نظرسنجی پیامکی

نظرسنجی پیامکی چیست؛ نحوه برگزاری نظرسنجی با پیامک

بقالی آقا غلام نوستالژی دوران کودکی من است. هر بار خرید می‌کردیم و باز سراغش می‌رفتیم، بعد از سلام می‌گفت: راستی از خرید قبلی راضی بودید؟ محصولات کدام شرکت بهتر بود؟ بگویید اگر درخواست بالا بود، دوباره از همان سفارش بدهم. 

برای آقا غلام اهمیت داشت جنس خوب دست مشتری برساند. بازاریابی نخوانده بود؛ اما خوب آن را درک کرده بود. حتماً اگر آقا غلام هنوز بقالی داشت، کسب‌و‌کار کوچکش را دیجیتالی کرده بود و از پیامک برای آگاهی از رضایت مشتری استفاده می‌کرد. به زبان ساده پیامک نظرسنجی، سوال‌هایی هستند که از طریق پیامک به تلفن همراه ارسال می‌شوند و امکان تعامل و ارتباط با مشتری را فراهم می‌کنند. 

این نظرسنجی از طریق پیامک به دست مشتریان می‌رسد تا یک ارتباط دوطرفه بین شما و مشتری شکل بگیرد. این فرصت خوبی است تا نقاط قوت و ضعف خود را از زمان ثبت سفارش تا پس از دریافت محصول ارزیابی کنید. در این مقاله از مجلهٔ نجوا می‌خواهیم درباره نحوهٔ اجرای نظرسنجی‌‌های پیامکی، مزایا و کاربرد آن صحبت کنیم؛ پس تا انتها با ما باشید! (چنانچه تمایل دارید از پنل پیامکی نجوا استفاده کنید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های آن اطلاعات کسب کنید)

چرا از نظرسنجی پیامکی استفاده می‌کنیم؟

شاید در نگاه اول وقتی از پیامک صحبت کنیم، همه به چشم یک روش منسوخ‌شده به آن نگاه کنند. اما آمارها نشان می‌دهد نرخ خواندن پیامک 98 درصد است و هنوز یکی از روش‌های بازاریابی موثر برای ارتباط با مشتری است. 

وقتی شما از پیامک برای ارسال نظرسنجی استفاده می‌کنید، این امکان را برای مشتری فراهم می‌کنید که میزان رضایت یا نارضایتی خود را از محصول و خدمات شما اعلام کند. نظر مشتری منبعی برای بهبود تجربهٔ مشتری و هم‌سوکردن اقدامات شما با نیازهای آن‌ها است.

نظرسنجی از مشتری

فیدبک مشتری چه خوب و چه بد، برای کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ به یک اندازه اهمیت دارد؛ اما خبر خوب اینکه کسب وکارها می‌توانند با یک اقدام ساده از فیدبک‌های منفی در طول زمان جلوگیری کنند و آن چیزی نیست جز «هنر گوش دادن به مشتریان خود». 

یکی از راه‌های گوش دادن به مشتری طراحی نظرسنجی و تعامل با او است. شما با طراحی نظرسنجی این احساس را در مخاطب ایجاد می‌کنید که نظر او برای شما اهمیت دارد و مانند یک پادشاه با او رفتار می‌کنید. 

از مزایای فیدبک گرفتن از مشتری می‌توان به درک بهتر مشتریان، رضایت مشتری، فروش و درآمد بیشتر اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت‌های خدمات‌محور تا 60 درصد سود بیشتری نسبت به شرکت‌های محصول‌محور دارند.

حتما بخوانید: جامع‌ترین آموزش بازاریابی پیامکی به صورت گام به گام

مزایای نظرسنجی پیامکی

نظرسنجی‌های پیامکی همانند یک مکالمهٔ دوطرفه است. ابتدا شما پیامی ارسال می‌کنید و مخاطب جواب می‌دهد و سپس ادامه‌دار می‌شود. جواب‌ها معمولاً بله یا خیر، چهارگزینه‌ای یا پاسخ کوتاه هستند و زمان زیادی از مخاطب نمی‌گیرد. در ادامه، مزایا و معایب نظرسنجی پیامکی را بیان می‌کنیم. 

مزایای نظرسنجی پیامکی

1. مقرون به صرفه

پیام متنی در مقایسه با تماس تلفنی کم‌هزینه‌تر است. همچنین مشتری‌ها حق انتخاب دارند به آن پاسخ بدهند یا خیر. شما می‌توانید هزینهٔ پیامک هر ۲ طرف را بر عهده بگیرید تا دل مشتری را حسابی به دست بیاورید.

2. دسترسی آسان با سرعت بالا

در حال حاضر، پنل‌های پیامکی مختلفی در دسترس است که با کمک آن‌ها می‌توان کمپین‌های نظرسنجی را به‌صورت آنی اجرا کرد و همچنین چند کمپین در یک زمان شکل داد، بنابراین در مدت‌زمان کوتاهی، می‌توانید داده‌های بسیاری جمع‌آوری کنید. اگر نیازمند این هستید که بدانید سامانه پیامکی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد میتوانید به مقالات مرتبط در بلاگ نجوا سری بزنید.

3. فیدبک فوری

همهٔ افرادی که تلفن همراه دارند، به پیامک دسترسی دارند و می‌توانند در زمان مناسب با تمرکز کامل در نظرسنجی مشارکت کنند.

4. کیفیت بالا و کاهش خطا

با استفاده از امکاناتی که پنل‌های پیامکی در اختیار شما قرار می‌دهند، احتمال وقوع خطا در ارسال فرم‌های نظرسنجی، دریافت آمار شرکت‌کنندگان و… کاهش یافته است.

5. صداقت در پاسخگویی مشتری

برخی از افراد ممکن است از به اشتراک‌گذاری تجربه بد در یک مکالمه تلفنی یا رو در رو احساس ناراحتی کنند. با ارسال پیامک، احتمال دریافت پاسخ صادقانه بیشتر است. 

6. دسترسی به طیف گسترده‌ای از مشتری‌ها

در بازاریابی پیامکی، شما برای ارسال پیام به مجموعهٔ بزرگی از مشتری‌ها دسترسی دارید و می‌توانید نظر آن‌ها را جلب کنید. 

برای مثال: شما یک فروشگاه کیف دارید و می‌خواهید شعبهٔ دوم آن را افتتاح کنید. حالا، فرض کنید برای تعداد عظیمی از همشهری‌هایتان پیامکی با متن زیر ارسال می‌کنید:

همشهری گرامی شعبهٔ دوم فروشگاه (نام فروشگاه) در حال افتتاح است. آیا مایل هستید در جشن افتتاحیه در روز سه شنبه مورخ (تاریخ  افتتاحیه) شرکت کنید؟

1.بله

2.خیر

شما با این پیامک، مشتریان قبلی و دیگر افرادی را که برند شما را نمی‌شناختند، آگاه کردید. با این حساب، اگر مشتریان در نظرسنجی شما شرکت نکنند، احتمالاً دعوت‌نامهٔ نظرسنجی را دیده‌اند. این پیام این حس را به مشتری منتقل می‌کند که برای شما اهمیت دارد. گ

7. گزارش‌گیری برای کمپین‌های آینده

در پایان کمپین نظرسنجی پیامکی، شما با اعداد و ارقام مشخصی سروکار دارید و می‌توانید ببینید چند نفر در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، پیام به دست چند نفر نرسیده و برای کمپین آینده، استراتژی بهتری تدوین کنید. 

معایب نظرسنجی پیامکی

  • پیام متنی دارای محدودیت 160 کاراکتر است. 
  • درصدی از آدم‌ها هیچوقت در نظرسنجی‌ها شرکت نمی‌کنند.
  • ارسال پیامک برای پاسخ‌دهنده هزینه‌بر است.

کاربرد پیامک نظر سنجی برای کسب و کارهای مختلف

در حال حاضر، دوست صمیمی اکثر مردم تلفن همراه آن‌هاست و مدام مشغول چک‌کردن آن هستند. به همین دلیل هم بازاریابی پیامکی به یکی از شبکه‌های ارتباطی موثر تبدیل شده است. 

فارغ از اینکه با چه صنعتی روبه‌رو هستیم، همهٔ کسب‌وکارها می‌توانند از بازاریابی پیامکی و نظرسنجی بهره ببرند. پیامک نظرسنجی در هر کسب‌وکاری به شکل متفاوتی انجام می‌شود. در ادامه، موارد کلی را به علاوهٔ نظرسنجی از طریق پیامک برای چند کسب‌وکار بررسی می‌کنیم.

  • پیامک نظرسنجی میزان رضایت کاربر از خرید

هر کسب‌وکاری – چه آنلاین‌شاپ و چه مغازه – داشته باشید، بهترین شیوه این است که پس از خرید نظر مشتری را بپرسید و از تجربهٔ خرید او آگاه شوید. 

در صورتی که مشتری تجربهٔ بدی داشت، می‌توانید آن را برای دیگر مشتریان اصلاح کنید یا اینکه برای خرید بعدی یک کد تخفیف برای او ارسال کنید. به ۲ نمونه متن پیامک زیر توجه کنید:

نمونه متن پیامک نظرسنجی

  • پیامک نظرسنجی پیگیری خرید مشتری

برخی از کسب‌وکارها به اشتباه فکر می‌کنند وقتی مشتری دکمهٔ خرید را زد، کارشان با او تمام شده است؛ اما  اینطور نیست! 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری، پیگیری پس از دریافت سفارش است. وقتی مشتری سفارش را دریافت می‌کند، می‌توانید با سوالاتی مانند سوالات زیر، تجربهٔ او را بسنجید:

متن پیامک نظرسنجی خرید مشتری

  • بررسی فیدبک پس از برگزاری وبینار یا رویداد

وبینارها همانند برگزاری همایش حضوری است و نباید از نظرسنجی آن غافل شوید. پس بهتر است پس از اتمام وبینار، نظر شرکت‌کنندگان را با یک نظرسنجی جویا شوید. برای مثال:

دریافت فیدبک پس از برگزاری وبینار

  • تور گردشگری

در صنعت گردشگری برخلاف سایر صنایع، نظرسنجی بسیار رایج است؛ از لیدرهای تور که پیامک‌هایی در خصوص سفر برای مسافران ارسال می‌کنند گرفته تا شرکت‌های بزرگ گردشگری که جدیدترین اخبار خود را برای علاقه‌مندان سفر ارسال می‌کنند.

کمپین‌های نظرسنجی پیامکی و بازاریابی در این صنعت بسیار زیاد است. چند نمونه را در ادامه با هم می‌خوانیم:

پیامک نظرسنجی برای تور گردشگری

حتما بخوانید: بهترین نمونه متن تبلیغات گردشگری

 

  • خدمات درمانی

در مشاغل درمانی برعکس سایر مشاغل امکان برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب وجود ندارد، زیرا تمام حق و حقوق و حریم بیمار باید حفظ شود. با این حال، کسب وکارها سوالات عامیانه و کلی را به صورت پیامک نظرسنجی از مشتریان می‌پرسند. 

مانند سوالات زیر: 

دریافت فیدبک برای مراکز درمانی

  • املاک و مستغلات

در قدیم، آژانس‌های املاک برای اینکه در ذهن مشتریان خود بمانند، تقویم‌های تجاری با نام آژانس املاک به آن‌ها هدیه می‌دادند. 

حالا که وارد دنیای دیجیتال شده‌ایم، این کار از طریق نظرسنجی پیامک امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با ارسال اخبار آژانس خود برای مشتریان بالقوه توجه آن‌ها را به دست بیاورید. 

نمونه‌ای از نظرسنجی‌ پیامکی املاک:

سلام، ملک‌های جدید زیادی به لیست خود اضافه کرده‌ایم. جدیدترین موارد را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید. اگر می‌خواهید برای بازدید برنامه‌ریزی کنید، گزینهٔ 1 را برای ما ارسال کنید. 

‌اگر در زمینهٔ املاک فعالیت دارید، مقالهٔ ۷ نمونه متن پیامک تبلیغاتی املاک هم می‌تواند برای شما مفید باشد.

3 گام برای برگزاری نظرسنجی پیامکی

روش اجرای نظرسنجی پیامکی بسیار آسان و در سه گام است. شما به یک سامانه پیامکی، فهرستی از شماره مخاطبین و طراحی سوال‌های نظرسنجی نیاز دارید. پس:

۱. ابتدا باید در یک سامانه پیامکی آنلاین حساب کاربری بسازید،

۲. سپس فهرست مخاطبین خود را انتخاب کنید، شماره‌های آن را وارد کنید،

۳. بعد از آن متن پیامک را بنویسید و به‌صورت انبوه در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارسال کنید. 

متن‌های پیامک دو نوع هستند: نوع اول که نظرسنجی درون پیامک انجام می‌شود و نوم دوم از مخاطب سوال می‌پرسد و سپس او را به سایت هدایت می‌کند تا در نظرسنجی شرکت کند. 

6 نمونه متن نظرسنجی پیامکی

و اما قسمت مهم و کلیدی کمپین‌های نظرسنجی پیامکی، متن آن است. بیاید با یک مثال شروع کنیم: همهٔ آدم‌ها کادوی تولد دوست دارند، اما سلیقهٔ افراد متفاوت است. مثلاً یکی دوست دارد برای تولدش سورپرایز شود، یکی دوست دارد کتاب هدیه بگیرد، دیگری وجه‌نقد. مخاطب‌های شما هم مانند همهٔ آدم‌ها ممکن است از نظرسنجی پیامکی استقبال کنند، اما سلیقهٔ متفاوتی دارند. 

راه حل چیست؟ 

بعد از بازاریابی پیامک سعی کنید، آمار را با دقت بررسی کنید. ابتدا ببینید پرسشنامه‌های کوتاه بیشتر جواب داده یا پرسشنامه‌هایی که مخاطب را به سایت هدایت کرده است؟ سلیقهٔ مخاطب را از آمارگیری‌ها بشناسید و آن‌ها را در گروه‌های مختلف دسته بندی کنید.

در گام دوم، سعی کنید نظرسنجی خود را مختصر و کوتاه بنویسید. پیامک‌های متنی محدودیت 160 کاراکتر دارند. شما باید این مهارت را داشته باشید که نظرتان را با کمترین کلمات بیان کنید.

 فراموش نکنید حتی اگر بارها برای افراد پیامک ارسال کرده‌اید، باید خودتان را معرفی کنید. برای نوشتن متن پیامک نظرسنجی؛ کال تو اکشن (CTA) را از قلم نیندازید! 

زمانی که شما پیامک برای شخصی ارسال می‌کنید، باید واضح بیان کرده باشید از او چه انتظاری دارید؟ نوشتن یک کال تو اکشن قوی، رابطهٔ مستقیمی با نرخ پاسخ‌دهی مخاطب‌ دارد. 

در آخر هم توصیه می‌کنیم شخصی‌سازی پیام را اولویت قرار دهید. اکثر مردم دوست دارند وقتی به نظرسنجی شما پاسخ می‌دهند، احساس کنند آن را اختصاصی برای آن‌ها نوشته‌اید. 

نکات نوشتن متن پیامک را باهم بررسی کردیم، حالا در ادامه می‌خواهیم  6 نمونه متن پیامک نظرسنجی را باهم مرور کنیم:

  • سلام، چقدر احتمال دارد که محصولات ما را به یک دوست معرفی کنید؟ (لطفا از ۰ تا ۱۰ امتیاز دهید)
  • از اینکه در رویداد ما حضور داشتید متشکریم. به کیفیت این رویداد از ۱ تا ۱۰ چه امتیازی می‌دهید؟ 
  • سلام، شما به کدام شبکه اجتماعی علاقه‌ دارید؟ 1. فیسبوک 2. اینستاگرام 3. تیک‌تاک 4. یوتیوب  
  • زهرای عزیز، از زمان و نحوهٔ دریافت سفارشت راضی بودی؟ علاقه داریم نظرت رو بدونیم. 
  • از این‌که ما را برای خرید انتخاب کردید، متشکریم. ممنون می‌شویم اگر ۱ دقیقه زمان بگذارید و دربارهٔ تجربهٔ خود بنویسید. ( لینک به سایت) 
  • ماشینت رو بیمه کردی؟ با ما تماس بگیر تا بهترین قیمت‌ها رو بهت پیشنهاد بدیم. (شماره تماس شرکت)

پیشرفت کسب‌وکار با ارسال نظرسنجی از طریق پیامک

همان‌ طور که با هم خواندیم نظرسنجی پیامکی یکی از روش‌های ارزان و با بازدهی بالا برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است. فقط کافی است با استراتژی پیش بروید و نیازهای مشتریان خود را در اولویت قرار دهید. 

مزایای پیامک‌های نظرسنجی نسبت به معایب آن بیشتر است و تقریباً در همهٔ مشاغل به صورت‌های مختلف قابل‌اجرا است. چنانچه تمایل دارید از پیامک برای پیشرفت کسب‌و‌کارتان استفاده کنید با نجوا در تماس باشید. در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم که راهنمای ارسال لینک در پیامک را مطالعه کنید تا از نکات مربوط به ارسال آن اطمینان حاصل کنید.

 

منابع:

Geopol | questionpro | getfeedback | mobilemonkey | sender

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *