ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ چیست؛ مزایا و روش اجرای بازاریابی ایمیلی

۴۲ برابر بازگشت سرمایه! باورتان می‌شود؟ طبق بررسی‌هایی که در سال 2019 انجام گرفت، ایمیل مارکتینگ، پرسودترین کانال بازاریابی مستقیم اعلام شد به نحوی که 42 برابر سرمایهٔ اولیه، برای کسب‌وکارها سودآوری داشت!

چگونه ممکن است؟ اگر استراتژی بازاریابی ایمیلی‌تان را به‌درستی انجام دهید، می‌توانید مشتریان بالقوه خود را به خریدار موقت و حتی دائمی تبدیل کنید. در ادامه بیشتر با این شیوه بازاریابی، مزایا و معایب آن و کسب‌وکارهایی که می‌توانند از این شیوه استفاده کنند آشنا خواهید شد. همچنین تعریف دقیقی از اینکه ایمیل مارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده کنید، ارائه می‌دهیم. (چنانچه قصد استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید)

ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی به معنای ارسال پیام به لیستی از مخاطبینی است که برای ارتباط برقرار کردن با شما، ایمیل خود را به اشتراک گذاشته‌اند. این روش، قابلیت‌های مختلفی دارد و کسب‌وکارهای گوناگونی می‌توانند از آن برای اطلاع‌رسانی به مخاطبین در خصوص محصول یا خدمات جدید، افزایش فروش، برندسازی بیشتر یا صرفا اطلاع‌رسانی در مورد موضوعات عمومی استفاده کنند.

امروزه تکنیک‌های این شیوه بازاریابی مشابه با سایر روش‌های بازاریابی تغییرات اساسی داشته است تا شرکت‌های مختلف امکان استفاده از آن را پیدا کنند. به همین دلیل، شیوهٔ قبلی که یک دستورالعمل واحد برای تمامی برندها تعریف کرده بود، کنار گذاشته شده و هر برند متناسب با حوزه کاری، گروه مخاطبین و پرسوناهای مختلف، استراتژی‌های مختلفی را انتخاب می‌کند. در ادامه بیشتر با دلایل اهمیت آن برای کسب‌وکارهای مختلف آشنا خواهید شد. 

اما قبل از هر چیز، بیایید به یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در این موضوع وجود دارد بپردازیم.

تاریخچه‌ای از بازاریابی با ایمیل

طبق عقیده بسیاری از افراد، «Ray Tomlinson» کسی بود که ایمیل را اختراع کرد (در سال 1971) و برای اولین بار از آن استفاده نمود. پس می‌توان گفت از تاریخ پیدایش ایمیل بیش از 50 سال می‌گذرد. در آن زمان، پروژهٔ «APPANET» اختراع شد که به کاربران اجازه می‌داد تا از طریق کامپیوترهایی که به سیستم «APPANET» وصل هستند، برای یکدیگر پیغام بگذارند. در سال 1972 اولین پایگاه مدیریت ایمیل جهت لیست کردن، فوروارد و پاسخ دادن به آن‌ها ساخته شد.

در سال 1978، «Gary Thurek» به عنوان مدیر بازاریابی شرکت «Digital Equipment» برای اولین بار ایمیل مارکتینگ را انجام داد و به 400 عضو سیستم تبلیغاتی ایمیلی «Arpanet»، ایمیل ارسال کرد و از این روش برای کسب درآمد استفاده نمود. البته به دلیل اینکه بدون اجازه کاربران انجام شده بود، در همان زمان مفهوم «اسپم» نیز پایه‌گذاری شد. تا به امروز تغییر و تحولات دیگری مثل شیوه‌های مختلف بازاریابی توسط ایمیل، نرم افزارهای مخصوص برای مدیریت و اندازه‌گیری و غیره پیدا کرده و طبق نظر 73% از بازاریابان سراسر دنیا، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش بازگشت سرمایه یا (ROI) است.

مزایای ارسال ایمیل

تا اینجا به تعریف اینکه Email Marketing چیست، پرداختیم. حالا قصد داریم در مورد فواید ایمیل مارکتینگ صحبت کنیم تا چنانچه هنوز به قابلیت‌های آن اطمینان ندارید، تجدید نظر کنید.

طراحی انعطاف پذیری

می‌توان با کارهای گرافیکی و الصاق فایل‌های مختلف، تغییرات لازم را ایجاد کرد و آن را کاملا به فرمی که برای اهداف بازاریابی شرکت شما مناسب باشد تبدیل کرد.

قابل استفاده برای طیف وسیعی از مخاطبین

در این روش می‌توانید مشخص کنید که تمامی مخاطبین یا فقط بخشی از آن‌ها پیام تبلیغاتی شما را دریافت کنند.

امکان به اشتراک‌گذاری

درصورتی‌که پیام تبلیغاتی به شکلی حرفه‌ای ایجاد شده باشد، کاربران می‌توانند به سادگی از طریق فوروارد کردن با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند و چه‌بسا اینکه مخاطبین جدیدی به شما اضافه شوند.

قابل استفاده در تمامی مراحل سفر مشتری

از این نوع بازاریابی می‌توان در تمامی مراحل سفر مشتری، یعنی از مرحلهٔ آگاه‌سازی نسبت به برند و برندسازی تا مرحلهٔ نهایی، انتخاب و خرید محصول یا استفاده از خدمات استفاده نمود.

امکان مقایسه نتایج با سایر برندها یا بنچ مارکینگ

به کمک ابزارهای گزارش‌دهی رایگان موجود در سطح وب می‌توانید نتایج کمپین خود را با نتایج سایر برندهای حوزه خود مقایسه کنید که در کمتر روشی این قابلیت وجود دارد.

قابلیت اتوماسیون‌سازی یا ارسال خودکار و رصد رفتار مخاطبان

شرکت‌های مختلف برای ایمیل مارکتینگ نیاز به ارسال دستی توسط اپراتور ندارند. این امکان وجود دارد که به طور اتوماتیک بعد از انجام تعاملات خاص کاربران با وب‌سایت پیام‌هایی برای آن‌ها ارسال گردد مثل پیام‌های خوشامدگویی بعد از عضویت، ارسال تخفیف بعد از اینکه کاربر سبد خرید را ترک می‌کند و غیره. حتی می‌توان بررسی کرد که کاربران بعد از دریافت هر کدام چه رفتاری نشان دادند مثل باز کردن سپس بستن آن، کلیک بر روی گزینه‌های قرار داده شده و غیره.

مقرون به‌صرفه ولی بسیار کارآمد

بازاریابی با ایمیل در مقایسه با بسیاری از روش‌ها، هزینه زیادی ندارد. همچنان کارآمدی و اثربخشی بالای آن را در طی این مقاله، از طریق رفرنس‌های مختلف بررسی کردیم.

سهولت جمع‌آوری لید

امروزه روش‌های زیادی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان ایمیل مخاطبین را با رضایت کامل آن‌ها بدست آورد مثل دسترسی کامل به محتوای وب‌سایت، دریافت نسخه رایگان یک کتاب یا دمو محصول، عضویت در خبرنامه و غیره.

امکان شخصی‌سازی و سگمنت‌بندی مخاطبین

کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند براساس نوع پرسونای مخاطبین، ایمیل‌های مجزا طراحی کنند و با شخصی‌سازی هر کدام، تأثیر بسیار بیشتری روی مخاطبین هر گروه بگذارند. در نتیجه احتمال موفقیت کمپین ایمیل را افزایش دهند.

راه‌اندازی و اجرای سریع و ساده

امروزه برنامه‌ها و پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که به کمک آن‌ها راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی و ارسال انبوه بسیار ساده و سریع شده و نیاز به تخصص بالایی ندارند.

معایب ایمیل مارکتینگ

هر کدام از روش‌های بازاریابی در کنار مزایای مختلف، معایبی هم دارند. ایمیل هم از این قاعده مستثنی نیست و شرکت‌های مختلف باید با معایب این روش هم آشنا باشند تا انتظارات معقولی از این روش پیدا کنند و بهترین گزینه را انتخاب نمایند:

امکان اسپم شدن ایمیل

چنانچه از قوانین بازاریابی ایمیل پیروی نکنید و ایمیل‌های شما در زمان مناسب ارسال نشود و به دست مخاطبین درست نرسد، امکان اسپم شدن آن‌ها وجود دارد. بنابراین باید دقت زیادی داشته باشید و به شکل حرفه‌ای در این زمینه کار کنید. البته کارشناسان حرفه‌ای مجموعه نجوا شما را در این زمینه راهنمایی می‌کنند.

عدم امکان ارسال فایل‌های حجیم

با اینکه ایمیل مارکتینگ به برندها این اجازه را می‌دهد تا نسبت به پیامک‌های MMS، فایل‌های حجیم‌تری ارسال کنند اما امکان ارسال هر نوع فایلی وجود ندارد. از طرفی حتی اگر فایل نسبتا حجیمی ارسال کنید، به احتمال زیاد توسط مخاطبین دانلود نخواهد شد چون زمان زیادی برای لود کامل و دانلود فایل از آن‌ها خواهد گرفت.

رقابت بالا در این حوزه

با توجه به اینکه از نظر بسیاری از متخصصین، بازاریابی ایمیلی دومین روش محبوب بازاریابی محسوب می‌شود، رقابت در این زمینه بسیار بالاست. بنابراین کم‌وکاستی‌‌ها و یا رفتار غیر حرفه‌ای منجر به متمایل شدن مخاطبین به سمت رقبا خواهد شد.

گاهی اوقات نتایج غیر قابل پیش بینی رخ می‌دهند

با توجه به فواید و افزایش درآمدی که ناشی از بازاریابی ایمیلی برای کسب‌وکارهای مختلف رخ می‌دهد گاهی اوقات هم چنین نیست. به عنوان مثال ممکن است کاربران صرفا برای انجام کار خاصی ایمیل خود را ثبت کرده‌اند و پس از آن فعالیتی ندارند، یا ایمیل‌های شما را اسپم کرده‌اند یا در بازه‌های زمانی هفتگی ایمیل‌های خود را چک می‌کنند. بنابراین این عوامل سبب می‌شوند که برندها نتوانند به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنند.

حتما بخوانید: پروتکل smtp چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

اهمیت ایمیل مارکتینگ برای کسب‌وکارهای ایرانی

افرادی که هنوز قدم در دنیای بازاریابی از طریق ایمیل نگذاشته‌اند یا تجربهٔ بدی از این کار دارند، احتمالاً با خودشان فکر می‌کنند که بازاریابی از طریق ایمیل دیگر جواب نمی‌دهد یا حداقل در ایران نتجه‌بخش نیست. اما اگر از ما (که با کسب‌وکارهای زیادی در این زمینه کار کرده‌ایم) بپرسید، به شما می‌گوییم که نه تنها ایمیل مارکتینگ منسوخ نشده، بلکه نتیجه‌های درخشانی رقم می‌زند. (به عنوان نمونه می‌توانید کیس استادی میثم عطر را در این زمینه مطالعه کنید)

از طرفی چون هنوز کسب‌وکارهای زیادی هستند که از تاثیرگذاری بالای آن بی‌خبرند، با چیدن استراتژی درست و استفاده از پلتفرم مناسب می‌توانید به‌راحتی جای پای خود را در این کانال، محکم کنید و آن را به یکی از کانال‌های اصلی بازاریابی و فروش خود تبدیل کنید. در ادامه بیشتر به اهمیت این موضوع و مزایایی که برایتان دارد می‌پردازیم.

هرچقدر از اهمیت بازاریابی ایمیلی بگوییم کم است. تصمیم گرفتیم به ۸ مورد زیر بسنده کنیم:

اهمیت ایمیل مارکتینگ

ارتباط راحت‌تر با مخاطبین

مخاطبین هر روز ایمیل خود را چک می‌کنند که بسته به نوع فرد بین یک تا چندین بار متغیر است. با توجه به اینکه ایمیل جزو اطلاعات شخصی محسوب می‌گردد، به اشتراک‌گذاری آن با برند شما به معنای داشتن اعتماد کافیست و بنابراین شما می‌توانید با آن‌ها در ارتباط باشید و بازاریابی را انجام دهید.

دسترسی سریع‌تر به مخاطب

با توجه به اینکه امروزه اکثر افراد از موبایل برای ورود به اینترنت استفاده می‌کنند، حدود 54% ایمیل‌ها از طریق دستگاه موبایل باز می‌شوند. بنابراین به خاطر اینکه در هر زمانی امکان اتصال به اینترنت با گوشی وجود دارد، شانس اینکه مخاطبین در لحظه پیام شما را دریافت کرده و مطالعه کنند، بسیار زیاد است.

اعتماد قابل قبول مخاطبین

تا الان حدود 40 سال است که این نوع بازاریابی انجام می‌گیرد و به نوعی یکی از شیوه‌های ارتباط گرفتن محسوب می‌شود. افراد به شیوه‌های مختلف برای پاسخ دادن، فوروارد کردن، انجام کارهای خواسته، عضویت پیدا کردن در سامانه یا سایت مشخص و… از ایمیل استفاده می‌کنند. بنابراین نیاز به فرهنگ‌سازی یا آماده‌سازی بستر نیست و از قبل اعتماد قابل قبولی نسبت به این روش وجود دارد.

مقرون‌به‌صرفه

یکی از دلایل اهمیت ارسال ایمیل برای برندهای مختلف مخصوصا برندهایی که بودجهٔ نامحدود ندارند، این است که این روش مقرون‌به‌صرفه است. بنابراین نسبت به تبلیغات در بیلبورد و تلویزیون یا بسیاری از روش‌های تبلیغاتی دیگر، هزینه‌های کمتری دارد.

قابلیت شخصی‌سازی

برندهای مختلف همیشه از روش‌هایی که قابلیت شخصی‌سازی دارند و می‌توان به فرم‌های مختلف برای مخاطبین با پرسونای متفاوت پیاده سازی کرد استقبال می‌کنند. بازاریابی توسط ایمیل دقیقا با همین ویژگی توانسته اهمیت بسیار بالایی پیدا کند. این روش توانسته با این قابلیت، 58% از کل درآمد برندها را به خود اختصاص دهد و حدود 760% به افزایش درآمدها کمک کند.

امکان سنجش و ارزیابی

کسب‌وکارهای امروزی از روش‌هایی که قابلیت سنجش و ارزیابی ندارند استقبال نمی‌کنند، حتی اگر اثربخشی آن‌ها تا حدی اثبات شده یا از روش‌های قدیمی باشند. بازاریابی همراه ایمیل را می‌توان مورد سنجش قرار داد تا شرکت‌ها میزان اثرگذاری آن را بررسی کرده و میزان دستیابی به اهداف تعیین شده را مشخص کنند. به همین دلیل از جمله روش‌های مهم برای برندها محسوب می‌شود.

امکان پیاده‌سازی کمپین‌های افزایش فروش و بازدید

ایمیل‌ها قابلیت‌های زیادی دارند. شما می‌توانید به کمک تکنیک‌های بازاریابی و نوشتن متن‌های حرفه‌ای و متناسب با نیاز مخاطبین، آن‌ها را ترغیب کنید تا از سایتتان دیدن کنند و کار خاصی را انجام دهند. به عنوان مثال پس از ورود به سایت، از محصولات خریداری کرده یا از خدمات شما استفاده کنند. بنابراین چون این روش به افزایش فروش شرکت‌ها کمک می‌کند، برای برندها اهمیت زیادی پیدا کرده است.

بهبود خدمات مشتریان

در گذشته که تکنیک بازاریابی با ایمیل قدرت و گستردگی امروزه را پیدا نکرده بود، مشتریان برای چک کردن وضعیت ارسال کالا، خدمات و محصولات جدید و سایر موارد باید با شرکت‌ها تماس می‌گرفتند یا مستقیما پروفایل کاربری را چک می‌کردند. اما امروزه از این طریق اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام می‌گیرد تا در وقت مشتریان صرفه‌جویی شده و به‌راحتی اطلاعات مدنظرشان را دریافت کنند. بنابراین این روش به دلیل بهبود خدمات‌رسانی به مشتریان و جلب رضایت بیشتر آن‌ها، توانسته اهمیت و جایگاه بسیار خوبی را در بین روش‌های بازاریابی کسب کند.

حتما بخوانید:  مقایسه بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ

کاربردهای ایمیل مارکتینگ برای کسب‌وکارهای ایرانی

با توجه به مزایا، قابلیت‌ها و کاربرد ارسال ایمیل برای کسب‌وکارهای مختلف، بسیاری از برندها این روش را به یکی از گزینه‌های اصلی بازاریابی خود تبدیل کرده‌اند. بیایید چند نمونه از اصلی‌ترین کاربردهای ارسال ایمیل را برشماریم:

‎استقبال و خوشامدگویی کاربران جدید

اولین کاربردی که ارسال ایمیل دارد این است که می‌توانید به کمک آن، به کاربران و مشتریان جدید خوشامد بگویید. این کار تاثیر اولیه بسیار مثبتی در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند.

حفظ و بازگشت مشتریان

ایمیل، بهترین کانال برای حفظ مشتری است. با ارسال خبرنامه‌های هفتگی، معرفی محصولات جدید و…، با مشتریان خود به‌طور مداوم در تعامل باشید تا اربتاط خود را با آن‌ها قوی کنید.

افزایش فروش و درآمد

با ارائه پیشنهادات ویژه و تخفیف‌های گاه و بی‌گاه می‌توانید از طریق ایمیل به درآمد خوبی برسید. فقط حواستان باشد که همه ایمیل‌هایتان رنگ و بوی فروش را نداشته باشند. سعی کنید فاصله‌ای میان ایمیل‌های پروموشن بیندازید تا مخاطبان خود را از دست ندهید.

ارسال فاکتور خرید

مشاغلی مثل مسافرت و حمل و نقل از ایمیل‌ها برای ارسال فاکتور خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس داخلی و خارجی، اعلام تخفیف‌های ویژه و سایر موارد استفاده می‌کنند.

ارسال اخبار و آپدیت‌ها

مشاغل املاک برای اعلام نیازمندی‌ها و آخرین تغییرات قیمت در رابطه با قیمت خرید ملک و زمین در رابطه با مناطق انتخاب شده توسط مشتریان بر روش بازاریابی با ایمیل متکی هستند. حتی این مشاغل می‌توانند با ارسال اخبار در حوزه آخرین تغییرات قیمت زمین و مسکن، مشتریان را ترغیب به خرید و فروش کنند.

ارسال ایمیل‌های آموزشی

مثلاً در حوزه‌های سلامت و تناسب اندام، پزشکی و دندان‌پزشکی در خصوص اعلام برنامه‌های رژیم غذایی و نکات سلامتی، روش‌های مراقبت از دهان و دندان و حتی بسته به نوع خدمات، اطلاع‌رسانی در خصوص مشاوره و ثبت نوبت است. ضمنا مشاغل حوزه سلامت و تناسب اندام می‌توانند برای تبلیغ برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی و برگزاری کلاس‌های تمرینی حضوری و آنلاین از این طریق اطلاع‌رسانی کنند.

مدیریت مشتریان

مشاغل فعال در حوزه‌های مالی و اقتصادی از ایمیل برای مدیریت و ارسال اطلاعات مشتریان، افزایش رضایت‌مندی مشتریان و بهبود روابط، دستیابی مشتریان به اطلاعات مالی، آموزش مسائل و اصطلاحات حوزه مالی به مشتریان جدید و غیره استفاده می‌کنند.

نظرسنجی از مشتریان

سازمان‌های مشاوره از این روش برای ارسال نظرسنجی و فرم رضایت مشتریان، یادآوری جلسات مشاوره، اطلاع‌رسانی در خصوص تعرفه‌ها و حتی پیام‌های آموزشی استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: چرا نباید لیست ایمیل بخریم؟ آشنایی با معایب خرید لیست ایمیل

برای شروع ایمیل مارکتینگ باید چه کرد؟

اگر در ابتدای راه هستید و نمی‌دانید چطور باید شروع کنید، قدم‌های اولیه را به طور خلاصه برایتان آورده‌ایم:

قدم اول: ساخت لیست ایمیل

در ابتدا لیست ایمیلی تهیه کنید تا بتوانید با مخاطبین جامعه هدف خود ارتباط بگیرید. سپس لیست مخاطبینی را که به روش کاملا اصولی و با رضایت و آگاهی کامل آن‌ها جمع آوری کرده‌اید، به اکانت کاربری سرویس ارسال خود اضافه کنید.

قدم دوم: انتخاب سرویس‌دهنده مناسب ایمیل

سرویس‌دهنده‌ها مختلف را بررسی کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. (نجوا در ابتدای کار، ۲۰۰۰ ایمیل رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد تا پنل ایمیل را تست کنید و با همهٔ امکانات آن آشنا شوید)

قدم سوم: چیدن پلن و تقویم محتوایی

به این فکر کنید که می‌خواهید با چه هدفی و در چه بازه‌های زمانی، ایمیل ارسال کنید. برای این کار می‌توانید جدول ساده‌ای داشته باشید که مشابه تقویم محتواست و تاریخ و موضوع ایمیل‌های ارسالی‌تان را نشان می‌دهد.

قدم چهارم: ساخت و ارسال کمپین

نوبت به طراحی ایمیل می‌رسد. کمپین را بسازید و محتوای ایمیل خود را آماده کنید. از قالب‌های ایمیلی استفاده کنید که برای مخاطبین مختلف جذاب باشد. با توجه به اهمیت طراحی ایمیل‌ها، درصورتی‌که تیم طراحی حرفه‌ای ندارید می‌توانید از قالب‌های رایگان ایمیل نجوا استفاده کنید. یادتان باشد که قبل از ارسال به مخاطبین اصلی، ایمیل تستی به خودتان ارسال کنید و چنانچه همه چیز به‌درستی پیش رفت و تمامی المان‌ها به‌درستی کار می‌کردند، ارسال کنید.

قدم پنجم: تحلیل نتایج کمپین

فراموش نکنید که پس از هر کمپین،‌ حتماً نتایج آن را تحلیل و بررسی کنید. این کار کمک بزرگی در بهینه‌سازی کمپین‌های آینده‌تان خواهد کرد. همچنین نکات مفیدی از دل آن خواهید یافت.

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند از بازاریابی ایمیلی استفاده کنند؟

طبق بررسی‌هایی که سرویس دهندگان خدمات ایمیلی مثل میل چیمپ انجام شد، برخی مشاغل و کسب‌وکارها نسبت به سایرین سود بیشتری از این مدل از مارکتینگ داشته‌اند. البته تمامی مشاغل می‌توانند از این روش بازاریابی استفاده کنند اما برخی از آن‌ها سودآوری و بازگشت سرمایه بیشتری خواهند داشت. مانند:

مشاغل آرایشی، بهداشتی و زیبایی، مشاغل مالی و اقتصادی، مشاوره، ساخت‌وسازهای ساختمانی، فروشگاه‌های آنلاین، مشاغل دولتی، سلامت و تناسب اندام، بیمه، کارخانجات تولیدی، رسانه و چاپ، پزشکی و دندانپزشکی و مراقبت از سلامت، مشاغل خصوصی و غیر انتفاعی، املاک، رستوران‌ها، خرده‌فروشی‌ها، لوازم ورزشی، مسافرت و حمل و نقل.

در ادامه، برای ۳ نمونه از این کسب‌وکارها برایتان مثال آورده‌ایم:

  • مشاغل فروشگاهی در زمینه‌های مختلف برای معرفی محصولات و خدمات جدید و یا تخفیف‌های ویژه و مناسبی از ایمیل کمک می‌گیرند.
  • رستوران‌ها برای اعلام تخفیف‌های ویژه سفارش غذا یا خدمات جدید در ازای ثبت سفارش و یا اضافه شدن شعب جدید و خدمات تازه از ایمیل‌ها استفاده می‌کنند.
  • خرده‌فروشی‌ها از این شیوه بازاریابی با هدف ارسال خبرنامه، پیام خوشامدگویی، معرفی محصولات، آفرها و پیشنهادات ویژه، ایمیل‌های پس از تکمیل فرایند خرید، اطلاع‌رسانی در خصوص سبد خرید، تخفیف‌های فصلی و غیره استفاده می‌کنند.

مقایسه بازاریابی ایمیلی با تبلیغات ایمیلی

تفاوت بازاریابی ایمیلی و تبلیغات ایمیلی

یکی از چالش‌های بزرگی که در بازاریابی از کانال ایمیل وجود دارد این است که خیلی‌ها به آن به چشم یک کانال تبلیغاتی نگاه می‌کنند. درحالی‌که ایمیل اساساً برای ایجاد رابطه‌ای طولانی‌مدت با مشتریان به کار می‌رود. بیایید از جنبه‌های مختلف، این دو موضوع را با هم مقایسه کنیم:

در بازاریابی ایمیلی، شما محتواهای آموزشی (مثل خبرنامه ایمیل) و گاهاً پروموشن و فروش-محور برای مخاطبانی که قبلاً ایمیل‌های خود را در اختیارتان قرار داده‌اند، ارسال می‌کنید. با این کار، قدم به قدم به مخاطب نزدیک می‌شوید و رابطه‌ای پایدار با او می‌سازید. نتیجه اینکه اعتماد مخاطب، رفته رفته به شما بیشتر می‌شود و به مشتری وفادارتان تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر…

تبلیغات ایمیلی عموماً با خرید بانک ایمیل صورت می‌گیرد که از همان ابتدا اصول اخلاقی را زیرپا گذاشته‌ است؛ چراکه به افرادی ایمیل ارسال می‌کنید که آدرس ایمیلشان را به رضایت خودشان در اختیارتان نگذاشته‌اند. از همین‌جا می‌توان انتظار داشت که در نهایت، نتیجه‌ای که مدنظرتان است حاصل نمی‌شود. در این حالت، در واقع ارتباطی ساخته نمی‌شود و از سمت مخاطب، تعاملی شکل نمی‌گیرد.

چاره چیست؟

‌توصیه اکید ما این است که بانک ایمیل نخرید. به جای آن، یک فرم عضوگیری ایمیل (که به رایگان در پنل نجوا در دسترستان قرار دارد) ایجاد کنید و در سایتتان قرار دهید. رفته رفته بازدیدکنندگان سایتتان، ایمیل‌هایشان را در این فرم وارد می‌کنند و شما لیست ایمیل ارگانیک و سالم خودتان را می‌سازید.

حتما بخوانید: نحوه ارسال ایمیل انبوه برای مشتریان

نکاتی برای اجرای حرفه‌‌ای‌تر کمپین ایمیل

برای اینکه در این حوزه حرفه‌ای‌تر عمل کنید، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • موضوعات ایمیلی خود را با حساسیت بالا و دقت بسیار زیاد انتخاب کنید تا نرخ باز کردن و کلیک آن بالا برود.
  • نوشتن پیام‌های متقاعدکننده، جذاب و خلاقانه را تمرین کنید. اگر نتوانید در هر ایمیل خلاقیت به خرج دهید و متنوع عمل کنید، حفظ ارتباط با مشتریان دشوار خواهد بود.
  • ایمیل خوش‌آمدگویی و تقدیر کردن از مخاطبین برای انتخاب برند شما، بهتر است اولین ایمیل شما باشد.
  • از ایمیل اتومیشن برای فعالیت حرفه‌ای‌تر استفاده کنید.
  • استمرار داشته باشید و به‌طور منظم ایمیل ارسال کنید. نگذارید مخاطب‌ها شما را فراموش کنند.

با ایمیل مارکتینگ به رابطه‌ای بلندمدت با مشتریانتان بیندیشید

سعی کردیم در این مطلب اطلاعات کاملی درباره ایمیل مارکتینگ به شما بدهیم تا بتوانید کمپین‌های تاثیرگذاری را از این طریق طراحی و اجرا کنید. برخی از کسب‌وکارها به اشتباه فکر می‌کنند ارسال ایمیل نمی‌تواند اثرگذار باشد. حال آنکه بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی در حال حاضر از این کانال به عنوان یکی از کانال‌های اصلی فروش خود می‌نگرند. اگر به نکاتی که بالاتر گفتیم توجه کنید و ارتباط ایمیلی خوبی با مشتریانتان شکل دهید، شما هم می‌توانید نتایج خوبی کسب کنید.

حالا نوبت شماست که بگویید: چقدر این نوع از بازاریابی را تاثیرگذار می‌دانید و تا به حال چه نتایجی گرفته‌اید؟ حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. (چنانچه قصد استفاده از پنل ارسال پیامک را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید) 

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *