جذب لید

۷ روش جذب لید (مشتری راغب) بیشتر در وب‌سایت

فرض کنید یک مهمانی عمومی برگزار کرده‌اید و افراد زیادی هم در آن حضور پیدا کرده‌اند. همهٔ مهمانان از لحظاتی که در کنار شما بودند لذت بردند و در آخر، راضی و خوشحال به خانهٔ خود برگشتند. مهمانی تمام شد. خیلی‌ها به شما گفتند که علاقه دارند در مهمانی‌های بعدی شما هم شرکت کنند. اما یک مشکل وجود دارد… 

شما هیچ راه ارتباطی با آن‌ها ندارید! 

همین اتفاق در سایت شما هم می‌افتد. آدم‌ها وارد سایتتان می‌شوند، محتوای موجود در آن را می‌بینند، از محصولات شما بازدید می‌کنند، مقالات شما را می‌خوانند و در نهایت بدون اینکه ردپایی از خودشان بگذارند، از سایت شما خارج می‌شوند. شاید باورتان نشود ولی تک تک افرادی که وارد سایت شما می‌شوند، پتانسیل این را دارند که به مشتری شما تبدیل شوند! حالا چطور از این پتانسیل استفاده کنیم و مشتریان بیشتری جذب کنیم؟ اینجاست که صحبت از «لید» یا «مشتری راغب» به میان می‌آید:

لید یا مشتری راغب چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای ارائه دهیم می‌توانیم بگوییم:

هر کسی که به هر طریقی با کسب‌وکار ما آشنا شده است و برای اطلاعات بیشتر به ما مراجعه می‌کند، لید یا مشتری راغب محسوب می‌شود.

قبل از اینکه بعضی تعاریف را با هم اشتباه کنید، بگذارید برایتان مثالی بزنیم. اگر شما فروشگاه لباس نوزاد دارید، همهٔ افرادی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند، مشتری بالقوهٔ شما محسوب می‌شوند. دستهٔ دیگر، افرادی هستند که از شما خرید کرده‌اند و مشتری قطعی شما هستند. در این بین، افرادی هستند که وارد مغازه شده و از شما قیمت می‌گیرند یا لباس‌ها را نگاه می‌کنند و بدون اینکه خرید کنند، مغازهٔ شما را ترک می‌کنند. این‌ها همان مشتریان راغب هستند که می‌توانید اطلاعات تماسشان را دریافت کنید و با پیگیری مناسب، آن‌ها را به مغازهٔ خود برگردانید و به مشتری قطعی تبدیل کنید.

جذب لید یا مشتری راغب

در واقع وقتی با جمع‌آوری لید، به شماره تماس یا ایمیل مخاطبان خود دست پیدا می‌کنید، راه برقراری ارتباط با آن‌ها ایجاد می‌شود. بعد با راهنمایی درست و مشاورهٔ مناسب، می‌توانید آن‌ها را تا انتهای قیف فروش پیش ببرید تا به مشتری وفادار شما تبدیل شوند. این کار در نهایت باعث می‌شود که میزان مشتریان شما بیشتر از همیشه شده و کسب‌وکارتان، رونق تازه‌ای پیدا کند.

حتما بخوانید: بهترین تکنیک‌های کمپین بلک فرایدی

روش‌های جذب لید برای افزایش مشتریان

آخرین باری که برای دریافت یک ایبوک یا ثبت‌نام در جایی، اطلاعات تماس خود را وارد کردید خاطرتان هست؟ احتمالا فقط زمانی حاضر به وارد کردن شماره تماس یا ایمیل خود شدید که مطمئن بودید چیزی که دریافت می‌کنید ارزشش را دارد. واقعیت این است که هیچکس اطلاعات تماس خود را به راحتی و به رایگان به شما نمی‌دهد. برای این کار، لازم است چیز ارزشمندی به او ارائه دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا کاربردی‌ترین روش‌های جذب لید را به شما معرفی کنیم:

۱. ایبوک یا یک فایل راهنمای کوتاه

رسالت ایبوک این است که مشکل خاص و مشخصی را از مخاطب شما حل و فصل کند. پس نکتهٔ بسیار مهمی که در این باره وجود دارد این است که از موضوعات کلی پرهیز کنید و سعی کنید واقعا در صدد کمک کردن و حل مشکل مخاطب خود برآیید. ولی حواستان باشد که حجم کتاب را خیلی بالا نبرید که خواندن آن برای مخاطب سخت شود! 

نکتهٔ دیگر اینکه لزومی ندارد ایبوک شما حتما متنی باشد. بسته به کسب‌وکارتان می‌توانید ایبوک تصویری ارائه دهید. مثلا در کسب‌وکار عکاسی، قطعا استفاده از تصویر اهمیت بیشتر نسبت به متن دارد. دیگر شمایید و خلاقیتتان!

۲. وبینار رایگان

وبینارها به شما این امکان را می‌دهند که ارتباط نزدیک‌تری با مخاطب خود برقرار کنید و فرصت پرسش و پاسخ را برای آن‌ها فراهم کنید. در کنار اینکه محتوای وبینار می‌تواند میزان تسلط شما به حوزهٔ کاریتان را به مخاطب نشان بدهد و این موضوع در اعتماد کردن آن‌ها به شما بسیار تاثیر مثبتی خواهد داشت. برای برگزاری وبینار می‌توانید از پلتفرم‌های ایرانی مثل ایسمینار استفاده کنید که به مخاطبان شما امکان دانلود ویدیو بعد از برگزاری را می‌دهند. با این کار، حتی بعد از برگزاری وبینار هم، فرآیند جذب لید شما ادامه پیدا می کند.

۳. قالب یا تمپلیت‌های آمادهٔ کاربردی

در هر کسب‌وکاری که باشید، می‌توانید مواردی را پیدا کنید که آماده کردن آن برای کاربرانتان زمان‌بر و سخت است، اما برای همهٔ آن‌ها کاربردی است. مثلا اگر کسب‌وکار شما مربوط به بازاریابی در اینستاگرام است و سرویسی که ارائه می‌دهید، آموزش تولید محتوا در اینستاگرام باشد، می‌توانید چند نمونه قالب آمادهٔ پست و استوری برای دانلود روی سایتتان قرار دهید و در ازای دانلود، ایمیل یا شماره تماس مخاطب را دریافت کنید. در ادامه می‌توانید روی کلاس‌های آموزشی خود به آن‌ها تخفیف بدهید تا احتمال خرید توسط این افراد را بالاتر ببرید. می‌بینید چقدر تمپلیت‌ها در نهایت می‌توانند به فروش شما کمک کنند؟

۴. دموی رایگان پنل سرویس یا نمونهٔ تستی از محصولتان

این مورد را اکثر خانم‌ها در خرید لوازم آرایشی تجربه کرده‌اند، یا شاید شما هم دیده‌ باشید که برای ثبت‌نام در پنل یک سایت، می‌توانید مدت زمان کوتاهی به رایگان از پنل استفاده کنید و بعد از این مدت، با پرداخت پول به صورت پریمیوم ادامه دهید. این کار، احتمال خرید را بسیار بالاتر می‌برد. چرا؟ چون کاربر فرصت این را دارد که قبل از خرید، دقیقا بداند که برای چه چیزی پول می‌دهد و بعد از خرید چه اتفاقی می‌افتد. پس با کمترین ابهام روبرو می‌شود و با اطمینان بیشتری خرید می‌کند. 

۵. ویدیوهای آموزشی

شاید کاربران شما آشنایی اولیه با برند و سرویس‌هایی که ارائه می‌دهید دارند، اما فکر می‌کنند که با کاری سخت و پیچیده روبرو شده‌اند یا دربارهٔ نحوهٔ استفاده از خدمات یا محصول شما ابهام دارند. اینجا جایی است که باید ویدیوهای آموزشی خود را رو کنید و مسیر خرید را برای آن‌ها آسان کنید. 

۶. کیس استادی‌های کسب‌وکار شما با توضیحات کامل

نمونه موردی یا کیس استادی، یکی از جذاب‌ترین نوع محتواست. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از این محتوا برای جذب لید استفاده کنید، این است که قسمتی از کیس استادی را در بلاگ یا بخش اخبار سایت خود قرار دهید و محتوای کامل را به صورت فایل برای دانلود بگذارید تا کاربر با وارد کردن اطلاعات تماس خود به آن دسترسی داشته باشد. 

۷. آزمون و نظرسنجی

با طرح یک آزمون کوتاه یا نظرسنجی برای مشتریان بالقوهٔ خود، با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم با نیازهای آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید، هم لید جمع می‌کنید! می‌توانید یک هدیه رایگان یا کد تخفیف در انتها برای آن‌ها تعریف کنید تا انگیزهٔ لازم را برای تکمیل نظرسنجی داشته باشند.

حتما بخوانید: آموزش ارسال پیامک نظیر به نظیر

نکات مهم در جذب لید

برای اینکه لیدهای باکیفیتی جذب کنید، فقط موارد بالا کافی نیستند. نکاتی وجود دارند که مرتبط با سایت شما و تجربهٔ کاربر در هنگام بازدید از صفحات سایتتان هستند و در جذب لید بیشتر تاثیر زیادی دارند. برای اینکه از حداکثر توان سایت خود برای جذب لید استفاده کنید، حتما به نکات زیر توجه فرمایید:

  • صفحات سایتتان را طوری طراحی کنید که کاربر به هر آنچه نیاز دارد، به راحتی دسترسی داشته باشد. 
  • دکمه‌های CTA (یا دعوت به اقدام) را شخصی‌سازی کنید. مثلا در یک سایت حوزهٔ مالی، به جای اینکه روی دکمهٔ ثبت‌نام در سایت بنویسید: «ثبت‌نام کنید»، می‌توانید بنویسید: «سرمایه‌گذاری می‌کنم».
  • از کاربر بازخورد بگیرید. فرم دریافت بازخورد را در پربازدیدترین صفحات سایتتان قرار دهید و آن را طوری طراحی کنید که زمان زیادی را از او نگیرد. 
  • مقالاتی که در وبلاگ شما منتظر می‌شوند، نشان‌‌دهندهٔ میزان تخصص شما در حوزهٔ کاریتان هستند. حتما وبلاگ خود را به روز نگه دارید و استراتژی مناسبی برای انتشار مقالات در نظر بگیرید.
  • سرعت سایت خود را افزایش دهید. کاربران با لود نشدن سایت، خیلی زود شما را ترک می‌کنند و وارد سایت رقبایتان می‌شوند. 
  • صفحات و المان‌های سایت خود را A/B تست کنید تا ببینید در چه حالتی کاربران بیشتر در صفحات سایت می‌مانند. 
  • همهٔ مراحل را خوب رصد کنید و نتایج را آنالیز کنید تا به بهترین نتیجه برسید.
حتما بخوانید: روش‌های ارسال لینک در اس ام اس

ابزارهای جمع‌آوری لید

علاوه بر روش‌ها و نکاتی که به آن اشاره کردیم، افزونه‌هایی هم هستند که روی سایت وردپرسی شما نصب می‌شوند و در جذب لید به شما کمک می‌کنند. نمونه‌هایی از این افزونه‌ها را در ادامه برای شما قرار دادیم:

۱. WPForms (برای ساخت فرم)

۲. OptinMonster (برای ایجاد پاپ‌آپ)

۳. SeedProd (برای ساخت لندینگ پیج)

۴. ChatBot (برای چت کردن راحت و سریع با شما)

۵. WP Call Button (برای اینکه به راحتی با شما تماس برقرار کنند)

نجوا چگونه در جذب لید بیشتر به من کمک می‌کند؟

ما در زمینهٔ بازاریابی بازگشتی از طریق ۳ کانال پوش نوتیفیکیشن، ایمیل مارکتینگ و اس‌ام‌اس مارکتینگ شما را همراهی می‌کنیم. در ادامه برای شما مفصلا توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید از این سرویس‌ها برای جذب لید بیشتر استفاده کنید:

استفاده از پوش نوتیفیکیشن برای بازگرداندن مشتریان راغب

با پوش نوتیفیکیشن می‌توانید به کاربرانی که قبلا از سایت شما بازدید کردند (و اجازهٔ ارسال پوش را به شما داده‌اند) پیام ارسال کنید و آن‌ها را به سایت خود برگردانید. شما می‌توانید آن‌ها را به صفحهٔ دانلود ایبوک، دانلود تمپلیت و… هدایت کنید و لیدهای زیادی از این راه جذب کنید در ادامه میتوانید با استراتژی های خلاقانه به حفظ مشتری نیز بپردازید. 

فرم‌های عضوگیری نجوا به کمک شما می‌آیند

در پنل نجوا می‌توانید فرم‌هایی طراحی کنید که مخاطبان شما اطلاعات تماس خود را وارد کنند. این فرم قابلیت شخصی‌سازی توسط خودتان را دارد و می‌توانید تصویر و متن مدنظرتان را روی آن اعمال کنید. نمونه‌ای از فرم عضوگیری ایمیل از پنل نجوا را در تصویر زیر می‌توانید ببینید:

فرم عضوگیری برای جذب لید

حتما بخوانید: بهترین روش‌های ساخت لیست ایمیل

با جذب لید بیشتر، فروش بی‌سابقه‌ای را تجربه کنید!

یادتان باشد که هدف شما، گول زدن مخاطب یا مجبور کردن او به ارسال اطلاعات شخصی‌اش نیست. احترام متقابل و رعایت حریم شخصی مخاطب در این موضوع بسیار اهمیت دارد، چرا که اولین قدم در ایجاد رابطهٔ پایدار با بسیاری از کاربرانتان در همین مرحله برداشته می‌شود. 

تا به حال از نجوا برای جذب لید استفاده کرده‌اید؟ نظراتتان را برای ما بنویسید و از تجربه‌تان بگویید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *