۱۰ اشتباه رایج در تدوین استراتژی موبایل مارکتینگ

۱۰ اشتباه رایج در تدوین استراتژی موبایل مارکتینگ

در عصر ارتباطات، موبایل‌ها پرچم‌دار تغییرات هستند و اگر شما هم می‌خواهید تغییرات مفیدی داشته باشید، باید استراتژی موبایل خود را با توجه به بهبود تجربهٔ کاربری مشتریان تنظیم کنید.

در حال حاضر واحدهای بازاریابی شرکت‌های مختلف از اهمیت موبایل در زندگی روزمرهٔ مشتریان آگاه هستند و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای هم در این زمینه دارند؛ اما مشکل اینجاست که اکثراً صرف حضور در پلتفرم موبایل را مدنظر قرار داده و از تاکتیک‌های کلیدی در این حوزه غافل‌اند.

در مطلب حاضر قصد داریم به ۱۰ اشتباه متداول در انتخاب استراتژی موبایل مارکتینگ اشاره کنیم. با نجوا همراه باشید:

۱. موبایل تنها یک کانال نیست

شرکت‌های زیادی وجود دارند که موبایل را صرفاً یک کانال ارتباطی و وسیله‌ای برای انتشار اخبار می‌دانند و از پتانسیل‌های بالای آن برای تعامل با مشتری و درگیر کردن کاربر بی‌اطلاع‌اند. این تصور باید توسط مدیران ارشد در سطوح بالای سازمان اصلاح شود.

حتما بخوانید: موبایل مارکتینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

۲. بی‌توجهی به تغییرات عملیاتی و فرهنگی در سازمان برای تدوین استراتژی موبایل مارکتینگ

این موضوع در ادامهٔ مشکل اول به وجود می‌آید. زمانی که شرکت از پتانسیل‌های بالای پلتفرم موبایل آگاه شد، نیازمند برخی تغییرات بنیادی است تا بتواند از تمام امکانات موجود استفاده کند. بعضی از این تغییرات عبارت‌اند از:

  • تکامل سیستم‌های فناوری اطلاعات (IT)
  • توسعهٔ سیستم‌های پایشی برای جمع‌آوری و پردازش سریع و مؤثر داده‌ها
  • برخی تغییرات در روش‌های مدیریتی
  • نگاه مجدد به روند حضور مشتری در پلتفرم موبایل و ابداع راه‌های جدید برای ایجاد ارزش‌افزوده

در ضمن نباید تصور کنید که از رقبا خیلی جلو هستید، چرا که ممکن است در پس آرامش آن‌ها، طوفانی از تغییرات وجود داشته باشد.

۳. سرمایه‌گذاری ناکافی در جست‌وجو به وسیله موبایل

به‌طور میانگین از هر ۱۰ کاربر، ۸ نفر عملیات جست‌وجوی روزانه خود در اینترنت را به وسیلهٔ موبایل انجام می‌دهند؛ اما تنها ۵۲ درصد از واحدهای بازاریابی روی محتوای مناسب برای پیدا شدن در جست‌وجوی موبایل و بهبود تجربهٔ کاربری تمرکز می‌کنند.

۴. استفاده از طراحی وب سایت واکنش‌گرا برای نمایش محتوا در نمایشگرهای مختلف

صفحات وب واکنش‌گرا که به صورت خودکار با اندازهٔ نمایشگرهای مختلف (از تلویزیون‌های ۶۰ اینچی تا موبایل‌های ۴ اینچی) تطبیق پیدا می‌کنند، راهکار آسانی برای پاسخگویی به طیف گستردهٔ ابعاد صفحه در دیوایس‌های مختلف هستند؛ اما شاید کاربر نخواهد یک محتوای ثابت را در دستگاه‌های مختلف تماشا کند و ترجیح دهد محتوای متناسب را در هر نمایشگر مشاهده کند.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم در استراتژی موبایل مارکتینگ برای هر پلتفرم، محتوای متناسب در نظر گرفته شود تا درگیری کاربر با خدمات شما در پلتفرم‌های مختلف پایدار بماند.

۵. بی‌توجهی به فرصت استفاده از نوتیفیکیشن‌ کارآمد

در حال حاضر تنها ۴۴ درصد از واحدهای بازاریابی از پوش نوتیفیکیشن استفاده می‌کنند و فقط ۳۶ درصد از آن‌ها پیام‌های درون برنامه‌ای به کاربران می‌فرستند. از سوی دیگر، آمار استفاده از پوش نوتیفیکیشن‌ کارآمد نیز بسیار اندک بوده و تنها ۸ درصد از بازاریابان را شامل می‌شود.

این در حالی است که طبق اطلاعات موجود، پوش نوتیفیکیشن‌های کارآمد همانند ایمیل مارکتینگ تا ۵۶ درصد در جذب مخاطب و افزایش درگیری کاربران با سرویس مؤثر هستند و نیاز است برای برقراری ارتباط مناسب با کاربران، از سرویس‌هایی نظیر پوش نوتیفیکیشن اندروید استفاده شود.

حتما بخوانید: چطور پوش نوتیفیکیشن‏‌ کارآمد بسازیم؟

۶. عدم استفاده از ابزارهای درگیر کننده و خودکار سازی فرآیندها

پلتفرم موبایل در سال‌های اخیر سطح انتظارات کاربران را ارتقا داده و حالا پس از برقراری ارتباط، تنها چند ثانیه فرصت دارید مخاطب خود را به استفاده از خدماتتان ترغیب کنید. به همین خاطر نه‌تنها زمان برقراری ارتباط کاهش یافته و به سرعت بالاتری نیاز است، بلکه باید به  کمک استراتژی موبایل مارکتینگ تصمیمات بعدی کاربر را هم پیش‌بینی کرد که در چنین شرایطی، فرآیندهای خودکار ارتباطی به کمک شرکت‌ها خواهند آمد.

۷. در نظر نگرفتن پتانسیل کیف پول الکترونیک

در اکثر کشورهای غربی، کیف پول الکترونیک تنها روشی برای پرداخت مبالغ در ازای دریافت کالا به‌حساب می‌آید؛ اما در نیمکرهٔ شرقی، کیف پول موبایل به‌عنوان ابزاری کلیدی در سبک زندگی کاربران مورد استفاده قرار گرفته و شرکت‌ها با ارائهٔ پیشنهادات ویژه و اهدای کوپن‌های تخفیف مختلف، درگیری مشتریان با خدمات و محصولات خود را بیشتر می‌کنند.

۸. عدم تحلیل داده‌ها

شاید همین حالا اطلاعات زیادی دربارهٔ کاربران و مشتریان خود داشته باشید؛ اما برقراری ارتباط میان داده‌های موجود و پردازش آن‌ها برای دستیابی به اطلاعات قابل تحلیل، فرآیندی است که با وجود سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود، کمک شایانی به پیشرفت استراتژی موبایل مارکتینگ خواهد کرد و شرکت‌های مختلف کم‌کم در حال تمرکز روی آن هستند.

۹. متصل نکردن تجربه کاربری آنلاین و آفلاین

کاربران ممکن است در زمان‌ها و مکان‌های مختلفی با خدمات شما در ارتباط باشند و در برخی موارد نیز به صورت آفلاین فعالیت کنند. اتصال قابلیت‌های آنلاین و آفلاین سیستم و ارائهٔ تجربهٔ کاربری یکپارچه می‌تواند در برقراری ارتباط عمیق با مشتری و افزایش درگیری او با سرویس‌های شما بسیار مؤثر باشد.

۱۰. بی‌توجهی به قدرت موبایل برای تعامل‌های مبتنی بر موقعیت

بسیاری از شرکت‌ها هنوز هم از تمام توان موبایل‌ها (مانند انواع حسگرها، دوربین، موقعیت‌یاب و …) و ترکیب آن با اطلاعاتی مانند ترافیک و وضعیت آب‌وهوا استفاده نمی‌کنند، درحالی‌که بهره بردن از موارد مذکور، می‌تواند فرصت‌های زیادی برای تعامل تأثیرگذار با مشتری در اختیارشان قرار دهد.

***

آیا شرکت شما هم در حال انتخاب استراتژی موبایل مارکتینگ مناسب برای خدمات و محصولات خود است؟ خدمات پیشرفته پوش نوتیفیکیشن نجوا می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای تقویت پلتفرم موبایل شما باشد.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *