آموزش ساخت لیست ایمیل

آموزش بهترین روش های ساخت لیست ایمیل (12 روش کاربردی)

دو کسب‌وکار دقیقاً مشابه را تصور کنید: یک محصول یکسان و کمپین‌های بازاریابی یکسان، فقط یک چیز متفاوت است: لیست‌ایمیل آن‌ها؛ بنابراین نتایج بسیار متفاوتی از بازاریابی‌ایمیلی دریافت می‌کنند.

ایجاد یک لیست خوب، جرقه‌ای برای یافتن مشتری‌های مناسب، نرخ کلیک بیشتر و تعامل مؤثر است.زمانی که بودجه را در مسیر درست خرج کنید، گزینه‌های متنوع‌تری برای رشد و کسب‌وکار روی میز است که مسیر موفقیت شما را هموارتر می‌کند. در این شرایط، افرادی که در لیست مشترکین شما قرار می‌گیرند، علاقه‌مند به دریافت‌ ایمیل‌های شما هستند و پتانسیل استفاده از محصولات و خدمات شما را دارند.

در این مقاله از بلاگ نجوا، نکاتی را برای ایجاد لیست‌های‌ ایمیل خدمت شما ارائه می‌دهیم که در این مسیر موفق‌تر عمل کنید. همراه ما باشید و اگر در این خصوص سؤالی داشتید، مشتاقانه پاسخگوی شما خواهیم بود. (چنانچه تمایل به استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید)

لیست ایمیل چیست؟

لیست ایمیل، مجموعه‌ای از آدرس‌های ایمیل است. ایمیل هرکسی که در خبرنامه، وبلاگ یا وب‌سایت شما مشترک شده یا هر ایمیلی که شخصا از افراد جمع‌اوری کرده‌اید، لیست ایمیل شما را تشکیل می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، افرادی که مشترکین ایمیل شما هستند تمایل دارند اطلاعات به‌روزرسانی‌ها، تخفیف‌ها و سایر جزئیات کسب‌وکار شما را در قالب ایمیل دریافت کنند. شما میتوانید با طراحی ایمیل مارکتینگ مناسب تجربه‌‌ای جذاب برای مخاطبین خود ایجاد کنید.

نقل‌قول معروفی در بازاریابی است که می‌گوید: «پول در لیست است!» 

لیست ایمیل چیست

حتما بخوانید: بازاریابی ایمیلی چیست و مزایای آن برای کسب و کارها

چرا باید لیست ایمیل بسازیم؟

اگر به تازگی در دنیای الکترونیک قدم گذاشته‌اید، شاید دقیق مشخص نباشد چرا به لیست ایمیل نیاز دارید؛ اما مزایای این لیست بسیار زیاد است. برای اکثر فروشگاه‌های آنلاین، لیست ایمیل یکی از دارایی‌های با ارزش آن‌ها است. 

می‌توان گفت لیست ایمیل یک ارتباط شخصی، مستقیم و هدفمند با مخاطب است که از تعداد لایک در سوشال مدیا بیشتر ارزشمند است. 

بازاریابی ایمیل امروز بیش از هر زمان دیگری ارزشمند است و افزایش بازگشت سرمایه‌ای دارد که از 38 دلار در سال 2018 به 42 دلار در سال 2019 رسید. 

ایمیل‌ها به 85 درصد افرادی که برای آن‌ها ارسال می‌کنید، می‌رسد. بنابراین جای تعجب نیست که از هر 10 بازاریاب، 9 نفر از لیست ایمیل برای توزیع ارگانیک محتوای خود استفاده کند. البته اگر شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارید، حتی می‌توانید از آن طریق لیست تهیه کنید؛ اما این برای هرکسب‌وکاری با توجه به استراتژی و نوع کسب‌وکار تعیین می‌شود.

حتما بخوانید: آموزش گام به گام ارسال ایمیل انبوه

10 روش فوق‌العاده برای ساخت لیست ایمیل

در این قسمت، 10 تکنیک موثر برای ایجاد لیست ایمیل را برای شما توضیح می‌دهیم تا هرچه سریع‌تر بتوانید با مشتریان خود به‌طور مستقیم در ارتباط باشید. پس اگر لیست ایمیل خود را ایجاد نکرده‌اید بیایید باهم راه‌های ساخت لیست ایمیل را بررسی کنیم.  

1. انتخاب یک ارائه دهنده خدمات ایمیل

قبل از ساخت لیست ایمیل بسیار اهمیت دارد که یک ارائه دهنده بازاریابی ایمیلی انتخاب کنید. به‌طور کلی یک سرویس ایمیل خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد: 

  • امکان ساخت فهرست از مخاطبین 
  • انواع فرم‌های ثبت‌نام
  • امکان ارسال فرم‌های ثبت‌نام به لیست‌های مختلف
  • امکان ایجاد یک استراتژی ایمیل هدفمند
  • برنامه‌ریزی ایمیل و ارسال آن در زمان مناسب 
  • تجزیه و تحلیل کمپین‌ها 
  • توانایی تقسیم و دسته‌بندی مخاطبین بر اساس رفتارها

همچنین سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا پنل حرفه‌ای بدون نیاز به دانش فنی تا ۲۰۰۰ ایمیل رایگان، مشاوره و پشتیبانی و قیمت منصفانه و ریالی دارد که در قسمت‌های پایین‌تر مقاله به آن پرداخته‌ایم. 

۲. فرم ثبت‌نام ایمیل یا پاپ‌آپ

اگر سایت دارید، باید سایتتان مانند آهنربا قدرت جذب داشته باشد و توجه مخاطبان را برای ثبت‌نام در خبرنامه‌ها جلب کند. آهنرباهای محتوا، متن‌هایی هستند که هنگام گشت‌وگذار در سایت روی صفحه ظاهر می‌شوند. 

سایت‌های خرید آنلاین این آهنرباها را برای ارائه تخفیف، عضؤیت در خبرنامه و معاملات با خریداران بالقوهٔ استفاده می‌کنند. آن‌ها یک راه عالی برای اطلاع رسانی به مخاطبین از طریق لیست ایمیل و دادن گزینه‌ای برای ثبت‌نام هستند. 

به عنوان مثال، وقتی وارد قسمت بلاگ سایت یکتانت می‌شوید و صفحه را به پایین اسکرول می‌کنید، با پاپ‌آپ عضویت در خبرنامه مواجه می‌شوید که اگر مایل باشید می‌توانید در آن عضو شوید. 

فرم عضویت در خبرنامه

حتما بخوانید: نحوه ارسال بهترین ایمیل خوش آمدگویی به همراه مثال

3. یک دکمه CTA برای عضویت در ایمیل قرار دهید

صفحهٔ دربارهٔ ما یکی از آن صفحه‌هایی است که پتانسیل بالایی در وب‌سایت دارد. همین الان تمرکز کنید و به خاطر بیاورید خود شما هر چند وقت یک‌بار از صفحه‌های دربارهٔ ما برای کسب‌وکارهایی که به آن‌ها اهمیت نمی‌دهید، بازدید می‌کنید؟

در حالت ایده‌آل صفحهٔ دربارهٔ ما اطلاعات کسب‌وکار شما را ارائه می‌دهد، اما ممکن است برای متقاعد کردن بازدید کنندگان برای خرید کافی نباشد.

بنابراین ایجاد یک دکمه CTA یا کال تو اکشن برای وارد کردن ایمیل یا عضویت در خبرنامه یک نقطه قوت در این صفحه است. این کال تو اکشن‌های مرتبط با ثبت‌نام و برقراری ارتباط سبب می‌شود کاربر دست‌خالی از سایت نرود.

حتما بخوانید: راهنمای ارسال لینک در پیامک

4. اجرای مسابقه ویروسی

مسابقه ویروسی، مسابقه‌ای است که افراد را تشویق می‌کند در ازای دریافت امتیاز، آن را به اشتراک بگذارند. مثال: مسابقه‌ای برگزار کنید و برای کسانی که ارجاع داده می‌شوند، 20 امتیاز در نظر بگیرید. سپس گزینه‎ای برای شرکت در مسابقه طراحی کنید تا شخص ثبت‌نام کند. 

برای ثبت‌نام، شخص باید ایمیل خود را وارد کند که این یکی از تکنیک‌های ساخت لیست است. از سوی دیگر برای شروع بسیار گزینهٔ مقرون به صرفه‌ای است، زیرا افراد را تشویق می‌کند تا برای شما بازاریابی انجام دهند و افراد جدید را ترغیب به ثبت‌نام کنند. 

این نوع مسابقه‌ها یک روش جالب برای خلق محتوا توسط کاربران یا UGC است. (UGC مخفف User Generated Content است و یعنی محتوایی که توسط اشخاصی تولید می‌شود که شغلشان تولید محتوا نیست یا در حقیقت مخاطبان شما هستند). مسابقه‌های ویروسی یک روش معتبر است که قدرت برند شما را افزایش می‌دهد و افراد بیشتری را برای تعامل با شما ترغیب می‌کند.  

مثال: 

یک ایدهٔ مسابقهٔ فوق‌العاده جذاب، مسابقهٔ ویدیویی است. Zomato، یک برند غذای بیرون بر در هند، از شرکت‌کنندگان خواست یک ویدیوی تبلیغاتی برای آن‌ها خلق کنند و بابت تبلیغات هزینه نکنند. این برند برای این مسابقه مبلغ 35000 دلار هدیه در نظر گرفت. 

البته این نکتهٔ مهم را در نظر داشته باشید که جوایز اهدایی به مبلغ 1000 دلار و بیشتر ممکن است نزدیک به 5.8 درصد تعامل در هر 100 شرکت‌کننده داشته باشد. یعنی اگر پاداش ناچیزی برای آن در نظر بگیریم، انگیزهٔ شرکت‌کنندگان پایین می‌آید. 

زوماتو پس از برگزاری این مسابقه 4113 ورودی داشت که این نتایج، خودش گویای موفق بودن مسابقه است.  همچنین تا زمان اعلام نتایج، میزان تعامل پست‌های آن‌ها دیوانه‌کننده بود. اما همان‌طور که گفتیم، در مورد مسابقه‌ها همیشه امتیاز و هدیه معجزه می‌کند. 

اجرای مسابقه ویروسی

5. ایجاد یک صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا

هنگامی که خشت اول را برای ساخت لیست ایمیل در دست می‌گیرید، هوشمندانه است که از صفحهٔ دیگری به غیر از صفحهٔ اصلی سایت استفاده کنید. فرض کنید می‌خواهید امکان حمل‌ونقل رایگان، یک پیشنهاد انحصاری یا یک فروش محدود ارائه دهید. خیلی بهتر است کاربران را به یک صفحهٔ اختصاصی هدایت کنید تا اینکه آن‌ها را به صفحهٔ اصلی بفرستید و نتوانند به لینک دسترسی پیدا کنند. 

یک صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا

همان‌طور که در صفحهٔ بالا مشاهده می‌کنید یک پیشنهاد واضح در یک صفحهٔ اختصاصی طراحی شده است:

دریافت 180 ایده پست وبلاگ پیشنهاد انحصاری برای مشترکین جدید! بنابراین در مقایسه با صفحهٔ اصلی، تمرکز صفحهٔ فرود کاملا روی هدف مورد نظر است و پتانسیل زیادی برای تبدیل افراد و به دست آوردن آدرس ایمیل آن‌ها دارد. 

به منظور جلب‌توجه و هدایت کاربر به سمت اقدام مدنظر، کسب‌وکارهای آنلاین باید یک صفحه یکپارچه برای کاربران ایجاد کنند. صفحه‌ای که در آن اطلاعات بهم مرتبط است و کاربر برای انجام اقدام مورد نظر سردرگم نمی‌شود. 

سه عنصر کلیدی برای ایجاد صفحه فرود:

  • یک عنوان قوی برای تأکید روی مزایایی که کاربر کسب می‌کند
  • کپی‌رایتنیگ جذاب برای جلب‌توجه کاربر
  • عکس و پیام مرتبط 

Hubspot طبق تحقیقاتی که در سال 2020 انجام داده است، متوجه شده که شرکت‌ها با افزایش تعداد صفحات فرود از 10 به 15، شاهد افزایش 55 درصدی سرنخ‌ها هستند. صفحات فرود این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا کاربران بیشتری از سایت بازدید کنند. هر شخصی که به سایت شما مراجعه می‌کند، نیاز متفاوتی دارد.

بنابراین:

هرچه صفحه‌های بیشتری برای پاسخ به نگرانی‌های افراد ایجاد کنید، افراد بیشتری در لیست ایمیل شما ثبت‌نام می‌کنند.
دقیقا مانند منوی رستوران است. هرچه بیشتر بتوانید سلیقه‌های متفاوت را پوشش دهید و پیشنهادهای خاص مطرح کنید، افراد علاقه‌مند می‌شوند بیشتر با کسب‌وکار شما در ارتباط باشند. ممکن است شخصی یک پیتزای سبزیجات بخواهد و شخص دیگر فقط یک سوشی خوشمزه!

6. کدهای QR کد

کدهای QR راهی برای از بین بردن شکاف بین دنیای آنلاین و آفلاین هستند. زمانی که در نمایشگاه شرکت می‌کنید، می‌توانید روی تراکت‌هایی که چاپ کرده‌اید، فرم ثبت‌نام ایمیل را به صورت QR کد قابل اسکن چاپ کنید و افراد را به سمت سایت خود هدایت کنید. 

یک کد QR، اشتراک‌گذاری بین دنیای آفلاین و آنلاین را کم می‌کند. این کدها شبیه به پیکسل هستند و اطلاعات قابل ذخیره‌سازی را با یک برنامه بارکدخوان اسکن می‌کنند. 

برای گوشی‌های آیفون، برنامه QR کد در دوربین گوشی موجود است و زمانی که دوربین را باز کند، قابل اسکن کردن است. برای گوشی‌های اندروید برنامه‌های متنوعی برای نصب وجود دارد و همچنین برای اندروید 10 به بعد نیز با دوربین قابل اسکن است. پس از آموزش اسکن بارکد اندروید و ویندوز؛ یک اپلیکیشن برای گوشی‌های اندروید و آیفون را معرفی می‌کنیم تا بتوانید برای تبلیغات خود از آن استفاده کنید. 

  • نحوه ساخت کد QR با مرورگر کروم-ویندوز 

برای ساخت QR کد با مرورگر کروم در ویندوز، ابتدا صفحهٔ مورد نظر خود را باز می‌کنید و لینک سایت یا متن مد نظر را انتخاب می‌کنید. 

کلیک راست کرده و گزینهٔ «ایجاد رمزینه به فارسی» را انتخاب می‌کنیم. اگر زبان ویندوز انگلیسی بود، به انگلیسی QR را انتخاب می‌کنیم. 

ساخت QR کد

سپس روی «ایجاد رمزینه» کلیک می‌کنیم و به این مرحله می‌رسیم. در این مرحله می‌توانید عکس بارکد را برای اسکن کردن ذخیره کنید یا لینک آن را برای فرد مورد نظر ارسال کنید. 

ذخیره کردن کد اسکن

  • نحوه ساخت QR کد مرورگر کروم- اندروید 

برای ساخت QR کد در مرورگر اندروید ابتدا گزینهٔ SHARE را انتخاب می‌کنیم.

ساخت qr کد مرورگر کروم اندروید 

سپس برنامهٔ مورد نظر برای اسکن کردن بارکد را انتخاب می‌کنیم.

برنامه اسکن کردن بارکد

در مرحلهٔ آخر، برنامه بارکد را به ما تحویل می‌دهد.

7. استفاده از اکانت شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امدادی فعالی هستند که در تهیهٔ لیست ایمیل شما نقش مؤثری ایفا می‌کنند. اگر شما به غیر از بازاریابی ایمیل در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این کانال‌ها استفاده کنید. 

برای مثال:

در اینستاگرام می‌توانید از سایت‌هایی مانند: زیلینک استفاده کنید و در بیوی اینستاگرام چند لینک مختلف اعم از سایت، ایمیل، شماره تلفن، شماره تلگرام و واتس‌اپ قرار دهید و به طور کلی سرنخ‌های زیادی به دست بیاورید. 

علاوه بر این، یک کمپین راه‌اندازی کنید و فالورهای خود را تشویق کنید در خبرنامه شما عضو شوند. شبکه‌های اجتماعی دسترسی وسیع‌تر و سریع‌تری را برای کاربران فراهم می‌کند. بنابراین کسب‌وکار شما چه بزرگ باشد چه کوچک، ارزش امتحان کردن را دارد.

از سوی دیگر می‌توانید از این شبکه‌ها برای کمک به تبلیغات استفاده کنید. مثلا: کد تخفیف در نظر بگیرید یا فایل رایگان برای دانلود ارائه دهید و فقط دسترسی را به افرادی که در خبرنامه ثبت‌نام می‌کنند، محدود کنید. 

8. ارائه یک محصول یا دوره رایگان

یکی از راه‌های مناسب دیگر برای ساخت لیست ایمیل، ارائه محصول برای مدت محدود به صورت رایگان است. برای مثال: شما یک نرم‌افزار دارید و افراد می‌توانند اشتراک آن را خریداری کنند. حالا فرض کنید شما تازه این محصول را به بازار عرضه کرده‌اید. برای تبلیغ آن می‌توانید نرم‌افزار را برای مدت 14 روز رایگان در اختیار مخاطب قرار دهید و در ازای آن ایمیل آن‌ها را برای ثبت‌نام دریافت کنید.

مورد دوم ارائه یک وبینار به صورت رایگان است. فرض کنید شما آموزشگاه برگزاری کلاس‌های برنامه‌نویسی هستید. یکی از بهترین راه‌ها برای این‌که کاربر ببیند تمایل دارد در دوره شرکت کند، دیدن یک تیزر از مدرس یا دیدن چند جلسهٔ رایگان تدریس است. مثلا می‌توانید سه جلسهٔ اول را با ثبت‌نام رایگان به ایمیل کاربران ارسال کنید. 

9. تماس تلفنی با کاربران

یکی از روش‌های دیگر ساخت لیست ایمیل، تماس تلفنی با مشتریان است؛ اگر تازه می‌خواهید لیست ایمیل خود را بسازید. با مشتریانی که از قبل به آن‌ها دسترسی دارید، تماس بگیرید و توضیح دهید که قرار است در خصوص موضوعات کسب‌وکارتان برای آن‌ها ایمیل ارسال کنید و اگر موافق بودند، آدرس ایمیل آن‌ها را به لیست اضافه کنید. 

10. ساخت لیست آفلاین

فرایند ساخت ایمیل معمولا به صورت آنلاین سازماندهی می‌شود. روش‌هایی که تا الان باهم بررسی کردیم مانند: فرم‌های سایت، ایجاد کال تو اکشن، استفاده از کد تخفیف، نظر سنجی و… همه آنلاین بودند. 

اما نباید از روش‌های قدیمی و آفلاین غافل شد. به ۴ مثال داخل جدول توجه کنید: 

پیشنهاد اول: شما می‌توانید کارت ویزیت خود را چاپ کنید و هنگام ملاقات با افراد در مکان‌های مختلف و صحبت درباره کسب‌وکارتان، کارت ویزیت خود را به آن‍ها بدهید تا پل ارتباطی برقرار شود. 
پیشنهاد دوم: زمانی که در نمایشگاه‌ها و رویدادهای حضوری شرکت می‌کنید یک فرم دستی پرینت کنید و در آن ستونی را برای نوشتن ایمیل اختصاص دهید و بعد از آن‌ها برای اضافه کردن به لیست ایمیل استفاده کنید. 
پیشنهاد سوم: اگر محصولات و خدمات خود را به صورت آفلاین می‌فروشید، موقع خرید از مشتریان ایمیل درخواست کنید. 
پیشنهاد چهارم: رویداد برگزار کنید و برای برگزاری رویداد و جمع‌کردن افراد همفکر دور همدیگر از آن‌ها درخواست ایمیل داشته باشید. 

 

نکته: بعد از تمام رویدادهای آفلاین باید زمانی را اختصاص دهید و ایمیل‌های جمع‌آوری شده را به صورت دستی وارد سامانه ایمیل کنید.

یک لیست ایمیل خوب چند نفر مشترک دارد؟

مهم نیست که چند نفر در لیست ایمیل شما هستند. مهم این است که این لیست چقدر برای شما درآمدزا خواهد بود؟ شاید یک لیست واقعا بزرگ تهیه کنید، اما اگر آن مشترکین تبدیل به مشتری شما نشوند، ارزش زیادی در کسب‌وکارتان ایجاد نمی‌شود. برعکس، یک لیست کوچک اگر نرخ تبدیل بالایی داشته باشد، برای بیزینس شما سودآور خواهد بود. بنابراین شما باید روی افزودن سرنخ‌های باکیفیت تمرکز کنید که احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری و خرید مجدد را دارند.

ساخت بانک ایمیل اختصاصی یا بانک ایمیل آماده؟

علی‌رغم اینکه استفاده از بانک ایمیل آماده زحمت کمتری دارد، اما کسب‌وکار شما از ایجاد لیست بانک ایمیل اختصاصی در دراز مدت سود بیشتری خواهد برد.

 ایجاد لیست ایمیل به سه دلیل اهمیت دارد: اول اینکه مدیریت هزینه‌ها آسان می‌شود. دوم اینکه منابع هدر نمی‌رود.

مهم‌تر از همه اینکه دست شما برای چیدن هدف‌های دقیق‌تر برای برگزاری کمپین بازاریابی ایمیل باز است و ایمیل‌تان به هدف می‌خورد! برای کسب اطلاعات جامع‌تر دربارهٔ مقایسهٔ بانک ایمیل با لیست ایمیل پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «بانک ایمیل چیست؟ خرید بانک ایمیل یا ایجاد آن؟» را مطالعه کنید. 

استفاده از ابزار عضوگیری نجوا برای ساخت لیست ایمیل

برای ساخت فرم عضوگیری می‌توانید از پنل نجوا کمک بگیرید. برای این کار وارد پنل شوید و از بخش ایمیل » فرم عضوگیری را انتخاب کنید. صفحهٔ ساخت فرم عضوگیری به شکل زیر است:

استفاه از نجوا برای ساخت لیست ایمیل

با پرکردن فیلدهای مربوطه، پیش‌نمایشی از فرم عضوگیری شما در سمت چپ نمایش داده می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید تعیین کنید این فرم بر اساس زمان، میزان اسکرول یا تعداد بازدید به کاربر نمایش داده شود.

فقط یادتان باشد برای اینکه این فرم در سایت شما نمایش داده شود، باید اسکریپت «پوش» نجوا را در قسمت هد سایتتان قرار دهید. برای شروع ایمیل مارکتینگ با ۲۰۰۰ ایمیل رایگان در ابتدا، در سرویس ایمیل نجوا ثبت‌نام کنید و بازاریابی ایمیلی‌تان را از همین امروز شروع کنید.

برای ایجاد لیست ایمیل آماده هستید؟

کلید رشد سریع مشترکین این است که به کاربران فرصت‌های متعددی را ارائه دهید تا قبل از ترک سایت، عضو آن شوند. فقط به فرم‌های عضویت در نوار کناری و پاورقی سایت اکتفا نکنید. تاکتیک‌های دیگر مانند اجرای مسابقات در رسانه‌های اجتماعی، ایجاد QR کد و ساخت لیست آفلاین را نیز در نظر داشته باشید.

فرصت‌های دیگری را که برای عضویت افراد وجود دارد و حریم خصوصی آن‌ها را نقض نمی‌کند افزایش دهید. بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که لیست شما چقدر سریع‌تر رشد می‌کند و کسب‌وکارتان قد می‌کشد. 

منابع:

Moosend | Hubspot | Sendinblue | Omnisend

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *