استراتژی‌های افزایش نرخ کلیک در ایمیل مارکتینگ (چک لیست ایمیل)

شاید فکر کنید ایمیل مارکتینگ دیگر جواب نمی‌دهد. شاید با خودتان می‌گویید یک زمانی خوب بود ولی الان… نه! یا این سوال در ذهن شماست که واقعا هنوز هم کسی هست که ایمیل‌های خود را هرروز چک کند؟ طبق تجربه‌ای که ما داریم باید بگوییم بله هست! 

همین حالا که دارید این مقاله را می‌خوانید، طبق آخرین آماری که mailchimp اعلام کرده، میانگین نرخ بازگشایی ایمیل در همهٔ صنایع حدودا ۲۱٪ است. این یعنی از هر ۱۰۰ ایمیلی که ارسال می‌شود، به طور میانگین ۲۱ ایمیل باز می‌شود. ضمن اینکه میانگین نرخ کلیک کل ایمیل‌ها، ۲/۶٪ است. این عدد در مقابل هزینه‌ای که برای ایمیل مارکتینگ صرف می‌کنید، به نسبت باقی کانال‌های بازاریابی، بسیار به‌صرفه محسوب می‌شود. 

این‌که ایمیل شما باز نشده یا روی لینک‌هایی که در ایمیل خود قرار می‌دهید کلیک نمی‌شود، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در این مقاله به شما راهکارهایی ارائه می‌دهیم که با عمل کردن به آن‌ها، درصد نرخ کلیک ایمیل‌هایتان بالاتر برود تا از این به بعد، کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود را با اطمینان بیشتری اجرا کنید. پس حالا مستقیم به سراغ اولین راهکار می‌رویم. (چنانچه قصد استفاده از سرویس ارسال ایمیل نجوا را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه آن اطلاعات کسب کنید)

حتما بخوانید: smtp چیست؟ با کاربرد آن بیشتر آشنا شوید

۱. از تست A/B برای بالا بردن نرخ کلیک ایمیل استفاده کنید

شاید با اطلاعاتی که در حال حاضر از مخاطبان خود دارید، بتوانید حدس بزنید که مثلا آن‌ها به چه کلماتی در عنوان ایمیل‌ها بیشتر واکنش نشان می‌دهند یا روی چه نوع تصویری بیشتر کلیک می‌کنند. اما چه چیزی از حدس زدن بهتر است و نتیجهٔ دقیق‌تری به ما می‌دهد؟ تست کردن!

با A/B تست می‌توانید المان‌های مختلف ایمیل مثل عنوان اصلی، تصاویر، CTA (یا همان دکمه‌های دعوت به اقدام) و… را برای گروه‌های کوچکتری از مخاطبان خود به شکل متفاوتی در نظر بگیرید و روی آن‌ها آزمایش کنید. این کار به شما کمک می‌کند که بفهمید مخاطبین شما دقیقا به کدام‌یک از این المان‌ها واکنش بیشتری نشان می‌دهند. از آن‌جایی که مشت نمونهٔ خروار است، اگر گروه کوچکی از مخاطبین شما به یکی از المان‌ها واکنش بیشتری نسبت به دیگری نشان دادند، به احتمال خیلی زیاد، مخاطبین دیگر شما هم به همین المان واکنش بیشتری نشان می‌دهند و در نهایت، نرخ کلیک ایمیل شما بالاتر می‌رود.

مثلا یکی از المان‌هایی که می‌توانید این تست را روی آن انجام دهید، دکمهٔ دعوت به اقدام است. در تصویر زیر، نمونه‌ای از CTA به کار رفته در ایمیل خبرنامهٔ نجوا را می بینید که برای مخاطبین نجوا ارسال شد. 

نمونه CTA در خبرنامه نجوا

به عنوان مثال شما می‌توانید دو نوع CTA را در دو ایمیل مختلف قرار دهید و هر کدام را برای بخشی از مخاطبین خود ارسال کنید تا ببینید آن‌ها روی کدام دکمه بیشتر کلیک می‌کنند.

حتما بخوانید: بهترین راه های ساخت لیست ایمیل

۲. مخاطبین ایمیل خود را دسته‌بندی کنید

قبل از اینکه بخواهید مخاطبین شما روی ایمیل‌تان کلیک کنند، باید ابتدا توجهشان را جلب کنید. چه چیزی باعث می‌شود که توجه آدم‌ها جلب شود؟ اینکه بدانند ایمیلی که برایشان ارسال شده متعلق به خودشان است. اینجاست که بحث شخصی‌سازی و دسته‌بندی مخاطبین بسیار مهم می‌شود. 

شما می‌توانید ایمیل‌های خود را بر اساس علایق مخاطبین خود، جنسیت آن‌ها، شهر محل سکونت، یا رفتارهایی مثل کلیک روی یک لینک خاص، بازدید از صفحه مشخصی از سایت یا یک محصول و… سگمنت‌بندی کنید. 

مثلا اینکه نام مخاطب را در ابتدای ایمیل بنویسید «علی عزیز… » نوعی شخصی‌سازی به حساب می‌آید. یا اگر بخواهید فقط به افرادی که از دسته‌بندی محصول «شامپوی مخصوص موهای چرب» در سایتتان بازدید کرده‌اند ایمیل ارسال کنید و محصول مکملی را به آن‌ها پیشنهاد دهید، در واقع دارید سگمنت‌بندی لیست ایمیل انجام می‌دهید. 

دسته بندی مخاطبین در لیست ایمیل

۳. به تعداد و متن لینک‌های درون ایمیل توجه کنید

بعضی ایمیل‌ها فقط یک لینک در انتهای ایمیل دارند که مخاطب روی آن کلیک کند. این کار بسته به شرایط می‌تواند درست یا غلط باشد. اما به طور کلی برای ایمیل خبرنامه، بهتر است چند لینک در نقاط مختلف ایمیل قرار دهید. علاوه بر این، تصاویر درون ایمیل را هم لینک‌دار کنید تا مخاطب با کلیک روی آن، به صفحهٔ مدنظر شما منتقل شود. 

علاوه بر تعداد لینک‌ها، اینکه چه عبارتی روی دکمهٔ CTA نوشته می‌شود هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از عبارت «اینجا را کلیک کنید» استفاده نکنید! این عبارت، بسیار کلیشه‌ای بوده و مخاطب نمی‌داند که با کلیک کردن روی آن به کجا قرار است برود. به جای آن از یک عبارت شفاف که از زبان مخاطب باشد استفاده کنید. عبارت «در این کلاس آموزشی ثبت‌نام می‌کنم» می‌تواند گزینهٔ خوبی برای ایمیل تبلیغات یک دورهٔ آموزشی باشد.

حتما بخوانید: راهنمای ساخت تقویم ایمیل و پیامک

چک لیست ایمیل مارکتینگ

برای اینکه کمپین‌های ایمیلی موفق‌تری داشته باشید و نرخ کلیک بالاتری بگیرید، موارد زیر را در ایمیل‌های خود رعایت کنید:

۱. دکمهٔ CTA را در چند جای ایمیل خود به کار ببرید. 

۲. متن ایمیل شما باید متناسب با هدفی که از ارسال ایمیل دارید بوده و متقاعدکننده باشد.

۳. عنوان ایمیل خود را جذاب و خلاقانه بنویسید تا نرخ بازشوندگی آن بیشتر شود. 

۴. ایمیل‌ها را در روز و زمان مناسب (با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید) ارسال کنید. 

۵. مطمئن شوید که ایمیل شما در نمایش موبایلی به درستی نشان داده می‌شود.

حتما بخوانید: نحوه ایجاد لینک add to calendar در ایمیل

در آخر

اگر قبلا از ایمیل مارکتینگ نتیجه نگرفتید، قطعا ارزش آن را دارد که استراتژی خود را تغییر دهید و این بار، آن را به روش جدیدی انجام دهید. نکاتی که بالاتر گفتیم را در کمپین خود به کار ببرید. توجه کنید که ایمیل‌ها را فقط به مخاطبین خودتان ارسال کنید و از بانک ایمیل استفاده نکنید. چرا که ارسال ایمیل به افرادی که قبلا اجازهٔ این کار را به شما نداده‌اند، باعث می‌شود که آدم‌ها واکنش منفی نسبت به ایمیل شما نشان دهند و در نهایت، نتایج آن‌طور که انتظارش را دارید نمی‌شود.

اگر ایده‌های دیگری برای افزایش نرخ کلیک ایمیل و موفقیت در بازاریابی ایمیلی دارید، خوشحال می‌شویم که آن را بشنویم. در قسمت دیدگاه‌ها، نظرات و ایده‌های خود را برایمان بنویسید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *