمیت بین دریافت‌کننده و برند را افزایش می‌دهد و هم‌چنین آن‌ها را برای تعامل گرفتن با پیام ارسالی ترغیب می‌کند.

اگر تصمیم دارید که از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، حتما پیش از آن در مورد نحوه شخصی سازی در ایمیل مارکتینگ  مطالعه کنید.

  • تنظیم دقیق استراتژی ارسال ایمیل: ارسال ایمیل به‌صورت بالک برای کل مخاطبان، کاری است بسیار اشتباه و البته مضر! با استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ، برای هر پیام ارسالی هدفی تعیین می‌کنید. با تعیین هدف مطمئن می‌شوید که هر ایمیلی که ارسال می‌شود، برای دریافت‌کننده مفید است یا حداقل آزاردهنده نیست.
  • کاهش احتمال خطا: وقتی کار برروی دوش انسان‌ها باشد، باید احتمال خطاهایی مانند غلط املایی یا اشتباه نوشتن نام گیرنده را همیشه درنظر بگیرید. این خطاها در ایمیل مارکتینگ نابخشودنی هستند. یکی از مزایای قابل توجه استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، کاهش بسیار زیاد خطاهایی از این قبیل است.
  • صرفه‌جویی در زمان به‌منظور تمرکز بر دیگر وظایف: وقتی همه‌چیز خودکار باشد، از هدررفت زمان جلوگیری می‌شود. ماشین اتوماسیون بدون اینکه نیاز به نیروی انسانی داشته باشد، کار خودش را انجام می‌دهد. بنابراین شما و تیمتان می‌توانید روی کارهای مهم‌ترتان تمرکز کنید. هروقت نتایج اتوماسیون نشان‌دهندهٔ آمادگی یک مخاطب برای خرید بود، با او تماس بگیرید.
  • کاهش هزینه‌ها: با خودکارسازی فرایند ارسال ایمیل، دیگر نیازی نیست تیم فروشتان دائماً در حال برقراری تماس‌های بی‌نتیجه باشند. حتی لازم نیست چندین نفر را برای مدیریت ارسال ایمیل‌ها استخدام کنید. در ضمن، استفاده از نرم‌افزارهای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ کار پیچیده‌ای نیست و بازاریاب‌های کم‌تجربه‌تر هم می‌توانند به‌ راحتی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.
  • بالا بردن درآمد کسب‌وکار: استفادهٔ درست یا به‌عبارتی دیگر برنامه‌ریزی درست اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، به بهبود هرچه بیشتر نرخ تبدیلتان کمک می‌کند و افزایش نرخ تبدیل برابر است با افزایش درآمد کسب‌و‌کارتان.
  • هدف‌گیری بهتر مخاطب و دسته‌بندی‌های مناسب: یکی از پیش‌نیازهای اصلی خودکارسازی فرایند ارسال ایمیل، دسته‌بندی مخاطبانتان است؛ جداسازی آن‌ها براساس علایق، نگرش و رفتاری که در خرید از خود نشان می‌دهند. هرچقدر دسته‌بندی‌هایتان را کوچک‌تر کنید، می‌توانید پیام ارسالی‌تان را متناسب‌تر با گروه هدفتان تنظیم کنید.
  • علاقه‌مند نگه‌داشتن مشتری: همان‌طور که می‌دانید، جذب مشتری جدید هزینهٔ زیادی روی دست کسب‌و‌کارها می‌گذارد. پس شاید مهم‌تر از آن، علاقه‌مند نگه‌داشتن مشتریان قبلی نسبت به برند باشد. با تنظیم استراتژی مناسب در اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌توانید تعامل مشتریان گذشته را با برند حفظ کنید و در نهایت به خرید مجدد آن‌ها امیدوار باشید.
  • ارائه گزارشات با جزئیات دقیق: جزئیات گزارش‌ها اطلاعات بسیار ارزشمندی را به تیم شما منتقل می‌کنند. این اطلاعات جامع در شناخت هرچه بیشتر نیازهای مشتری و البته اصلاحاتی که باید بر روندتان اعمال کنید کمک‌حالتان خواهد بود.
  • شناخت هرچه بیشتر مخاطبانتان: باوجود وظایف مختلفی که باید به آن‌ها رسیدگی کنید، استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند با خصوصیات مختلف مشتریانتان بیشتر آشنا شوید. برای مثال دانستن این مسئله که آن‌ها از چه فرمت محتوایی بیشتر استقبال می‌کنند و یا نسبت به کدام پیشنهادات کاملاً بی‌تفاوت هستند.

اهمیت استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ

با وجود رقابتی که این روزها در کسب‌وکارها وجود دارد، خودکارسازی فرایند ارسال ایمیل برای گروه مخاطبانتان یک انتخاب نیست، یک اجبار است! شاید به‌نظرتان کمی اغراق کرده باشیم، اما حقیقت موضوع همین است. برای کاهش هر چه بیشتر خطاهای انسانی، استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ ضروری‌تر از همیشه است. مخصوصاً حالا که اکثر برندها و حتی رقبای شما هم فرایند ارسال ایمیلشان را خودکارسازی کرده‌اند. تمام مزایایی که در بالا به‌ آن‌ها اشاره کردیم، نشان‌دهندهٔ اهمیت بالای استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ هستند. دنیای امروز، دنیای رقابت است و ابزارهایی که بتوانند کار شما را در ماراتن پیش‌رویتان آسان کنند، بسیار اهمیت دارند.

حتما بخوانید: نحوه ارسال ایمیل انبوه برای مشتریان

نکات استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ

اصلی‌ترین هدف استفاده از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل مناسب در زمان مناسب و برای افراد مناسب است؛ پس قبل از هر چیز باید مشتریانتان را دسته‌بندی کنید. ایمیل ارسالی باید کاملاً شخصی‌سازی شده و بیشترین ارتباط ممکن را به گیرنده داشته باشد. اگر تمامی این موارد را رعایت و پیام را در زمانی که باید ارسال کنید، نتیجهٔ آن (بسته به هدفی که می‌خواهید به آن برسید)، افزایش بازدید یا فروش چندبرابری سایتتان است.

اما نکته‌ای وجود دارد که درصورت عدم توجه به آن، تمام زحماتتان بر باد می‌رود. نباید ارسال ایمیل به‌ مقداری باشد که گیرنده آزار ببیند و پیام‌هایتان اسپم تلقی شوند. برای جلوگیری از آزاردهنده بودن، تنها برای افرادی ایمیل ارسال کنید که با میل خودشان آدرس ایمیلشان را دراختیارتان قرار داده‌اند. درنظر داشته باشید که ایمیل مارکتینگ باید برای «حفظ مشتریان قدیمی» استفاده شود، پس حتماً بانک اطلاعاتی خود را با آدرس ایمیل مشتریانتان تکمیل کنید و بانک ایمیل نخرید.

برای جلوگیری از اسپم شدن و البته حفظ نرخ تبدیل مناسب، ارسال یک الی دو ایمیل در هر هفته از نظر عموم کارشناسان، مناسب تلقی می‌شود.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ با سرویس نجوا

برای خودکارسازی فرایند ارسال ایمیلتان باید از یک سرویس اتوماسیون ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

نجوا سرویس ریتنشن مارکتینگ ایرانی است که سه سرویس ایمیل مارکتینگ، اس‌ام‌اس مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن را ارائه می‌دهد. قابلیت خودکارسازی ایمیل‌ها یا مارکتینگ اتومیشن یکی از ویژگی‌هایی است که در پنل ایمیل مارکتینگ نجوا وجود دارد. از مزایای سرویس نجوا می‌توان به پنل کاربری کارآمد و درعین‌حال ساده، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه، پشتیبانی فنی و… اشاره کرد. 

نجوا با دارا بودن تمامی امکاناتی که یک سرویس اتوماسیون ایمیل مارکتینگ باید داشته باشد، پلن‌های مختلفی را برای قیمت‌هایش تعریف کرده که با مشاهده صفحه تعرفه‌های ایمیل مارکتینگ نجوا می‌توانید با توجه به نیازتان، مناسب‌ترین پکیج را انتخاب کنید.

حتما بخوانید: ریتنشن مارکتینگ چیست و چه ابزارهایی دارد؟

چرا از سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا استفاده کنیم؟

درکنار تمام امکاناتی که از آن‌ها به‌عنوان قابلیت‌های سرویس اتوماسیون نجوا نام بردیم، مهم‌ترین ویژگی این سرویس، بومی بودن آن است. مخصوصاً در این روزها که بازار تحریم داغ‌ و داغ‌تر می‌شود و با افزایش لحظه‌ای قیمت ارز، استفاده از سرویس‌های بین‌المللی مانند Mailchimp و Hubspot دردسر و هزینهٔ زیادی دارد، سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا با ارائه همان امکانات در بستر داخلی، گزینهٔ بسیار مناسبی برای خودکارسازی فرایند ارسال ایمیل هر برند ایرانی است.