تقویم ماهانه ایمیل و پیامک

چگونه تقویم ماهانهٔ ایمیل و پیامک خود را بچینیم؟ (+تمپلیت آماده)

وقتی تصمیم می‌گیرید که از کانال‌های ایمیل و پیامک با مشتریان خود در ارتباط باشید، نیاز به یک برنامه‌ریزی درست و منظم دارید. چرا؟ برای اینکه طبق اهداف کسب‌وکارتان، تعیین کنید که چه محتوایی را در چه زمانی و هر چند وقت یکبار، از کدام کانال ارسال کنید. گیج‌کننده و مبهم به نظر می‌رسد، نه؟ نگران نباشید! در این مقاله به شما می‌گوییم که چطور یک تقویم ساده و کاربردی برای بازاریابی ایمیل و پیامک خود بسازید تا با برنامه‌ریزی درست و استراتژی مناسب، به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید. برای شروع بیایید ببینیم داشتن یک تقویم، چه کمکی به ما می‌کند؟ (چنانچه تمایل به استفاده از پنل پیامکی نجوا را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه آن اطلاعات کسب کنید)

چرا به تقویم ایمیل و پیامک نیاز داریم؟

شما برای اجرای کمپین‌های بازاریابی خود به یک برنامهٔ زمان‌بندی مشخص نیاز دارید. با این برنامه می‌توانید اهداف خود را تعیین کنید و میزان پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید. حالا بهترین قالب برای قراردادن برنامهٔ زمان‌بندی چیست؟ یک تقویم!

این تقویم شباهت زیادی به تقویم بازاریابی دارد و روند ساخت آن هم تقریبا مشابه همان است. داشتن تقویم به شما کمک می‌کند تا:

  • برای رسیدن به اهداف خود از قبل برنامه‌ریزی کنید.
  • همهٔ موضوعات ارسالی را یکجا ببینید.
  • عملکرد خود را ارزیابی کنید.
  • امکان برنامه‌ریزی بهتر برای آینده داشته باشید. 

این تقویم شامل چه مواردی است؟

آنچه در خانه‌های تقویم خود پر می‌کنید شامل نوع ایمیل و پیامک، موضوع کلی و زمان ارسال آن‌هاست. 

– انواع ایمیل‌هایی که می‌توانید ارسال کنید: خوشامدگویی به کاربران جدید، خبرنامه، تبلیغات، فروش، اطلاع‌رسانی محصولات جدید، مشخصات محصول، محتوای مربوط به برند، رضایت مشتریان و…

– انواع اس‌ام‌اس‌هایی که می‌توانید ارسال کنید: کمپین‌هایی مثل فروش سریع، پروموشن‌های پیامکی، پیگیری بعد از خرید، محتوای آموزشی، ارسال پیامک کد تخفیف و …

تقویم ایمیل و پیامک

حتما بخوانید: راهنمای ارسال بهترین ایمیل خوش آمدگویی به کاربران جدید

ماهانه چه تعداد ایمیل و پیامک باید ارسال کنیم؟

طبیعتا یک فرمول کلی برای همهٔ کسب‌وکارها وجود ندارد. بهتر است مطابق با نیاز مخاطب خودتان برای تعداد ارسال‌ها برنامه‌ریزی کنید. اما یک برنامهٔ کلی هست که برای شروع می‌توانید از آن ایده بگیرید:

  • ایمیل‌های خبرنامه‌ای: ۲ الی ۴ بار در ماه
  • ایمیل‌های محصول-محور: ۱ الی ۳ بار در هفته
  • ایمیل‌های آموزشی: بسته به نیاز مخاطب
  • اس‌ام‌اس‌های پروموشن: به محض لانچ محصول یا آپدیت موجودی

چطور مناسبت مرتبط را برای ساخت کمپین انتخاب کنیم؟

در انتخاب روز مناسب برای ارسال کمپین‌های تبلیغاتی خود، یکی از بهترین کارها این است که مناسبت‌های ملی و بین‌المللی را در نظر بگیرید. شاید در ابتدا فکر کنید که اکثر مناسبت‌ها با نوع کسب‌وکار شما و کمپین‌هایی که می‌خواهید ارسال کنید، نامرتبط هستند. اما به شما اطمینان می‌دهم که می‌توانید راه‌های خلاقانه‌ای برای ربط دادن این موضوعات به یکدیگر پیدا کنید. فقط چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید! 

این نوع از کمپین‌ها به دیده‌شدن و تعامل مخاطبان با کسب‌وکارتان کمک بسیاری می‌کند. مثلا در ایران، «شب یلدا» جزو مهم‌ترین مناسبت‌ها به شمار می‌رود که اکثر کسب‌وکارها، کمپین تخفیف‌دار اجرا می‌کنند. البته توصیه می‌کنیم خودتان را به مناسب‌های بزرگ محدود نکنید و به روزهای دیگر تقویم هم نگاهی بیندازید. مثلا امروز که این مقاله را برای شما می‌نویسم، روز «برنامه‌نویس» است. اگر کسب‌وکاری مرتبط با برنامه‌نویسی دارید، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و یک مسابقه، چالش یا کمپین خلاقانه اجرا کنید. می‌خواهید یک کسب‌وکار به ظاهر نامرتبط را هم به آن ربط دهیم؟ مثلا اگر کارتان پخت کیک و شیرینی خانگی است، می‌توانستید از چند روز قبل برای سفارش انواع کیک و شیرینی با طرح برنامه‌نویسی اطلاع‌رسانی کنید و امروز حسابی سرتان شلوغ باشد. ایده ایمیل مارکتینگ نوروز هم می‌تواند گزینه مناسبی برای برخی کسب و کارها باشد.

پس قبل از شروع، تقویم را باز کنید و نگاهی به تمام مناسبت‌های ایران و جهان بیندازید. همهٔ مناسبت‌های مرتبط (و به ظاهر غیرمرتبط) را یکجا جمع کنید تا در تقویم بازاریابی خود به‌کار ببرید.

حتما بخوانید: ایمیل تراکنشی چیست و چه انواعی دارد؟

راهنمای قدم به قدم ساخت تقویم ایمیل و پیامک

بهترین کارها هم اگر طبق برنامهٔ مشخصی پیش نروند، احتمالا با شکست روبه‌رو خواهند شد. بهتر است یک‌بار زمان بگذارید و این برنامه‌ریزی را انجام دهید تا با اطمینان بیشتری در مسیر خود قدم بگذارید. در ادامه برای ساخت یک تقویم جامع و کاربردی ایمیل و پیامک به صورت قدم به قدم شما را راهنمایی می‌کنیم. 

قدم اول: سال گذشتهٔ خود را مرور کنید

ابتدا نگاهی به کارهایی که در یک سال گذشته انجام داده‌اید، بیندازید. آیا هدف ناتمام یا ایده‌ٔ اجرانشده‌ای مانده است؟ اگر جواب شما مثبت است، ببینید آیا هنوز هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؟ اگر اینطور بود، برنامهٔ جدید خود را با همین ایده‌ها شروع کنید. این کار باعث می‌شود که با یک تیر، دو نشان بزنید: هیچ کار یا برنامهٔ ناتمامی نخواهید داشت، و مجبور هم نیستید که از صفر شروع کنید. 

قدم دوم: عملکرد گذشتهٔ خود را ارزیابی کنید

محتواهای قبلی خود را بررسی کنید. اگر ایمیل خبرنامه‌ای ارسال می‌کنید، این سوالات را بپرسید: 

  • کدام موضوعات ایمیل، بیشترین نرخ بازشدن و نرخ کلیک را داشتند؟
  • کدام‌یک از مقالات بلاگ شما بیشترین ترافیک ورودی را دریافت کرد؟ 
  • کدام پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشترین تعامل را داشتند؟ 

لیستی از موضوعات یا راهبردهایی که می‌خواهید در سال آینده هم ادامه دهید، تهیه کنید. مثلا ممکن است متوجه شوید که بهترین محتوا از نظر مخاطبان شما، موضوعاتی است که به رویدادهای خاصی (مثلا روز مادر) مرتبط است.

حتما بخوانید: بهترین استراتژی های افزایش نرخ کلیک در ایمیل مارکتینگ

 

قدم سوم: اولویت‌ها و اهداف خود را مشخص کنید. 

شاید هدف شما این است که درآمد کسب‌وکارتان را ۳۰٪ افزایش دهید. یا شاید می‌خواهید ۲۰۰ مشتری جدید برای سال آینده جذب کنید. اهدافی که دارید هر چه هست، به این فکر کنید که محتوای شما چگونه قرار است در دستیابی به این اهداف به شما کمک کند. تعیین اهداف باعث می‌شود که هر جا گیر کردید یا نمی‌دانستید که باید چه کاری انجام دهید، اولویت‌هایتان را به یاد بیاورید و به راه‌حل مناسب برسید. مطمئن باشید نتیجهٔ نهایی ارزش تلاشی که در ابتدا انجام می‌دهید را دارد!

قدم چهارم: یک قالب برای تقویم خود بسازید یا تهیه کنید

اگر نمی‌دانید برای ساخت تقویم از کجا شروع کنید یا برای ایجاد آن با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید از نمونه قالب‌های آماده که برای دانلود موجود است،‌ استفاده کنید. با جست‌وجو در گوگل، نمونه‌های مختلفی از آن‌ها را خواهید دید که می‌توانید بسته به نیاز و سلیقهٔ خودتان، مناسب‌ترین نمونه را انتخاب کنید. به طور کلی یک تقویم محتوایی برای ایمیل و پیامک می‌توانید مشابه تصویر زیر باشد:

نمونه تقویم ماهانه ایمیل و پیامک

حتی می‌توانید از یک شیت اکسل ساده برای ساخت تقویم خود استفاده کنید. البته ما این کار را برای شما آسان کرده‌ایم! نمونه تقویم ماهانه ایمیل و پیامک که می‌توانید از آن برای کسب‌وکار خودتان بهره‌مند شوید، از طریق این لینک در دسترس است. شما می‌توانید از این گوگل‌شیت برای خودتان یک کپی بگیرید و تغییرات مدنظر خودتان را روی آن اعمال کنید.

قدم پنجم: یک برنامهٔ زمان‌بندی تعیین کنید

وقتی اهداف خود را مشخص کردید، وقت تعیین زمان‌بندی است. در این مرحله، باید با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی کاری خودتان یک برنامهٔ زمانی برای ارسال ایمیل‌ها و پیامک‌ها مشخص کنید. مثلا اینکه می‌خواهید یک‌بار در هفته ایمیل و دوبار در هفته پیامک ارسال کنید. لطفا واقع‌بین باشید و یادتان باشد که سنگ بزرگ، نشانهٔ نزدن است! اگر واقع‌بینانه برنامه‌ریزی نکنید، ممکن است در آینده احساس کنید که نمی‌توانید انتظاراتی که از خودتان داشتید را برآورده کنید و در نهایت نسبت به این کار بی‌انگیزه شوید. خلاصهٔ کلام اینکه برنامه‌ای بچینید که بتوانید به آن عمل کنید. 

قدم ششم: تقویم خود را پر کنید

بالاخره وقت برنامه‌ریزی محتوایی رسید! بسته به اینکه چه تعداد ارسال می‌خواهید داشته باشید (که در قدم قبلی تعیین کردید)، می‌توانید تعداد ایده و برنامه‌ریزی محتوایی برای یک ماه، سه ماه و یک سال آینده را مشخص کنید. 

به روزهای مهم کسب‌وکارتان فکر کنید. آیا می‌خواهید فروش فصلی داشته باشید؟ آیا روز خاصی (مثلا سالگرد تاسیس شرکت) هست که بخواهید برای آن برنامهٔ ویژه‌ای در نظر بگیرید؟ هر کدام از این موارد را یادداشت کنید. 

مثلا کسب‌وکار مشاور املاک ممکن است بخواهد قبل از فصل بهار، یک خبرنامهٔ ایمیلی با موضوع خانه‌تکانی عید ارائه دهد. یا یک پیمانکار عمومی شاید تصمیم بگیرد قبل از زمستان در مورد عایق‌کاری هوا به مشتریان خود مشاوره دهد. بهتر است هدف اصلی شما در این نوع محتوا، کمک به مخاطب باشد و خیلی از جنبهٔ تبلیغات به آن نگاه نکنید. با کمک صادقانه به مخاطب خود، در نهایت به اهداف کسب‌وکاری‌تان هم خواهید رسید. 

قدم هفتم: همه‌چیز را برنامه‌ریزی کنید! 

با تاریخ ارسال شروع کنید. وقتی تاریخ ارسال ایمیل و پیامک‌ها را مشخص کردید، به این فکر کنید که از چه زمانی باید شروع به کار کنید. به خودتان زمان کافی برای تجزیه و تحلیل و آزمایش بدهید. تست و آزمایش شامل بررسی نهایی عکس‌ها و لینک‌ها و همچنین اطمینان از نمایش صحیح محتوا در تمام دستگاه‌ها می‌شود. 

بیایید یک مثال را بررسی کنیم. فرض کنید می‌خواهید یک مقاله برای بلاگ سایت خود بنویسید و از آن در خبرنامهٔ بعدی خود استفاده کنید. برنامه‌ریزی شما ممکن است به شکل زیر باشد:

– شنبه: انتخاب موضوع مقاله

– دوشنبه: اولین پیش‌نویس را بنویسید. 

– سه‌شنبه: متن را ویرایش کنید و تصاویر را اضافه کنید. 

– چهارشنبه: مقاله را در سایت منتشر کنید. 

– شنبه: قالب و محتوای ایمیل خود را (بر اساس محتوای همان مقاله) بسازید. 

– یکشنبه: ایمیل را ارسال کنید. 

قطعا این نوع برنامه‌ریزی بر اساس مدل کاری شما ممکن است متفاوت باشد. فقط حواستان به تعطیلات و زمان‌های غیرکاری‌تان هم باشد تا در برنامه‌ریزی خود به مشکل نخورید. 

قدم هشتم: ایده‌های محتوایی خود را تکمیل کنید

بعد از اینکه همهٔ ایده‌های شخصی، مناسبت‌ها و رویدادهای کاری را برای یک سال آینده جمع‌آوری کردید، می‌توانید متوجه شوید که به چند ایده‌ٔ دیگر نیاز دارید. اگر هنوز لیست شما کامل نشده، به سوالاتی که مشتریان از شما می‌پرسند یا جزییات کار در صنعت خودتان فکر کنید تا ایده‌های جدیدی به ذهنتان برسد. این کار را تا جایی ادامه دهید که به تعداد کافی ایده برای قرار دادن در تقویم رسیده باشید. 

قدم نهم: ارزیابی و تحلیل را فراموش نکنید!

شما می‌توانید محتوای ارسالی خود را به صورت هفتگی، ماهانه، فصلی یا در بازه‌های زمانی مناسب خودتان بررسی کنید. فقط به هیچ عنوان این مرحله را حذف نکنید و زمانی را به طور منظم برای تحلیل و ارزیابی نتایجی که به‌دست آوردید، اختصاص دهید. 

با این کار، متوجه می‌شوید که انواع خاصی از محتوا هستند که برای شما عملکرد خوبی دارند. شاید بخواهید محتوایی با موضوعات مشابه آن را بیشتر در برنامهٔ خود قرار دهید. از طرفی، ممکن است برعکس همین هم اتفاق بیفتد و بخواهید نوع خاصی از محتوا را (که با استقبال از سمت مخاطب مواجه نشد)، کلا حذف کنید. یا حتی تصمیم بگیرید که میزان یا زمان ارسال خود را تغییر دهید. با پیش‌روی طبق این روند، می‌توانید بهترین ایمیل و پیامک‌ها را ارسال کنید و مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید.

حتما بخوانید: بهترین راه‌های تبلیغات املاک

تقویم ماهانه؛ راهی برای موفقیت در بازاریابی ایمیلی و پیامکی

ایمیل و پیامک، زمانی موثرتر هستند که به طور مستمر بر اساس هدف مشخصی ارسال شوند. فرمول جادویی برای رسیدن به محتوای متمرکز و باثبات چیست؟ داشتن یک تقویم ماهانه و میزان مناسبی از بهترین راهکارها! ساخت تقویم را در این مقاله یاد گرفتید. به بهترین راهکارها هم طی آزمون و خطا و ارزیابی نتایج دست پیدا خواهید کرد. سوالی برایتان مانده؟ در قسمت دیدگاه‌های همین مقاله از ما بپرسید. (اگر قصد استفاده از پنل ایمیل مارکتینگ را دارید، می‌توانید از شرایط نجوا اطلاع یابید)

منابع:

avada

drip

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *