بازاریابی موبایلی چیست

موبایل مارکتینگ چیست؛ مراحل اجرای بازاریابی موبایلی

به نظر می‌رسد ما به استفاده از گوشی‌های خود معتاد شده‌ایم. طبق آخرین آمار منتشرشده، هر صاحب تلفن همراه روزانه، ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه را با گوشی خود می‌گذراند و به‌طور متوسط، تلفن خود را ۵۸ بار در روز چک می‌کند. در چنین شرایطی، نمی‌توان موبایل مارکتینگ را نادیده گرفت.

بازاریابی موبایلی به شما اجازه می‌دهد تا به مخاطبان هدف خود در بستر گوشی‌های هوشمند دست پیدا کنید. از این رو، دیگر این فرصت طلایی برای جذب حداکثری مشتریان بالقوه را از دست نخواهید داد.

اما بازاریابی با موبایل چیست؟ از کجا شروع شد و چه مزیتی دارد؟ برای اجرای آن، چه مراحلی را طی کنیم؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا جواب تمام سؤال‌های خود را بگیرید.

موبایل مارکتینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از بازاریابی موبایلی ارائه کنیم، باید بگوییم:

این نوع بازاریابی به هر نوع فعالیتی برای جلب توجه کاربران گوشی‌های همراه و تبلت اشاره می‌کند.

در واقع، شما یک استراتژی بازاریابی را در بستر موبایل پیاده می‌کنید و پیام شما در دستگاه‌های همراه (گوشی هوشمند و تبلت) مخاطب منتقل می‌شود. مهم نیست که کاربران از چه نوع گوشی هوشمند یا تبلتی استفاده می‌کنند؛ همچنین اهمیت ندارد که زمان خود را صرف مرور وب‌سایت‌ها در گوشی خود می‌کنند یا بیشتر به گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند و بازی می‌کنند. بازاریابی با موبایل این امکان را فراهم می‌کند که در هر نقطه از دنیای بزرگ گوشی‌های هوشمند، مشتریان بالقوه را هدف بگیرید.

برای اینکه کمپین موبایل مارکتینگ اثربخش باشد، باید انتظارات مشتری را برآورده کنید و به خواسته‌های او به بهترین نحو در گوشی‌های هوشمند پاسخ دهید. بازاریابی پیامکی، پوش نوتیفیکیشن در اپلیکیشن‌های مختلف، تبلیغات اپلیکیشن‌ها در بازی‌ها، استفاده از موبایل برای اسکن کیو آر کد (QR code) از جمله برنامه‌های بازاریابی موبایلی هستند.

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، بیایید به سرگذشت بازاریابی موبایلی نگاهی بیندازیم:

موبایل مارکتینگ از کجا شروع شد؟

بازاریابی موبایلی از سال ۲۰۰۰ شروع شد. در آن زمان، هنوز پیام‌رسان‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی وجود نداشتند و مردم با استفاده از پیام کوتاه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند؛ بنابراین بازاریاب‌ها متوجه شدند که می‌توانند از این ابزار برای تبلیغات استفاده کنند. در سال ۲۰۱۰، بازاریابی با موبایل به اوج خودش رسید و اندازهٔ بازارش ۱.۴۵ میلیارد دلار بود.

۴ سال بعد، بازی‌های موبایلی مثل کندی کراش طرفدار زیادی پیدا کردند. بسیاری از کاربرها اوقات استراحتشان را با این بازی می‌گذراندند. کسب‌وکارها هم به این نتیجه رسیدند که این بازی می‌تواند بستر خوبی برای تبلیغات باشد. از همان زمان، موبایل مارکتینگ وارد بازی‌های موبایلی و اپلیکیشن‌ها شد. 

سال ۲۰۱۷، بازاریابی موبایلی اهمیت بیشتری پیدا کرد و بسیاری از برنامه‌های بازاریابی هم در بستر موبایل اجرا شدند. دیجیتال‌مارکترها پیش‌بینی کرده‌اند که تا ۲۰۲۳، تعداد کاربرهای گوشی‌های همراه به ۷.۳۳ میلیارد نفر می‌رسد.

موبایل مارکتینگ از کجا شروع شد

همچنین، آمارها نشان می‌دهند که ۲۰٪ از خریدهای مردم در گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود. ۹۱٪ از کاربرها بعد از دیدن تبلیغات روی گوشی وسوسه می‌شوند و به سراغ خریدکردن می‌روند. ۴۰٪ از تراکنش‌های بانکی هم در بستر گوشی‌های همراه انجام می‌شود. 

این ارقام ضرورت اجرای بازاریابی موبایلی را نشان می‌دهند. اگر تا به‌حال برای کسب‌وکار خودتان از این روش استفاده نکرده‌اید، الان وقتش رسیده است که برای شروع و اجرای آن برنامه‌ریزی کنید.

حتما بخوانید: ۱۲ تا از ترفندها و روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر

مزایا و دلایل اهمیت موبایل مارکتینگ

همان‌ قدر که شما به کامپیوتر، گوشی هوشمند و اینترنت احتیاج دارید، کسب‌وکار شما هم به بازاریابی موبایلی احتیاج دارد. آمارهای مربوط به اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف نشان می‌دهد که ۸۰٪ زمان استفاده از گوشی همراه به اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی و بازی‌ها اختصاص دارد. مردم ۷۰٪ صفحه‌های سایت‌ها را با گوشی هوشمند و تبلتشان باز می‌کنند.

برخلاف بقیهٔ روش‌های بازاریابی آنلاین، بازاریابی با موبایل به ابزارهای پیچیده احتیاج ندارد. شما می‌توانید با خدمات پوش نوتیفیکیشن و بازاریابی پیامکی، کمپین خود را شروع کنید. ارزیابی و تحلیل این کمپین‌ها هم راحت‌تر انجام می‌شود. موارد زیر از مزایای کمپین‌های بازاریابی موبایلی هستند:

1- دسترسی آسان

مشتری‌های شما در هر زمان و مکانی، می‌توانند با استفاده از گوشی هوشمند به شما دسترسی پیدا کنند. کاربرها به‌طور میانگین، از شبکه‌های اجتماعی در گوشی همراه‌شان یک ساعت در روز استفاده می‌کنند و بیشتر از ۱۰۰۰ بار روی صفحهٔ گوشی کلیک می‌کنند. جست‌وجوی اطلاعات و خریدکردن از طریق گوشی هوشمند انجام می‌شود. همهٔ این دلایل نشان می‌دهند که باید بخشی از بودجهٔ بازاریابی را به بازاریابی موبایلی اختصاص دهید.

دسترسی آسان به مخاطب با موبایل مارکتینگ

2- شخصی‌سازی و دسترسی به موقعیت جغرافیایی کاربر

می‌توانید در هر لحظه و هر مکانی، به مشتری‌ها با موبایل مارکتینگ دسترسی پیدا کنید. ممکن است مشتری شما در خانه، محل کار یا حتی تعطیلات باشد؛ ولی شما با کمک ابزارهای مختلف، از موقعیت مکانی مشتری اطلاع پیدا می‌کنید و نیازها و علاقه‌مندی‌هایش را شناسایی می‌کنید. یا برای  تبلیغات گل و گیاه، در روز تولد مشتری‌تان برای او پوش نوتیفیکیشن مرتبط را ارسال کنید.

این کار به شخصی‌سازی تبلیغات موبایلی هم کمک می‌کند. مثلاً می‌توانید پیام‌های پوش نوتیفیکیشن را با توجه به سابقهٔ خرید مشتری و مکان او ارسال کنید.

3- خرید فوری

اگر مشتری شما اهل خرید آنلاین باشد، از گوشی هوشمندش برای دیدن محصولات و خرید استفاده می‌کند. فرقی نمی‌کند مشتری در محل کارش است یا در مترو نشسته است؛ چراکه در موبایلش، سایت شما را می‌بیند و محصولات موردعلاقه‌اش را وارد سبد خرید می‌کند. فرایند انتخاب محصول و خرید در موبایل با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

4- هزینه مقرون‌به‌صرفه

هزینه‌های موبایل مارکتینگ نسبت به بقیهٔ روش‌های بازاریابی کمتر است. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌تان، از استراتژی‌های مختلفی که در بخش بعدی بررسی می‌کنیم، بهره ببرید. 

انواع استراتژی‌های موبایل مارکتینگ

در بحث بازاریابی با موبایل، استراتژی‌های مختلفی وجود دارد. شما براساس نوع کسب‌وکار، مخاطب هدف و بودجه‌تان می‌توانید بهترین استراتژی را انتخاب کنید: 

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های موبایل مارکتینگ است که هر کسب‌وکاری می‌تواند از آن استفاده کند. این استراتژی با جمع‌آوری شماره تلفن‌ مشتری‌ها و کسانی که وارد سایت شما می‌شوند، انجام می‌شود. 

با اجرای بازاریابی پیامکی، می‌توانید محصولات جدید را با پیامک به مشتری‌ها معرفی کنید، برای آن‌ها کد تخفیف بفرستید و تحویل و ارسال کالا را به آن‌ها خبر دهید. 

ما در نجوا، انواع خدمات بازاریابی پیامکی را انجام می‌دهیم. اگر کسب‌وکارتان را به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، بهترین و به‌صرفه‌ترین استراتژی بازاریابی موبایلی، ارسال پیامک تبلیغاتی است. با فعال‌کردن پنل پیامکی نجوا، می‌توانید به تمام مشتری‌هایتان پیامک بفرستید. 

کمپین‌های فروش، ارسال کد تخفیف و رسید خرید با خدمات پیامکی نجوا انجام می‌شود. با استفاده از کمپین‌های پیامکی می‌توانید با هزینهٔ پایین، نرخ بازگشت سرمایه کسب‌وکارتان را ۳۰ برابر کنید. (چنانچه قصد استفاده از پنل اس ام اس را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های نجوا اطلاعات کسب کنید)

تبلیغات در اپلیکیشن

احتمالا شما هم در اپلیکیشن‌های مختلفی که روی گوشی نصب دارید، با تبلیغات مختلف و متنوعی روبه‌رو شده‌اید. این تبلیغات در بازی‌ها هم وجود دارند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و لینکدین هم تبلیغات در اپلیکیشن به شمار می‌آیند.

گوگل هم خدمات خاصی مثل Google Admob دارد که به کسب‌وکارها برای نشان‌دادن تبلیغات در اپلیکیشن‌های موبایل کمک می‌کند. بعضی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها هم برای اجرای برخی از امکاناتشان به کاربر تبلیغ نشان می‌دهند.

پوش نوتیفیکیشن

پیام‌های پوش نوتیفیکیشن در بالای اسکرین گوشی‌های مخاطبان نمایش داده می‌شوند. این پیام‌ها می‌توانند یادآوری‌های روزانهٔ اپلیکیشن باشند. به‌عنوان مثال، اگر اپلیکیشن آموزش زبان دانلود کنید، این اپلیکیشن در ساعت‌های مشخصی پیام یادآوری را در بالای اسکرین صفحهٔ گوشی نمایش می‌دهد. اپلیکیشن‌های ورزشی هم همین‌ طور هستند. 

سرویس پوش نوتیفیکیشن ، خدمات و محصول اپلیکیشن را به کاربر یادآوری می‌کنند. خدمات مربوط به این نوع پیام‌ها در سایت نجوا انجام می‌شود. با استفاده از پوش نوتیفیکیشن، نرخ بازگشت به اپلیکیشن تا ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و زمان بازگشت کاربرها ۵۰٪ کمتر می‌شود؛ همچنین، پوش نوتیفیکیشن باعث افزایش ۵۰ درصدی استفاده از اپلیکیشن می‌شود.

پوش نوتیفیکیشن

تبلیغات در بازی‌های موبایلی

خیلی از بازی‌های ویدیویی تبلیغات اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف را نشان می‌دهند. این تبلیغات به‌صورت یک نوار یا باکس کوچک در اسکرین موبایل نمایش داده می‌شوند که باعث افزایش نرخ مشارکت، نرخ بازگشت سرمایه و جذب مشتری بیشتر می‌شوند. 

داده‌هایی که بازی‌های موبایلی به کسب‌وکارها می‌دهند، ارزش زیادی دارند و باعث افزایش آگاهی برند کسب‌وکارها می‌شوند. 

طبق پیش‌بینی شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی، تا پایان سال ۲۰۲۳، مخاطب‌های بازی‌های موبایلی به ۳/۲ میلیارد نفر می‌رسند؛ بنابراین کسب‌وکارها با انجام تبلیغات در بازی‌ها، می‌توانند به اهدافشان برسند. بازی‌های موبایلی داده‌هایی مثل سن، جنسیت، موقعیت مکانی ، نوع دستگاه و زبان کاربر را به تبلیغ‌کنندگان می‌دهند. آن‌ها هم می‌توانند با استفاده از این داده‌ها، هدفمند تبلیغ کنند و سود بیشتری ببرند. 

تبلیغات بازی‌های موبایلی می‌توانند به‌شکل تصویر یا ویدیوی کوتاه طراحی شوند. به‌طور کلی، تبلیغات در بازی موبایل در چهار حالت زیر قابل اجراست: 

۱. تبلیغات بنری در بازی‌های موبایل

بیشتر کسب‌وکارها برای تبلیغ اپلیکیشن از تبلیغات بنری در بازی‌ها استفاده می‌کنند. در این روش، وقتی کاربر در حال بازی است، در گوشه‌ای از صفحه، بنر تبلیغاتی را می‌بیند. این بنر بخشی از جریان بازی است و آن را مختل نمی‌کند. تبلیغات بنری هزینهٔ پایینی دارند و روند تولید آن‌ها هم آسان است.

۲. همسان

تبلیغات همسان، همان طور که از نام آن پیدا است، هیچ تفاوتی با ساختار کلی (محتوا و ظاهر) اپلیکیشن ندارند. شواهد نشان می‌دهند که اغلب کاربران از تبلیغات همسان استقبال می‌کنند؛ چراکه باعث آزار آن‌ها نمی‌شوند و اختلالی در فعالیت‌های‌شان ایجاد نمی‌کنند. به همین خاطر، می‌توانید از تبلیغات همسان برای جلب توجه مشتریان بالقوه بهره ببرید.

۳. تبلیغات جایزه‌دار

در روش تبلیغات مبتنی بر جایزه، کاربر در ازای تماشای تبلیغ جایزه می‌گیرد. این جایزه می‌تواند به شکل سکه، جواهرات و امتیاز اضافی در بازی باشد. طبق آمارهای سایت تک کرانچ، ۶۸٪ از کاربرها به تبلیغات جایزه‌دار علاقه‌مند هستند.

۴. تبلیغات بینابینی

متداول‌ترین نوع تبلیغ در بازی، تبلیغ بینابینی است. در این حالت، کاربر در مدت‌زمان مشخصی تبلیغ ویدیویی را می‌بیند و بعد می‌تواند به ادامهٔ بازی برگردد. در این نوع تبلیغات، کاربر پس از چند ثانیه، می‌تواند تبلیغ را ببندد؛ اما از آنجایی که میلی به دیدن آن‌ها ندارد و در فعالیت آن‌ها وقفه ایجاد می‌کند، نرخ تبدیل کمتری دارند.

کدهای QR

کاربرها کیو آر کد را برای واردشدن به یک صفحهٔ خاص اسکن می‌کنند. این کدها هم بخشی از استراتژی‌های بازاریابی موبایلی هستند. کاربرها بدون اینکه فرایند پشت این کدها را بدانند، به خواسته‌شان می‌رسند و پاسخ سؤالشان را می‌گیرند. 

کدهایی که در رستوران‌ها و کافه‌ها روی میز گذاشته می‌شوند و مشتری‌ها برای دیدن منوی کافه در وبسایت، کدها را اسکن می‌کنند، نمونه‌ای از کدهای QR هستند.

کدهای qr

گوگل ادز

گوگل سرویس ویژه‌ای برای تبلیغات در موبایل دارد که اخیراً این سرویس را با گوگل ادز ادغام کرده است. با استفاده از این سرویس، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی را در پلتفرم‌های مختلف اجرا کنید. 

گوگل ادز به بازاریاب‌ها اجازه می‌دهد که تبلیغات موبایلی را براساس دستگاه کاربر، موقعیت مکانی و زمان تنظیم کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید برای تبلیغات موبایلی هزینهٔ بیشتری خرج کنید، می‌توانید در سیستم تبلیغات گوگل، این موارد را هم لحاظ کنید.

گوگل ادز

بازاریابی مبتنی بر مکان

در این روش، وقتی کاربر در یک موقعیت مکانی خاصی قرار می‌گیرد، تبلیغات برای گوشی تلفن او ارسال می‌شود. احتمالاً، در آن لحظه به خدمات یا کالاهای شما احتیاج دارد و خرید می‌کند؛ بنابراین با انجام این نوع تبلیغات، فروش شما بیشتر می‌شود.

تبلیغات بنری

این نوع تبلیغات در دستهٔ تبلیغات نمایشی قرار می‌گیرند. بنرهایی که در سایت‌ها می‌بینید، نتیجهٔ اجرای کمپین‌های بنری هستند. این پوسترها شما را به کلیک و بازدید از سایت دعوت می‌کنند. تبلیغات بنری در موبایل، اندازهٔ کوچک‌تری نسبت به اجرای آن در دسکتاپ دارند.

حتما بخوانید: ۷ روش جذب لید بیشتر در وب‌سایت

مراحل اجرا و توسعه استراتژی موبایل مارکتینگ

اجرای کمپین بازاریابی با موبایل طبق مراحل زیر انجام می‌شود:

1- تعریف پرسونای مخاطب

شناخت مخاطب هدف، اولین قدم در استراتژی بازاریابی موبایلی است. مشخصات مشتری‌های موبایلی خودتان را تعریف کنید. پیشینهٔ آن‌ها چیست؟ چه شغلی دارند؟ به چه محتوایی علاقه دارند و هدفشان چیست؟ مراحل خرید را برای پرسونای موبایلی طراحی کنید. زمانی‌ که اطلاعات کاملی از پرسونای مشتری به دست آوردید، می‌توانید روی آن‌ها تمرکز کنید و خواسته‌هایشان را درک کنید.

2- تعیین اهداف کمپین

قبل از اجرای استراتژی خود، به تعیین هدف و برنامه‌ریزی احتیاج دارید. تقویم بازاریابی را آماده کنید و شاخص‌های کلیدی عملکرد را در تمام کانال‌ها تعریف کنید. اهداف اصلی شما از اجرای کمپین بازاریابی موبایلی چیست؟ به‌دنبالِ رسیدن به چه چیزی هستید؟

برای تعیین اهداف کمپین، حتما با مشتری‌های فعلی‌تان گفت‌وگو کنید و تعامل آن‌ها با کسب‌وکارتان را افزایش دهید. اهداف شما باید مشخص، مرتبط، دست‌یافتنی، قابل‌اندازه‌گیری و زمان‌بندی‌شده باشند. مثلاً به جای اینکه هدف بازاریابی موبایلی را افزایش ترافیک سایت یا اپلیکیشن در نظر بگیرید، عدد و رقم مورد انتظارتان را مشخص کنید. می‌توانید بگویید هدف کمپین، افزایش ۲۵ درصدی ترافیک با تبلیغات موبایلی است. 

3- تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

بازاریابی با موبایل هم مثل سایر روش‌های بازاریابی به ارزیابی و بهینه‌سازی احتیاج دارد. با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد، موفقیت کمپین را بررسی کنید. هزینهٔ هر نصب یا هزینهٔ خرید، ارزش طول عمر مشتری، کاربران فعال و میزان درآمد از شاخص‌های مهم عملکرد به شمار می‌آیند.

4- ساخت سایت سازگار با موبایل

مردم از گوشی‌های هوشمندشان برای هر کاری استفاده می‌کنند؛ بنابراین طراحی سایت شما باید طوری انجام شود که هر کدام از صفحه‌های سایت به‌خوبی روی گوشی هوشمند نشان داده شوند. 

به‌عنوان مثال، مشتری‌های شما در مرورگر گوشی همراهشان، سایت شما را جست‌وجو می‌کنند و وارد سایت می‌شوند. آن‌ها به‌دنبالِ بازدید از محصولات و خرید هستند. تصاویر و اطلاعات محصولات باید به‌خوبی در سایت نمایش داده شوند تا مشتری بتواند فرایند خرید را در موبایلش انجام دهد و مجبور نشود از آن خارج شود و به‌سراغ رقیب‌ها برود.

5- ایمیل مارکتینگ در موبایل

اگر برای مشتری‌های تازه‌وارد، کمپین ایمیل مارکتینگ راه‌اندازی کرده‌اید، مطمئن شوید که ایمیل‌ها در گوشی‌های هوشمند به‌خوبی نمایش داده می‌شوند. فرم‌ها و دکمه‌های ایمیل باید طوری طراحی شوند که مخاطب بتواند به‌راحتی با گوشی‌ خود، به سؤال‌ها پاسخ دهد و روی دکمهٔ «ارسال» کلیک کند.

6- ارائه خدمات مشتریان در موبایل

خدمات مشتریان هم بخشی از فعالیت‌های موبایل مارکتینگ است. اجازه دهید مشتری در هر پلتفرمی که مایل است با شما ارتباط برقرار کند. اگر در سایت شما چت‌باکس مخصوصی برای ارتباط با مشتری وجود دارد، بهتر است در نسخهٔ موبایل سایت هم این چت باکس را قرار دهید.

همچنین می‌توانید از بازاریابی پیامکی برای برطرف‌کردن نیازهای مشتری‌ها استفاده کنید. با این کار، خدمات مشتریان را مستقیم به موبایل مشتری ارسال می‌کنید. پیامک‌های تایید خرید، کد پیگیری و تحویل سفارش از جمله خدمات مشتریان در موبایل هستند.

7- ارزیابی عملکرد

حین و بعد از اجرای کمپین بازاریابی موبایل، باید عملکرد خود را بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده در مراحل قبلی ارزیابی کنید. ابزارهای ارزیابی عملکرد، کمپین را به‌صورت کمّی تحلیل می‌کنند و به شما آمار می‌دهند؛ بنابراین می‌توانید عملکرد کمپین را با برنامه‌های گذشته مقایسه کنید. 

ارزیابی عملکرد

مثلاً اگر از سامانهٔ پیامکی برای ارسال پیامک به مشتری‌ها استفاده می‌کنید، در همان سامانه، ابزارهایی برای تحلیل وجود دارد. سامانه پیامکی نجوا اطلاعات مربوط به پیامک‌های ارسال‌شده و تعداد کلیک روی لینک را در اختیار شما قرار می‌دهد. گوگل آنالیتیکس هم یکی دیگر از ابزارهای ارزیابی کمپین است. با استفاده از آن، می‌توانید ترافیک سایت بعد از اجرای کمپین را اندازه‌گیری کنید.

شما دیگر می‌دانید برای رسیدن به موفقیت، چه مراحلی را طی کنید؛ بنابراین وقت آن شده است که تکنیک‌ها و اصول اجرای کمپین بازاریابی موبایلی را یاد بگیرید:

تکنیک‌ها و اصول اجرای موفق کمپین موبایل مارکتینگ

با کمک تکنیک‌ها و اصول زیر، می‌توانید کمپین خود را به بهترین نحو اجرا کنید:

خلاصه و شفاف صحبت کنید

دستگاه‌های موبایل اسکرین‌های کوچکی دارند؛ بنابراین هر کلمه‌ در متن تبلیغ از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر متن پیام تبلیغاتی شما طولانی باشد، کاربر از آن عبور می‌کند. سعی کنید پیام تبلیغاتی را به ساده‌ترین شیوه بیان کنید.

موقعیت جغرافیایی را در تبلیغات لحاظ کنید

وقتی کاربرها در مرورگر گوشی هوشمندشان جست‌وجو می‌کنند، نتایج گوگل بر اساس موقعیت جغرافیایی آن‌ها نمایش داده می‌شود. مثلاً در جست‌وجوی «نزدیک‌ترین رستوران» یا «نزدیک‌ترین پمپ بنزین»، سایت‌های اول تا سوم بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر نشان داده می‌شوند. با ثبت آدرس فروشگاه‌تان در گوگل، در نتایج اول قرار می‌گیرید و کاربر هم روی سایت شما کلیک می‌کند.

ثبت موقعیت جغرافیایی در تبلیغات

مخاطب را بشناسید

موبایل مارکتینگ را برای چه گروهی انجام می‌دهید؟ آیا تبلیغات موبایلی شما مخاطب هدفتان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؟ اگر مشتری شما جوان و اهل بازی‌کردن است، بهتر است از تبلیغات موبایلی در اپلیکیشن‌های بازی استفاده کنید.

استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید

استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید تا روش بهینه کسب‌وکارتان را پیدا کنید. کدام‌یک از روش‌های بازاریابی با موبایل نتیجهٔ بهتری برای شما دارد؟ آیا میزان فروش در بازاریابی پیامکی بیشتر است یا با تبلیغات گوگل، به هدفتان خواهید رسید؟ با تحلیل نتایج و اثربخشی آن‌ها، به استراتژی مطلوب برسید.

ابزارهای موبایل مارکتینگ

اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلفی با هدف تبلیغات در موبایل طراحی شده‌اند. در این بخش، به بعضی از این ابزارها اشاره می‌کنیم:

ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

همان‌ طور که در بخش‌های قبل گفتیم، بخشی از بازاریابی موبایل ، تبلیغات در اپلیکیشن‌ شبکه‌های اجتماعی است. برای فعالیت در این اپلیکیشن‌ها، به ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید. Buffer, Zoho و MeetEdgar از جمله ابزارهای خارجی برای این کار هستند. ابزارهای ایرانی مثل نوین هاب هم همین‌ کار را انجام می‌دهند. این ابزارها را در بخش زیر معرفی می‌کنیم: 

۱. بافر (Buffer)

بافر معروف‌ترین و ارزان‌ترین پلتفرم‌ برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. ۱۴ روز اول استفاده از این سایت رایگان است و بعد از آن، با پرداخت ۵ دلار در ماه، می‌توانید تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و فیسبوک را مدیریت کنید. در این حالت، چندین کاربر می‌توانند از بافر استفاده کنند. 

buffer

در صورتی‌ که می‌خواهید مدیریت شبکه‌های اجتماعی را رایگان انجام دهید، بافر به شما این امکان را می‌دهد. در این حالت، فقط یک نفر به این پلتفرم دسترسی دارد و امکان مدیریت‌ ۳ شبکهٔ اجتماعی وجود دارد. انتشار خودکار پست‌ها، تحلیل آن‌ها، بهینه‌سازی تگ‌ها، هشتگ‌ها و منشن‌ها و پاسخ سریع به کامنت‌ها از جمله امکانات بافر است.

۲. زوهو (Zoho)

با استفاده از زوهو، می‌توانید پروژه‌ها، ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی برندتان را مدیریت کنید. این نرم‌افزار یک سرویس کامل برای دیجیتال مارکتینگ است. در گزینهٔ رایگان زوهو، یک کاربر می‌تواند از این پلتفرم برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار استفاده کند.

zoho

۳. میت ادگار (MeetEdgar)

این ابزار پیشرفته‌تر از ابزارهای قبلی است و می‌توانید با آن مارکتینگ اتومیشن انجام دهید. با استفاده از MeetEdgar، می‌توانید شبکه‌های اجتماعی خودتان را مدیریت کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید. این ابزار یک کتابخانهٔ محتوایی دارد که محتواهای ذخیره‌شده را طبق تنظیمات شما پست می‌کند.

meetedgar

۴. نوین هاب

نوین هاب برای مدیریت تیمی شبکه‌های اجتماعی، زمان‌بندی و انتشار محتوا استفاده می‌شود. این پلتفرم یک ابزار ایرانی برای مدیریت ۱۳ شبکه اجتماعی است. اگر می‌خواهید در شبکه‌هایی مثل تامبلر، یوتیوب، سروش، ایتا، آپارات، فیس‌بوک، تلگرام، لینکدین، توییتر و اینستاگرام فعالیت کنید، نوین هاب برای شما مناسب است.

نوین هاب

تبلیغات درون‌برنامه‌ای با Admob

Google Admob با هدف تبلیغات درون‌برنامه‌ای طراحی شده است. با استفاده از این سرویس می‌توانید تبلیغات خودتان را در اپلیکیشن‌های دیگر به مخاطبان هدفتان نشان دهید. گوگل ادموب نتایج عملکرد تبلیغات را هم به شما نشان می‌دهد. برای انجام تبلیغ در گوگل ادموب، باید فضای نمایش آن را مشخص کنید. 

این سرویس گوگل شما را به نمایش‌دهنده‌های تبلیغ وصل می‌کند. وظیفهٔ شما این است که فضای نمایش تبلیغ خودتان را مشخص کنید و بقیه کارها را به گوگل بسپارید. تبلیغات گوگل ادموب در چهار دستهٔ زیر ارائه می‌شوند: 

  • تبلیغات جایزه‌دار؛ 
  • تبلیغات همسان؛ 
  • تبلیغات بنری؛ 
  • تبلیغات بینابینی 

شما می‌توانید با توجه به بودجه و مخاطب هدفتان، یکی از این چهار نوع را انتخاب کنید. 

تبلیغات درون‌برنامه‌ای با admob

گوگل آنالیتیکس

برای اجرای تبلیغات گوگل در موبایل، به گوگل آنالیتیکس احتیاج دارید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید اطلاعات کمپین‌های تبلیغاتی روی موبایل را تنظیم و تحلیل کنید. گوگل آنالیتیکس در بررسی معیارها و تحلیل داده‌ها هم به شما کمک می‌کند.

گوگل آنالیتیکس

گوگل پیج اسپید (pagespeed)

این ابزار گوگل در افزایش سرعت صفحه‌های سایت در گوشی‌های هوشمند به شما کمک می‌کند. اگر کاربر از طریق گوشی تلفن همراهش وارد سایت شما شود و مطالب و تصاویر سایت با سرعت کمی نشان داده شوند، کاربر از سایت خیلی سریع خارج می‌شود. 

طبق آخرین آمارها، ۷۰٪ از کاربرها به دلیل کندی سایت، آن را ترک می‌کنند؛ بنابراین برای افزایش رضایت کاربر، باید سرعت سایت در نسخه موبایل را افزایش دهید. می‌توانید سرعت سایتتان را با استفاده از Pagespeedtool بررسی کرده و آن را بهینه‌سازی کنید.

google pagespeed insights

بازاریابی با موبایل، روشی برای موفقیت و فروش بیشتر

بیشتر کارهای روزمره‌ٔ ما با گوشی‌های تلفن همراه انجام می‌شود؛ بنابراین برای اجرای برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات، چه چیزی می‌تواند بهتر از موبایل باشد؟ تبلیغات موبایلی با هزینه‌های کم و انواع مختلف انجام می‌شود و شما را به اهداف کسب‌وکارتان می‌رساند. 

ما در این مقاله سعی کردیم موبایل مارکتینگ و جزئیات آن را به‌طور کامل توضیح دهیم. امیدواریم بعد از خواندن بخش‌های مختلف مقاله، بتوانید برای اجرای کمپین موبایل مارکتینگ اقدام کنید. شما می‌توانید دغدغه‌ها و سؤال‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

0 نظرات

ارسال نظر

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *