آشنایی با اصطلاحات رایج در ایمیل مارکتینگ

آشنایی با اصطلاحات رایج در ایمیل مارکتینگ

برای شروع بازاریابی ایمیلی لازم است با اصطلاحات رایج در ایمیل مارکتینگ آشنا شوید تا بتوانید راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر در این فضا حضور پیدا کنید. همان‌طور که می‌دانید، ایمیل مارکتینگ بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را در میان همهٔ کانال‌های بازاریابی داراست. پس هر چه زودتر باید سرویس ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای، قوی و مناسبی پیدا کنید و دست به کار شوید. اما قبل از شروع ایمیل مارکتینگ، این راهنمای کامل اصطلاحات را بخوانید. (در مقاله‌ای دیگر از بلاگ نجوا درباره اینکه ایمیل مارکتینگ چیست و چرا کسب و کارها باید از آن استفاده کنند، به طور کامل توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز بخوانید)

نرخ کلیک (click-through rate)

نرخ کلیک ایمیل یا CTR واحدی است که برای اندازه‌گیری تعداد افرادی که روی حداقل یکی از لینک‌ها، تصاویر یا دکمه‌های CTA کلیک کرده‌اند، استفاده می‌شود. برای محاسبهٔ نرخ کلیک باید تعداد کل کلیک‌هایی که یک ایمیل دریافت کرده است بر تعداد کل ایمیل‌های فرستاده شده تقسیم کرد.

HTML Email یا Plain Text Email

Plain text email یا HTML Email، به نوعی از ایمیل می‌گویند که در آن فقط از متن استفاده می‌شود و شامل هیچ نوع تصویر، لینک، گرافیک یا کد HTML نیست.

در چنین مواقعی، لینک‌ها خارج از متن قرار می‌گیرند. در تصویر زیر، یکی از این ایمیل‌ها را می‌توانید ببینید.

حتما بخوانید: آموزش ساخت و طراحی قالب HTML ایمیل

Bounce Back

ایمیل برگشت خورده یا Bounce Back پیامی است که به یک آدرس ایمیل ارسال می‌شود اما نمی‌رسد. در چنین مواقعی معمولا ایمیلی با عنوان Return Sender برایتان ارسال می‌شود و به شما می‌گوید که ایمیل به دست گیرنده نرسیده است.

از جمله دلایلی که یک ایمیل برگشت می‌خورد به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  1. ایمیل آدرس وارد شده وجود ندارد.
  2. ایمیل باکس فرد گیرنده پر شده است.
  3. ایمیل‌های دریافتی کلا مسدود شده‌اند.
  4. ایمیل قابل رسیدن نیست. (سرورها قطع یا خراب هستند)

انصراف از اشتراک (unsubscribe-opt-out)

زمانی که گیرنده Unsubscribe می‌کند در واقع می‌گوید که نمی‌خواهد ایمیل را دریافت کند و از لیست ایمیل خارج می‌شود. Opt-out زمانی رخ می‌دهد که فرد خود را از کل لیست‌های منبع خارج کند.

اضافه کردن دکمهٔ انصراف از اشتراک باعث می‌شود که کاربران ناراضی از دریافت ایمیل انصراف دهند و ایمیل شما را اسپم نکنند.

Opt-in یا double opt-in

Opt-in در بازاریابی ایمیلی فرآیندی است که در آن کاربران را تشویق کنیم در لیست ایمیل وب‌سایتمان ثبت نام کنند. برای تشویق کاربران از Lead magnet یا دیگر محرک‌ها برای متقاعدکردن آنان استفاده می‌شود.

Double opt-in زمانی رخ می‌دهد که کاربری برای دریافت ایمیل ثبت نام می‌کند، سپس ایمیلی برایش ارسال می‌شود که در آن لینکی وجود دارد و فرد باید ثبت نامش را تایید کند. زمانی‌که فرد روی آن لینک تائید ثبت نام کلیک کند، به طور رسمی وارد لیست ایمیل مارکتینگ می‌شود. اگر از این امکان استفاده کنید، احتمال اسپم شدن ایمیل‌هایتان بسیار کاهش می‌یابد.

قابلیت تحویل (Deliverability)

قابلیت تحویل به توانایی تحویل ایمیل به صندوق ورودی مشترک می‌گویند. مثلا زمانی که می‌گوییم Deliverability کمپین قبلی 99 درصد بوده است یعنی 99 درصد ایمیل‌ها به مشترکین رسیده‌اند.

سالم نگهداری لیست ایمیل (List Cleaning)

سالم نگهداری لیست ایمیل List cleaning یا email scrubbing فرآیندی است که طی آن لیست ایمیلتان را اسکن می‌کنید تا آدرس ایمیل‌های خراب یا نادرست را جدا کنید. بسیاری از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ از جمله پلتفرم ایمیل مارکتینگ نجوا این امکان را در اختیار کاربران قرارمی‌دهند؛ اما میزان دقت و صحت این عدد معمولا هیچ‌گاه در هیچ یک از سرویس‌دهنده‌های ایمیل مارکتینگ 100 درصد صحیح نیست.

بازگشت نرم (Soft Bounce)

زمانی که ایمیل نتواند به سرور ایمیل برسد، در واقع برگشت خورده است. در این حالت دو اتفاق می‌افتد: بازگشت نرم معمولا مشکل موقتی ارسال را شناسایی می‌کند. زمانی‌که ایمیلی به عنوان بازگشت نرم شناسایی می‌شود، بلافاصله در لیست گزارشات کمپین قابل مشاهده است. اگر آدرس ایمیل در چندین کمپین برگشت بخورد، وارد لیست بازگشت سخت می‌شود.

بازگشت سخت (Hard Bounce)

بازگشت سخت دلیل دائمی برگشت خوردن ایمیل را مشخص می‌کند. در بسیاری از مواقع ایمیل‌های برگشت‌خورده سریعا و بلافاصله از لیست مخاطبان شما پاک می‌شوند. ایمیل‌های پاک شده از لیست کمپین‌های آتی شما نیز خط می‌خورند. دو دلیل اصلی بازگشت سخت به شرح زیر است:

  • ایمیل گیرنده وجود خارجی ندارد.
  • سرور ایمیل گیرنده برای همیشه مسدود شده است.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing automation)

اتوماسیون بازاریابی نوعی تکنولوژی است که فرآیند بازاریابی و کمپین‌های چند وجهی را در چندین کانال به طور خودکار مدیریت می‌کند. با استفاده از اتوماسیون بازاریابی می‌توانید مشتریان خود را با پیام‌های خودکار در ایمیل، صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی هدف قرار دهید. در اتوماسیون بازاریابی، پیام‌ها به طور خودکار ارسال می‌شوند.

ایمیل تراکنشی (Transactional email)

ایمیل تراکنشی به نوعی از ایمیل خودکار گفته می‌شود که بین فرستند و گیرنده مبادله می‌گردد و معمولا گیرنده پس از انجام عملی، ایمیلی دریافت می‌کند. معروف‌ترین انواع ایمیل تراکنشی برای زمانی است که کاربر ایمیلی مربوط به خرید آنلاین دریافت می‌کند. ایبوک‌ها، PDFها یا هر فایل قابل دانلودی که به همراه رمز یا کلید خرید ارسال می‌شوند از انواع این ایمیل‌ها محسوب می‌شوند.

حتما بخوانید: ایمیل تراکنشی چیست و چه کاربردی دارد؟

شخصی سازی (Personalization)

شخصی‌سازی ایمیل زمانی رخ می‌دهد که بازاریابان با استفاده از اطلاعات مشترکین، محتوایی ایجاد می‌کنند که مشترک فکر کند ایمیل فقط برای او فرستاده شده و مخصوص اوست. شخصی‌سازی ایمیل باعث می‌شود تا 76 درصد درآمد بیشتری داشته باشید و به بازاریابان کمک می‌کند که محتوایی مرتبط‌تر و شخصی‌تر ایجاد کنند. برای شخصی‌سازی ایمیل می‌توانید از نام، مکان زندگی یا اطلاعاتی شبیه به این استفاده کنید.

ایمیل اسپم

اسپم ایمیل یا Junk email، زمانی رخ می‌دهد که گیرندهٔ ایمیل تشخیص دهد ایمیل دریافت شده به او ربطی ندارد و برایش کارآمد نیست. اگر ایمیلتان خیلی حس تجاری و تبلیغاتی داشته باشد برای همیشه در پوشهٔ اسپم خاک خواهد خورد.

فراخوان به عمل (Call To Action)

Call to action یا اقدام به عمل گزینه‌ای است که با استفاده از آن خواننده را ترغیب می‌کنیم کاری برایمان انجام دهد. مثلا از طریق این دکمه از مخاطب بخواهید روی لینکی کلیک کند یا محصولی را بخرد یا از تخفیفی استفاده کند.

Email Provider

Email service provider یا ESP شرکتی است که کاربران می‌توانند از طریق آن کمپین‌هایی ایجاد کنند و با کمک لیست ایمیل، عملیات ایمیل مارکتینگ را راحت‌تر انجام دهند. از جمله پلتفرم‌های فراهم کنندهٔ سرویس ایمیل مارکتینگ که خدماتی کامل، متنوع، حرفه‌ای و ارزان قیمت ارائه می‌کند می‌توان به خدمات ایمیل مارکتینگ نجوا اشاره کرد.

Opened Rate

Email Open Rate درصد کل مشترکانی است که یک کمپین ایمیلی را باز کرده‌اند. این درصد ممکن است بر اساس موضوع ایمیل و ارتباط موضوع با محتوا و اهمیت آن برای مشترک متفاوت باشد. درصد معقول و مناسب برای Open Rate حدود 20 تا 40 درصد است.

Bounce rate

زمانی که نرخ پرش یا Bounce Rate شما زیاد باشد یعنی کمپین ناموفقی اجرا کرده‌اید. فرض کنید مشترک ایمیلتان، وارد ایمیل می‌شود و سریع ایمیل را می‌بندد. در چنین مواردی نرخ بازگشت افزایش می‌یابد. نرخ بازگشت، تعداد دفعاتی را اندازه‌ می‌گیرد که ایمیل شما برگشت خورده است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام اصطلاحات ایمیل مارکتینگ را توضیح دهیم. اما اگر به دنبال سرویس‌دهنده‌ای قوی، حرفه‌ای، ارزان و با رابط کاربری قابل فهم هستید، تنها یک گزینه روبروی خود دارید. سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا با ارائه خدمات کامل و به روز در حوزهٔ ایمیل مارکتینگ به خوبی توانسته است دست تمام رقبا را از پشت ببندد و خدماتی بی نظیر در این حوزه ارائه کند.

در سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا می‌توانید تا 2000 ایمیل رایگان بفرستید، تا 5 برابر نرخ تبدیل مشتریانتان را افزایش دهید، تا 45 درصد نرخ تعامل با مشتریان خود را افزایش دهید و تا 40 برابر هزینهٔ تبلیغات خود را بازگردانید.

برای کار با پنل ایمیل مارکتینگ نجوا نیازی به دانش فنی ندارید و به علاوه می‌توانید از پشتیبانی فنی و مشاورهٔ مارکتینگ در همهٔ مراحل پیاده سازی و اجرای کمپین بهره‌مند شوید. (در مقاله دیگری از بلاگ نجوا به این موضوع پرداخته‌ایم که ریتنشن مارکتینگ چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز حتما بخوانید.)

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *